Ikona 3:00 min Ikona Natalia Golik 05.05.2023

Storytelling to narzędzie, które znamy od podszewki. Sztuka opowiadania o firmie, marce czy produkcie, uprawiana przez specjalistów od contentu, przybiera właśnie nową postać. W marketingu internetowym coraz częściej możemy spotkać się z pojęciem storydoingu. Jak wiele obie metody angażowania odbiorcy mają ze sobą wspólnego? I jak można wykorzystać drugą z nich do budowania relacji z klientem?

Storytelling, czyli tworzenie opowieści w celach marketingowych

Wystarczy rzut oka, aby zorientować się, w czym tkwi zasadnicza różnica między tymi dwoma pojęciami. W przypadku storytellingu skupiamy się na opowiadaniu – za sprawą odpowiednio dobranych słów możemy tworzyć własną, choć z reguły fikcyjną historię, która zaangażuje odbiorcę, a co za tym idzie, wzbudzi w nim zainteresowanie i zaufanie.

Wiele firm do dziś nie bez sukcesów sięga po narzędzie, budując przy jego użyciu atrakcyjny content marketing. Z reguły są to historie w pewien sposób poruszające lub zaskakujące: wywołują emocje, a tym samym „kotwiczą” w zbiorowej wyobraźni. Jako przykład wystarczy przywołać tu kampanię świąteczną Allegro: „Czego szukasz w Święta? English for beginners” , aby zorientować się, w czym rzecz.

Storydoing – młodszy brat storytellingu

W storydoingu idziemy o krok dalej – nie tylko snujemy opowieść, ale osadzamy ją w realnym życiu i jednocześnie zachęcamy konsumentów do tego, aby czynnie uczestniczyli w jej tworzeniu. Angażujemy więc w historię jeszcze bardziej, zmieniając potencjalnego klienta z biernego słuchacza w aktywnego działacza na rzecz wspólnej sprawy, która z fikcji literackiej przeobraża się w autentyczne doświadczenie.

To wszystko – zarówno sama opowieść, jak związana z nią interakcja – ma doprowadzić do konkretnego efektu. Może być on różny, w zależności od tego, co chcemy osiągnąć za sprawą swojej opowieści. Rezultaty w przypadku storydoingu powinny być wymierne dla wszystkich zaangażowanych w działanie – i firmy, i konsumenta – a przy okazji rzutować pozytywnie na ogół, na przykład lokalną społeczność, bezpieczeństwo lub środowisko naturalne.

Jak dobrze opowiadać i jeszcze lepiej angażować? Przykłady storydoingu w kampaniach marketingowych

Sama narracja nie jest niczym złym, jednak w dobie ściągania na siebie uwagi potencjalnego klienta każdym możliwym sposobem storytelling wydaje się czasem niewystarczający. Do tego, aby zaangażować i przywiązać odbiorcę, potrzebne jest dziś odpowiednie działanie oparte na autentyczności (skrojone na miarę potrzeb już nie tylko samej firmy, ale także konsumenta). Istotną kwestię odgrywa tu UX, czyli doświadczenie użytkownika, jego zaangażowanie oraz co najważniejsze – wynikająca z tego lojalność.

Ciekawie pod tym względem prezentuje się kampania promocyjna marki Żubr – z przyciągającego uwagę storytellingu poświęconego ochronie środowiska bardzo płynnie przeszła do storydoingu. Wykreowanie dobrze znanego Żubra, który dotychczas ratował mieszkańców lasu przed zagrożeniem na ekranach telewizorów, przyczyniło się do założenia specjalnego Funduszu Żubra realnie wspierającego działania na rzecz ochrony zagrożonych gatunków na terenie Polski.

 

Warta uwagi jest też kampania firmy ŠKODA, która w ramach promowania samochodów elektrycznych ENYAQ iV nawiązała do wieloletniej współpracy z TOPR-em. Dowiadujemy się z niej, że koncern regularnie przekazuje polskiemu stowarzyszeniu najnowsze modele swoich aut, aby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na stokach poprzez szybsze i sprawniejsze niesienie pomocy w trudnych warunkach górskich. A przy okazji możemy oczywiście podziwiać możliwości nowego, elektrycznego SUV-a ENYAQ iV.

Korzyści wynikające ze strategii marketingową opartej na działaniu

Strategia marketingowa oparta na działaniu pozwoli na:

  • wykorzystanie do kontaktu z konsumentem różnych kanałów komunikacji,
  • zaangażowanie wszystkich działów firmy odpowiedzialnych za promocję,
  • przełamanie tzw. konwencji komunikacyjnej na rzecz swobodnej wymiany myśli między marką a odbiorcą,
  • stworzenie strategii promocyjnej opartej na prawdziwych działaniach,
  • czynne angażowanie zarówno klientów, jak i pracowników, w budowanie świadomej i silnej marki.

Storydoing to same korzyści. Firma, która promocję chce oprzeć na strategii działania, zyskuje transparentność oraz autentyczność, jawi się klientowi jako atrakcyjna, inspirująca do zmian na lepsze i godna zaufania, pozwala jeszcze silniej podkreślać wartości, na jakich jej zależy, a także działać w konkretnej i co ważne, wspólnej sprawie.

Narracja czy działanie? A może i jedno, i drugie?

Podsumowując: storydoing to strategia komunikacji marketingowej oparta na działaniu i angażowaniu odbiorcy. Nie tylko snuje opowieść o marce, ale zachęca klientów do współuczestniczenia w jej tworzeniu. To z kolei przekłada się na zaangażowanie w różnego rodzaju inicjatywy organizowane przez firmę.

Gdy mówimy o skutecznych narzędziach marketingowych, oba rozwiązania są jak najbardziej w porządku. Wymierne efekty można osiągnąć, łącząc storytelling ze storydoingiem. Na początku tworzymy więc opowieść o marce, aby potem przejść do działania w celu wykreowania wspólnej historii, w którą zaangażują się również jej odbiorcy. W kolejnym etapie możemy wpływać na UX, czyli wzorcowe doświadczenie użytkownika.

Jeśli do swojej strategii pozycjonowania strony chcesz włączyć ciekawy content oparty na storydoingu, nasza poznańska agencja SEO/SEM chętnie Ci w tym pomoże.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki Ikona 6:00 min 26.05.2023 W Waszych głowach pojawił się pomysł na nowe logo, ciekawszy slogan lub zmianę grupy docelowej? Impulsów do przeprowadzenia rebrandingu znajdziecie naprawdę sporo. Istotne, aby decyzja o odświeżeniu identyfikacji wizualnej marki była dobrze przemyślana i zaplanowana. To proces, po którego zakończeniu czeka Was mnóstwo satysfakcji. Dowiedzcie się, dlaczego! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023 Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji – przykłady z różnych dziedzin Ikona 6:00 min 21.04.2023 W poprzednim tekście przedstawiłem podstawowe informacje dotyczące sztucznej inteligencji i ChatGPT. W tym artykule zajmuję się tematem bardziej szczegółowo, omawiając możliwości, szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem narzędzi z klasy AI. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700