Ikona 6:00 min Ikona Bartłomiej Matulewicz 21.04.2023

W poprzednim tekście omówiłem podstawowe informacje związane ze sztuczną inteligencją oraz ChatemGPT. W tym artykule zgłębiam temat i przedstawiam możliwości, szanse i zagrożenia, które wynikają z zastosowania narzędzi klasy AI.

Rodzaje sztucznej inteligencji

Przyjęło się kategoryzować sztuczną inteligencję na trzech poziomach:

  1. słaba sztuczna inteligencja / wąska sztuczna inteligencja – są to narzędzia zaprogramowane do rozwiązywania określonych problemów. Oprogramowanie tej klasy doskonale radzi sobie z realizowaniem sprecyzowanych zadań (np. autopilot, asystent głosowy, rozpoznawanie gatunków zwierząt), nie jest natomiast w stanie działać poza określonymi funkcjami
  2. silna sztuczna inteligencja / ogólna sztuczna inteligencja – w teorii ma ona działać szerzej od słabej sztucznej inteligencji. Została stworzona do rozwiązywania złożonych problemów, bez konieczności programowania do konkretnego zadania.
  3. superinteligencja – w teorii ma ona przekraczać możliwości człowieka. Maszyny uzbrojone w ten poziom AI będą miały zdolność do uczenia się i rozwiązywania dowolnych problemów w sposób nieodróżnialny od człowieka.

Aktualnie balansujemy pomiędzy poziomem 1 i 2. Za sprawą miniaturyzacji, rosnącej mocy obliczeniowej i przede wszystkim niemal nieograniczonej liczby danych, rozwój sztucznej inteligencji przyśpiesza.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w e-commerce

Szerokie zastosowanie AI (ang. artificial intelligence) może decydować o sukcesie biznesu internetowego. Począwszy od marketingu, przez optymalizacje konwersji, na obsłudze posprzedażowej kończąc, sztuczna inteligencja staje się jednym z najważniejszych narzędzi właścicieli e-commerce.

Dostępne na rynku narzędzia pozwalają automatyzować działania marketingowe na niespotykaną dotąd skalę. Wśród działań, które oferują, można wymienić chociażby:

  1. personalizację – dostosowanie komunikacji marketingowej indywidualnie do potrzeb klienta, tak, aby maksymalizować szanse na konwersję;
  2. zarządzanie wartością klienta – skupienie nie tylko na pozyskaniu, ale też na customer yourney i jego jak największej monetyzacji.
  3. analizę „cyklu życia” klienta – segmentowanie klientów i dostosowywanie komunikacji tak, aby budować jak najdłuższą relację z klientem i dbać o możliwie najwyższe zaangażowanie;
  4. segmentację i analizowanie danych – pozyskiwanie informacji, które pozwalają nam na podejmowanie lepszych decyzji biznesowych;
  5. automatyczną obsługę klienta – system zautomatyzowanych komunikatów, które zwiększają przywiązanie i ocenę marki.

 

video-chat

To i wiele więcej jest możliwe za sprawą algorytmów AI. Żeby jednak nie było zbyt kolorowo, są też ograniczenia i zagrożenia. Automatyzacja marketingu nie jest dla każdego. Często wymaga ona dużych nakładów finansowych, co nie zawsze się zwraca. Ponadto początkujące biznesy, z niewielkim ruchem na stronie, mogą mieć zbyt mało danych do automatyzacji. Trzeba też pamiętać, że nie każda branża wymaga automatyzacji.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w zarządzaniu bezpieczeństwem

Za sprawą sztucznej inteligencji można chronić biznes przed np.:

  • nieuprawnionym dostępem do danych;
  • spamem i próbami wyłudzenia informacji;
  • botami, negatywnymi opiniami, fałszywymi zakupami;
  • nadużyciami ze strony pracowników;

To tylko przykładowe, bardzo ogólne możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja. A jakie ryzyka w zarządzaniu bezpieczeństwem niesie AI? Automatyzację można wykorzystać do ochrony danych, ale też do oszustw, kradzieży haseł czy pozorowania pracy.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w multimediach

Jest to obecnie jeden z popularniejszych obszarów wykorzystania AI.

Poniżej przedstawiam możliwe zastosowania.

  1. Odnawianie starych zdjęć, filmów i nagrań dźwiękowych. Koloryzacja, zwiększanie rozdzielczości
  2. Konwersja tekstu na obraz i video, automatyczne generowanie napisów. Rozpoznawanie zawartości multimediów
  3. Deep-Fake – czyli manipulowanie obrazem / dźwiękiem. Zazwyczaj sprowadza się to do zamiany twarzy, generowania ruchu warg i mimiki do słów, tworzenia nagrania lektorskiego na podstawie tekstu i próbki głosu
  4. Tworzenie treści pisanych – scenariuszy, wierszy, tekstów piosenek, opowiadań
  5. Tworzenie muzyki, przykładowo przez miksowanie, mastering czy generowanie całych utworów na podstawie określonych wytycznych
  6. Tworzenie obrazów – zarówno przez przeróbkę plików źródłowych, jak i na podstawie instrukcji tekstowych.
deepfake-deep-face-technology-concept-vector-illustration

Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w multimediach wydaje się bardzo ciekawym kierunkiem, ale jednocześnie budzi to ogromne kontrowersje – zarówno za sprawą dużego pola do nadużyć i manipulacji, ale też przez wątpliwości związane z prawami autorskimi.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w ochronie zdrowia

Sztuczna inteligencja może stanowić potężne narzędzie w ochronie zdrowia, ponieważ pozwala z dużą precyzją określać ryzyka utraty zdrowia, wykrywać choroby i dostosowywać kuracje.

Oto przykładowe zastosowania.

  1. Analiza wyników badań i wykrywanie chorób we wczesnych stadiach
  2. Wsparcie w leczeniu przez dobór leków, diety czy ćwiczeń rehabilitacyjnych
  3. Pomoc dla osób z niepełnosprawnościami – np. asystent głosowy dla osób ślepych, czy generator treści dla osób głuchych;
  4. Monitorowanie stanu zdrowia populacji na podstawie badań obszarowych – np. badanie składu odpadów i ocena sytuacji epidemiologicznej / wzrostu narkomanii;
  5. Minimalizowanie ryzyka występowania chorób zawodowych, przez dostosowywanie stanowisk i instrukcji pracy

Podobnie jak we wcześniejszych przypadkach, tu również pojawiają się wątpliwości – głównie natury prawnej i moralnej. Szczególną uwagę można zwracać, chociażby na kwestie ochrony prywatności i przetwarzania informacji o charakterze wrażliwym. Można sobie również wyobrazić, że wskutek nadmiernego dążenia do rozwoju zdrowia opartego o dane, wrócimy do idei eugeniki negatywnej.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie

Pod tym bardzo szerokim pojęciem postanowiłem zawrzeć te elementy, które będą wpływać na podnoszenie efektywności biznesowej. Podzieliłem je na następujące obszary.

  1. Finanse – wsparcie w inwestowaniu, analizy rynku, audyty działalności i oceny ryzyka, monitoring płynności.
  2. Transport – budowanie efektywnych łańcuchów dostaw, zarządzanie obciążeniem komunikacji publicznej, inteligentna komunikacja świetlna, autonomiczne pojazdy.
  3. Produkcja – optymalizacja procesów w celu maksymalnie efektywnego i bezpiecznego wytwarzania dóbr.
  4. Obsługa klienta – automatyzacja kontaktu z klientem oraz dostarczanie informacji, które ten kontakt maksymalnie usprawniają.

Wśród głównych głosów sprzeciwu wobec AI w biznesie można wymienić, chociażby kwestię zastępowania pracy ludzkiej przez maszyny i algorytmy, a co za tym idzie ryzyko bezrobocia. Ponadto automatyzacja może powodować coraz większą dysproporcję pomiędzy dużymi firmami, które mogą sobie na nią automatyzację pozwolić, a mikroprzedsiębiorcami, którzy nie mają wystarczającego kapitału i wiedzy. W efekcie AI może prowadzić do upadku małych biznesów i oligopolizacji rynku.

Czy należy bać się AI?

Rozwój nauki od zawsze budził kontrowersje. Niezależnie od epoki, odkrycia naukowe budziły często lęk i sprzeciw. Również AI towarzyszą liczne wątpliwości. Bezsprzecznie rozwój sztucznej inteligencji będzie miał swoje jasne i ciemne strony. Jak to zwykle bywa, nawet najlepsze intencje nie dają gwarancji, że osiągnięcia naukowe zostaną wykorzystane do złych celów.

Z perspektywy przedsiębiorcy możemy robić wszystko, aby wykorzystywać dostępne narzędzia w sposób etyczny. Możemy podnosić wartość naszego biznesu w taki sposób, aby nie było to krzywdzące dla innych i uczciwe. Umiejętne wykorzystanie narzędzi może być nie tylko korzystne dla biznesu, ale też zgodne ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Na pewno nie należy bać się wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie – szczególnie że konkurencja już dawno z niej korzysta.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Storydoing – nowy sposób na budowanie marki Ikona 3:00 min 05.05.2023 Storytelling polega na opowiadaniu historii związanych z firmą, marką lub produktem. Z drugiej strony, pojawia się też nowe pojęcie - storydoing, które również angażuje odbiorców, jednocześnie wzmacniając relacje między firmą a jej klientami. W obu przypadkach chodzi o to, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy i zbudować z nim więź. Można wykorzystać obie metody, aby zbudować pozytywny wizerunek marki oraz wpłynąć na decyzje zakupowe klientów poprzez stworzenie spójnej narracji, która będzie łączyć wartości firmy z potrzebami klientów. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki Ikona 6:00 min 26.05.2023 W Waszych głowach pojawił się pomysł na nowe logo, ciekawszy slogan lub zmianę grupy docelowej? Impulsów do przeprowadzenia rebrandingu znajdziecie naprawdę sporo. Istotne, aby decyzja o odświeżeniu identyfikacji wizualnej marki była dobrze przemyślana i zaplanowana. To proces, po którego zakończeniu czeka Was mnóstwo satysfakcji. Dowiedzcie się, dlaczego! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak mówić do pokolenia X w reklamie? Ikona 4:00 min 17.02.2023 X, Y, Z... O co w tym chodzi? To nie tylko końcówka alfabetu, ale też określenia na konkretne pokolenia. Znajomość ich potrzeb i preferencji jest niezbędna dla stworzenia skutecznego przekazu reklamowego. Dziś zastanowimy się, jak trafić do generacji X – czyli do tych, którzy urodzili się przed erą e-commerce i którym Internet nie towarzyszył od zawsze, jak to jest w przypadku młodszych pokoleń. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.6 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700