
Google nieustannie dostarcza reklamodawcom nowych narzędzi mających pomóc im w pełnym dostosowaniu kampanii do swoich potrzeb, przy jednoczesnej oszczędności energii i czasu. Wiele spośród ostatnich zmian, oprócz wyraźnego ukłonu w stronę reklamy mobilnej, ma na celu automatyzację procesów zaawansowanego zarządzania kampanią.

Wyświetlać reklamę na pierwszej pozycji w Google i płacić mniej niż trzecia, czwarta czy ośma firma w tej samej stawce? Płacić jedynie dwa grosze za sprowadzenia użytkownika na stronę? Reklamy remarketingowe wyświetlane 6 sekund po wyjściu ze strony reklamodawcy z trackerem śledzącym? Moja odpowiedź brzmi: TAK. Jak to możliwe? Zapraszam do lektury.

Na tą chwilę istnieje sporo modeli współpracy, które pozwalają efektywnie pozyskiwać klienta za pomocą marketingu internetowego. Jedną z najpopularniejszych usług jest Google Adwords, ostatnio rozszerzone o usługę Google Adwords Express. Aby zrozumieć różnice należy zacząć od odpowiedzi na pytania: Czym są linki sponsorowane? Czym różnią się linki sponsorowane od klasycznego pozycjonowania?
Różnica jest niezwykle istotna.

Tzw. „ścieżki w sieci wyszukiwania” to wprowadzona przez Google nowość mająca na celu ułatwienie reklamodawcom skutecznej optymalizacji swoich kampanii pod kątem osiąganych konwersji. Do dyspozycji właścicieli kont oddany został kolejny zestaw bardzo interesujących informacji, pozwalających na sprawniejsze i przede wszystkim bardziej efektywne zarządzanie swoją strategią.

Po przejściu na rozszerzone kampanie AdWords – Google – zabiera się również za uporządkowanie treści reklam sponsorowanych. Jak dotąd – bez ograniczeń – można było w linku płatnym umieszczać numery telefonów do firmy czy numery infolinii. Z początkiem kwietnia 2013 w treści reklam nie będzie można już wyświetlać numerów telefonów.

Dziś podstawowym pytaniami nie jest: jak wyszukujemy w Google, ale z jakiego urządzenia korzystamy? Obecnie coraz więcej użytkowników (90% w USA) korzysta z Google za pomocą co najmniej dwóch urządzeń. Czyli rano stacjonarka, w ciągu dnia smartfon czy komórka a wieczorem tablet. Wcześniej właściwie każde z tych urządzeń rządziło się własnymi zasadami wyszukiwania, obecnie można już mówić o unifikacji całego procesu. Stąd zrodziła się duża zmiana w AdWords i wprowadzenie kampanii rozszerzonych.

Po temacie linków sponsorowanych o alkoholu zajmę się papierosami, wyrobami tytoniowymi i akcesoriami dla osób palących. Czy można reklamować tego typu produkty w reklamach AdWords? Czy jeśli nie można to czy są odstępstwa od tych zasad? A jeśli można, to czy są jakiekolwiek ograniczenia? I czy można - choćby spróbować - „oszukać” system Google AdWords?

Google AdWords nie jest dla wszystkich. W całym spectrum usług i produktów znaleźć można elementy, które: a) w żadnym razie reklamować w linkach płatnych nie można, b) można pod pewnym warunkami, c) można w krajach, gdy zezwala na to tamtejsze prawo, d) można reklamować zawsze i wszędzie. Dziś zatem o zasadach reklamowych systemu AdWords. Na pierwszy ogień pójdzie alkohol.

Jak dotąd w kampanii AdWords kierowanej na wyszukiwarkę jedynym sposobem wyświetlania reklam był autorski wybór słów kluczowych. Po dobraniu fraz – napisaniu reklam tekstowych i wprowadzeniu odpowiednich ustawień – system Google wyświetlał linki sponsorowane po uprzednim skojarzeniu naszych wyrażeń z zapytaniem wpisanym przez internautę.

Na co zwracać uwagę przy planowaniu kampanii kontekstowej w Sieci Google? Przede wszystkim na fakt, iż wyszukwiarka i sieć kontekstowa to odrębne media, rządzące się swoimi prawami. Niezbędna jest inna strategia doboru fraz, kierowania i nośników reklam oraz myślenie o licytacji w innych kategoriach. Jedną z generalnych zasad jest, że nie należy łączyć kampanii w Google z kampanią w sieciach - mimo, że to jedno z domyślnych ustawień kampanii AdWords.

Sponsorowane wyniki w wyszukiwarce są w wielu przypadkach klikane nawet częściej niż linki obecne w wynikach organicznych. Dotyczy to w głównej mierze wyrażeń kluczowych zorientowanych sprzedażowo, czyli takich, które sugerują, że użytkownik zamierza kupić określony produkt lub usługę. Bezpłatne wyniki są znacznie częściej klikane przez internautów poszukujących w sieci opinii na dany temat bądź dowolnego rodzaju informacji.

Największa rosyjska wyszukiwarka internetowa Yandex.ru uruchomiła nową usługę - retargeting. Dołącza ona w ten sposób do grona wyszukiwarek (m.in. Google), które oferują tę usługę reklamodawcom. Czym jest retargeting i jakie daje możliwości? Najprościej rzecz ujmując są to reklamy, które są zawsze na temat. Zasada działania jest prosta – na podstawie historii wyszukiwań i akcji wykonanych przez użytkownika system dobiera najbardziej pasującą reklamę.