Indeks mobile first oznacza zmianę w sposobie indeksowania i oceny stron internetowych. W sporym uproszczeniu: dotychczas to desktopowa wersja strony była oceniana/brana pod uwagę przy ustalaniu rankingu strony w wynikach wyszukiwania. W zapowiedzianym indeksie mobile first Google będzie oceniał w pierwszej kolejności mobilną wersję strony i to na jej podstawie będzie ustalać ranking stron w wynikach wyszukiwania – również w wynikach dla urządzeń stacjonarnych.
Krótka historia indeksu mobile first
Grudzień 2016 – wg Johna Muellera indeksowanie mobile first może być najważniejszą zmianą dla pozycjonowania w 2017 roku.

Czerwiec 2017 – indeks raczej nie będzie wprowadzony przed rokiem 2018 (Google jasno poinformuje o jego wdrożeniu). Nie będzie też wprowadzony w całości jednorazowo, ale będzie wdrażany stopniowo.

Listopad 2017 – wciąż trwa debata, czy Google powinien informować webmasterów, że ich strona jest już w indeksie mobile first.
Najważniejsze informacje
Polecam również artykuł Jennifer Slegg z The SEM Post, dotyczący tego samego tematu, z zastrzeżeniem, że część zawartych w nim informacji jest już nieaktualna. Poniższa lista zawiera najświeższe ustalenia z tego zakresu.
1. Skąd zmiana?
Ze względu na fakt, że ok. 50% wyszukiwań to wyszukiwania mobilne, a prezentowane do tej pory wyniki bazują na stronach stacjonarnych.
2. Na co wpłynie?
Przede wszystkim na strony wyświetlające inny content użytkownikom mobilnym oraz na te, które usunęły znaczniki danych strukturalnych z wersji mobilnych swoich stron.
3. Co z contentem?
4. Co z weryfikacją w Google Search Console?
Trzeba będzie przeprowadzić weryfikację subdomen (np. m.example.com) lub wersji mobilnych znajdujących się na innych domenach (np. przykladowastronamobilna.com).
5. Co z canonicalami?
6. Dane strukturalne
Jeśli usunięte zostały w celu przyspieszenia działania strony mobilnej, będą musiały wrócić, ponieważ ich brak będzie powodował utratę fragmentów sformatowanych.
7. Linki
Jeden z kluczowych czynników rankingowych, o którym w kontekście indeksowania mobile first jeszcze nie mówi się za wiele. Faktem jest, że z urządzeń mobilnych użytkownicy nie linkują tak intensywnie, jak w przypadku urządzeń stacjonarnych.
8. Content ukryty za kartami
9. AMP – przyspieszone strony mobilne
10. Witryny desktopowe bez wersji mobilnej
Google będzie indeksował je bez przeszkód, ale za pośrednictwem mobilnego bota – trzeba więc się upewnić, czy nie ma on problemów z odczytaniem całego naszego contentu.
11. Odrębny indeks mobilny i desktopowy?
Google nie będzie posiadać dwóch odrębnych indeksów – będzie istniał tylko jeden, bazujący na tym, co widzi mobilny bot.
12. Strony responsywne
Informacje dodatkowe
Podsumowanie

Nowy indeks mobile first odmieni (i już odmienia) nie tylko pozycjonowanie, ale także sposób podejścia do użytkowników oraz webmasterów do tworzenia witryn internetowych. Zmian jest sporo, są bardzo ważne i
każdy webmaster, specjalista zajmujący się pozycjonowaniem, a nawet właściciel strony internetowej powinien uważnie śledzić doniesienia na ten temat… i oczywiście – przystosować swoją witrynę do urządzeń mobilnych zanim będzie za późno!
Źródła: Google Webmaster Central Blog; The SEM Post 1, 2, 3, 4, 5; Search Engine Journal 1, 2; Search Engine Land; Search Engine Roundtable 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Zadaj pytanie
ekspertowi
Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci
Bezpłatna wycena