Ikona 7:00 min Ikona Damian Chmarzyński 19.06.2023

Linkowanie wewnętrzne (internal linking) to zamieszczanie w obrębie różnych podstron jednego serwisu odnośników (hiperłączy) prowadzących w inne miejsce tej samej domeny.

Dzięki nim robot sieciowy Google jest w stanie odkrywać i indeksować kolejne obszary i podstrony Twojej witryny, a użytkownik poruszać się po stronie. Dodatkowo poprzez ich odpowiednie rozmieszczenie jako właściciel witryny masz możliwość nakierowania internautów do odpowiednich, kluczowych dla Ciebie miejsc w serwisie.

Typy linków wewnętrznych

Możemy wyróżnić dwa podstawowe rodzaje linków wewnętrznych, tj.:

  • tekstowe – gdzie linkiem do innej podstrony witryny jest wyrażenie lub kilka wyrażeń, tzw. anchor text; ma on na celu poinformować użytkownika oraz roboty sieciowe, co znajduje się na stronie, na którą trafi po kliknięciu w dany odsyłacz;
  • graficzne – gdzie odnośnikiem do innych podstron w serwisie są obrazki czy ikony; w przeciwieństwie do linków tekstowych tutaj kluczowa informacja o zawartości podstrony docelowej znajduje się w atrybucie alt obrazka.

Poniżej znajdziesz informacje, jak korzystać z nich w praktyce w procesie pozycjonowania strony oraz przy budowie przyjaznej i wygodnej dla użytkowników witryny.

Wykorzystanie linkowania wewnętrznego w SEO

Mówiąc o optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarki Google, nie sposób nie wspomnieć o działaniach związanych z weryfikacją i wdrażaniem jakościowych linków wewnętrznych.

Przede wszystkim dzięki nim robot sieciowy jest w stanie przechodzić poprzez hiperłącza do kolejnych podstron witryny i je indeksować. Jeżeli zatem jakaś podstrona jest dla Ciebie szczególnie istotna lub zależy Ci na szybszym pojawieniu się nowo dodanego wpisu czy produktu w wynikach wyszukiwania, zapewnij do nich odnośnik najlepiej na stronie głównej.

Kluczowe jest również stosowanie odpowiednich wyrażeń kluczowych w anchor tekstach (w przypadku linków tekstowych) oraz atrybutach alt (w przypadku linków graficznych).
Zastosowane frazy powinny być przede wszystkim zgodne z tematyką podstrony, do której kierują oraz być spójne z przyjętą strategią pozycjonowania i tzw. user intent (intencją użytkownika).

Co to oznacza w praktyce?

  • Zamieszczając odnośniki wewnętrzne na wybrane konkretne wyrażenie kluczowe w kilku miejscach na stronie, upewnij się, że zawsze prowadzi on do tej samej podstrony. W przeciwnym razie robot sieciowy nie będzie wiedział, który adres URL ma traktować jako tzw. landing page dla danej frazy, a tym samym narazisz się na efekt kanibalizacji słów kluczowych.
  • Sprawdź, czy rozkład i liczba wdrożonych linków wewnętrznych na poszczególne wyrażenia kluczowe są poprawne i naturalne. Przykładowo nie dopuszczaj do sytuacji, w której do mało istotnej kategorii w witrynie prowadzi więcej linków wewnętrznych niż do kluczowej dla Ciebie podstrony.
  • Zamieszczając linki wewnętrzne, nie zapominaj o intencji użytkownika i kierowaniu go do miejsc w serwisie zgodnych z typem danej frazy. Na przykład linkując w wybranym wpisie na blogu sukienki damskie, skieruj użytkownika do odpowiedniej kategorii, a dodając odnośnik na sukienka mała czarna na wesele, możesz podlinkować wybrany produkt w Twoim sklepie, oczywiście zgodny z danym wyrażeniem.

Stosując te podstawowe, ale kluczowe zasady, zadbasz o porządek w strukturze swojej witryny, zbudujesz jej tematyczność oraz zapewnisz efektywne jej indeksowanie przez roboty Google.

Linkowanie wewnętrzne a UX

Powyżej przedstawiliśmy dobre praktyki wykorzystania linków wewnętrznych w kontekście SEO, jednakże są one istotne przede wszystkim z punktu widzenia użytkownika, który trafił na Twoją stronę.

Powinny być dla niego swego rodzaju drogowskazem, mapą i „reklamą” najważniejszych miejsc w Twoim serwisie. Jednocześnie musisz pamiętać o wszelkich aspektach UX (użyteczności), czyli maksymalnej wygodzie oraz zadowoleniu odbiorcy z przebywania i poruszania się po stronie.

Jak to zapewnić w praktyce?

  • Zminimalizuj na tyle, na ile to możliwe, czas dotarcia do poszczególnych podstron w witrynie. Jeśli będzie on zbyt długi, ostatecznie użytkownik może opuścić Twoją stronę, zanim odnajdzie interesujący go produkt bądź informację.
  • Upewnij się, że dla każdej podstrony w serwisie istnieje przynajmniej jeden link wewnętrzny.
  • Zamieszczaj odnośniki w treściach/opisach kategorii do powiązanych tematycznie wpisów i produktów.
  • Wykorzystaj poszczególne sekcje stałe witryny do zbudowania optymalnej struktury linków wewnętrznych (menu nawigacyjne, stopka).
  • Wprowadź breadcrumbs, czyli dodatkową nawigację okruszkową, usprawniającą poruszanie się po stronie.
  • Stosuj podział struktury linków wewnętrznych na tzw. silosy, czyli grupowanie tematyczne odnośników.

Zalety linkowania wewnętrznego

Zastanawiasz się, jakie realne korzyści niesie za sobą wdrożenie linków wewnętrznych i poświęcenie czasu na zaplanowanie i stworzenie rozsądnej struktury odnośników wewnętrznych? Otóż mogą one:

  1. Poprawić użyteczność strony i tym samym zwiększyć zadowolenie użytkowników korzystających z witryny,
  2. Zwiększyć średni czas trwania sesji użytkowników przebywających na Twojej stronie,
  3. Ułatwić poruszanie się po stronie, zwiększając tym samym szanse na poprawę konwersji czy sprzedaży,
  4. Wpłynąć na niższy współczynnik odrzuceń,
  5. Przyspieszyć indeksowanie kluczowych i nowych podstron w serwisie,
  6. Skorelować wybrane podstrony z konkretnymi wyrażeniami kluczowymi,
  7. Wyeliminować potencjalną kanibalizację,
  8. Ustalić hierarchię informacji w serwisie.

Planowanie i tworzenie struktury linków wewnętrznych

Poznałeś już ogólne zasady, zalety i dobre praktyki stosowania linków wewnętrznych w kontekście SEO i UX. Jak widać, korelują one mocno ze sobą, zatem możemy z całą pewnością stwierdzić, że linkowanie wewnętrzne jest ściśle związane z pojęciem SXO (ang. search experience optimization), tj. optymalizacją doświadczenia użytkownika korzystającego z serwisu.

Wdrożenie poprawnego linkowania wewnętrznego to trudny i złożony proces, który powinien być zaplanowany indywidualnie dla każdej strony.

Proces ten warto podzielić sobie na pewne etapy i obszary, w których możemy zamieszczać zróżnicowane linki wewnętrzne:

  • Główne menu nawigacyjne – najważniejsza z punktu widzenia SEO nawigacja, która powinna znajdować się w górnej części witryny i zawierać odnośniki do najważniejszych podstron w strukturze witryny. W przypadku rozbudowanej strony powinna zawierać dodatkowe menu rozwijane, ułatwiające przejście do bardziej zagłębionych podkategorii witryny. Ważne, aby odnośniki w tej nawigacji nie były zbyt długie, jasno określały podstronę, do której prowadzą, a przy tym nie były zbyt ogólne.
  • Dodatkowe boczne menu (opcjonalne) – w przypadku rozbudowanej struktury drzewa kategorii warto wprowadzić dodatkowe boczne menu z odnośnikami do bardziej zagłębionych podkategorii, dla których np. nie starczyło miejsca w nawigacji górnej. W tej sekcji możesz również zamieść pewne sekcje stałe, jak chociażby link do najnowszego produktu, wybranego bestsellera czy ostatnio dodanego wpisu na blogu.
  • Stopka witryny – często nie w pełni wykorzystywany obszar witryny. W stopce powinny znaleźć się odnośniki przede wszystkim do podstron informacyjnych, związanych z procesem zakupu czy zwrotu towaru, jak również odnośniki do social mediów. Jest to często dobre miejsce do zastosowania wybranych fraz kluczowych celem podlinkowania ważnych podstron w witrynie. Ważne jest tutaj pogrupowanie tematyczne odnośników, aby nie tworzyć chaosu i nie zrazić potencjalnych klientów nadmierną liczbą odnośników.
  • Opisy kategorii – doskonałe miejsce do skierowania użytkownika w inny wybrany obszar witryny – powiązaną kategorię czy wybrany produkt.
  • Wpisy blogowe – działamy podobnie jak w przypadku opisów kategorii, jednakże tutaj zamieszczanie odnośników do produktów czy kategorii jest wręcz konieczne, aby pozyskany w ten sposób ruch przełożyć na konwersje. Wpisy bez żadnych linków wewnętrznych mogą spowodować wyjście użytkownika z Twojej strony!
  • Podstrony produktowe – to kluczowe podstrony w procesie zakupowym, zatem nie powinny zawierać zbyt wiele tzw. linków zwrotnych. Natomiast w przypadku tych podstron warto zamieścić dodatkowe odnośniki w sekcjach Inni kupili także (tzw. techniki cross-selling i up-selling).

Najczęściej popełnianie błędy w linkowaniu wewnętrznym

Mówiąc wcześniej o wielu dobrych praktykach w planowaniu struktury linków wewnętrznych, należy wspomnieć też o błędach, które mogą zniweczyć całą wykonaną wcześniej pracę.

  • Stosowanie atrybutu nofollow – o ile dla użytkowników nie będzie to miało większego znaczenia, o tyle dla robotów sieciowych oznacza on informację, że nie powinny podążać za linkiem i go indeksować. Pamiętaj zatem, aby każdy link wewnętrzny posiadał domyślny atrybut dofollow pozwalający na crawlowanie strony.
  • Więcej niż jeden odnośnik do tej samej strony – zgodnie z zasadą FLC (first link counts) algorytm bierze pod uwagę tylko jeden (zazwyczaj pierwszy) link do danej podstrony, ignorując pozostałe. Jeśli chcesz podlinkować wybraną podstronę, wybierz najbardziej odpowiednią Twoim zdaniem frazę i umieść tylko jeden link wewnętrzny.
  • Istnienie tzw. orphan pages – „sieroty” to podstrony, do których nie prowadzą żadne inne linki wewnętrzne. W takim przypadku zarówno użytkownikom, jak i robotom sieciowym, trudno będzie trafić na dany adres URL, tym samym jego indeksacja jest utrudniona, a wpływ na widoczność i efekty mocno ograniczone.
  • Broken links prowadzące do 404 – w nawigacji wewnętrznej nie powinny istnieć odnośniki prowadzące do nieistniejących adresów URL.

Podsumowanie

Wdrożenie linkowania wewnętrznego może przynieść sporo korzyści zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. Jest to jednak zaawansowany i złożony proces wymagający sporego nakładu pracy i przede wszystkim dużego doświadczenia. Chcesz powierzyć te działania specjalistom? W takim razie skorzystaj z doświadczenia naszej poznańskiej agencji SEO/SEM już dziś!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Przekierowanie 301 – czym jest i kiedy je stosować Ikona 10:00 min 08.09.2023 Przekierowanie 301 to chleb powszedni i jedno z podstawowych narzędzi każdego specjalisty SEO. Dzięki niemu możemy rozwiązać wiele problematycznych z punktu widzenia pozycjonowania sytuacji, jak chociażby pozbyć się duplikacji treści czy też przenieść moc zmienionego adresu URL na nowy. W tym artykule opiszemy od podstaw, czym jest przekierowanie typu 301, oraz w jakich sytuacjach je stosować. Pokażemy także różne sposoby wdrożenia i często popełniane błędy – zaczynajmy! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023 Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700