Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:50 min Ikona 24.11.2017

Opinie w Internecie – nie wierzymy w nie, ale uzależniamy od nich decyzje

O tym, jak ważne są opinie wystawiane w Internecie pisaliśmy wielokrotnie. Ponieważ posiadanie zweryfikowanego i dobrze uzupełnionego wpisu na Mapach Google ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie stron internetowych, do tej pory skupialiśmy się głównie na opiniach wystawianych właśnie w tej usłudze – na ich specyfice oraz możliwości zdobywania pozytywnych ocen.

Internetowy świat opinii wcale nie kończy się jednak na Mapach Google ;). O swoich doświadczeniach z poszczególnymi firmami możemy pisać w wielu różnych serwisach – od Facebooka po Booking.com i inne portale.

Jak jednak jako konsumenci odbieramy opinie? Bazując na wynikach ankiety przeprowadzonej w USA przez BrightLocal, nie wierzymy w sporą ich część, ale jednocześnie to w głównej mierze od nich uzależniamy nasze decyzje.

Na wstępie warto też zaznaczyć, że tylko 7% ankietowanych nie czyta opinii, żeby wyrobić sobie zdanie na temat danego biznesu. Oznacza to, że 93% zrobi mniej lub bardziej dokładny research zanim skorzysta z oferty.

Źródło: BrightLocal

 

Podejrzliwi i nieufni

 

Jako konsumenci jesteśmy bardzo podejrzliwi i nie wierzymy w nazbyt pochlebne czy przeciwnie – bardzo negatywne opinie. Swoją uwagę skupiamy także na tym, kto je wystawia. Zakładamy, że mogły zostać wystawione przez właściciela danego biznesu, osoby blisko z nim związane lub przez niego opłacone, czy też obecnych lub byłych – niezadowolonych pracowników.

79% ankietowanych stwierdziło, że w ciągu ostatniego roku spotkało się z fałszywymi opiniami o lokalnych firmach. Z tego aż 25% osób przyznało, że czytając opinie trafiło na wiele takich, które nie zostały wystawione przez prawdziwych klientów.

Źródło: BrightLocal

Aż 70% ankietowanych stwierdziło ponadto, że raczej nie ma problemu z rozpoznaniem fałszywej opinii. Jednocześnie tylko 14% zapytanych osób przyznało, że trudno im jest rozpoznać fałszywe opinie. To stanowczo za mało, by ryzykować utratę potencjalnych klientów.

Źródło: BrightLocal

Dociekliwi jak detektyw

 

Nasza wiara w autentyczność opinii to jednak nie tylko wiara w ich treść. Na wiarygodność wpływa także odpowiednio duża liczba komentarzy, a nawet data wystawienia. Większości z nas nie satysfakcjonuje tylko kilka pozytywnych opinii, tym bardziej, jeśli zostały dodane dawno temu.

W 2017r. 54% osób stwierdziło, że przy wyrabianiu sobie własnej opinii o firmie patrzy na średnią ocenę wystawioną jej przez dotychczasowych klientów.

Prawie połowa ankietowanych przyznała, że bierze pod uwagę ilość wystawionych ocen.

38% ankietowanych zapewniło, że zwraca uwagę na datę wystawienia recenzji.

33% osób wyznało, że patrzy na długość lub szczegółowość opinii.

32% ankietowanych stwierdziło, że bierze pod uwagę nacechowanie emocjonalne recenzji.

30% zapytanych o to osób przyznało, że docenia, gdy firma odpowiada na otrzymane od Klientów opinie.

 

Źródło: BrightLocal

Rządni rekomendacji lub przestrogi

 

Mimo, że jesteśmy świadomi nieuczciwych praktyk niektórych przedsiębiorców i często podważamy autentyczność ocen czy opinii, to, jak wiele czynników bierzemy pod uwagę przy ich sprawdzaniu, świadczy o tym, że podejmując ostetczną decyzję, są one dla nas bardzo istotne.

