Ikona 03:00 min Ikona 16.01.2017

Google, Facebook i… sztuczna inteligencja

Połączenie wysiłków naukowców z różnych dziedzin, takich jak matematyka, fizyka czy biologia doprowadziło do powstania tzw. sztucznych sieci neuronowych. W dużym uproszeniu są to programy, które bazują na sztucznej inteligencji, działając w sposób zbliżony do ludzkiego mózgu. Ich celem jest osiągnięcie jak największego stopnia naśladownictwa sposobu myślenia człowieka, tak aby wyeliminować konieczność udziału czynnika ludzkiego w przetwarzaniu danych.

 

Z czym to się je

 

Najbardziej znane i największe firmy – z szeroko pojętych mediów, biznesu czy branży reklamowej, prześcigają się w programach wykorzystujących sieci neuronowe. Okazuje się, że mają one niezwykle szerokie zastosowanie, które bazuje przede wszystkim na umiejętności rozpoznawania wzorów. Z siecią neuronową możesz mieć do czynienia między innymi korzystając z:

 

Facebooka

 

Wprowadzony przez portal społecznościowy algorytm DeepFace  służy do rozpoznawania twarzy. Dzięki temu możesz oznaczyć na zdjęciu znajomych, nawet bez wpisywania ich imion i nazwisk. Ma to być krok naprzód w celu weryfikacji dostępu do konta przy pomocy obrazu z kamery. Sztuczna inteligencja używana jest także w komunikatorze Messenger.

 

Google

 

Jakiś czas temu na naszym blogu pisaliśmy o pomyśle Google Translate – nowej metodzie przekładu Neural Machine Translation, bazującej właśnie na szczątkowej sztucznej inteligencji.  Dzięki tej metodzie maszyna jest w stanie przetłumaczyć od razu całe zdania zamiast ich poszczególnych części, co pozwala na oddanie ich sensu jako całości, nie pojedynczych słów.

 

DeepDream, czyli coś od Google dla… artystów.

 

Specjaliście starają się udowodnić, że komputer postrzega świat inaczej niż człowiek. Dlatego stworzono program, w którym możesz przepuścić własne zdjęcie przez sieć neuronową. Przekonaj się jakie efekty daje Deep Dream Generator.

 

IBM

 

Konkretnie model Watson i jego nieprzeciętne umiejętności w tworzeniu… książek kucharskich. Powstały one na bazie analizy setek przepisów, biorąc pod uwagę m.in. skład chemiczny potraw i produktów (mimo sztucznej inteligencji komputer przecież nie może rozpoznać smaków). Dostęp do programu można mieć także przez aplikację Chef Watson.

 

Co zmienią sieci neuronowe?

 

Skoro już powstało sporo technologii wykorzystujących sztuczną inteligencję pytanie brzmi: co będzie następne? Naukowcy i specjaliści od nowych mediów przewidują kilka obszarów, w których z pewnością już niedługo zostanie ona użyta na szeroką skalę. To m.in.:

 

bankowość – przykładem jest Wonga, która w drugiej połowie 2017 roku ma zamiar wdrożyć sieci neuronowe w celu lepszego badania historii kredytowej klientów, a tym samym zapobiegania oszustwom i wyłudzeniom,

 

telefonia komórkowa – np. T-Mobile pracuje nad możliwością identyfikacji swoich pracowników jedynie przez głos, bez potrzeby wpisywania hasła czy loginu,

 

tłumaczenia na język migowyMigram.org ma za zadanie ułatwienie komunikacji osobom głuchym, dzięki rozpoznawaniu gestów języka migowego i jego automatyczną translację na mowę lub tekst.

 

Za, a nawet przeciw

 

Choć pozytywy wynikające z rozwoju i pracami nad sztuczną inteligencją są oczywiste istnieje grono przeciwników (w tym naukowców i liderów technologicznych), którzy twierdzą, że prawdziwe tworzenie sztucznej inteligencji może przynieść więcej zła niż pożytku. Future of Life Institute opublikował list otwarty, w którym naukowcy, tak znani jak np. Stephen Hawking czy prof. Stuart Russell uznają ją za największe zagrożenie dla ludzkości.

 

Strach się bać?

 

Mimo, że scenariusze rodem z filmu „Ja, robot”, gdzie maszyny przejmują kontrolę nad światem spędzają niektórym sen z powiek specjaliści twierdzą, że na razie… nie mamy czego się bać. Warte podkreślenia jest także, że sieci neuronowe to nie pieśń przyszłości – korzystamy z nich już teraz i to na co dzień! Gdzie? Chwyćcie telefon i odpalcie Facebooka lub polećcie coś Apple Siri i … voilà.

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:00 min 25.01.2017 Nie od dziś wiadomo, że aby skutecznie docierać do swoich odbiorców, należy mówić ich językiem. Dziś nie wystarczy jednak być na bieżąco z najnowszymi trendami językowymi. W Internecie niepodważalnie królują emoji, które w social mediach niemalże wyparły klasyczne emotikony automatycznie zastępując odpowiednie ciągi znaków przypisanym im symbolem. Czym są więc emoji i jak je wykorzystać do ocieplenia wizerunku firmy w sieci? Zapraszamy do lektury! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:55 min 09.02.2017 Wbrew pozorom większość błędów popełnianych przez ludzi w większych firmach wynika z nieprawidłowej komunikacji, a nie z braków w wiedzy pracowników. Ktoś czegoś nie przekaże, nie powiadomi o zmianie planów i nagle okazuje się, że nasza praca idzie na marne, bo nie dotarła do nas istotna informacja. Google proponuje rozwiązanie – G Suite, będący kontynuacją Apps for Work, który ma na celu poprawienie komunikacji w firmach, szkołach i organizacjach non-profit. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:30 min 10.01.2017 Zaufanie do reklamy okazuje się coraz mniejsze – świadczą o tym najnowsze badania przeprowadzone w środowisku internetowym. W 2017 roku zaledwie 33 proc. kupujących uwierzy w to, co przekaże mu tradycyjna reklama. Znacznie bardziej liczyć się będą rekomendacje. I to nie byle jakie! Chodzić będzie o słowa i uczynki, którymi żyje Facebook, Instagram czy Snapchat. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700