Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Ikona 6:00 min Ikona Natalia 01.12.2023

Pomysł na biznes, przygotowanie oferty produktów lub usług, zakup odpowiedniego sprzętu, a na końcu otwarcie działalności. To tylko niektóre sprawy, o których musisz pamiętać, decydując się na stworzenie firmy. Jednak aby zacząć zarabiać, potrzebujesz czegoś jeszcze. Oczywiście chodzi o klientów, którzy dzięki swoim wyborom pozwolą Ci zarobić. Jak ich pozyskać? Z pomocą przychodzą wszelkie działania marketingowe, które warto zaplanować. Jednak na samym początku tworzenia strategii nie możesz zapomnieć o tym, aby wskazać, kto będzie Twoją grupą docelową. Czym dokładnie ona jest? Czy jest faktycznie potrzebna? Jak ją stworzyć? Tego dowiesz się z tego artykułu!

Czym jest grupa docelowa?

Grupa docelowa to zbiór osób, które potencjalnie mogłyby być zainteresowane daną ofertą, produktem czy też usługą. Wyznacza się ją, wykorzystując różne kryteria związane m.in. z demografią, geografią, psychografią czy też z behawioryzmem. Biorąc pod uwagę te czynniki, jesteś w stanie wskazać powtarzające się zachowania użytkowników, którzy już korzystają lub dopiero będą korzystać z Twojej oferty. Mając wiedzę na temat grupy docelowej, jesteś w stanie stworzyć odpowiednią strategię marketingową, odpowiadającą na potrzeby potencjalnego konsumenta.

baner

Czy naprawdę potrzebujesz grupy docelowej?

Odpowiemy jednoznacznie: tak, potrzebujesz jej i to bardzo! Grupa docelowa pozwoli Ci na stworzenie planu działań promocyjnych. Co istotne, umożliwi Ci również dopasowanie odpowiednich kanałów komunikacji oraz języka. Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że reklama na TikToku raczej nie trafi do osób w wieku 50+, natomiast grafiki rodem z lat 90. z kwiatami, zwierzętami i rymowankami – do młodzieży. Właśnie dlatego tak ważne jest dobranie platform i formy przekazu do odbiorców.

Grupa docelowa znacznie bardziej doceni najważniejsze cechy danego produktu czy też usługi. Przykładowo, jeśli sprzedajesz specjalistyczną odzież narciarską, to materiał, z którego została stworzona czy też inne cechy będą ważniejsze dla freaków sportów zimowych niż dla Kowalskiego, który nie jeździ nawet w góry. Z pewnością zależy Ci więc na tej pierwszej grupie, do której możesz dotrzeć szybciej i łatwiej! Dostarczając reklamy dopasowane do oczekiwań klienta, ułatwiasz mu podjęcie decyzji zakupowej. Jeśli dodatkowo na Twojej stronie pojawi się rabat 10% dla nowych klientów po zapisaniu do newslettera, to istnieje ogromna szansa na to, że dojdzie do finalizacji transakcji. Bingo!

grupa docelowa

Co musisz wziąć pod uwagę, określając grupę docelową?

Może Ci się wydawać, że wskazanie czynników, które określą, kto powinien znaleźć się w Twojej grupie docelowej, będzie proste. Niestety wcale nie musi tak być. Do przeanalizowania jest wiele kryteriów. Na ich podstawie będziesz w stanie określić, czy dany odbiorca faktycznie będzie wartościowy dla Ciebie i Twojej firmy oraz czy warto stworzyć przekaz reklamowy właśnie dla niego.

Poniżej znajdziesz cztery kryteria, na podstawie których będziesz w stanie określić grupę docelową.

Kryteria demograficzne

Zdobycie danych związanych z:

  • wiekiem (oferta dopasowana do grupy wiekowej);
  • płcią (weryfikacja, która płeć częściej korzysta z oferty Twojej firmy);
  • dochodami (dopasowanie do danej klasy społecznej);
  • wykształceniem i wykonywanym zawodem (ma związek ze statusem materialnym, a także dokonywanymi zakupami);
  • ze stanem cywilnym i posiadaniem ewentualnego potomstwa;
  • wyznaniem;
  • przynależnością do danego pokolenia m.in. do milenialsów czy baby boomerów.

Kryteria geograficzne

Uzyskanie informacji dotyczących:

  • kraju (w którym przebywa/mieszka klient);
  • regionu (województwa lub powiatu);
  • miejsca zamieszkania (wieś/małe miasto/średnie miasto/duże miasto);
  • liczby mieszkańców danej miejscowości;
  • odległości od stacjonarnego sklepu czy też siedziby firmy.

Kryteria psychograficzne

Stworzenie obrazu psychologicznego grupy docelowej na podstawie informacji związanych z:

  • cechami osobowościowymi;
  • wartościami, jakimi kierują się w życiu;
  • zainteresowaniami;
  • sposobami spędzania czasu wolnego;
  • prowadzonym stylem życia;
  • poczuciem własnej wartości.

Kryteria behawioralne

Określenie takich czynników, jak:

  • lojalność wobec firmy/marki;
  • postawa wobec marki;
  • informacja o tym, czy klient posiada produkt promowanej firmy;
  • gotowość do zakupu;
  • wiedza na temat marki/produktu;
  • sytuacje, które mogłyby mieć wpływ na podjęcie decyzji zakupowej.

Jakich błędów musisz się wystrzegać przy tworzeniu grupy docelowej?

Jak widzisz, jest wiele czynników, które musisz wziąć pod uwagę, tworząc grupę docelową. Dlatego też nie spiesz się z całym procesem. Pozwoli to na uniknięcie kilku podstawowych błędów, które niestety lubią się powtarzać. Chodzi przede wszystkim o:

  • Brak obiektywności w trakcie tworzenia kręgu odbiorców. Tego typu sytuacja może mieć miejsce, kiedy sam zajmiesz się stworzeniem grupy docelowej lub zlecisz to osobom z Twojej firmy. Osoby z zewnątrz mają zdecydowanie szerszą perspektywę, co pozwala na lepszą ocenę. Oczywiście Twoja wiedza i doświadczenie będą nieocenione w tym procesie, jednak pamiętaj, że musisz otworzyć się na opinię innych.
  • Wskazanie zbyt dużej grupy docelowej. Pamiętaj, że lepiej początkowo skupić się na mniejszym gronie odbiorców. Możesz wybrać np. rynek lokalny, a dopiero później zacząć rozszerzać swoje działania marketingowe na większy region czy cały kraj. Pozwoli to także na ograniczenie początkowych kosztów, które i tak będą mocno nadwyrężone.
  • Określenie zbyt wielu grup docelowych, które mogą nie dać zakładanych korzyści.
target

Jakich narzędzi potrzebujesz do określenia grupy docelowej?

Jeśli wolisz sam spróbować określić grupę docelową, poniżej znajdziesz kilka przydatnych narzędzi, dzięki którym łatwiej znajdziesz swoich przyszłych odbiorców.

  1. Google Analytics
    Nie ulega wątpliwości, że Google Analytics to jedno z najbardziej kompletnych narzędzi związanych z analizą użytkowników na stronach internetowych. Dzięki rozbudowanym funkcjom jesteś w stanie dowiedzieć się, skąd pochodzi dany odbiorca, jak wygląda ścieżka konwersji czy też jak zachowuje się użytkownik korzystający z Twojego serwisu.
  2. Facebook Ads Manager
    To narzędzie pomoże Ci określić m.in. zachowania zakupowe użytkownika, jego zainteresowania czy samo zaangażowanie w treści reklamowe. Facebook Ads Manager już po ustawieniu grupy docelowej pozwala na określenie jej wielkości oraz podstawowych informacji. Oczywiście tego typu informacje można wykorzystywać również w m.in. TikTok Ads czy YouTubie.
  3. Google Display Planner
    Jeśli dopiero startujesz ze swoją stroną internetową, to Google Display Planner będzie właśnie dla Ciebie. Narzędzie podsunie Ci nie tylko dane związane z wielkością grupy docelowej czy też zainteresowaniami i demografią ogółu użytkowników, ale także wskaże najważniejsze informacje o odbiorcach odwiedzających konkurencję.

Po pierwsze – grupa docelowa

Jak widzisz, bez ustalenia grupy docelowej wszelkie działania marketingowe mogą się okazać po prostu nieskuteczne. Kierowanie treści promocyjnych do wszystkich, to tak naprawdę kierowanie ich do nikogo. Przemyślane działania, które poprzedzone będą dokładnym researchem i analizą wyników, pozwolą Ci na stworzenie wielotorowej strategii dopasowanej zarówno do wieku odbiorców, jak i do ich zainteresowań czy zachowań konsumenckich. Skorzystaj z powyższych wskazówek i sprawdź, co grupa docelowa może dać Tobie i Twojej firmie.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 54

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 54

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

www dla silversów Ikona 10:00 min 21.12.2023 Statystyki podają, że w 2050 roku osoby w wieku 60 lat i więcej będą stanowiły 40% społeczeństwa. Warto uwzględnić specyficzne potrzeby tej grupy – do której będziemy należeć kiedyś także my sami – i zacząć projektować strony dopasowane także do potrzeb osób starszych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 54

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 8

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700