W 2017r. 68% ankietowanych przyznało, że pozytywne opinie przyczyniają się do ich decyzji o skorzystaniu z oferty firmy lokalnej.

40% osób potwierdziło, że negatywne opinie odstraszają od zakupu lub skorzystania z usług.

36% przy dokonywaniu ostatecznego wyboru bazuje także na innych czynnikach, takich jak lokalizacja czy cena.

Tylko 19% czyta opinie, ale nie wpływają one na podejmowane przez nich decyzje.

 

Źródło: BrightLocal

Posiadanie pozytywnych opinii jest więc bardzo ważne, ale jednocześnie otrzymanie kilku negatywnych to nie koniec świata. Oczywiście warto wziąć je do serca i skorzystać z sugestii poprawy swojej działalności. Wiemy już też, że wiele osób doceni, jeśli we właściwy sposób ustosunkujemy się do negatywnych ocen. Inni zdecydują się na naszą firmę, ponieważ przekona ich inny aspekt naszej oferty.

Jak to wygląda w Polsce?

Zachowania polskich konsumentów są z pewnością podobne. Na naszym rodzimym rynku musimy jednak zmierzyć się z faktem, że klienci szybciej wystawią opinię, gdy będą niezadowoleni z naszych usług, niż wtedy, gdy będzie cieszyć ich podjęta decyzja.

 

Z pewnością Polacy są jednak równie „dobrzy” jak Amerykanie w rozpoznawaniu fałszywych opinii. Wielu z nas jest także tak samo dociekliwych i równie dogłębnie analizuje recenzje.

Podsumowanie

 

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez BrightLocal są pocieszające, szczególnie dla tych firm, które borykają się z problemem fałszywych opinii. Potencjalni klienci w większości przypadków z łatwością wyłapią próbę oszustwa. Z drugiej strony jest to jednocześnie przestroga dla przedsiębiorców, którzy sami sobie wystawiają opinie lub w jakiś sposób wpływają na ich treść czy wysokość oceny.

Z ankiety możemy wywnioskować także, że posiadanie negatywnych opinii nie przekreśla naszej firmy. Internauci biorą pod uwagę wiele różnych czynników i bywają też wyrozumiali. W końcu każdemu może zdarzyć się błąd.

Na koniec warto po raz setny zaznaczyć, że opinie, które zostaną uznane za autentyczne, mają duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Prowadząc swój biznes rzetelnie, naprawdę opłaca się umożliwiać Klientom wystawianie ocen. Także na stronie internetowej, co będzie pozytywnie odebrane również przez roboty Google i może wspomóc pozycjonowanie strony.

Źródła: BrightLocal, SearchEngineLand

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki Ikona 6:00 min 26.05.2023 W Waszych głowach pojawił się pomysł na nowe logo, ciekawszy slogan lub zmianę grupy docelowej? Impulsów do przeprowadzenia rebrandingu znajdziecie naprawdę sporo. Istotne, aby decyzja o odświeżeniu identyfikacji wizualnej marki była dobrze przemyślana i zaplanowana. To proces, po którego zakończeniu czeka Was mnóstwo satysfakcji. Dowiedzcie się, dlaczego! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 04.05.2016 Jeśli na pocztę elektroniczną przychodzi informacja o tym, że ziemia nie jest okrągła, wiedz, że coś się dzieje. Spam to typ wiadomości oficjalnie obecnych w cyberprzestrzeni od niemal czterdziestu lat. Skąd właściwie się wziął? W jaki sposób do realizacji swoich celów wykorzystują go internetowi oszuści? I, a może przede wszystkim, co wspólnego ma z kinematografią? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:45 min 23.06.2008 Zasada z pozoru prosta: aby strona miała szansę rankingować wysoko w wynikach wyszukiwania w treści powinny pojawić się słowa kluczowe. Natomiast tutaj pojawiają się pytania. Ile i jakie słowa? Ile wystąpień powinno być w moim tekście? Jak długi tekst umieścić np. na stronie głównej? SEO Copywriting, odpowiadający na te i inne pytania, nie jest najprostszym kawałkiem chleba... Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700