Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.
Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.
Więcej szczegółów: Google Analytics
Najpierw zastanówmy się, dlaczego influencer jest dzisiaj tak ważną osobą w marketingu. Bardzo często bowiem nie jest on celebrytą znanym z popularnego serialu ani nawet z telewizji. Influencer to vloger, bloger lub inna osoba, która zdobyła swoją sławę m.in. poprzez aktywność w serwisie Instagram, gdzie po prostu publikuje przygotowane przez siebie zdjęcia. Jakie zdjęcia? Przeróżne. Stylizacji, przeczytanych książek, wypróbowanych gier, używanych kosmetyków…
Dzisiaj influencerem staje się każdy, kto posiada większą liczbę obserwatorów i tym samym jest w stanie sprawić, by za jego sugestią zakupili oni dany produkt.
A dlaczego influencer jest taki skuteczny? Przede wszystkim dlatego, że w oczach swoich odbiorców jest zwykłą osobą, a nie żadną gwiazdą. Z tego też powodu jest taki wiarygodny. Influencer buduje bliską relację ze swoimi odbiorcami, czym zdobywa ich zaufanie. Jeżeli mówi, że kosmetyk marki X jest znakomity, to musi tak być. Aby utrzymać swoją wiarygodność lider opinii wystawia także negatywne recenzje, a zatem nie boi się przyznać, gdy dany produkt nie spełnia jego oczekiwań. Dzięki temu pozostaje autentyczny. Jego dodatkowym atutem jest to, że wpływa na emocje i jest w stanie zaangażować odbiorców, którzy nie są tutaj jedynie biernymi widzami (jak w przypadku np. tradycyjnej reklamy telewizyjnej).
Skoro już wiemy, że z influencerem rzeczywiście warto rozpocząć współpracę, zastanówmy się, jak taka współpraca powinna zostać poprowadzona. W końcu takiej szansy nie warto zaprzepaścić, a źle zaplanowana kampania może nie przynieść żadnych korzyści, a nawet może zaszkodzić marce. Na co zatem warto zwrócić uwagę?
1. Zbuduj długotrwałą relację
Skakanie z kwiatka na kwiatek nigdy nie jest dobrym pomysłem. Dlatego przy wybieraniu influencera do współpracy zastanów się, czy z tą osobą będziesz w stanie zbudować długotrwałą relację. Niech wybrany przez Ciebie lider opinii odtąd będzie kojarzony z Twoją marką. Postaraj się, by był on zadowolony z waszej współpracy – wtedy na pewno zdołasz zatrzymać go na dłużej.
2. Dobrze dopasuj influencera do branży, w której się obracasz
To oczywiste, że inna osoba chętniej rozpocznie współpracę z marką oferującą naturalne środki czystości do domu, a inna z firmą, która w swoim asortymencie posiada profesjonalne drony. Zadbaj zatem o to, by nie tylko wizerunek danego lidera opinii odpowiadał Twojej marce, ale również o to, by jego odbiorcy byli jednocześnie Twoją grupą docelową.
Pamiętaj także o tym, że od momentu rozpoczęcia współpracy z daną osoba jej poczynania mogą być kojarzone z Twoją marką. Upewnij się więc, że wybrany przez Ciebie influencer nie przysporzy Ci kłopotów wizerunkowych.
3. Przemyśl formę współpracy
Możliwości na współpracę z liderem opinii jest wiele. Niektóre marki proszą influencerów, by luźno zrelacjonowali zakupy w ich sklepie. Inni decydują się na wzmiankę o produkcie w filmiku lub poście na blogu. Jeszcze inni umawiają się na to, by influencer przeprowadził z nimi wywiad i udostępnił go na swojej stronie czy też kanale na YouTube. Można również zaprosić takiego lidera opinii na wizytę np. do swojego gabinetu i zaproponować mu zabieg, taki jak masaż, zabieg pielęgnacyjny na twarz i ciało itp.
Świetnym pomysłem jest również zorganizowanie wyjazdu, na który zostaną zaproszeni influencerzy z całego świata. Wszyscy z nich zrelacjonują taki wyjazd i pochwalą markę za doskonałą organizację, możliwość podróżowania i poznania innych osób z branży.
4. Doceń jego kreatywność
Nie da się ukryć, że to influencer najlepiej zna swoich odbiorców. Doskonale wie, kto obserwuje jego poczynania i co podoba się śledzącym go użytkownikom. Dlatego nie warto mu narzucać własnych pomysłów. Zamiast tego można wypracować strategię wspólnie z nim – dzięki temu kampania reklamowa na pewno wiele zyska. Może Ci się bowiem wydawać, że dana forma współpracy sprawdzi się doskonale, ale to lider opinii będzie lepiej wiedział, co spodoba się jego odbiorcom, ponieważ komunikuje się z nimi na co dzień.
5. Szanuj jego zdanie
Współpraca z influencerem może dać Twojej marce szereg korzyści, ale jednocześnie wiąże się z pewnym ryzykiem. Liderzy opinii znają swoją wartość i na pewno podzielą się ze swoimi odbiorcami niepochlebnymi informacjami w sytuacji, gdy firma potraktuje ich w nieodpowiedni sposób. Nieprofesjonalne budowanie relacji z influencerem i traktowanie go jedynie jako sposobu na promocję swojej marki i zwiększenie sprzedaży czy zasięgów to zdecydowanie nie jest najlepsza droga. Lider opinii to dzisiaj gwiazda, o którą trzeba dbać. Chociaż wymaga to nieco wysiłku, efekt jest tego wart.
• umocnić pozycję swojej marki na rynku.
Źródła: Publicrelations.pl, własne obserwacje
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: