Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 06:00 min Ikona 16.03.2022

Jak zwiększyć widoczność małej firmy w sieci? Postaw na pozycjonowanie lokalne!

Na lokalnych grupach w social mediach często padają pytania o polecenie hydraulika, złotnika, szewca, cukiernika, krawcowej, kosmetyczki czy też różnego rodzaju sklepów w okolicy. I co się okazuje? Że usługi te mamy w zasięgu ręki, choć w internecie nie znaleźliśmy takiej informacji.

Dla przedsiębiorców powinien to być znak, że najwyższa pora zadbać o widoczność w sieci. Ale trzeba to zrobić z głową! Prowadzisz działalność na określonym terenie, a chcesz konkurować z dużymi przedsiębiorstwami z branży, działającymi na terenie całego kraju? To często tzw. walka z wiatrakami – lepiej skup się w pierwszej kolejności na swoim otoczeniu i Klientach z okolicy. Szansą dla Twojego biznesu jest pozycjonowanie lokalne.
 
Czym jest pozycjonowanie lokalne?


Jak sama nazwa wskazuje, pozycjonowanie lokalne to działania mające na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania związanych z konkretną lokalizacją – może to być miasto bądź też dzielnica. Od razu zaznaczamy, że jest to długofalowy proces i nie ogranicza się jedynie do promowania na frazy geolokalizowane. Istotne są także inne działania, które omówimy już za chwilę.

 
Kto powinien skorzystać z pozycjonowania lokalnego?
Ten typ pozycjonowania stanowi szansę przede wszystkim dla małych przedsiębiorstw, świadczących usługi na określonym terenie. Mowa zarówno o firmach prowadzących działalność stacjonarnie w swojej siedzibie, jak i z dojazdem do Klienta. To fryzjerzy, kosmetyczki, hydraulicy, elektrycy, lokale gastronomiczne, prawnicy oraz przedstawiciele wielu innych branż, którym zależy na tym, by dotrzeć do Klienta poszukującego fachowców w niedalekiej odległości. Nie jest bowiem tajemnicą, że większość internautów woli skorzystać z usług firmy znajdującej się blisko – bez konieczności czasochłonnych dojazdów.
 
Dlaczego pozycjonowanie lokalne jest ważne?
Internauci często szukają dostawców różnego rodzaju produktów i usług w bliskiej okolicy. Nawet jeśli nie wpiszą wprost w pasku wyszukiwania frazy powiązanej z konkretną miejscowością/dzielnicą, a jedynie ogólne hasło, Google i tak pokaże im wyniki uwzględniające ich lokalizację. Dlatego warto ułatwić Google to zadanie.

Wśród największych zalet lokalnego SEO należy wymienić:
  • Większą szansę na sukces – po co konkurować z setkami firm z branży na przykład w całej Polsce, jeśli można skupić się na działaniach lokalnych, gdzie mamy znacznie mniej rywali?
  • Stosunkowo niskie koszty – mniej konkurencyjne frazy i mniejsza liczba firm konkurencyjnych oznacza często niższe koszty działań niż w przypadku pozycjonowania globalnego.
  • Szansę na wygenerowanie wartościowego ruchu – wyniki wyszukiwania dopasowane do lokalizacji użytkownika to większa szansa na to, że jego odwiedziny na stronie zakończą się wizytą w siedzibie firmy i skorzystaniem z oferty.
 
Do dzieła!
Wiemy już, czym jest pozycjonowanie lokalne i dlaczego warto w nie zainwestować. Teraz pora na omówienie konkretnych działań.

Od czego zacząć?

Niezależnie od typu pozycjonowania zawsze należy zacząć od rzetelnego audytu. Powinien on obejmować zarówno stronę internetową, jak i otoczenie rynkowe (tj. konkurencję oraz grupę docelową).

Następnie pora na opracowanie indywidualnej strategii uwzględniającej takie działania, jak:

1. Dobór słów kluczowych
W pozycjonowaniu lokalnym bardzo ważne jest wykorzystywanie wyrażeń związanych z lokalizacją firmy/miejscem świadczenia usług. To tzw. frazy geolokalizowane zawierające informację o mieście czy też dzielnicy. Co istotne, należy zamieszczać je w sposób naturalny nie tylko w tekstach, ale również w meta opisach. Bardzo ważne jest ponadto zamieszczenie pełnych danych teleadresowych w stopce oraz na podstronie kontaktowej (pamiętaj, że to także jeden z czynników zwiększających wiarygodność firmy!).

