Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 07:35 min Ikona 10.11.2022

Heurystyki Nielsena w służbie oceny użyteczności Twojej strony

Uważasz, że masz najlepszą ofertę na rynku, a żadna z konkurencyjnych firm nie może pochwalić się taką liczbą dostępnych produktów? Mimo tego sprzedaż nie rośnie? Nie musisz od razu decydować się na obniżenie cen większości asortymentu, czy też całkowitą zmianę witryny. Pamiętaj, że od momentu trafienia na stronę, wyboru i ostatecznego zakupu odpowiedniego produktu, użytkownik zazwyczaj wykonuje wiele pośrednich interakcji. Jeśli w którymś momencie coś pójdzie nie tak, istnieje duża szansa, że klient skorzysta z oferty konkurencji.

 

Heurystyki Nielsena w praktyce

 

Wbrew pozorom, zakupy w sieci i wszelkie decyzje z nimi związane można w prosty sposób przełożyć na życie codziennie – wyobraź sobie chociażby tradycyjne zakupy w marketach i zastanów się, czy:

  • Wybierzesz produkt, którego opakowanie Ci się nie podoba i nie przyciąga uwagi?
  • Kupisz produkt, który jest schowany za innymi?
  • Wybierzesz towar, który bez trudu znajdziesz w odpowiedniej sekcji, czy ten wyjątkowo przeniesiony w inne miejsce sklepu?
  • Wrócisz do sklepu, w którym za każdym razem działa tylko jedna kasa?

Oczywiście to tylko kilka ogólnych pytań, ale odpowiadając na nie zyskasz pewność, że nawet najlepszy produkt na rynku nie będzie generował wysokiej sprzedaży, jeśli użytkownik będzie czuł się na stronie zagubiony lub, gdy napotka na problemy w trakcie realizacji zamówienia bądź wydłużony proces zakupowy.

Poniżej opiszemy krótko zestaw heurystyk Jakoba Nielsena, dzięki którym zweryfikujesz i w razie potrzeby poprawisz komfort użytkownika korzystającego z Twojej witryny.

10 heurystyk Jakoba Nielsena

  1. Pokazuj status systemu

 

Od momentu wejścia na stronę aż do ostatniego etapu zakupów użytkownik powinien wiedzieć, gdzie aktualnie się znajduje, jakie działania wykonał i co czeka go w kolejnych etapach. W optymalnej sytuacji design witryny dostarcza użytkownikowi na bieżąco odpowiedni feedback i aktualny status procesu zamówienia produktu. W przypadku bardziej rozbudowanej struktury drzewa kategorii (ale nie tylko) warto wdrożyć w serwisie nawigacją okruszkową, czyli tzw. breadcrumbs.

 

  1. Zachowaj zgodność z rzeczywistością

 

System powinien mówić językiem użytkownika w zrozumiały dla niego sposób. Właśnie dlatego, nie używaj na stronie niezrozumiałych przycisków i specjalistycznych, branżowych zwrotów. Pomimo, że mamy do czynienia ze sprzedażą online, staraj się prowadzić użytkownika przez proces zakupowy tak, jak w tradycyjnym sklepie, używając znajomej dla ogółu terminologii, jak np. „Dodaj do koszyka”,  Przejdź do kasy”, „Kup teraz. Użytkownik powinien dokładnie wiedzieć, co wydarzy się po kliknięciu w dany link – przykładowo przycisk z treścią „Kliknij tutaj” na produkcie nie daje jednoznacznej odpowiedzi, co się wydarzy po jego naciśnięciu.

 

  1. Daj użytkownikowi pełną kontrolę

 

Dodanie lub usunięcie produktu z koszyka, możliwość zajrzenia do niego w dowolnym momencie, edycja czy dodanie innych, powiązanych produktów na poszczególnych etapach realizacji zamówienia – to tylko niektóre z wielu opcji, które powinieneś zapewnić użytkownikowi przebywającemu na Twojej stronie. Częste błędy czy zmiana decyzji na różnym etapie realizacji zamówienia są naturalne. Natomiast, ważne, aby użytkownik mógł łatwo cofnąć wykonaną akcję, bądź nawet całkowicie zrezygnować z zakupów – być może wróci do nich za jakiś czas. Jeśli Twój sklep utrudni lub nie pozwoli użytkownikowi na takie działania, z dużym prawdopodobieństwem będzie to jego ostatnia wizyta w Twoim sklepie!

 

  1. Trzymaj się standardów i zachowaj spójność

 

Nowoczesny i ciekawy design, wyróżniający się na tle konkurencji, może być wartością dodaną i wpływać na lepszy odbiór strony wśród użytkowników, o ile zachowasz przy tym popularne i przyjęte ogólnie wzorce. Przykładowo nie ukrywaj ani nie zmieniaj na siłę umiejscowienia wewnętrznej wyszukiwarki produktów, podczas gdy w większości sklepów znajduje się ona w górnej części strony i jest oznaczana ikonką lupy. Przestrzegaj również konwencji w danej branży! Jeśli standardem jest możliwość porównywania produktów, wprowadź taką opcję również na swojej stronie.

 

  1. Zapobiegaj błędom

 

Nie czekaj aż użytkownik popełni błąd! Zweryfikuj różne scenariusze i wyeliminuj jego wystąpienie. Jeżeli na pewnych etapach ich całkowite wyeliminowanie nie będzie możliwe, zapewnij opcję cofnięcia akcji i co najważniejsze weryfikuj na bieżąco poprawność działań użytkownika. Przykładowo nie pozwól, aby wpisanie błędnego adresu e-mail w formularzu powodowało wyczyszczenie całego dokumentu! To z pewnością zniechęci użytkownika do ponownego wypełnienia formularza. W tym miejscu system powinien poinformować o błędzie w konkretnym polu, zachowując przy tym pozostałe, wpisane poprawnie elementy.

 

  1. Pozwalaj wybierać zamiast zmuszać do pamiętania

 

Nie wymagaj od użytkowników zapamiętywania pewnych informacji ze strony. Interfejs użytecznego sklepu internetowego powinien być możliwie prosty i czytelny, a także umożliwiać wykonywanie zadań np. poprzez podpowiedzi kontekstowe. Warto sprawdzić przy tym chociażby strukturę sklepu i upewnić się, że jest ona w pełni zrozumiała i intuicyjna. Czy liczba kategorii i podkategorii nie jest zbyt duża/zbyt mała? Czy użytkownik będzie wiedział dokładnie, w której sekcji znajdzie interesujący go produkt? Świetne z perspektywy powracającego klienta może być również zapewnienie mu dostępu do ostatnio odwiedzanych stron.

 

  1. Zapewnij elastyczność i efektywność

 

Mówiąc najprościej – zapewnij dodatkowe opcje personalizacji i dostosowania sklepu do każdej grupy użytkowników, przede wszystkim dla stałych klientów, aby przyspieszyć ich kolejne zakupy w Twoim sklepie. Daj możliwość założenia konta i uzupełnienia pewnych stałych informacji, które zautomatyzują poszczególne etapy realizacji zamówienia, jak adres czy sposób dostawy.

 

  1. Dbaj o estetykę i umiar

 

Ogrom informacji jakimi zasypywani są użytkownicy w sieci jest naprawdę uciążliwy. Właśnie dlatego każdy klient na pewno doceni umiar w tym zakresie. Zgodnie z pierwszą heurystyką, pokazuj na bieżąco status systemu, ale równocześnie nie prezentuj elementów zbędnych czy rzadko używanych. Mogą one ostatecznie sprawić, że najważniejsze informacje rozmyją się wśród innych nadmiernie ozdobnych, co zmniejszy jego poczucie estetyki.

