Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:40 min Ikona 29.08.2017

Pytania i Odpowiedzi w wizytówkach na Mapach Google

Google Moja Firma nie zwalnia tempa jeżeli chodzi o dodawanie nowych funkcji do swojej usługi. Nie tak dawno wystartował kreator stron internetowych (o którym pisaliśmy w Strona internetowa w Google Moja Firma), a także funkcja umożliwiająca firmom lokalnym dodawanie wpisów do wizytówki (Czy wpisy w Google Moja Firma zastąpią posty w Google+). Teraz przyszedł czas na kolejną nowość w wizytówkach, skierowaną również do firm lokalnych, a mianowicie Pytania i Odpowiedzi. Na czym dokładnie będzie polegała nowa usługa? Jakie niesie ze sobą możliwości, a także zagrożenia dla lokalnych biznesów? Co zrobić, aby czerpać z niej korzyści? Oto garść informacji.

 

Czym są Pytania i Odpowiedzi w Mapach Google?

 

Na razie nowa funkcja od Google Moja Firma dotyczy jedynie urządzeń mobilnych z Androidem. Możliwość zadawania pytań, a także udzielania na nie odpowiedzi mają wszyscy użytkownicy Map Google – zarówno właściciele firmy, jak i wszystkie inne osoby korzystające z aplikacji na swoim smartfonie. Ponadto nowa funkcja umożliwia również ocenę jakości pytań oraz przydatności udzielanych na nie odpowiedzi.

Pytania i odpowiedzi mają na celu ułatwienie nam podjęcia decyzji odnośnie tego, czy chcemy skorzystać z usług danej firmy, zrobić zakupy w konkretnym sklepie, czy też zjeść posiłek w pobliskiej restauracji. I to wszystko bez potrzeby zaglądania na stronę internetową firmy, czy też konieczności szukania interesujących nas informacji np. na forach internetowych. Brzmi zachęcająco. Ale czy na pewno?

Źródło: Blog Google

 

Możliwości i zagrożenia dla firm lokalnych

 

Podobnie jak w przypadku funkcjonujących w wizytówkach Opinii, również Pytania i Odpowiedzi mają potencjał i mogą się okazać przydatne dla użytkowników. Ponadto wpis, który jest uzupełniony o przydatne i rzetelne informacje, wpływa pozytywnie na pozycjonowanie powiązanej z nim witryny. Ale zawsze istnieje także druga strona medalu. Nowa funkcja dopiero raczkuje, jednak już teraz można prognozować co oznacza dla właścicieli lokalnych biznesów.

Możliwości

 

Firmy, które dbają o swoje wizytówki na Mapach Google mogą sprawić, że Pytania i Odpowiedzi okażą się ciekawym źródłem informacji o ich działalności. Umieszczenie w wizytówce najczęściej zadawanych pytań wraz z odpowiedziami, a także systematyczne odpowiadanie na pojawiające się zapytania, z pewnością zostanie docenione przez potencjalnych Klientów. Co więcej jeżeli użytkownicy znajdą w wizytówce wszystkie informacje, których poszukują, istnieje szansa, że skorzystają z usług danej firmy.

Zagrożenia

 

Dotyczą w szczególności firm, które nie przywiązują dużej wagi do swoich wizytówek. Tacy właściciele wizytówek mogą nawet nie zauważyć, że nowa funkcja jest dostępna. To z kolei stwarza zagrożenie, że w naszej wizytówce mogą zaleźć się pytania i odpowiedzi (umieszczone np. przez konkurencję lub niezadowolonego Klienta), które nie przedstawiają naszej firmy w zbyt dobrym świetle.

Kolejny minus to fakt, że aktualnie (być może w przyszłości ulegnie to zmianie) właściciele wizytówek nie otrzymują żadnego powiadomienia odnośnie opublikowanych pytań lub odpowiedzi. Dlatego osoby, które na bieżąco nie aktualizują swoich wizytówek, mogą po prostu przegapić informację od innych użytkowników, a przez to narazić się na negatywne oceny.

 

Co zrobić, aby nowa funkcja niosła ze sobą korzyści a nie straty?

 

Mając na uwadze poniższe kwestie można sprawić, że Pytania i Odpowiedzi w wizytówkach okażą się szansą na promocję lokalnego biznesu – a także będą miały wpływ na pozycjonowanie naszej strony internetowej.

aktywność – zadbaj o to, aby jak najszybciej dodać do swojej wizytówki pytania i odpowiedzi, zanim zrobi to przypadkowy użytkownik.

praktyczność – skup się na dodaniu pytań, które okażą się najbardziej przydatne i pomocne dla użytkowników. Wartość dodana jest zawsze mile widziana – zarówno w kontaktach z Klientami, jak i z punktu widzenia pozycjonowania.

konkrety – umieszczaj w wizytówce rzeczywiste pytania, które zadają Ci Klienci oraz udzielaj na nie krótkiej ale sprecyzowanej odpowiedzi.

spokój – tak jak w przypadku opinii również w pytaniach i odpowiedziach na pewno będziemy mieć do czynienia z treściami, które są spamem lub przedstawiają naszą firmę w negatywny sposób. Nie działaj pod wpływem impulsu – przemyśl co chcesz napisać i w sposób profesjonalny udziel odpowiedzi na niewygodne pytanie.

 

Podsumowanie

 

Funkcja jaką są Pytania i Odpowiedzi dopiero wkracza do wizytówek, ale już widać, że niesie ze sobą spory potencjał. Może stanowić ciekawe pole do interakcji z obecnymi oraz przyszłymi Klientami, a  także mieć wpływ na pozycjonowanie naszej wizytówki. Warto zatem na bieżąco obserwować rozwój tej usługi oraz dbać o to, aby nasz wpis na Mapach swoją atrakcyjnością przyciągał użytkowników szukających konkretnych usług w naszej okolicy. Wskazówki na temat tego jak dodać pytanie lub odpowiedź do wizytówki, dostępne są w Pomocy Google.

Źródła: Blumenthals 1, 2; Search Engine Roundtable; Pomoc Google

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55