Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 3:00 min Ikona Julia Szymańska 21.04.2023

Anchor tekst – o roli linków i fraz kluczowych

Anchor tekst, inaczej kotwica, to treść linka, która znajduje się na stronie – najczęściej składa się na nią fraza kluczowa. Jest wyszczególniony niebieskim kolorem oraz podkreśleniem, dzięki czemu przyciąga uwagę czytelników. Kiedy w niego klikniesz, zostaniesz przeniesiony do innej witryny lub zakładki na stronie. Żeby mógł działać, musi zostać prawidłowo zapisany w kodzie HTML. Każdy anchor znajduje się między znacznikami <a> i </a>.

Jakie są ich rodzaje?

W zależności od tego, jak piszemy dany tekst, możemy wykorzystać różne typy odsyłaczy. Jednym z najbardziej popularnych jest tak zwany brand, gdzie fraza kluczowa to nazwa marki lub strony internetowej. Często zwiększa popularność danej firmy, jednak w tekście może wyglądać dość nieestetycznie – potrzeba kreatywności, by naturalnie wpleść go w treść tak, by zachęcić czytelnika do kliknięcia w link.

Jeśli zależy Ci, by odsyłacze stanowiły integralną część tekstu, warto sięgnąć po anchory exact match. Mają formę nieodmienionej frazy kluczowej opisującej to, co znajduje się na danej stronie internetowej. Są bardzo często stosowane, ponieważ wyjątkowo korzystnie wpływają na pozycjonowanie strony internetowej, a do tego można je łatwo umieścić w tekście bez tworzenia nachalnej reklamy, która zniechęca wielu użytkowników.

Oprócz nich wyróżniamy anchory:

  • partial match – tworzą go słowa o znaczeniu zbliżonym do frazy kluczowej. Jeśli użyjemy go razem z exact match, poprawimy pozycję strony w wyszukiwarce, a do tego unikniemy powtórzeń w tekście,
  • zero match – inaczej odnośnik generatywny. Znajduje się w nim proste CTA (call to action) takie jak na przykład “sprawdź!” czy “kliknij tutaj!”. Jego treść nie ma nic wspólnego z frazą kluczową i bezpośrednio zachęca do odwiedzenia danej zakładki czy witryny. Jeśli chcesz go użyć, to – podobnie jak w przypadku brandów – powinieneś wykazać się kreatywnością, żeby tekst brzmiał naturalnie. Warto z ich pomocą odesłać do zakładki, która rozwija temat poruszony na stronie.
  • w formie obrazu – opierają się na alt tagach, czyli opisach alternatywnych zawierających frazy kluczowe, które służą jako znaczniki zdjęć na stronie i poprawiają jej pozycjonowanie.

Istnieją jeszcze tak zwane anchory nagie, które obecnie używane są stosunkowo rzadko ze względu na niską estetykę oraz możliwość potraktowania ich przez roboty Google jako spam. Mają postać linku z adresem strony internetowej – najczęściej można je zobaczyć w komentarzach i na forach internetowych.

backlink

W jaki sposób wpływają na pozycjonowanie witryny?

Anchor teksty pokazują algorytmom Google, co znajduje się na danej stronie internetowej oraz podpowiadają, które podstrony są ważne. W efekcie wskazują, na jakie frazy kluczowe powinna być pozycjonowana witryna. Dzięki nim algorytmy są w stanie pokazywać internautom bardzo dopasowane wyniki wyszukiwania – kiedy wpiszesz wybraną frazę kluczową, z dużym prawdopodobieństwem znajdziesz te informacje, których szukasz.

To właśnie z tego powodu tak istotne jest, by znaczenie anchorów ściśle odpowiadało treściom, do których odsyłają użytkowników. Nieważne czy wewnątrz strony, czy na zewnątrz.

Prawidłowo umieszczone, interesujące anchory mogą wzbudzić ciekawość internautów i zachęcić ich do odwiedzenia witryny, do której odsyłają. To zwiększy ruch na stronie, poprawi jej pozycję w wyszukiwarce i wyróżni ją na tle konkurencji.

Jak poprawnie umieszczać kotwice w tekście?

W przypadku algorytmów Google bardzo często sprawdza się prosta zasada „co za dużo, to niezdrowo”. Tak jest również w przypadku odsyłaczy. Jeśli umieścimy ich w tekście zbyt wiele, będzie on trudny w odbiorze, a do tego może zostać potraktowany jako spam – doprowadzi to do spadków w wynikach wyszukiwania, a w najgorszym wypadku zawieszenia strony internetowej.

Warto również użyć kilku rodzajów anchorów. To sprawia, że artykuły na podstronie brzmią bardziej wiarygodnie i zachęcają internautów do czytania.

Czy odsyłacze na początku artykułu to dobry pomysł?

Obecnie odchodzi się od stosowania ich w pierwszym zdaniu tekstu – wygląda to zbyt nienaturalnie, rozprasza uwagę czytelnika i może zostać odebrane jako nachalna reklama podlinkowanego produktu czy usługi. Bardzo dobrze jest jednak umieścić odsyłacz w  Above The Fold, czyli obszarze, który jest widoczny po przejściu na daną stronę internetową bez scrollowania. Nie od dziś wiadomo, że internautom zależy na tym, by szybko znaleźć interesujące ich informacje – jeśli od razu zobaczą frazę kluczową, z większym prawdopodobieństwem zostaną na stronie, by dowiedzieć się czegoś więcej.

Jak widać, anchor teksty są bardzo ważne dla pozycjonowania strony internetowej. Korzystaj z nich z głową, jeśli chcesz, by Twoja witryna była wysoko w wynikach wyszukiwania

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55