Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 5:00 min Ikona Sunrise System 16.10.2023

Link juice – czym jest i jak mierzyć moc linków?

Google ocenia strony na podstawie czynników rankingowych. Jednym z nich jest profil linków zwrotnych, czyli liczba oraz jakość linków, które odsyłają do Twojej domeny. Aby ocenić, czy dany odnośnik jest wartościowy i niesie korzyść dla domeny, trzeba mieć świadomość, jak przenoszona jest moc tych linków. W tym celu warto podjąć bardziej szczegółowe działania, aby sprawdzić i ocenić ich wartość. O tym, czym jest link juice i jak można oszacować jego skuteczność, dowiesz się z poniższego artykułu.

Czym jest link juice?

Link juice jest terminem pochodzącym z zakresu link buildingu i nawiązuje do wartości, jaka jest przenoszona przez dany link z domeny odsyłającej do domeny docelowej. Określenie to powstało w czasach, kiedy jeszcze Page Rank był głównym czynnikiem rankingowym, a pozycjonerzy skupiali się głównie na działaniach związanych z rozbudową profilu linkowego. Termin ten wywołuje wiele kontrowersji w świecie SEO i coraz rzadziej można go spotkać w różnego rodzaju poradnikach. Innym określeniem jest link equity bądź po prostu moc linka, siła linka.

Jak mierzona jest moc linków (link equity)?

Siłę danego linka można oszacować na podstawie kilku czynników. Wpływ odnośników na domenę docelową można mierzyć przykładowo poprzez wzrost pozycji na linkowane frazy oraz wzrost wskaźników takich jak: DR (domain rating) i UR (URL rating) przedstawianych w narzędziu Ahrefs.

Jak określić, czy dany link niesie moc?

Podczas analizy profilu linku warto skupić się na:

  • Określeniu domain authority dla domeny, na której umieszczony jest link

Jeżeli DA domeny odsyłającej jest wyższy od domeny docelowej, jest to dobry początek. Inaczej mówiąc, taka domena ma zapas mocy, którą może przekazać wraz z linkiem innej domenie.

  • Określeniu tematyki danej domeny odsyłającej

Jeżeli domena odsyłająca w żaden sposób nie nawiązuje do tematyki domeny docelowej, prawdopodobnie link zostanie uznany za spamerski i link juice nie będzie przekazywany. Natomiast jeżeli odnośnik znajduje się na serwisie z tej samej kategorii bądź serwisie ogólnotematycznym, ale posiadającym zakładkę przeznaczoną pod daną tematykę, zyska nieco na wartości.

  • Liczbie innych linków na stronie odsyłającej

Bardzo ważną kwestią jest liczba linków na stronie, na której umieszczony jest Twój odnośnik. Zarówno odnośniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne mają tu znaczenie. Jeżeli strona/wpis dodatkowo odsyła do np. trzech innych źródeł, moc strony będzie podzielona na wszystkie linki.

  • Otoczeniu linka na danej stronie odsyłającej

Otoczenie odnośnika, czyli tematyka treści, w której dodany jest link, musi do niego nawiązywać, a także być unikatowa i jakościowa. Dodatkowo tematyka innych odnośników w obrębie strony nie może zagrażać pozycji Twojej domeny – unikaj linkowania w treści, w której umieszczone są odnośniki do spamerskich serwisów czy domen o wulgarnej tematyce. Taka strona automatycznie traci moc.

  • Umiejscowieniu linka

Na to, ile mocy niesie ze sobą dany link, ma również wpływ jego umiejscowienie na stronie. Większą mocą odznaczają się odnośniki śródtekstowe niż linki umieszczone np. w stopce czy w panelu bocznym.

  • Atrybutach linka

Podstawą linkowania i przenoszenia link equity jest znajomość relacji dofollow oraz nofollow. Atrybut rel=”dofollow” przenosi moc, przy czym rel=”nofollow” nie przenosi żadnej mocy.

  • Indeksowaniu

Strona, na której umieszczony jest odnośnik, musi być zaindeksowana. Jeżeli nie została jeszcze zaindeksowana z powodu słabej jakości treści czy oznaczenia strony jako noindex, link również nie zostanie zaindeksowany i nie ma tu mowy o przenoszeniu link juice.

  • Statusie http

Link juice nie będzie przesyłany ze stron z kodem 404 czy kodem z serii 5xx. Jest natomiast przekazywany przez przekierowania 302 oraz 301 do strony docelowej, ale mimo wszystko lepiej sprawdza się linkowanie do strony z kodem stanu 200.

link juice

Jak pozyskiwać więcej mocy z linków?

Link juice przekazywany jest zarówno z linków zewnętrznych (external links), jak i wewnętrznych (internal links). O tych drugich często się zapomina, a przecież jest to szybki i łatwy sposób na dodatkowe wzmocnienie pozycji linkowych fraz.

Linki zewnętrzne

Aby pozyskiwać więcej mocy z linków zewnętrznych, zadbaj o zachowanie wszystkich aspektów z poprzedniego akapitu. Najważniejsze jest to, aby dzielić treść z jak najmniejszą liczbą dodatkowych linków oraz zwrócić uwagę na autorytet domeny odsyłającej. Pamiętaj, że domena odsyłająca musi mieć wystarczającą siłę, aby przenosić link equity. Skuteczne jest linkowanie z domen o wyższym autorytecie niż domena docelowa. Jeden link z domeny o wyższym autorytecie i wysokiej jakości treści może przynieść więcej korzyści niż kilka z domen o niskim autorytecie i średniej jakości treści. Wszystko oczywiście przy zachowaniu powyższej opisanych czynników.

Linki wewnętrzne

Tak jak już wcześniej wspomniałam, linki wewnętrzne również przekazują link juice, dlatego należy stale rozbudowywać linkowanie w obrębie całego serwisu. Aby to miało sens, warto linkować z podstron o większej mocy, taką stroną zazwyczaj jest strona główna, strony kategorii czy też popularne wpisy blogowe, które ściągają ruch z wyszukiwarki. Linkowanie z ukrytych stron bądź stron o niskiej wartości w odniesieniu do całego serwisu może nie przynieść większych korzyści.

Trzeba pamiętać również o dywersyfikacji linkowanych słów kluczowych. Wystrzegaj się linkowania na te same frazy – np. spróbuj podlinkować synonimy fraz czy też wyrazy bliskoznaczne i obserwuj wyniki. Nie decyduj się wyłącznie na jeden model linkowania, bo – jak zapewne dobrze wiesz – Google nie lubi spamu J

Podsumowanie

Mimo że obecnie to treści mają największe znaczenie w kontekście wzrostu pozycji serwisu, profil linków oraz przekazywana przez nie moc wciąż są czynnikiem rankingowym, mającym często kluczową decyzję o pozycji serwisu. Przestrzeganie opisanych powyżej zasad można ładnie określić higieną linkowania – tego typu działanie z pewnością pomoże w pozyskiwaniu większej mocy SEO z linków.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 32

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

guest blogging Ikona 5:00 min 07.12.2023 Wartościowy content jest kluczowy dla sukcesu Twojej marki. Jednak czy wykorzystujesz w pełni jego potencjał? Treści możesz tworzyć na swoją stronę internetową oraz profile w social mediach. Ale to nie wszystko! Czy wiesz, że możesz publikować tzw. wpisy gościnne w serwisach innych firm? Z chęcią opowiem Ci więcej na ten temat. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Topowe pozycje dla firmy DDW Serwis – wszystkie frazy w top 5 już po miesiącu współpracy! Ikona 06:05 min Pozycjonowanie to proces złożony i wymagający intensywnych prac - nie tylko w celu osiągnięcia wysokich pozycji, ale również ich utrzymania. To, kiedy zobaczymy wyniki jest uzależnione od wielu czynników - jednak nie oznacza to, że nie można zauważyć ich już nawet po miesiącu. Właśnie taki rezultat wypracowaliśmy przy pomocy usługi SEO Smart, co pokazuje nasz Case Study! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest bounce rate i jak sobie z nim radzić? Ikona 04:10 min 10.12.2018 Współczynnik odrzuceń Twojej witryny jest alarmująco wysoki i nie masz pomysłu, co z tym zrobić? Wiemy, co może odstraszać Twoich użytkowników – problem tkwi zwykle w optymalizacji strony lub w nieprzejrzystych treściach, jakie się na niej znajdują. Nie załamuj rąk i sprawdź, jak poprawić wrażenie, jakie wywierasz na swoich potencjalnych klientach. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 03:20 min 09.02.2016 Bez paniki! Zespół ekspertów Sunrise System czuwa i wyjaśnia co to tak właściwie oznacza – zarówno dla specjalistów z branży SEO w Polsce i na całym świecie, właścicieli stron internetowych, jak i zwykłych użytkowników największej wyszukiwarki internetowej na świecie. Czy coś się zmienia w pozycjonowaniu? Czy to rewolucja? A może zupełnie nie ma się czym przejmować? Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700