Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Rodzaje wyników wyszukiwania Google, czyli jakie elementy spotkamy w SERP - Ster na SEO

Opublikowano: 19-03-2019
Czas potrzebny do przeczytania: 16:10 min
Podstawy pozycjonowania

Zanim spojrzymy, jakie rodzaje wyników wyszukiwania można spotkać w Google oraz co jest ich zadaniem musimy odpowiedzieć na najbardziej podstawowe pytanie:

Co to jest SERP?
Najprościej ujmując, jest to strona z wynikami wyszukiwania w Google. Mogą to być zarówno odnośniki do witryn, jak i wiele innych elementów, które mają na celu odpowiedzieć na zapytanie wpisane przez użytkownika do wyszukiwarki. 


Google obsługuje aż 60 000 wyszukiwań w każdej sekundzie! Dzięki zaawansowanym algorytmom może przedstawić użytkownikom strony internetowe odpowiadające na wpisane zapytania w odpowiedniej kolejności. Jednak nie zostają nam przedstawione tylko standardowe odnośniki do witryn, znane jako wyniki organiczne. Google przygotował także szereg elementów dodatkowych, które wzbogacają SERP i ułatwiają odnalezienie poszukiwanych informacji.

Jednak w tym artykule nie będziemy odpowiadać na pytanie jak działa wyszukiwarka Google. Warto za to pamiętać, że istnieją trzy podstawowe rodzaje wyników wyszukiwania: organiczne, płatne i lokalne. Istnieją także dodatkowe elementy rozszerzone - to właśnie nimi zajmiemy się w tym artykule.

Postawiliśmy sobie za zadanie zgromadzenie w jednym miejscu najczęściej spotykane elementy, nie będące standardowymi rodzajami wyników. Opisaliśmy je tak, aby każdy mógł z łatwością zrozumieć, jak wyglądają oraz skąd Google pobiera dane wyświetlane w danym elemencie SERP. Jednocześnie wskazujemy czy i w jaki sposób można dodać do nich linki do naszej witryny.

Zachęcamy do szczegółowego zapoznania się z infografiką oraz z przygotowanymi definicjami. Warto również zerknąć na dodatkowe informacje dotyczące naszej pracy nad zgromadzeniem elementów, pojawiających się wśród różnych rodzajów wyników wyszukiwania. Oczywiście, zapraszamy również do częstego odwiedzania artykułu - staramy się regularnie aktualizować infografikę oraz definicje.




KARUZELE
Carousel Results
Najczęściej spotykane: nad wynikami
>W infografice<

„Karuzela” to przewijana lista, którą możemy „przesuwać” horyzontalnie. Wyświetla się na wybrane zapytania dotyczące między innymi powiązanych tematycznie utworów, filmów, kompletnych albumów. Po kliknięciu w jeden z wyników w karuzeli w Google, odpowiednio zmieni się zapytanie w wyszukiwarce. Takie rodzaje wyników wyszukiwania, jak karuzela mają ułatwić użytkownikowi znalezienie tego, czego poszukuje. „Karuzele” są szczególnie użyteczne na urządzeniach mobilnych, ponieważ zajmują stosunkowo niewiele miejsca w widoku wertykalnym.

Czy możemy wpłynąć na „karuzele”? Nie, algorytmy pobierają dane do karuzeli bezpośrednio z diagramu wiedzy.




FRAGMENTY Z ODPOWIEDZIĄ
Featured snippets
Najczęściej spotykane: nad wynikami
>W infografice<

„Fragment z odpowiedzią” to, zgodnie ze swoją nazwą, odpowiadający na zapytanie fragment treści, który został pobrany ze strony internetowej. Tego rodzaju odpowiedzi w wyszukiwarce Google mają za zadanie od razu odpowiedzieć na pytanie zadane przez użytkownika, tym samym rozwiązując jego problem. Boks zawiera również odnośnik do źródłowej strony internetowej oraz często, choć nie zawsze, grafikę (nie musi pochodzić z tej samej strony co tekst).

„Fragment” uwzględnia odpowiedź w ramce, która może zawierać między innymi listę (np. przepis na danie, instrukcję krok po kroku), tabelę (np. porównanie najlepszych i najgorszych miast), akapit tekstu.

Czy możemy wpłynąć na „fragmenty z odpowiedzią”? Tak, należy m.in. zoptymalizować treść pod precyzyjnie dobrane wyrażenie kluczowe oraz przejrzyście sformatować tekst. Dobrym pomysłem jest zastosowanie tabeli, listy itp. Ostatecznie to jednak algorytm decyduje, z której witryny wyświetli informacje we „fragmencie z odpowiedzią” - i nie ma gwarancji, że będzie to właśnie nasza.

Wbrew opiniom „fragment z odpowiedzią” może pomóc, a nie przeszkodzić, w zdobywaniu ruchu organicznego do naszej strony - użytkownicy nadal chętnie klikają w odnośnik do witryny, aby dowiedzieć się więcej o danej kwestii.





PANEL WIEDZY
Knowledge Panel
Najczęściej spotykany: po prawej stronie wyników
>W infografice<

„Panel wiedzy” to rodzaj wyników wyszukiwania widoczny w postaci zbioru danych, umieszczonych w ramce po prawej stronie.

Można spotkać się z kilkoma rodzajami panelów wiedzy: lokalnym, produktowym lub brandowym. Zawierają podstawowe informacje dotyczące przedmiotu lub zapytania. Przykładowo, może to być skrócona historia marki, data stworzenia produktu bądź nawet tabela wartości odżywczych.

Czy możemy wpłynąć na „panel wiedzy”? I tak i nie! Tak, ponieważ algorytm może pobierać dane (w szczególności w przypadku panelów lokalnych) z takich źródeł, jak wizytówka na Mapach. Jednocześnie zweryfikowani użytkownicy mogą przejąć panele wiedzy, dotyczące swojej marki. Nie, ponieważ w przypadku ogólnych produktów (jak „Hamburger" w infografice) algorytmy korzystają w pełni z diagramu wiedzy. Zawsze można jednak skorzystać z funkcji „"Prześlij opinię", jeżeli zauważymy błąd, nieścisłość lub chcemy wyrazić ogólną opinię o wyświetlanych informacjach.




BEZPOŚREDNIE ODPOWIEDZI
Direct answers
Najczęściej spotykane:nad; pomiędzy wynikami
>W infografice<

„Bezpośrednie odpowiedzi”, zgodnie ze swoją nazwą, mają za zadanie bezpośrednio odpowiedzieć na pytanie zadane przez użytkownika w wyszukiwarce.

Choć są często mylone z „fragmentami z odpowiedzią”, bezpośrednie odpowiedzi znacznie się od nich różnią. Po wpisaniu zapytania, dotyczącego przykładowo lotu lub hotelu w wybranej lokalizacji, może zostać wyświetlony specjalny element SERP ze wszystkimi niezbędnymi informacjami. Są one generowane przez algorytmy na podstawie wielu źródeł informacji, ale te źródła (oraz linki do nich) nie zostają wymienione w boksie.

Czy możemy wpłynąć na „bezpośrednie odpowiedzi”? Tak, ale nie zawsze. Przykładowo, Google podaje ceny hoteli na podstawie danych dostarczonych przez partnerów Google poprzez dedykowane API. Jednak w przypadku liczby kalorii wybranego produktu spożywczego, czy innego rodzaju informacji spożywczych, algorytm pobiera informacje z między innymi oficjalnej bazy danych Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych.




REKLAMY
Ads
Najczęściej spotykane: nad; po prawej stroniej; pomiędzy wynikami
>W infografice<

Reklamy widoczne w SERP są oznaczone symbolem „Reklama" lub informacją „Sponsorowane". Ich zadaniem jest wyróżnienie strony w SERP za opłatą, co dokonywane jest poprzez kampanie linków sponsorowanych w Google Ads. Spotykane są również reklamy produktów w Google, znane jako Product Listing Ads (PLA), choć można spotkać się także z terminem Google Shopping ads - przy ich pomocy Google promuje w SERP określone produkty lub grupy produktów. Tego rodzaju elementy SERP najczęściej uwzględniają zdjęcie, cenę oraz nazwę - czasami także opis i liczbę gwiazdek.


Czy możemy wpłynąć na reklamy w Google? Tak, reklamy przygotowywane są w ramach kampanii Google Ads (ex-Adwords).




LOKALNA PACZKA
Local pack
Najczęściej spotykana: nad wynikami
>W infografice<

„Lokalna paczka” to specjalny rodzaj wyników wyszukiwania, nazywany lokalnym. Zostają w niej przedstawione firmy, które znajdują się w najbliższej okolicy użytkownika bądź w lokalizacji zawartej w zapytaniu, np. „hotel Poznań". Lokalna paczka zawiera takie elementy, jak mapa z pinezkami, czyli zaznaczonymi firmami (najczęściej trzema), czy dane kontaktowe. Można również często zauważyć sponsorowane wyniki (reklamy z Google Ads).


Czy możemy wpłynąć na „lokalną paczkę”? Tak, właściwe pozycjonowanie wizytówki w Mapach może zapewnić miejsce w lokalnej paczce. Można również wykupić reklamę w Google Ads.




UŚCIŚLENIE ZAPYTANIA
See results/Refine/See...
Najczęściej spotykane: po prawej stronie; pomiędzy wynikami
>W infografice<

„Uściślenie zapytania” ma za zadanie zawęzić wyniki. Jeżeli zapytanie nie jest wystarczająco jednoznaczne bądź algorytmy uznają, że mogą jeszcze lepiej dopasować SERP do potrzeb użytkowników, w Google pojawia się właśnie taki element. Można go zauważyć w postaci ramki lub karuzeli. Przykładowo, może to być rozróżnienie na marki lub zwiększenie precyzji zapytania (np. dla „"przyprawy" pokazane zostaną karuzele zawierającą sól kuchenną, paprykę chili, pieprz czarny itd.). Takie rodzaje wyników wyszukiwania pojawiają się również w sytuacjach, gdy słowo ma wiele znaczeń.

Czy możemy wpłynąć na „uściślenie zapytania”? Nie, uściślenie zapytania pomaga algorytmom lepiej dopasować SERP do oczekiwań i potrzeb użytkownika.




FRAGMENT ROZSZERZONY
Rich result
Najczęściej spotykany: pomiędzy; nad wynikami
>W infografice<

„Fragment rozszerzony” wyświetla się wśród pozostałych organicznych wyników, łudząco przypominając standardowy, jednak zawiera takie dodatkowe elementy, jak nawigację okruszkową, wewnętrzną wyszukiwarkę, informacje dotyczące firmy, a nawet zdjęcie czy wideo. Rozbudowane wyniki w Google pozwalają wyróżnić stronę na tle innych.

Czy możemy wpłynąć na „fragmenty rozszerzone”? Tak, wystarczy zastosować znaczniki danych uporządkowanych, a w tym specjalne meta tagi lub PageMaps.




WYSZUKIWANIA PODOBNE DO...
Related search
Najczęściej spotykane: pod wynikami
>W infografice<

Wyszukiwania podobne do naszego zapytania pozwalają, na podstawie działań innych użytkowników Google, zaproponować powiązane wyrażenia lub ich uściślenia. Pomaga to nie tylko uściślić zapytanie, ale również zobaczyć jakiego rodzaju wyniki pojawią się dla pozornie tego samego tematu, ale sformułowanego w inny sposób. Znajdowanie podobnych zapytań pozwala również poszerzyć wiedzę dotyczącą danego zagadnienia. Algorytmy mogą przedstawić ten rodzaj elementu SERP w postaci tekstowej bądź nawet graficznej.


Czy możemy wpłynąć na „Wyszukiwania podobne do...”? Nie, Google przedstawia informacje w tym elemencie SERP na podstawie zapytań użytkowników.




NAJWAŻNIEJSZE ARTYKUŁY
Top Stories
Najczęściej spotykane: pomiędzy wynikami
>W infografice<

„Najważniejsze artykuły” to element SERP, który zawiera wybrane najistotniejsze wiadomości spośród artykułów w zakładce (nomen omen) „Wiadomości” (Google News), dostępnej z poziomu wyszukiwarki. Rodzaje artykułów oraz ich kolejność są ustalane przez algorytmy, które uwzględniają również personalizację wyników ze względu na rodzaj odwiedzanych stron oraz wyszukiwane zapytania.

Czy możemy wpłynąć na „Najważniejsze Artykuły”? Tak, jednak wymaga to ścisłego przestrzegania wytycznych Google News - zarówno technicznych, jak i dotyczących samych treści.




TWITTER
Twitter
Najczęściej spotykany: pomiędzy wynikami
>W infografice<

„Twitter” może się wyświetlić (w specjalnej ramce) również w wyszukiwarce Google. Najczęściej ten element SERP pojawia się na zapytania brandowe, choć można go spotkać również w przypadku ogólniejszych fraz. Zawiera ostatnie wpisy (tweety) z profili na Twitterze. Mimo, że „Twitter” nie jest częścią Google, jest to jedyna platforma społecznościowa (oprócz YouTube), która otrzymała swój własny element SERP.


Czy możemy wpłynąć na „Twittera” w Google? Tak, ale wymaga to aktywnej działalności na Twitterze na profilu marki. Nasze konto nie musi być zweryfikowane (posiadać niebieskiej ikony przy nazwie), jednak powinno być regularnie aktualizowane i wyróżniać się wysokim zaangażowaniem odbiorców (liczbą polubień oraz retweetów).




PRACA
Jobs
Najczęściej spotykany: nad; pomiędzy wynikami
>W infografice<

„Praca”, „Jobs” bądź „Google for Jobs” to rodzaj wyników wyszukiwania, który pojawia się na zapytania dotyczące poszukiwania pracy w określonym mieście lub regionie. W elemencie SERP zostają wyświetlone maksymalnie trzy oferty pracy z linkiem do pozostałych ofert, dostępnych na całkowicie innej stronie. Uwaga: obecnie wyszukiwanie ofert pracy w Google poprzez ten element, jak i sama strona nie są dostępne w Polsce/w języku polskim.


Czy możemy wpłynąć na „Pracę” w Google? Tak (w Stanach Zjednoczonych, w Polsce nie), ale wymaga to zoptymalizowania oferty pracy na naszej stronie internetowej przy pomocy dedykowanych danych uporządkowanych (strukturalnych).




PEOPLE ALSO ASK
People also ask
Najczęściej spotykany: pomiędzy wynikami
>W infografice<

„People also ask”, czyli w wolnym tłumaczeniu „O co jeszcze pytają Internauci”, to lista pytań, które są powiązane z wpisanym przez użytkownika zapytaniem. Google przygotowuje je na podstawie zebranych danych dotyczących pytań, jakie zadają inni użytkownicy na ten lub podobny temat. Po wybraniu jednego z nich następuje rozwinięcie kolejnego elementu, w którym znajduje się fragment odpowiedzi oraz link do strony źródłowej. Dowiadując się, o co jeszcze internauci pytają Google możemy poszerzyć naszą wiedzę o danym zagadnieniu.


Czy możemy wpłynąć na „People also ask”? Tak, ale to, jakie pytania zostaną wyświetlone zależy w pełni od algorytmów. Po wybraniu jednego z pytań w „People also ask" pojawia się boks podobny do fragmentu z odpowiedzią. Warto więc pamiętać o właściwej optymalizacji strony pod ten element SERP, a można podwójnie zyskać.




GRAFIKI
Images for...
Najczęściej spotykane: pomiędzy wynikami
>W infografice<

„Grafiki” w Google to kolejny element dostępny w SERP, w którym znajdziemy wszystkie zdjęcia oraz grafiki powiązane z naszym zapytaniem. Po kliknięciu w dowolny obraz zostaniemy przeniesieni do jego odpowiednika w Google Grafika. Takie rodzaje wyników wyszukiwania często wyświetlają się w postaci karuzeli, choć można je spotkać również jako kilkurzędową paczkę.


Czy możemy wpłynąć na „Grafiki” w Google? Tak, wystarczy właściwie zoptymalizować obrazy na swojej stronie internetowej - m.in. stosować znaczniki alt, czy właściwie nazwać plik. W rezultacie umożliwiamy użytkownikowi dotarcie do naszego serwisu również poprzez wyszukiwanie grafiki.




WIDEO
Videos
Najczęściej spotykane: pomiędzy wynikami
>W infografice<

„Wideo” w wyszukiwarce Google, podobnie jak w przypadku elementu „Grafiki”, pojawia się na wybrane zapytanie w postaci karuzeli filmów. Po kliknięciu w jeden z filmów użytkownik zostaje przeniesiony na platformę, na której wideo zostało zamieszczone. Najczęściej są to materiały z platformy YouTube.

Czy możemy wpłynąć na „wideo” w Google?  Tak, ale wymaga to przygotowania wideo od podstaw z myślą o rankingowaniu w SERP oraz jego właściwego zoptymalizowania.




ODKRYJ NOWE MIEJSCA
Discover more places
Najczęściej spotykany: pomiędzy wynikami
>W infografice<

„Odkryj nowe miejsca” pojawia się na zapytania dotyczące miejsc w najbliższej okolicy użytkownika bądź na wskazaną przez niego lokalizację. Zadaniem tego elementu SERP jest przedstawienie użytkownikowi podobnych restauracji, które zdaniem algorytmów mogą go zaciekawić. Nie muszą to być konkretne miejsca - mogą to być uściślenia zapytania, np. „restauracje wegetariańskie", „restauracje dla par", „posiłki na późny wieczór". Google poleca przede wszystkim restauracje, ale mogą to być również kawiarnie, muzea, kina czy inne interesujące atrakcje.


