Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 3:00 min Ikona Natalia Golik 05.05.2023

Storydoing – nowy sposób na budowanie marki

Storytelling to narzędzie, które znamy od podszewki. Sztuka opowiadania o firmie, marce czy produkcie, uprawiana przez specjalistów od contentu, przybiera właśnie nową postać. W marketingu internetowym coraz częściej możemy spotkać się z pojęciem storydoingu. Jak wiele obie metody angażowania odbiorcy mają ze sobą wspólnego? I jak można wykorzystać drugą z nich do budowania relacji z klientem?

Storytelling, czyli tworzenie opowieści w celach marketingowych

Wystarczy rzut oka, aby zorientować się, w czym tkwi zasadnicza różnica między tymi dwoma pojęciami. W przypadku storytellingu skupiamy się na opowiadaniu – za sprawą odpowiednio dobranych słów możemy tworzyć własną, choć z reguły fikcyjną historię, która zaangażuje odbiorcę, a co za tym idzie, wzbudzi w nim zainteresowanie i zaufanie.

Wiele firm do dziś nie bez sukcesów sięga po narzędzie, budując przy jego użyciu atrakcyjny content marketing. Z reguły są to historie w pewien sposób poruszające lub zaskakujące: wywołują emocje, a tym samym „kotwiczą” w zbiorowej wyobraźni. Jako przykład wystarczy przywołać tu kampanię świąteczną Allegro: „Czego szukasz w Święta? English for beginners” , aby zorientować się, w czym rzecz.

Storydoing – młodszy brat storytellingu

W storydoingu idziemy o krok dalej – nie tylko snujemy opowieść, ale osadzamy ją w realnym życiu i jednocześnie zachęcamy konsumentów do tego, aby czynnie uczestniczyli w jej tworzeniu. Angażujemy więc w historię jeszcze bardziej, zmieniając potencjalnego klienta z biernego słuchacza w aktywnego działacza na rzecz wspólnej sprawy, która z fikcji literackiej przeobraża się w autentyczne doświadczenie.

To wszystko – zarówno sama opowieść, jak związana z nią interakcja – ma doprowadzić do konkretnego efektu. Może być on różny, w zależności od tego, co chcemy osiągnąć za sprawą swojej opowieści. Rezultaty w przypadku storydoingu powinny być wymierne dla wszystkich zaangażowanych w działanie – i firmy, i konsumenta – a przy okazji rzutować pozytywnie na ogół, na przykład lokalną społeczność, bezpieczeństwo lub środowisko naturalne.

Jak dobrze opowiadać i jeszcze lepiej angażować? Przykłady storydoingu w kampaniach marketingowych

Sama narracja nie jest niczym złym, jednak w dobie ściągania na siebie uwagi potencjalnego klienta każdym możliwym sposobem storytelling wydaje się czasem niewystarczający. Do tego, aby zaangażować i przywiązać odbiorcę, potrzebne jest dziś odpowiednie działanie oparte na autentyczności (skrojone na miarę potrzeb już nie tylko samej firmy, ale także konsumenta). Istotną kwestię odgrywa tu UX, czyli doświadczenie użytkownika, jego zaangażowanie oraz co najważniejsze – wynikająca z tego lojalność.

Ciekawie pod tym względem prezentuje się kampania promocyjna marki Żubr – z przyciągającego uwagę storytellingu poświęconego ochronie środowiska bardzo płynnie przeszła do storydoingu. Wykreowanie dobrze znanego Żubra, który dotychczas ratował mieszkańców lasu przed zagrożeniem na ekranach telewizorów, przyczyniło się do założenia specjalnego Funduszu Żubra realnie wspierającego działania na rzecz ochrony zagrożonych gatunków na terenie Polski.

 

Warta uwagi jest też kampania firmy ŠKODA, która w ramach promowania samochodów elektrycznych ENYAQ iV nawiązała do wieloletniej współpracy z TOPR-em. Dowiadujemy się z niej, że koncern regularnie przekazuje polskiemu stowarzyszeniu najnowsze modele swoich aut, aby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na stokach poprzez szybsze i sprawniejsze niesienie pomocy w trudnych warunkach górskich. A przy okazji możemy oczywiście podziwiać możliwości nowego, elektrycznego SUV-a ENYAQ iV.

Korzyści wynikające ze strategii marketingową opartej na działaniu

Strategia marketingowa oparta na działaniu pozwoli na:

  • wykorzystanie do kontaktu z konsumentem różnych kanałów komunikacji,
  • zaangażowanie wszystkich działów firmy odpowiedzialnych za promocję,
  • przełamanie tzw. konwencji komunikacyjnej na rzecz swobodnej wymiany myśli między marką a odbiorcą,
  • stworzenie strategii promocyjnej opartej na prawdziwych działaniach,
  • czynne angażowanie zarówno klientów, jak i pracowników, w budowanie świadomej i silnej marki.

Storydoing to same korzyści. Firma, która promocję chce oprzeć na strategii działania, zyskuje transparentność oraz autentyczność, jawi się klientowi jako atrakcyjna, inspirująca do zmian na lepsze i godna zaufania, pozwala jeszcze silniej podkreślać wartości, na jakich jej zależy, a także działać w konkretnej i co ważne, wspólnej sprawie.

Narracja czy działanie? A może i jedno, i drugie?

Podsumowując: storydoing to strategia komunikacji marketingowej oparta na działaniu i angażowaniu odbiorcy. Nie tylko snuje opowieść o marce, ale zachęca klientów do współuczestniczenia w jej tworzeniu. To z kolei przekłada się na zaangażowanie w różnego rodzaju inicjatywy organizowane przez firmę.

Gdy mówimy o skutecznych narzędziach marketingowych, oba rozwiązania są jak najbardziej w porządku. Wymierne efekty można osiągnąć, łącząc storytelling ze storydoingiem. Na początku tworzymy więc opowieść o marce, aby potem przejść do działania w celu wykreowania wspólnej historii, w którą zaangażują się również jej odbiorcy. W kolejnym etapie możemy wpływać na UX, czyli wzorcowe doświadczenie użytkownika.

Jeśli do swojej strategii pozjonowania strony chcesz włączyć ciekawy content oparty na storydoingu, nasza agencja SEO/SEM chętnie Ci w tym pomoże.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 05:25 min 23.11.2017 W sieci zarejestrowane są miliony stron internetowych. Istnieje wiele algorytmów, według których należy działać, aby nasza domena uzyskała wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Ważna zasada mówi o tym, że treści przyjazne użytkownikowi są dobre również dla wyszukiwarek. Jednym z czynników, warunkujących pozytywne doświadczenie odbiorcy, jest marketing generacyjny. Jak więc tworzyć treści, dostosowane do internautów w różnym wieku? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Z życia firmy Ikona 04:00 min 19.04.2012 Na dorocznym spotkaniu „Google dla Agencji”, które tym razem odbyło się w warszawskiej Fortecy, odebraliśmy główną nagrodę za zwycięstwo w konkursie skierowanym do wszystkich agencji SEM współpracujących z polskim oddziałem Google. Tym samym nasz tryumf potwierdził bardzo silną pozycję Sunrise System na rodzimym rynku firm oferujących prowadzenie kampanii linków sponsorowanych. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700