Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:45 min Ikona 29.11.2017

Co z tym indeksem mobile first? 12+ kluczowych informacji

Indeks mobile first oznacza zmianę w sposobie indeksowania i oceny stron internetowych. W sporym uproszczeniu: dotychczas to desktopowa wersja strony była oceniana/brana pod uwagę przy ustalaniu rankingu strony w wynikach wyszukiwania. W zapowiedzianym indeksie mobile first Google będzie oceniał w pierwszej kolejności mobilną wersję strony i to na jej podstawie będzie ustalać ranking stron w wynikach wyszukiwania – również w wynikach dla urządzeń stacjonarnych.

Ważne!
W kwietniu 2017 roku Gary Illyes przekazał, że dopóki Google nie przedstawi oficjalnego komunikatu mogą do nas docierać sprzeczne informacje o indeksie mobile first. Poniższe informacje obejmują więc obecny stan wiedzy, który (do momentu oficjalnego i pełnego wprowadzenia nowego indeksu) może ulec zmianie.


 

Krótka historia indeksu mobile first

 

 
 
Grudzień 2016 – wg Johna Muellera indeksowanie mobile first może być najważniejszą zmianą dla pozycjonowania w 2017 roku.

Czerwiec 2017 – indeks raczej nie będzie wprowadzony przed rokiem 2018 (Google jasno poinformuje o jego wdrożeniu). Nie będzie też wprowadzony w całości jednorazowo, ale będzie wdrażany stopniowo.

Sierpień 2017 – prace nad indeksem trwają i mają się dobrze.
 
Październik 2017 – najpierw specjaliści od pozycjonowania zaobserwowali testy indeksu mobile first w wynikach na żywo, następnie Google poniekąd przyznaje, że testy rzeczywiście się odbyły, a na koniec Gary Illyes potwierdził, że dla części stron indeks mobile first jest już wprowadzony i będzie najprawdopodobniej powoli wprowadzany dla reszty.
Listopad 2017 – wciąż trwa debata, czy Google powinien informować webmasterów, że ich strona jest już w indeksie mobile first.

 

Najważniejsze informacje

 

Polecam również artykuł Jennifer Slegg z The SEM Post, dotyczący tego samego tematu, z zastrzeżeniem, że część zawartych w nim informacji jest już nieaktualna. Poniższa lista zawiera najświeższe ustalenia z tego zakresu.

 

1. Skąd zmiana?

 

Ze względu na fakt, że ok. 50% wyszukiwań to wyszukiwania mobilne, a prezentowane do tej pory wyniki bazują na stronach stacjonarnych.

 

2. Na co wpłynie?

 

Przede wszystkim na strony wyświetlające inny content użytkownikom mobilnym oraz na te, które usunęły znaczniki danych strukturalnych z wersji mobilnych swoich stron.

 

3. Co z contentem?

 

Jeśli dla urządzeń mobilnych udostępniono mniej contentu, to witryna będzie rankingować tylko na tę okrojoną zawartość. Strona mobilna powinna być odzwierciedleniem wersji desktopowej – zarówno pod względem treści, jak i funkcjonalności.

 

4. Co z weryfikacją w Google Search Console?

 

Trzeba będzie przeprowadzić weryfikację subdomen (np. m.example.com) lub wersji mobilnych znajdujących się na innych domenach (np. przykladowastronamobilna.com).
Po wprowadzeniu indeksu mobile first Google planował też wysyłać powiadomienia w GSC, jeśli witryna będzie mieć problemy z nowym indeksem.

 

5. Co z canonicalami?

 

 

6. Dane strukturalne

 

Jeśli usunięte zostały w celu przyspieszenia działania strony mobilnej, będą musiały wrócić, ponieważ ich brak będzie powodował utratę fragmentów sformatowanych.

 

7. Linki

 

Jeden z kluczowych czynników rankingowych, o którym w kontekście indeksowania mobile first jeszcze nie mówi się za wiele. Faktem jest, że z urządzeń mobilnych użytkownicy nie linkują tak intensywnie, jak w przypadku urządzeń stacjonarnych.

 

8. Content ukryty za kartami

 

Na stronach desktopowych ukrywanie contentu może nawet skutkować karą od Google, natomiast na stronach mobilnych (z racji charakteru urządzeń mobilnych) z punktu widzenia pozycjonowania ukryty content nie powinien stanowić problemu  O ILE jest ładowany od razu (wraz z resztą zawartości), a nie dopiero po kliknięciu w daną zakładkę.

 

9. AMP – przyspieszone strony mobilne

 

Wytyczne dotyczące AMP nie zmieniają się, natomiast jeżeli witryna ma tylko wersję desktopową i AMP, Google domyślnie będzie indeksował wersję desktopową.

 

10. Witryny desktopowe bez wersji mobilnej

 

Google będzie indeksował je bez przeszkód, ale za pośrednictwem mobilnego bota – trzeba więc się upewnić, czy nie ma on problemów z odczytaniem całego naszego contentu.

 

11. Odrębny indeks mobilny i desktopowy?

 

Google nie będzie posiadać dwóch odrębnych indeksów – będzie istniał tylko jeden, bazujący na tym, co widzi mobilny bot.

 

12. Strony responsywne

 

Jeśli mamy prawidłowo przygotowaną stronę responsywną nie musimy przejmować się indeksem mobile first.

 

Informacje dodatkowe

 

 

Podsumowanie

 

Nowy indeks mobile first odmieni (i już odmienia) nie tylko pozycjonowanie, ale także sposób podejścia do użytkowników oraz webmasterów do tworzenia witryn internetowych. Zmian jest sporo, są bardzo ważne i każdy webmaster, specjalista zajmujący się pozycjonowaniem, a nawet właściciel strony internetowej powinien uważnie śledzić doniesienia na ten temat… i oczywiście – przystosować swoją witrynę do urządzeń mobilnych zanim będzie za późno!

Źródła: Google Webmaster Central Blog; The SEM Post 1, 2, 3, 4, 5; Search Engine Journal 1, 2; Search Engine Land; Search Engine Roundtable 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55