 

  1. Zapewnij skuteczną obsługę błędów

 

Komunikaty błędów powinny jasno przedstawiać, co się stało i jak w szybki oraz prosty sposób rozwiązać powstały problem. Jeśli to konieczne, od razu przedstaw użytkownikowi możliwe rozwiązania poprzez dodatkowe podpowiedzi.

 

  1. Zadbaj o pomoc i dokumentację

Sięgnięcie przez użytkownika po pomoc czy dokumentację powinno zasygnalizować nam, że skoro z nich skorzystał, to być może serwis nie spełnia jeszcze wszystkich wcześniej wskazanych heurystyk i należy je ponownie zweryfikować! Niemniej jednak, takie informacje zawsze powinny być łatwo dostępne na stronie, a przy tym czytelne, pozbawione błędów i obligatoryjnie aktualne.
Więcej praktycznych przykładów oraz wskazówek dla przedstawionych wyżej zasad użytecznej strony znajdziesz pod tym adresem.

 

Heurystyki Nielsena a pozycjonowanie

Zastanawiasz się czy przedstawione wyżej heurystyki użyteczności Nielsena mogą mieć wpływ na pozycjonowanie stron?

Odpowiadamy – zdecydowanie TAK!

 

Być może nie będą miały one bezpośredniego wpływu, bo po ich zastosowaniu nie zauważysz różnicy w pozycjach swojej strony na priorytetowe dla Ciebie wyrażenia kluczowe. Natomiast witryna zaprojektowana zgodnie z tymi wskazówkami będzie bardziej użyteczna dla użytkownika, który na nią trafi – co wpłynie pozytywnie na jego ogólne doświadczenie korzystania ze strony, tj. tzw. UX (User Experience).

Biorąc pod uwagę, że ważność aspektów UX w kontekście SEO cały czas rośnie, posiadanie strony zaprojektowanej zgodnie z tymi zasadami będzie pomocne – a niekiedy nawet zbawienne – również w pozycjonowaniu!

Damian – na co dzień realizuje się w koordynowaniu procesów SEO i promocji witryn klientów VIP i Premium, dbając przy tym o dobre relacje z Klientami. Dodatkowo, wspomaga onboarding nowych pracowników poprzez szkolenia i merytoryczne wsparcie. A po pracy? W zależności od pory roku i aktualnych wydarzeń sportowych, na bieżąco śledzi rozgrywki Premier League, a wieczorami pochłania kolejne książki Harlana Cobena czy Remigiusza Mroza. Poza tym szybki mecz w Fifę na konsoli? Zawsze!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:40 min 22.09.2008 Google jest wyszukiwarką tekstową, a co za tym idzie: bazuje przede wszystkim na warstwie tekstowej stron internetowych. Więc słowo w pozycjonowaniu ma ogromną moc! Bez dobrych, użytecznych tekstów, które jednocześnie będą odpowiednio nasycone frazami kluczowymi, osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania jest bardzo trudne. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:30 min 28.12.2012 Z końcem roku jesteśmy zalewani podsumowaniami, informacjami dotyczącymi wzrostów, spadków, stagnacji, recesji… Warto zatrzymać się nad danymi na temat marketingu mobilnego - słupki każą przypuszczać, że rola urządzeń mobilnych może tylko wzrastać. Na podstawie danych firmy Kleiner Perkins Caufield and Byers w 2012 roku już wiemy, że aż 13% całego ruchu w Internecie pochodziło z urządzeń mobilnych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto przenieść biznes do internetu? Ikona 4:00 min 31.10.2023 Zastanawiasz się nad przeniesieniem działalności do internetu? Zupełnie nas to nie dziwi! Nie bez przyczyny wiele firm decyduje się na taki krok ze względu na szerokie możliwości, jakie daje globalna sieć. Ciekawi Cię, czy takie starania rzeczywiście się opłacają? Skorzystaj z naszych podpowiedzi i rozważ przeniesienie biznesu do świata online! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700