Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 5:55 min Ikona Bartłomiej Matulewicz 01.03.2023

Jak „robić” Zakupy Google – praktyczny poradnik

Google Shopping to w największym uproszczeniu system wyszukiwarki Google, który jest skupiony wokół ofert produktowych. W założeniu wyszukiwarka ma pomagać w szybkich zakupach i porównywaniu cen. Usługa działa globalnie, a swoją historią sięga do 2002 roku (początkowo występowała pod inną nazwą – Froogle) .

Zakupy Google można porównać do dużych marketplace’ów (Allegro, eBay, Amazon) czy do porównywarek cenowych (Ceneo, Skąpiec). Ideą przyświecającą powstaniu Froogle była rywalizacja z portalami porównującymi ceny produktów, jednak wyróżnikiem usługi oferowanej przez wciąż młodego na tamten czas Google, był nieograniczony dostęp do danych opartych o system skanowania (crawlowania) stron internetowych.

Z czasem Froogle zmienił swoją nazwę na Google Shopping i pod koniec pierwszej dekady XXI wieku rozpoczął ekspansję na kolejne rynki (najpierw Niemcy i Wielka Brytania, następnie Francja, Holandia, a z czasem reszta Europy – w tym Polska w listopadzie 2013 roku).

Google Shopping – zasada działania

Na początku Google Zakupy były usługą skupioną na reklamowaniu swoich produktów, ale od listopada 2020 roku pojawiła się możliwość prezentowania produktów w tej zakładce za darmo.

Usługa działa na kilku poziomach, a zakres funkcjonalności zmienia się tak, jak zmienia się wyszukiwarka oraz zachowania konsumenckie.

Podstawą do wyświetlania się z w zakładce Zakupy Google jest powiązanie sklepu internetowego i produktów z systemem Google Merchant Center. Narzędzie to służy do przesyłania informacji o produktach i sklepie, aktualizacji cen i stanów magazynowych, jest też podstawą do uruchamiania reklam produktowych w systemie Google ADS.

Jeśli jesteś konsumentem, który wyszukuje produkty w Google, możesz wyświetlić szereg różnych wyników podzielonych tematycznie. Wyszukiwarka oferuje domyślne wyświetlanie wyników (w którym otrzymamy dopasowany zestaw elementów dostosowany do intencji wyszukania). W tym zestawie mogą znaleźć się m.in.:

  • reklamy,
  • wyniki tekstowe,
  • grafiki,
  • mapki.

Poza wynikami domyślnymi możesz też przejść m.in. do zakładki Grafika czy Zakupy. To właśnie w zakładce związanej z zakupami dzieje się cała magia oferowana przez Google Shopping.

Funkcje wyszukiwarki produktowej

Podobnie jak pozostałe zakładki wyszukiwarki, tak też w sekcji Zakupów znajdziesz wiele często spersonalizowanych elementów, które będą zmieniać się w zależności od charakteru zapytania.

Wyniki oferowane w zakładce Zakupy będą zawierać zwykle:

  • zdjęcie produktu,
  • nazwę,
  • cenę,
  • informację o sprzedawcy i koszcie dostawy.

Oprócz tego niektóre z wyników będą umożliwiały porównanie cen z innymi sklepami.

microsoftteams-image-35

Co ważne, wyszukiwarka produktowa skupia się na produkcie, a nie na sprzedawcy – do jednego produktu mogą być przypisane różne strony internetowe (a nie odwrotnie). Tym samym w zakładce Zakupy nie wyszukujesz sprzedawcy, a produkt. Oczywiście możesz filtrować wyniki tak, aby wyświetlać produkty z danej kategorii, oferowane przez konkretny sklep internetowy. Opcji filtrowania jest wiele i są one dostosowane do typu produktów.

microsoftteams-image-36

Ważnym elementem jest wyświetlanie opinii o produktach i o sprzedawcy. Jeśli zdecydujesz się wyświetlić szczegóły produktu oferowanego przez wielu sprzedawców, przejdziesz do dedykowanego widoku, w którym będzie przedstawione szczegółowe porównanie ofert sprzedawców. Z tego miejsca będziesz mógł przejść do strony internetowej.

microsoftteams-image-37

Czy Zakupy Google są płatne?

Tak jak wspomniałem wcześniej, usługa jest bezpłatna od listopada 2020 roku, niemniej Google nie gwarantuje wyświetlania Twoich produktów. Prezentacja oferty jest uzależniona od wielu czynników, jak chociażby zakres i poprawność przesłanych danych w pliku produktowym, ale też przede wszystkim dopasowanie do intencji szukającego.

Google przygotowało listę zasad dotyczących publikowanych treści. Nie jest możliwe prezentowanie produktów podrobionych, niebezpiecznych i umożliwiających nieuczciwe działanie. Oprócz tego spisana została lista niedozwolonych praktyk (jak, chociażby celowe wprowadzanie w błąd). Oczywiście nie jest możliwe wyświetlanie produktów ograniczonych prawnie, a każda treść musi spełniać sprecyzowane wymagania. Więcej szczegółów można znaleźć tutaj.

Najważniejszym elementem wpływającym na wyświetlenie i pozycję Twojego produktu jest trafność wobec wyszukania. Na trafność może wpływać konstrukcja zapytania, ale też lokalizacja, historia wyszukiwania i inne aktywności zagregowane w zalogowanym koncie Google. Niektóre z wyników mogą być oznaczone jako „sponsorowane” – oznacza to, że Google pobiera opłatę za wyświetlanie produktu na wybranej pozycji (na zasadzie standardowej dla systemu Google ADS).

Google Merchant Center vs. Google Shopping

Wyświetlanie produktów w Google (zarówno w formie płatnej, jak też darmowej) wymaga skonfigurowania konta w Google Merchant Center. Jeśli prowadziłeś lub prowadzisz kampanię Google ADS skupioną na produktach, to na pewno masz już założone konto. Jeśli nie, to możesz to zrobić bezpłatnie pod linkiem.

Twoja witryna musi spełniać określone wymagania (certyfikat SSL, możliwość płatności online, dostępna polityka prywatności i regulamin, dane kontaktowe, polityka zwrotów).

Jak bezpłatnie wyświetlać produkty w Google Zakupy

Google przygotował dedykowany przewodnik na temat bezpłatnego wyświetlania ofert – jest on dostępny na YouTube.

Oprócz tego stworzona została rozbudowana prezentacja.

Google Shopping – naprawdę warto

Uważam, że widoczność w Google Zakupy powinna być ważnym elementem strategii każdego e-commerce.

Usługa ta ma wiele zalet, m.in..:

  • możliwość bezpłatnego prezentowania produktów w dodatkowej zakładce w Google,
  • szersze informacje przekazywane do Google na temat asortymentu (w efekcie potencjalnie lepsza widoczność / efekty SEO),
  • skuteczna reklama produktów (chociażby za sprawą możliwości wyróżnienia cenowego)

Osobną funkcjonalnością, która wiąże się z Google Shopping i Google Merchant Center są opinie konsumenckie Google, czyli usługa polegająca na bezpłatnym zbieraniu opinii o produktach i sprzedawcy – więcej informacji znajdziesz tutaj.

Mam nadzieję, że swoim tekstem zachęciłem Cię do skorzystania opcji prezentowania produktów Twojego sklepu w Zakupach Google.

Bartłomiejjego ścieżka zawodowa jest równie bogata jak droga klienta od zobaczenia baneru reklamowego na stronie z memami do zakupu drogiego zegarka na stronie reklamodawcy. Analizuje dane, szuka rozwiązań i doradza klientom. Pływa w tematach SEM jak tuńczyk w Atlantyku, a pomysły UX rosną w jego głowie jak grzyby po jesiennej ulewie. Prywatnie współtworzy największy polski portal o historii piłki nożnej i aktywnie kibicuje Manchesterowi United. O czym pisze? To zależy, co go zainspiruje.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 7

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak szukać tematów na blog w wyszukiwarce Ikona 7:25 min 03.03.2023

Jak szukać tematów na blog w wyszukiwarce

Prowadzisz na swojej stronie blog, który nie generuje widoczności i ruchu? Twoja witryna zawiera już wiele wpisów, ale część z nich jest niektualna, a Ty dawno nie dodałeś nic nowego? A może dopiero zaczynasz przygodę z blogowaniem, ale nie wiesz, jakie tematy warto poruszyć, aby były poczytne i przynosiły wartościowy ruch na stronę? Jeśli tak – ten wpis jest dla Ciebie! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zmiana domeny – jak zmienić domenę i nie stracić na SEO? Ikona 6:40 min 28.02.2023

Zmiana domeny – jak zmienić domenę i nie stracić na SEO?

Zmiana domeny internetowej w kontekście pozycjonowania to bardzo duże zagrożenie. Źle zaplanowany i przeprowadzony proces może przekreślić dotychczasowe działania na rzecz wzmocnienie widoczności strony w wyszukiwarce. Jak uchronić się przed negatywnymi skutkami zmiany domeny? Jak ochronić SEO na stronie i przeprowadzić prawidłowo migrację? O tym przeczytasz w tekście. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak stworzyć grafikę na social media – poradnik Ikona 7:10 min 22.02.2023

Jak stworzyć grafikę na social media – poradnik

W dobie Instagrama, Facebooka i TikToka o uwagę potencjalnego odbiorcy walczą firmy, twórcy internetowi oraz influencerzy, ale — nie każdy jednak robi to skutecznie. Najkrótsza droga do serca każdego użytkownika internetu wiedzie przez treści wizualne. Nie musisz jednak biegle władać Photoshopem, aby tworzyć estetyczne i przyciągające wzrok grafiki na social media. Wystarczą Ci proste w obsłudze narzędzia, które oferują szereg gotowych rozwiązań zaprojektowanych z myślą o najpopularniejszych obecnie serwisach społecznościowych. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55