Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 6:00 min Ikona Natalia Golik 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Świat zmienił się na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Kiedyś, aby skorzystać z internetu, należało usiąść przy komputerze stacjonarnym. Dziś do łączenia się z siecią wystarczy powszechnie dostępny smartfon. Wraz z przeniesieniem się wirtualnego życia do tych niewielkich przedmiotów zmieniło się również myślenie o tym, jak powinna wyglądać strona internetowa.

Dlaczego warto pomyśleć o wersji strony na urządzenia mobilne?

Parametry ekranu urządzenia stacjonarnego są zupełnie inne niż smarfona czy tabletu. Jeśli nie przystosujemy strony internetowej do zmiany gęstości pikseli wyświetlanych na ekranie (czyli rozdzielczości), to szybko przestanie być ona atrakcyjna dla odbiorcy. A to krótka droga do utraty widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.

Przeprowadzone w tym roku badania State of Mobile 2023 wskazują, że korzystamy ze smartfonów średnio przez 5 godzin dziennie. W porównaniu z poprzednimi latami wyraźnie widać tendencję wzrostową. Co więcej, nowoczesne telefony służą nam już nie tylko do kontaktowania się ze znajomymi, ale także wielu innych czynności, takich jak robienie zakupów czy korzystanie z usług. Przez internet zamawiamy jedzenie, płacimy rachunki, szukamy nowych ubrań, słuchamy muzyki. I to właśnie smartfony, które mamy właściwie przez cały czas pod ręką, generują dziś największy ruch w branży e-commerce. Z tego względu warto poważnie rozważyć dostosowanie własnej strony internetowej do urządzeń przenośnych, takich jak smartfony czy tablety.

Dostępne możliwości: wersja responsywna i mobilna strony

Do wyboru są dwie opcje. Można stworzyć mobilną wersję witryny lub dostosować ją do zmiany parametrów wyświetlania zgodnie z RWD (Responsive Web Design) – czyli wymogami dotyczącymi responsywności. Ze względu na swoje zastosowanie oba typy stron bywają ze sobą mylone. Warto znać te różnice — od nich zależy m.in. skuteczność działań SEO.

Responsywna strona internetowa to ta sama strona, jaka wyświetla się na ekranach urządzeń stacjonarnych. Projektuje się ją jednak w taki sposób, aby mogła dostosowywać się do rozdzielczości charakterystycznej dla smartfona czy tabletu. Dzięki odpowiedniej strukturze nie zmienia się pod względem zawartości, a jedynie dopasuje swój wygląd do wielkości ekranu.

Wersja mobilna to osobny wariant strony internetowej przeznaczony do wyświetlania wyłącznie na urządzeniach przenośnych. W przypadku wyboru tej metody zachodzi konieczność stworzenia dodatkowej witryny (nieco innej pod względem zawartości), która będzie odpowiednia dla użytkowników korzystających na co dzień ze smartfonów czy tabletów.

Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. Warto mieć świadomość, jakie istnieją między nimi różnice, a także w jaki sposób mogą wpłynąć na pozycjonowanie strony internetowej i podejmowane w związku z tym działania SEO.

Zalety i wady responsywnej wersji strony internetowej

Dzięki RWD ta sama witryna może wyświetlać się bez problemu zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych. Aby tak się stało, jej struktura musi zostać technicznie przystosowana do zmiany parametrów wyświetlania dla mniejszych rozdzielczości ekranu.

Do najważniejszych zalet technologii RWD należy fakt, że algorytmy wyszukiwarki (jak na przykład mobile first indexing) preferują strony internetowe oparte na technologii RWD — głównie dlatego, że dostosowują się do potrzeb współczesnych użytkowników korzystających obecnie ze smartfonów do przeglądania globalnej sieci. A to ma bezpośredni wpływ na skuteczność pozycjonowania witryny.

Wdrażane rozwiązania SEO znajdą odzwierciedlenie w przypadku wchodzenia na stronę z poziomu urządzeń stacjonarnych i mobilnych. Robotom Google znacznie prościej ją zlokalizować oraz zaindeksować. Poza tym można zarządzać nią z poziomu jednego systemu CMS. Dostęp do parametrów okazuje się więc dużo łatwiejszy, optymalizacja przebiega sprawniej, a sama witryna jest dużo dostępniejsza dla użytkowników, a tym samym w pełni uniwersalna.

Warto docenić również fakt, że w przypadku responsywnej wersji strony internetowej mamy do czynienia ze spójnością wizualną. Nie musimy tworzyć nowego contentu i wdrażać go na osobną witrynę dostosowaną wyłącznie do urządzeń mobilnych. Znika też konieczność myślenia o osobnej nazwie dla domeny, ponieważ jest taka sama zarówno dla strony wyświetlanej na desktopach, jak i wyszukiwanej przy użyciu urządzeń przenośnych. Do dyspozycji mamy tę samą zawartość, która automatycznie dopasowuje się do rozdzielności ekranu. A to przekłada się na zadowolenie użytkowników otrzymujących dostęp do tych samych treści, bez względu na to, z jakiego sprzętu mają ochotę skorzystać.

Responsywna wersja strony internetowej nie jest wolna od wad. Po pierwsze, wdrożenie technologii RWD może być dość czasochłonne i stosunkowo drogie, zwłaszcza dla kogoś, kto chce dopasować istniejącą witrynę do nowych wymagań w szybkim czasie. Ponadto strona przeładowana elementami graficznymi będzie dłużej ładować się na urządzeniach mobilnych, zniechęcając tym samym użytkowników do kliknięcia linku. Istnieje jednak rozwiązanie: jeśli strona zostanie prawidłowo skonfigurowana, będzie wyświetlać się prawidłowo ekranach w każdej rozdzielczości.

blog-sunrise-4

Zalety i wady oddzielnej wersji mobilnej

W przypadku wersji mobilnej zachodzi konieczność stworzenia nowej witryny z inną domeną oraz okrojoną zawartością oryginalnej strony internetowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu zyskujemy zupełnie nowy byt dostosowany wyłącznie do urządzeń przenośnych, takich jak smartfony. Osobna odsłona będzie zawierała wyłącznie najważniejsze informacje.

Zaletą mobilnej strony internetowej jest to, że ładuje się dużo szybciej niż wersja responsywna. Platforma okazuje się „lżejsza” i przyjaźniejsza dla użytkowników sieci, bo zawiera tylko to, co najistotniejsze. Korzystać będą z niej przede wszystkim ci odbiorcy, którzy przed dokonaniem transakcji chcą poznać podstawowe informacje o firmie. Wykonanie mobilnej wersji może okazać się też tańsze, zwłaszcza dla stron internetowych z dużą ilością danych.

Jednak to, co w przypadku stron mobilnych uważa się za zaletę, może być jednocześnie wadą. Szybkie ładowanie jest realne dzięki temu, że zawartość wersji dla urządzeń przenośnych zostaje dość mocno okrojona. Użytkownik otrzymuje dostęp wyłącznie do podstawowych danych o firmie. Jeśli będzie chciał dowiedzieć się więcej lub wniknąć głębiej – poczuje się rozczarowany. Rozwiązanie to skutkuje również koniecznością stworzenia dwóch różnych domen, a co za tym idzie, pracy na dwóch różnych systemach CRM. Z perspektywy czasu może okazać się, że to dość spore utrudnienie dla sprawnego zarządzania stronami. Ponadto algorytmy wyszukiwarki Google w pierwszej kolejności będą skupiać się na stronach responsywnych, a nie mobilnych.

Którą opcję wybrać: mobilną czy responsywną?

Jeśli zależy nam na dobrej widoczności, realnych efektach pozycjonowania i wygodniejszej nawigacji, postawmy na RWD. Responsywna wersja strony internetowej to dobre rozwiązanie dla kogoś, komu zależy na zajęciu wysokiego miejsca w rankingu wyszukiwania Google. Technologia Responsive Web Design czyni witrynę bardziej uniwersalną, dostępną, łatwą w obsłudze, a co najważniejsze, zgodną z wymogami algorytmów. Strona ma większe szanse na to, aby znaleźć się w naturalnych wynikach i tym samym szybciej dotrzeć ze swoją zawartością do grupy docelowej. Z zalet RWD korzystają dziś najwięksi, czołowi przedstawiciele branży e-commerce, jak choćby Allegro, Avon czy WSiP.

Podsumowanie

Świat się zmienia, potrzeby konsumentów również. Wraz z nimi powinien zmieniać się internet. Przeglądanie globalnej sieci przy użyciu smartfonów to dziś standard, którego nie powinien lekceważyć nikt, kto ma swoją stronę i chce, aby ta wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Znamy już zalety i wady obu dostępnych rozwiązań. Wiemy też, jaki wpływ mają na skuteczność działań SEO. Pamiętajmy również o istnieniu algorytmu mobile first indexing, który dba o to, aby jako pierwsze w wynikach wyszukiwania wyświetlały się strony dopasowane do urządzeń mobilnych.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 07:35 min 04.06.2012 W tegorocznych trendach marketingowych prym wiodą media społecznościowe – a w szczególności Facebook - oraz nowoczesne technologie. Z całą pewnością już niebawem będziemy mieli okazję się przekonać, które z nich na stałe wzbogacą naszą codzienność, a które w ogóle nie znajdą zastosowania, albo po prostu zostaną zastąpione innymi. Które trendy zatem dominują i czy warto je wykorzystywać podczas własnych kampanii? Zapraszam do lektury. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:40 min 05.02.2009 Coraz chętniej korzystamy z możliwości, jakie daje nam Sieć - także w kwestiach zakupowych. Najnowsze badania udowadniają, że rynek e-commerce w Polsce ma się całkiem dobrze. Okazuje się także, że oferty e-sklepów są dla rodaków interesujące nie tylko w sezonie świątecznym, ale także przez cały rok. Można chyba mieć nadzieję, że w kolejnych latach będzie coraz lepiej! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:40 min 22.01.2009 Deklaracja podatkowa składana przez Internet? Brzmi to całkiem nieźle! Ministerstwo Finansów chce ułatwić nam coroczne zmaganie się z Urzędem Skarbowym i proponuje, abyśmy zamiast stać w ogonku, mogli złożyć niezbędne dokumenty przez pośrednictwo Sieci, rezygnując z podpisu elektronicznego. A że coraz więcej osób decyduje się na takie rozwiązanie, czas się do nich dostosować. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700