Przedstawiamy kilka praktycznych wskazówek na temat tego, jak tworzyć przyjazne adresy URL, czyli unikalne adresy stron www, które w zwięzły sposób określają zawartość strony, a jednocześnie są czytelne i zrozumiałe dla użytkowników sieci. Docenią je przede wszystkim użytkownicy internetu, ponieważ friendly URLs wskazują na tematykę treści zamieszczonych na stronie. Ta konstrukcja adresu może też mieć znaczenie dla robotów wyszukiwarek, co jest ważne dla pozycjonowania.
OK: www.przykladowa-strona.pl/index-a-b-c
BŁĄD: www.przykladowa-strona.pl/index.php?zmienna1=a&zmienna2=b&zmienna3=c
Długość adresu zależy m.in. od techniki tworzenia strony. Krótsze adresy są atrakcyjniejsze dla internautów, bo łatwiej je zapamiętać i są bardziej zrozumiałe. Dlatego warto unikać automatycznego generowania adresów URL ze zmiennymi pod postacią nic niemówiących przeciętnemu internaucie cyferek, separatorów, znaków specjalnych, np. ?, &, id=, etc. Warto zadbać o to, aby adres URL takich znaków nie posiadał.
Krótki adres URL w formie zaprezentowanej na powyższym przykładzie z pewnością zostanie łatwiej zapamiętany przez użytkownika sieci. Taki adres łatwiej zapisać, podyktować, a ponadto wystarczy już rzut oka w wynikach wyszukiwania, by zorientować się w zawartości strony – taki adres jest chętniej otwierany. Korzyści dla pozycjonowania są zatem oczywiste.
Przykład dla strony stronaogotowaniu.pl
OK: www.stronaogotowaniu.pl/ciasto-na-pierogi
BŁĄD: www.stronaogotowaniu.pl/174602895/maka+na+pierogi/p/?m=main&s=2&wid.html
Zawarcie jednego lub dwóch słów kluczowych w adresie URL może wesprzeć pozycjonowanie strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dodatkowo taki zabieg wpływa korzystnie na UX, ponieważ adres strony jest łatwiejszy w przeczytaniu przez użytkownika sieci. UX, czyli user experience, to ogół wrażeń użytkownika korzystającego ze strony, a także działania podejmowane w celu osiągnięcia maksimum satysfakcji internauty. Najlepiej, aby adres URL zawierał co najmniej jedną, a nawet dwie frazy kluczowe.
Słowa rozdzielone podkreślnikami są traktowane jako całość, a te rozdzielone myślnikami, jako odrębne wyrazy:
OK: www.stronaogotowaniu.pl/ciasto-na-pierogi
BŁĄD: www.stronaogotowaniu.pl/ciasto_na_pierogi
Powyższy przykład zwraca uwagę na kolejny ważny aspekt przyjaznych adresów URL, które powinny być zrozumiałe i łatwe w zapamiętaniu oraz zapisywaniu. Adres URL upraszcza nie tylko zawarta w nim fraza, ale i znaki separujące. Myślnik stosowany zamiast podkreślnika jest łatwiejszy nie tylko do zapamiętania przez internautów, ale także lepiej odbierają go roboty wyszukiwarki. W adresach nie należy też używać spacji. Taki zabieg może nieco poprawić pozycjonowanie i wyniki w SERP, ale to wciąż tylko jeden z bardzo wielu czynników wpływających na pozycję strony.
OK: www.stronaogotowaniu.pl/jak-zrobic-elastyczne-ciasto-na-domowe-pierogi
BŁĄD: www.stronaogotowaniu.pl/tradycyjne/dania-z-maki
Zawarcie słowa kluczowego w adresie URL to także sposób na opisanie zawartości strony. Oprócz fraz w adresie może być zawarty nagłówek podstrony lub tytuł artykułu. Przyjazne adresy URL mają to do siebie, że już na pierwszy rzut oka wskazują użytkownikowi powiązanie ze stroną internetową, a także kategorią czy tematem treści, które się pod nim kryją. Zawarcie słów kluczowych lub powiązanych tematycznie z serwisem nie tylko ułatwia zapamiętanie adresu podstrony użytkownikowi sieci, ale także pomaga robotom wyszukiwarki zrozumieć zawartość serwisu.
Dobry adres URL zachęca do wejścia na stronę i podnosi UX, co może – choć nie musi – przyczyniać się do osiągania lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Opracowywanie przyjaznych adresów URL ma znaczenie przede wszystkim dla użytkowników sieci. Zawarcie fraz kluczowych w adresie jest dla internauty wskazówką, jakie treści znajdują się na stronie i czy będą mu one przydatne. W przypadku dużych serwisów wprowadzanie przyjaznych adresów URL może być znacznie trudniejsze, jednak zachęcamy do tego, aby w miarę możliwości próbować je tworzyć.
Zlecenie pozycjonowania może znacząco zwiększyć skuteczność witryny poprzez poprawę jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto, nawet w przypadku dużych serwisów, rozważyć możliwość zlecenia profesjonalistom zadania optymalizacji pozycji w wyszukiwarkach, co przyczyni się do dalszego usprawnienia adresów URL i całkowitego doświadczenia użytkownika na stronie.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: