Aż 77% internautów deklaruje dokonywanie zakupów online. To wystarczający powód, by zadbać o widoczność sklepu internetowego w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Często wybieraną platformą umożliwiającą funkcjonowanie sklepów online jest WordPress wraz z wtyczką WooCommerce. Jak wygląda pozycjonowanie tego typu serwisów?
Jest to e-commercowy dodatek do WordPressa, tj. popularnego systemu zarządzania treścią. WooCommerce pozwala na stworzenie w pełni funkcjonalnego sklepu online z możliwością instalacji dalszych wtyczek. Biorąc pod uwagę fakt, że ogólnie WordPress jest łatwy w obsłudze i przyjazny SEO, warto przyjrzeć się bliżej procesowi, jakim jest pozycjonowanie WooCommerce.
W tym przypadku podstawę optymalizacji pod kątem SEO stanowi zainstalowanie odpowiednich wtyczek, które wspomogą pozycjonowanie strony w Google. Do najpopularniejszych (i darmowych!) należą:
Oba te narzędzia ułatwiają pozycjonowanie WooCommerce poprzez m.in. indeksację i optymalizację treści, generowanie mapy strony, edycję plików robots.txt, dodawanie meta tagów i zarządzanie nimi. Yoast SEO posiada dodatkowe funkcje, takie jak np. analiza słów kluczowych i edycja struktury wewnętrznej linków. Dzięki All in One SEO Pack z kolei możemy zablokować złośliwe roboty czy zarządzać wydajnością strony WooCommerce.
Skorzystaj z doświadczenia specjalistów i umów się na rozmowę.
Bezpłatna wycena
Pozycjonowanie WooCommerce nie ogranicza się do zainstalowania odpowiednich wtyczek. To dopiero początek – za pomocą tych dodatków można zadbać o najważniejsze elementy SEO, do których należą:
Są to znaczniki zawierające informacje o stronie widoczne nie w serwisie, a w wynikach wyszukiwania. Najważniejszy z nich to meta title, czyli tytuł strony. Przy jego uzupełnianiu należy pamiętać, by liczył jedyne 40-60 znaków, był unikalny oraz zawierał konkretne informacje o zawartości witryny, a także wyrażenia kluczowe. To często od niego zależy, czy użytkownik odwiedzi stronę. Warto jednak pamiętać, że to Google decyduje o tym, jaka zawartość zostanie wyświetlona w SERP-ach jako tytuł strony (zdarza się, że w tym miejscu zaciągnięta zostaje treść na przykład z nagłówków H1 i H2).
Ważnym znacznikiem jest również meta description, tj. opis liczący 140-160 znaków wyświetlany w SERP-ach tuż pod meta title. Description to unikalna treść nawiązująca do zawartości strony oraz zawierająca wezwanie do działania. Może, ale nie musi zawierać frazy kluczowe – opis musi być naturalny. W tym miejscu warto również wspomnieć o meta keywords, czyli tagu słów kluczowych – od 2009 roku oficjalnie nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu pozycji stron w rankingu.
Opisy meta w znaczący sposób mogą wpłynąć na zwiększenie ruchu na stronie internetowej – to w większości przypadków pierwsze informacje o stronie, które widzi użytkownik. Dlatego należy pamiętać, by tworzyć unikalne, naturalne, konkretne i krótkie meta tagi dla każdej z podstron – tak, by na ich podstawie użytkownik wiedział, czego może się spodziewać po wejściu na daną stronę.
Adresy URL generowane automatycznie niekoniecznie bywają zrozumiałe dla robotów Google i użytkowników, co ma negatywny wpływ na pozycjonowanie. Dlatego warto zadbać o to, by były łatwe do zapamiętania, krótkie, pozbawione “podejrzanych” ciągów liczb i innych znaków oraz zawierały konkretne informacje o zawartości danej strony/podstrony. W sklepie WooCommerce można w prosty sposób zmienić ustawienia generowania adresów URL poprzez wejście w opcję “Bezpośrednie odnośniki” na platformie WordPress.
Podstawę budowania widoczności sklepu w sieci stanowi unikalny content na stronie. Treści w e-commerce to zazwyczaj opisy kategorii, produktów, a także artykuły blogowe. Dla pozycjonowania ważne jest, by były to teksty bezbłędne, zawierające użyteczne informacje, naturalnie nasycone słowami kluczowymi, z odpowiednim formatowaniem – istotne, żeby były wartościowe dla użytkownika. Wówczas będą dobrze ocenione także przez algorytmy (content to jeden z głównych czynników rankingowych!).
Ważnym elementem pozycjonowania WooCommerce są też zabezpieczenia. Pomoże w tym certyfikat SSL, tj. protokół sieciowy zabezpieczający wymianę danych między użytkownikiem a stroną. Jego obecność zwiększy zaufanie do witryny wśród internautów oraz algorytmów Google (jest to jeden z czynników rankingowych). Co więcej, np. w przeglądarce Chrome użytkownik zobaczy przy próbie wejścia na stronę bez wdrożonego protokołu SSL, że jest to połączenie niebezpieczne, co może odstraszyć potencjalnych klientów i utrudnić proces pozycjonowania.
Bez wątpienia WooCommerce ułatwia prowadzenie i pozycjonowanie sklepu internetowego. Co więcej, jest to bezpłatna wtyczka do popularnej platformy CMS WordPress, której użytkowanie także jest darmowe. Najważniejsze zalety tej wtyczki to:
Bardzo ważnym elementem pozycjonowania sklepu internetowego WooCommerce są unikalne, wartościowe treści. Główne miejsca w sklepie internetowym, w których należy zamieścić je to:
To wizytówka firmy. Należy tutaj z jak najlepszej strony przedstawić działalność i zachęcić do zapoznania się z asortymentem. W szczególności należy pamiętać o dbałości językowej, odpowiednim formatowaniu, zamieszczeniu najistotniejszych informacji o firmie (tekst powinien być zwięzły i nie powielać zawartości sekcji “O nas”) oraz naturalnym nasyceniu frazami związanymi z działalnością. Dobrym zabiegiem w pozycjonowaniu WooCommerce jest zamieszczenie odnośników do najważniejszych kategorii sklepu.
Dzięki opisom kategorii użytkownik wie, w którym miejscu się znajduje i jaki asortyment tutaj znajdzie. Treść w tej sekcji powinna zawierać informacje o zakresie oferowanych produktów ze wskazaniem ich zalet, zastosowania, parametrów czy różnic pomiędzy poszczególnymi rodzajami artykułów. Dla pozycjonowania ważne jest, by niezależnie od prezentowanego asortymentu, tekst był napisany w sposób zrozumiały dla każdego – zarówno dla profesjonalisty z danej branży, jak i laika.
Unikalny opis produktu nie tylko pozwoli osiągnąć potencjalnie lepszy efekt w SEO, ale także przyciągnie uwagę osoby kupującej. Zawarcie najbardziej przydatnych informacji, specyfikacji technicznej, zalet czy wskazówek użytkowania ułatwi podjęcie decyzji co do zakupu danego przedmiotu.
Dobrą praktyką jest stworzenie w sklepie online zakładki blogowej. Można tam zamieszczać wpisy mniej lub bardziej powiązane z asortymentem, treści poradnikowe, porównania produktów, relacje z wydarzeń branżowych i wiele więcej. To dobry pomysł na wzbudzenie zaufania odbiorcy, także budowanie wizerunku eksperta oraz tematyczności strony, a przez to wsparcie pozycjonowania WooCommerce. Warto kierować się zasadą, że jeśli teksty są pomocne i wartościowe dla użytkownika, będą też wysoko ocenione przez algorytmy Google.
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: