Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 02:50 min Ikona 04.04.2013

Pliki cookies – co to jest i czy powinniśmy się tego bać?

Od 22 marca właściciele stron internetowych mają obowiązek informować użytkowników o możliwości zablokowania tzw. ciasteczek przechowywanych na naszych komputerach. Co to oznacza w praktyce dla przeciętnego internauty? Oto krótki informator dla niezorientowanych.

 

 

Od niedawna na stronach internetowych możemy zauważyć takie informacje: „W naszym serwisie używamy plików cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.” Dla jednych to tylko kolejny spam, szybko zamykany krzyżykiem. Inni natomiast w nowej regulacji widzą szansę na uniezależnienie się od reklamodawców.  Czy jednak zablokowanie ciasteczek uchroni nas przed reklamami? Odpowiedź jest przecząca.

Czym są „cookies”?

Ciasteczka (z ang. cookies) to niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez każdy odwiedzany przez nas serwis internetowy i zapisywane w komputerze, z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych. Działanie plików cookies jest bardzo proste – zapamiętują naszą aktywność w Internecie. Pozwalają na gromadzenie danych statystycznych, a także optymalizację korzystania ze strony internetowej.

Kto czerpie korzyści z ciasteczek?

Pliki cookies umożliwiają stronom internetowym rozpoznawanie treści preferowanych przez użytkownika. Akceptując pliki cookies filmy, zdjęcia, teksty, reklamy i informacje adresowane są do Ciebie, gdyż odzwierciedlają Twoje upodobania. Lubisz robić zakupy w sklepach internetowych? Ciasteczka pozwalają np. na zapamiętanie zawartości koszyka podczas zakupów. Dzięki nim także zachowuje się bieżąca sesja, wybrane ustawienia języka, strefy czasowej, czy rozdzielczości ekranu na stronie internetowej.

Pożytek z ciasteczek jest obustronny – tak dla użytkownika, jak dla właściciela serwisu. Temu pierwszemu ułatwia poruszanie się po serwisie, dzięki zapamiętanym preferencjom, natomiast temu drugiemu pomaga ulepszyć strukturę i zawartość witryny, co przyciągnie nowych użytkowników i w ten sposób koło się zamyka.

Jest jeszcze trzecia grupa, która zyskuje na informacjach przechowywanych w formie cookies – to firmy analizujące ruch wewnątrz sieci. Pozyskane materiały pozwalają im na generowanie danych statystycznych na temat internautów, a tym samym dopasowanie reklam, filmów, czy ankiet do ich aktywności.

A co z reklamami?

Oczywiście mało kto lubi reklamy, jednak zablokowanie ciasteczek nie spowoduje ich zniknięcia. Do naszych komputerów będą wówczas przesyłane reklamy dopasowane przypadkowo, podobnie jak inne informacje, które przeglądamy w Internecie. Spowoduje to wyświetlanie reklam i ofert nie przeznaczonych bezpośrednio dla nas. Na zablokowanie reklam istnieją inne sposoby, więc jeśli już godzimy się na ich wyświetlanie, to czy nie lepiej, aby odzwierciedlały nasze zainteresowania?

Co po wyłączeniu plików cookies?

Wraz z zablokowaniem ciasteczek znikną preferowane przez użytkownika ustawienia. Skutkiem tego może być niepoprawne wyświetlanie niektórych informacji, które do tej pory bez trudu odnajdywaliśmy. Wszystkie wprowadzone raz dane przy każdym wyjściu ze strony będą się resetowały, bo nie zostaną zapisane w formie ciasteczek.

Bez zapamiętanych cookies musielibyśmy na przykład wciąż na nowo wpisywać login i hasło w skrzynce e-mailowej wraz z każdą próbą przeczytania kolejnego maila. Podobnie w sklepie internetowym – za każdym razem, kiedy zechcielibyśmy dodać nowy produkt do koszyka, po ponownym wejściu do sklepu poprzednio wprowadzone dane zostałyby utracone. W ten sposób wciąż musielibyśmy zapełniać go od nowa.

 

 

Przeglądarki internetowe domyślnie akceptują pliki cookies. Rozwiązanie, które każe akceptować internautom zapisywanie ciasteczek, opiera się na wolności wyboru każdego użytkownika Internetu. Od tej pory może on świadomie decydować o tym, czy pozwoli na przechowywanie ciasteczek, a w praktyce – czy chce spersonalizować treści docierające do niego z sieci.

Czy  regulacja wprowadzona 22 marca służy naszemu dobru, czy jest po prostu akcją informacyjną o tym, co było w naszym zasięgu od zawsze? Przecież wcześniej też nikt nam nie zabraniał zablokować ciasteczek. Po prostu niewielu z nas uświadamiało sobie, że ma taką możliwość.

Źródła: wszystkoociasteczkach.pl, Sunrise System

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55