Czy możemy wpłynąć na „Odkryj nowe miejsca”? Tak, ale wymaga to właściwego zoptymalizowania wizytówki na Mapach Google, zwracając szczególną uwagę na atrybuty. Aby znaleźć się wysoko w propozycjach należy również właściwie wypozycjonować wizytówkę.




Ostatnia aktualizacja: 18.03.2019


Co lub kto zainspirował was do stworzenia infografiki?
Zamieszczona powyżej interaktywna infografika zawiera wszystkie elementy SERP na przykładzie tematów związanych bezpośrednio lub pośrednio z burgerami. Zainspirowała nas do tego świetnie przygotowana, choć już nieaktualna infografika MOZ (w której autor skupił się nie na hamburgerach, a na taco). Zdecydowanie wielkie brawa za pomysł, wiedzę oraz wykonanie - pomimo już nieaktualnych danych zdecydowanie warto się z nią zapoznać.

Czy wszystkie elementy w infografice mogą się pojawić w SERP jednocześnie?
Żaden z użytkowników nigdy nie spotka się ze wszystkimi elementami SERP wyświetlonymi jednocześnie na stronie wyników wyszukiwania - poszczególne rodzaje  wyników dotyczą różnych kategorii fraz oraz takich czynników, jak geolokalizacja. Warto również uwzględnić, że obecność wszystkich elementów bądź nawet ich większej części jednocześnie prowadziłaby do utrudnienia odnalezienia odpowiedzi na zapytanie, zamiast to ułatwiać.

Czy uwzględniliście w infografice wszystkie istniejące elementy SERP?
Nie uwzględniliśmy tych rodzajów elementów, które są obecnie dopiero testowane przez Google i tylko niektórzy użytkownicy mogą się z nimi spotkać - warto sprawdzić kiedy ostatni raz zaktualizowaliśmy infografikę, żeby wiedzieć czego mogliśmy ewentualnie nie uwzględnić.

Czy wszystkie elementy, ich nazwy i wygląd są aktualne w infografice?
Należy pamiętać, że wyszukiwarka to wysoce zmienne środowisko zewnętrze - Google aktualizuje je na tyle często, wprowadzając nowe elementy i usuwając inne, że nie możemy zagwarantować ich aktualności.

Czy taki sam widok można zobaczyć na urządzeniach mobilnych?
Mobilne wyniki wyszukiwania, czyli te (zgodnie z nazwą), które widoczne są na urządzeniach mobilnych mogą przedstawiać się całkowicie inaczej. Docelowo Google prawdopodobnie planuje ujednolicić ten widok, jednak na tę chwilę często różnice są spore. Jeżeli to nie nastąpi, może pewnego dnia pokusimy się o przygotowanie infografiki dotyczącej mobilnych rodzajów SERP.

Dlaczego w infografice znajdują się wyłącznie elementy i wyniki z wyszukiwarki amerykańskiej?
W infografice rzeczywiście posługiwaliśmy się przykładami z wyszukiwarki amerykańskiej - a dokładniej ustawionej na lokalizację w Nowym Jorku. W ten sposób zachowaliśmy neutralność. Niestety oznacza to również, że niektóre elementy mogą jeszcze nie być widoczne w polskiej wyszukiwarce lub są rzadziej spotykane - choć warto pamiętać, że Google zawsze pracuje nad przenoszeniem funkcji do innych wersji wyszukiwarki, więc rozbieżności mogą się zmniejszać. Google prawdopodobnie zawsze będzie wprowadzał nowości najpierw do SERP amerykańskiego, więc zawsze zauważymy jakieś różnice.

Co to jest SERP?
Często wykorzystujemy ten skrót w definicjach, a także na całym naszym blogu, ponieważ jest to krótki i praktyczny termin. SERP, czyli Search Engine Results Page, oznacza stronę wyników wyszukiwania. W kontekście tego artykułu chodzi nam, oczywiście, o wyszukiwarkę Google. Termin szerzej wyjaśniamy w naszym słowniku SEO.
Autor
Alicja Janicka
Ocena artykułu
5.00 - (10 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się