Na lokalnych grupach w social mediach często padają pytania o polecenie hydraulika, złotnika, szewca, cukiernika, krawcowej, kosmetyczki czy też różnego rodzaju sklepów w okolicy. I co się okazuje? Że usługi te mamy w zasięgu ręki, choć w internecie nie znaleźliśmy takiej informacji.
Dla przedsiębiorców powinien to być znak, że najwyższa pora zadbać o widoczność w sieci. Ale trzeba to zrobić z głową! Prowadzisz działalność na określonym terenie, a chcesz konkurować z dużymi przedsiębiorstwami z branży, działającymi na terenie całego kraju? To często tzw. walka z wiatrakami – lepiej skup się w pierwszej kolejności na swoim otoczeniu i Klientach z okolicy. Szansą dla Twojego biznesu jest pozycjonowanie lokalne.
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Jak sama nazwa wskazuje, pozycjonowanie lokalne to działania mające na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania związanych z konkretną lokalizacją – może to być miasto bądź też dzielnica. Od razu zaznaczamy, że jest to długofalowy proces i nie ogranicza się jedynie do promowania na frazy geolokalizowane. Istotne są także inne działania, które omówimy już za chwilę.
Kto powinien skorzystać z pozycjonowania lokalnego?
Ten typ pozycjonowania stanowi szansę przede wszystkim dla małych przedsiębiorstw, świadczących usługi na określonym terenie. Mowa zarówno o firmach prowadzących działalność stacjonarnie w swojej siedzibie, jak i z dojazdem do Klienta. To fryzjerzy, kosmetyczki, hydraulicy, elektrycy, lokale gastronomiczne, prawnicy oraz przedstawiciele wielu innych branż, którym zależy na tym, by dotrzeć do Klienta poszukującego fachowców w niedalekiej odległości. Nie jest bowiem tajemnicą, że większość internautów woli skorzystać z usług firmy znajdującej się blisko – bez konieczności czasochłonnych dojazdów.
Dlaczego pozycjonowanie lokalne jest ważne?
Internauci często szukają dostawców różnego rodzaju produktów i usług w bliskiej okolicy. Nawet jeśli nie wpiszą wprost w pasku wyszukiwania frazy powiązanej z konkretną miejscowością/dzielnicą, a jedynie ogólne hasło, Google i tak pokaże im wyniki uwzględniające ich lokalizację. Dlatego warto ułatwić Google to zadanie.
Wśród największych zalet lokalnego SEO należy wymienić:
- Większą szansę na sukces – po co konkurować z setkami firm z branży na przykład w całej Polsce, jeśli można skupić się na działaniach lokalnych, gdzie mamy znacznie mniej rywali?
- Stosunkowo niskie koszty – mniej konkurencyjne frazy i mniejsza liczba firm konkurencyjnych oznacza często niższe koszty działań niż w przypadku pozycjonowania globalnego.
- Szansę na wygenerowanie wartościowego ruchu – wyniki wyszukiwania dopasowane do lokalizacji użytkownika to większa szansa na to, że jego odwiedziny na stronie zakończą się wizytą w siedzibie firmy i skorzystaniem z oferty.
Wiemy już, czym jest pozycjonowanie lokalne i dlaczego warto w nie zainwestować. Teraz pora na omówienie konkretnych działań.
Od czego zacząć?
Niezależnie od typu pozycjonowania zawsze należy zacząć od rzetelnego audytu. Powinien on obejmować zarówno stronę internetową, jak i otoczenie rynkowe (tj. konkurencję oraz grupę docelową).
Następnie pora na opracowanie indywidualnej strategii uwzględniającej takie działania, jak:
1. Dobór słów kluczowych
W pozycjonowaniu lokalnym bardzo ważne jest wykorzystywanie wyrażeń związanych z lokalizacją firmy/miejscem świadczenia usług. To tzw. frazy geolokalizowane zawierające informację o mieście czy też dzielnicy. Co istotne, należy zamieszczać je w sposób naturalny nie tylko w tekstach, ale również w meta opisach. Bardzo ważne jest ponadto zamieszczenie pełnych danych teleadresowych w stopce oraz na podstronie kontaktowej (pamiętaj, że to także jeden z czynników zwiększających wiarygodność firmy!).
I jeszcze jedno – nie bagatelizuj znaczenia fraz long tail. Dzięki nim możesz dotrzeć do Klienta o sprecyzowanych potrzebach, które może zaspokoić właśnie Twoja firma.
2. Profil Firmy w Google (dawniej: Google Moja Firma)
Prawidłowo uzupełniona i zweryfikowana wizytówka w Google to szansa na widoczność firmy nie tylko bezpośrednio na
Mapach Google, ale także w lokalnych wynikach wyszukiwania oraz w panelu
Google Knowledge Graph.
3. Linki z lokalnych serwisów
Dobry profil linkowy to jeden z fundamentów SEO. W przypadku pozycjonowania lokalnego należy zadbać o wartościowe
linki z regionalnych serwisów o dużym autorytecie. Mogą to być lokalne serwisy informacyjne, fora internetowe, strony gazet oraz – to może być trudniejsze – urzędu miasta i innych organów administracyjnych.
4. Wizytówki NAP
W SEO bardzo ważna jest zgodność NAP. Co to właściwie znaczy? NAP to skrót od słów “Name, Adress, Phone number” i oznacza dane teleadresowe. Istotne dla pozycjonowania jest to, by dbać o spójność tych danych zamieszczonych zarówno na stronie internetowej firmy, Profilu Firmy w Google, jak i w zaufanych katalogach. Warto zadbać o obecność nie tylko w ogólnokrajowych bazach firm, ale też tych, które skupiają informacje o fachowcach z danego regionu.
5. Wersja mobilna strony
Z każdym rokiem rośnie liczba użytkowników, którzy korzystają z Internetu w smartfonie i na tablecie. Co więcej, wiele wyszukiwań lokalnych pochodzi z urządzeń mobilnych i są to wyszukiwania “na już”, np. użytkownik szuka restauracji, w której mógłby zjeść obiad w tej chwili. Dlatego nie wolno zapominać o optymalizacji witryny pod kątem urządzeń mobilnych.
Pozycjonowanie lokalne szansą dla małych firm!
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że w obecnych czasach bardzo trudno osiągnąć sukces w biznesie, nie inwestując w zwiększenie jego widoczności w sieci. To właśnie od wyszukiwarki Google najczęściej rozpoczynają się poszukiwania konkretnych usług bądź produktów – stąd też tak ważna jest odpowiednia strategia SEO.
Jeśli prowadzisz niewielką firmę działającą na określonym obszarze, postaw na pozycjonowanie lokalne zamiast prowadzić nierówną walkę z globalnymi gigantami – dzięki temu nie tylko zwiększysz widoczność swojej strony w internecie, ale też zyskasz lojalnych Klientów, którzy przyniosą Twojej firmie realny zysk.
A na koniec garść statystyk, które potwierdzają, że lokalne SEO naprawdę się opłaca!

Źródła: Seroundtable; Think with Google: 1, 2; Inter Growth
Michalina – copywriter z wieloletnim doświadczeniem, absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Z pisaniem związana, odkąd tylko sięga pamięcią. Na co dzień zajmuje się głównie tworzeniem treści na strony internetowe oraz profile w social mediach. Ma bzika na punkcie poprawnej polszczyzny i…przecinków! Prywatnie twardo stąpająca po ziemi kociara, miłośniczka czarnej kawy oraz żelków…i wierna fanka „Na Wspólnej”.