Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:50 min Ikona 02.01.2019

Jak pisać dla internautów, by czytało im się szybko, lekko i łatwo

Niewielu Polaków zdziera pierwszą kartkę z kalendarza z myślą: „nowy rok, nowy ja: od dziś będę więcej czytać”. Co gorsza, jak wynika z raportów Biblioteki Narodowej, praktycznie nikt takiego postanowienia nie dotrzymuje. Już nawet średniej długości artykuły to dla wielu osób za dużo. Nie trzeba mówić, jak bardzo trend ten szkodzi tworzeniu contentu – w końcu wiemy, że algorytmy Google cenią ciekawe treści, a na pozycjonowanie lepiej wpływają teksty rozbudowane, niż krótkie.

 

Ale nie rób takiej miny!

Uważaj – najgorsze, co teraz możesz zrobić, to zadrzeć nosa. Nie obrażaj się na taki stan rzeczy. Nie patrz z góry na fanów innych rozrywek niż lektura. Zamiast dołączać do akcji piętnujących czytelnicze lenistwo, naucz się przygotowywać łatwe i szybkie w czytaniu treści na stronę. Im prościej, tym lepiej!

Na naszym blogu dużo mówimy o tworzeniu ciekawych treścipisaniu pod persony. Dziś natomiast wyliczymy sposoby ulepszenia tekstu: zarówno wizualnie, jak i takie, które już na pierwszy rzut oka przekonają odbiorcę, że znajdzie w nim przydatne informacje. Sprawdź, jakie są trzy elementy, które z każdego antyfana książek zrobią zapalonego czytelnika Twoich treści.

Niech Cię widzą i słyszą

Co przeraża nie-czytaczy w tekstach? Wysiłek, który będą musieli włożyć w przyswojenie treści. Obejrzenie filmiku jest znacznie łatwiejsze. Włącz więc kamerę i opowiedz o tym, co chcesz przekazać swoim odbiorcom. Jeśli wstydzisz się pokazać twarzy, sięgnij po grafiki – ciekawie pomyślane rysunki, kolorowe grafy i wykresy doskonale przyciągają uwagę. Nie mówiąc już nawet o tym, że lepiej zapadają w pamięć.

Jeśli więc piszesz o poprawie wartości contentu na stronie, możesz na przykład zaoferować swoim czytelnikom taki oto smakołyk:

Uwaga na marginesie: umieszczanie filmików na stronie dobrze wpływa na pozycjonowanie! Algorytmy Google uwielbiają, gdy wzbogacasz treści, korzystając z różnych mediów.

Świetnie odbierane przez użytkowników portali takich jak YouTube są filmiki typu „jak zrobić”. Cenimy je za praktyczne wskazówki i za to, że w ciekawy sposób prowadzą nas za rękę przez proces od jego początku, do końca, na bieżąco wyjaśniając wątpliwości. Nagrywaj regularne podsumowania czy sekcję „news”, przeprowadzaj wywiady z ekspertami, prezentuj produkty. Jeśli Twoja branża na to pozwala, nie stroń od humoru: udane żarty poprawiają humor. Oprócz filmików, możesz także spróbować stworzyć podcast.

 

Powiedz NIE ścianom tekstu

Spójrz na tego biednego pisarza na zdjęciu powyżej. Tyle pracy, a mało kto będzie miał ochotę czytać to, co z takim zaangażowaniem tworzy. Dlaczego? Dlatego że ciągły, zbity tekst jest nieatrakcyjny. Równie dobrze w każdej linijce mogłoby się pojawić „All work and no play makes Jack a dull boy” – mało kto zwróciłby na to uwagę. Nie bierz więc przykładu z tego pana, zamiast pisać ciągiem, używaj grafik!

Niech obrazki pojawiają się pomiędzy akapitami (nigdy w środku i przenigdy wpół zdania!). Niech będą:
  •  kolorowe,
  •  intrygujące,
  •  zabawne – o ile nie pracujesz w branży pogrzebowej, choć i od tej reguły są wyjątki,
  •  informujące.
Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób zastosować storytelling w swoim tekście, grafiki stanowią ku temu doskonałą okazję. Możesz na przykład wybrać bohatera i przedstawiać jego podróż przez różne etapy, dosłownie lub symbolicznie związane z treścią danej strony. Koniecznie odpuść sobie generyczne obrazki – każdy użytkownik Internetu bombardowany jest grafikami do tego stopnia, że nieciekawe ilustracje automatycznie omijamy wzrokiem.

A to masz na drogę!

Zanim dowiesz się, jak sprawić, by przeskanowany wzrokiem tekst od razu wydał się odbiorcy wartościowy i godny uwagi, musimy wrócić do samej istoty tworzenia contentu. Czemu w ogóle piszemy? Odpowiedź brzmi: bo chcemy wyposażyć czytelników w konkretną informację. Nasze intencje są zbieżne z intencjami użytkownika, który klika w dany link, by dowiedzieć się więcej. Wykorzystaj to i pokaż wyraźnie: tu znajduje się ważna informacja.

Koniecznie więc pogrubiaj, pochylaj, podkreślaj, zmieniaj kolory. Stosuj wypunktowania i koniecznie nadawaj podtytuły. Niech już jeden rzut oka na tekst sprawi, że czytelnik będzie wiedział, co gdzie jest. Nie obrażaj się także na sekcję TL;DR, czyli „za długie, nie czytałem/am” – odbiorca doceni, że szanujesz jego czas, a także to, że jeśli chcesz, to umiesz się streszczać.

Słowo się rzekło, czas więc na…

 

TL;DR!
Co masz zrobić, żeby komuś chciało się przeczytać Twój tekst?
  •  Wzbogać tekst o filmiki – z poradami, z wywiadami, zabawne i poważne.
  •  Rozbijaj treść grafikami – ale rób to z głową!
  •  Używaj formatowania, by prowadziło czytelnika przez tekst.
  •  Naucz się mówić to samo, tylko krócej.
A jeśli przypadkiem właśnie od sekcji TL;DR zaczynasz czytanie – hej, w jednym z akapitów jest odniesienie do filmu Lśnienie, warto przeczytać całość i sprawdzić! 😉

Źródło: SearchEngineJournal

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55