Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.
Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.
Więcej szczegółów: Google Analytics
Linkowanie wewnętrzne (internal linking) to zamieszczanie w obrębie różnych podstron jednego serwisu odnośników (hiperłączy) prowadzących w inne miejsce tej samej domeny.
Dzięki nim robot sieciowy Google jest w stanie odkrywać i indeksować kolejne obszary i podstrony Twojej witryny, a użytkownik poruszać się po stronie. Dodatkowo poprzez ich odpowiednie rozmieszczenie jako właściciel witryny masz możliwość nakierowania internautów do odpowiednich, kluczowych dla Ciebie miejsc w serwisie.
Możemy wyróżnić dwa podstawowe rodzaje linków wewnętrznych, tj.:
Poniżej znajdziesz informacje, jak korzystać z nich w praktyce w procesie pozycjonowania strony oraz przy budowie przyjaznej i wygodnej dla użytkowników witryny.
Mówiąc o optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarki Google, nie sposób nie wspomnieć o działaniach związanych z weryfikacją i wdrażaniem jakościowych linków wewnętrznych.
Przede wszystkim dzięki nim robot sieciowy jest w stanie przechodzić poprzez hiperłącza do kolejnych podstron witryny i je indeksować. Jeżeli zatem jakaś podstrona jest dla Ciebie szczególnie istotna lub zależy Ci na szybszym pojawieniu się nowo dodanego wpisu czy produktu w wynikach wyszukiwania, zapewnij do nich odnośnik najlepiej na stronie głównej.
Kluczowe jest również stosowanie odpowiednich wyrażeń kluczowych w anchor tekstach (w przypadku linków tekstowych) oraz atrybutach alt (w przypadku linków graficznych).
Zastosowane frazy powinny być przede wszystkim zgodne z tematyką podstrony, do której kierują oraz być spójne z przyjętą strategią pozycjonowania i tzw. user intent (intencją użytkownika).
Co to oznacza w praktyce?
Stosując te podstawowe, ale kluczowe zasady, zadbasz o porządek w strukturze swojej witryny, zbudujesz jej tematyczność oraz zapewnisz efektywne jej indeksowanie przez roboty Google.
Powyżej przedstawiliśmy dobre praktyki wykorzystania linków wewnętrznych w kontekście SEO, jednakże są one istotne przede wszystkim z punktu widzenia użytkownika, który trafił na Twoją stronę.
Powinny być dla niego swego rodzaju drogowskazem, mapą i „reklamą” najważniejszych miejsc w Twoim serwisie. Jednocześnie musisz pamiętać o wszelkich aspektach UX (użyteczności), czyli maksymalnej wygodzie oraz zadowoleniu odbiorcy z przebywania i poruszania się po stronie.
Jak to zapewnić w praktyce?
Zastanawiasz się, jakie realne korzyści niesie za sobą wdrożenie linków wewnętrznych i poświęcenie czasu na zaplanowanie i stworzenie rozsądnej struktury odnośników wewnętrznych? Otóż mogą one:
Poznałeś już ogólne zasady, zalety i dobre praktyki stosowania linków wewnętrznych w kontekście SEO i UX. Jak widać, korelują one mocno ze sobą, zatem możemy z całą pewnością stwierdzić, że linkowanie wewnętrzne jest ściśle związane z pojęciem SXO (ang. search experience optimization), tj. optymalizacją doświadczenia użytkownika korzystającego z serwisu.
Wdrożenie poprawnego linkowania wewnętrznego to trudny i złożony proces, który powinien być zaplanowany indywidualnie dla każdej strony.
Proces ten warto podzielić sobie na pewne etapy i obszary, w których możemy zamieszczać zróżnicowane linki wewnętrzne:
Mówiąc wcześniej o wielu dobrych praktykach w planowaniu struktury linków wewnętrznych, należy wspomnieć też o błędach, które mogą zniweczyć całą wykonaną wcześniej pracę.
Wdrożenie linkowania wewnętrznego może przynieść sporo korzyści zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. Jest to jednak zaawansowany i złożony proces wymagający sporego nakładu pracy i przede wszystkim dużego doświadczenia. Chcesz powierzyć te działania specjalistom? W takim razie skorzystaj z doświadczenia naszej agencji SEO/SEM już dziś!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: