Czym są opinie na Mapach Google?
To oceny, zawierające zawsze liczbę gwiazdek (od 1 do 5) przyznanych przez użytkownika, oraz opcjonalnie kilka słów komentarza – opinii użytkownika o danym miejscu.
Skąd pochodzą opinie na Mapach Google?
Zostawiają je zalogowani użytkownicy Google, ale nie tylko. Do części wizytówek Google może dodać opinie z innych witryn, na których można ocenić miejsce lub firmę. W rezultacie np. średnia ocena naszej firmy może się różnić niż suma ocen zostawionych bezpośrednio na Mapach Google.
Jak czytać i odpowiadać na opinie?
Przede wszystkim nasz wpis musi być zweryfikowany i dostępny na naszym koncie Google. Po zalogowaniu do Google Moja Firma znajdziemy specjalne pole, w którym dostępne są wszystkie opinie o naszej firmie. W tym miejscu możemy też na nie odpowiedzieć – co warto robić nie tylko w przypadku opinii negatywnych.

Odpowiadając na opinie, szczególnie te negatywne, pamiętaj:
- nie bądź nieuprzejmy – nawet jeśli ten użytkownik nie ma racji, Twoją odpowiedź przeczytają pozostali użytkownicy, obecni lub potencjalni Klienci, których możesz zrazić do skorzystania ze swojej oferty;
- pisz krótko – nie ma sensu wchodzi w zawiłości regulaminu, czy też szczegóły danej sytuacji: użytkownicy oczekują krótkiej, konkretnej informacji;
- nie reklamuj się – opinię zwykle zostawiają już Twoi obecni Klienci, więc krótkie podziękowanie lub zachęcenie do kolejnych wizyt w sklepie/lokalu w zupełności wystarczy.
Pamiętaj też, że negatywne opinie nie zawsze wypływają ze złośliwości użytkowników. Czasami warto ich posłuchać i być może zmienić jakiś element w swojej firmie, aby w przyszłości niezadowolonych użytkowników było mniej.
Może drobny rabat lub bezpośredni kontakt z niezadowolonym użytkownikiem zatrze złe wrażenie i kto wie, czy negatywna opinia nie zmieni się w pozytywną.
Czy wiesz, że…
Google umożliwia stworzenie specjalnego linku, który ułatwia użytkownikom dodanie opinii o firmie. Po kliknięciu w taki link, użytkownik jest przenoszony bezpośrednio do okna, w którym może zostawić opinię. Dzięki takiemu ułatwieniu użytkownicy znacznie chętnie wystawiają firmie ocenę.
Źródło: Pomoc Google Moja Firma
Jak dodawać opinie na Mapach Google?
To bardzo proste. Wystarczy zalogować się na swoje konto Google, a następnie wyszukać firmę, której chcemy wystawić opinię. Po kliknięciu w „Napisz opinię” pojawi się okienko, w którym wybieramy liczbę gwiazdek, które chcemy przyznać, oraz dodajemy kilka słów swojego komentarza. Możemy również dodać kilka zdjęć danego miejsca, jeśli takimi dysponujemy.
Pamiętaj, że nie jesteś anonimowy! Inni użytkownicy będą mogli zobaczyć nie tylko Twoją opinię, ale także nazwę konta Google oraz inne zdjęcia i opinie jakie dodałeś do Map Google.
Podstawowe zasady dotyczące zamieszczania opinii na Mapach Google
- reklamy,
- spam,
- opinie zawierające e-maile, numery telefonów i adresy URL,
- nie na temat,
- niekulturalne, wulgarne,
- konflikt interesów,
- zawierające nielegalne treści lub treści chronione prawem autorskim,
- z materiałami pornograficznymi,
- opublikowane przez osoby podszywające się pod kogoś innego,
- zawierające dane poufne (również informacje osobowe),
- szerzące nienawiść.
Takie opinie można zgłosić do Google i powinny zostać usunięte z Map Google.
Podsumowanie
Opinie na Mapach Google są niezwykle ważne:
użytkownicy coraz większą wagę przywiązują właśnie do oceny firmy. W ramach promocji swojej działalności koniecznie trzeba uwzględnić również ten element, aktywnie zachęcając swoich Klientów do oceny naszej firmy.
Pozycjonowanie także może skorzystać na dobrze zoptymalizowanej wizytówce, która ma dodatkowo dużo pozytywnych opinii. Niewykluczone, że przy ustalaniu rankingu na Mapach algorytmy Google biorą pod uwagę także oceny pochodzące od użytkowników. Oczywiście, jak zwykle w pozycjonowaniu, Google niczego nie potwierdza i niczemu nie zaprzecza.
A jak zdobywać pozytywne opinie? O tym w kolejnej części poradnika Sunrise System.