I jeszcze jedno – nie bagatelizuj znaczenia fraz long tail. Dzięki nim możesz dotrzeć do Klienta o sprecyzowanych potrzebach, które może zaspokoić właśnie Twoja firma.
2. Profil Firmy w Google (dawniej: Google Moja Firma)
Prawidłowo uzupełniona i zweryfikowana wizytówka w Google to szansa na widoczność firmy nie tylko bezpośrednio na Mapach Google, ale także w lokalnych wynikach wyszukiwania oraz w panelu Google Knowledge Graph.

3. Linki z lokalnych serwisów
Dobry profil linkowy to jeden z fundamentów SEO. W przypadku pozycjonowania lokalnego należy zadbać o wartościowe linki z regionalnych serwisów o dużym autorytecie. Mogą to być lokalne serwisy informacyjne, fora internetowe, strony gazet oraz – to może być trudniejsze – urzędu miasta i innych organów administracyjnych.

4. Wizytówki NAP

W SEO bardzo ważna jest zgodność NAP. Co to właściwie znaczy? NAP to skrót od słów “Name, Adress, Phone number” i oznacza dane teleadresowe. Istotne dla pozycjonowania jest to, by dbać o spójność tych danych zamieszczonych zarówno na stronie internetowej firmy, Profilu Firmy w Google, jak i w zaufanych katalogach. Warto zadbać o obecność nie tylko w ogólnokrajowych bazach firm, ale też tych, które skupiają informacje o fachowcach z danego regionu.

5. Wersja mobilna strony

Z każdym rokiem rośnie liczba użytkowników, którzy korzystają z Internetu w smartfonie i na tablecie. Co więcej, wiele wyszukiwań lokalnych pochodzi z urządzeń mobilnych i są to wyszukiwania “na już”, np. użytkownik szuka restauracji, w której mógłby zjeść obiad w tej chwili. Dlatego nie wolno zapominać o optymalizacji witryny pod kątem urządzeń mobilnych.

 
Pozycjonowanie lokalne szansą dla małych firm!
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że w obecnych czasach bardzo trudno osiągnąć sukces w biznesie, nie inwestując w zwiększenie jego widoczności w sieci. To właśnie od wyszukiwarki Google najczęściej rozpoczynają się poszukiwania konkretnych usług bądź produktów – stąd też tak ważna jest odpowiednia strategia SEO.

Jeśli prowadzisz niewielką firmę działającą na określonym obszarze, postaw na pozycjonowanie lokalne zamiast prowadzić nierówną walkę z globalnymi gigantami – dzięki temu nie tylko zwiększysz widoczność swojej strony w internecie, ale też zyskasz lojalnych Klientów, którzy przyniosą Twojej firmie realny zysk.

A na koniec garść statystyk, które potwierdzają, że lokalne SEO naprawdę się opłaca!

 
Źródła: Seroundtable; Think with Google: 1, 2; Inter Growth

Michalina –
copywriter z wieloletnim doświadczeniem, absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Z pisaniem związana, odkąd tylko sięga pamięcią. Na co dzień zajmuje się głównie tworzeniem treści na strony internetowe oraz profile w social mediach. Ma bzika na punkcie poprawnej polszczyzny i…przecinków! Prywatnie twardo stąpająca po ziemi kociara, miłośniczka czarnej kawy oraz żelków…i wierna fanka „Na Wspólnej”.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki Ikona 6:00 min 26.05.2023

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki

W Waszych głowach pojawił się pomysł na nowe logo, ciekawszy slogan lub zmianę grupy docelowej? Impulsów do przeprowadzenia rebrandingu znajdziecie naprawdę sporo. Istotne, aby decyzja o odświeżeniu identyfikacji wizualnej marki była dobrze przemyślana i zaplanowana. To proces, po którego zakończeniu czeka Was mnóstwo satysfakcji. Dowiedzcie się, dlaczego! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55