Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:00 min Ikona 17.04.2008

Web 3.0 – przyszłość Internetu i pozycjonowania?

 

Web 3.0 – przyszłość Internetu?

 

Komputer inteligentny i intuicyjny, odpowiadający na pytania i wyszukujący informacje dopasowane do naszego profilu albo władza robotów nad ludźmi, czyli era matrixa – pod tajemniczą nazwą „web 3.0” kryją się różne wizje rozwoju Internetu.

 

To było

 

Na początku było słowo, czyli Internet w wersji Web 1.0 pomyślany jako ogromne składowisko użytecznych informacji, oparty na prostym kodzie html, w którym strony tworzyli tylko i wyłącznie administratorzy sieci. Użytkownik był pasywnym odbiorcą przedstawianych treści. Jednak szybko okazało się, że internautom marzy się sieć jako przestrzeń, gdzie mogą się „pojawić” i zabrać głos.

 

To jest

 

Pięć lat temu nastała epoka Web 2.0 – to, co doskonale znamy i wykorzystujemy na co dzień. Środek ciężkości jest tu przesunięty w kierunku użytkownika. Autorzy przygotowują serwis, ale jądrem jego funkcjonowania są internauci, którzy dostarczają zawartości (np. zdjęcia, pliki wideo, linki do ciekawych stron internetowych itp.) oraz tworzą społeczność i dostarczają informacji na większą skalę, niż byłaby to wstanie zrobić jakakolwiek organizacja. Przykładem jest chociażby funkcjonowanie Wikipedii, Naszej Klasy, You Tube’a.
Elementy wyglądu stron typowe dla Web 2.0 to: zaokrąglenia, duże czcionki i efekt „mokrej podłogi”, wykorzystanie mechanizmu wiki, blogów, udostępnianie interfejsów XML (umożliwiają innym stronom i programom korzystanie z danych).

Charakterystyczne dla Web 2.0 jest także wykorzystanie przez Google mechanizmu oceny stron na podstawie parametru PageRank, czyli ilości odsyłaczy prowadzących do danej witryny.

Cechy Web 2.0, głównie tworzenie więzi społecznych wirtualnych w miejsce realnych, szablonowość i „nudę” pastelowych barw, chaotyczność i nadmiar informacji niemożliwych do przetrawienia, prowokują krytykę Internetu. Jednak jego rozwoju nie da się zatrzymać. Pytanie brzmi tylko, w którą stronę ów rozwój zostanie skierowany i jaki będzie miał wpływ na pozycjonowanie?

 

To będzie?

 

Od pewnego czasu mówi się o Web 3.0, ale nikt nie podjął się spójnej definicji tego zjawiska. Wizjonerzy Internetu i firmy wprowadzające nowe technologie mówią bowiem o różnych pomysłach i aspektach rewolucji w sieci.
Web 3.0 zatem to:
sztuczna inteligencja oparta na sieci semantycznej – moglibyśmy zadać wyszukiwarce pytanie („gdzie mogę zjeść dobrą i tanią kolację w Krakowie?”), które robot sieciowy zrozumie i na które wprost odpowie;
sieć, w której informacje są logicznie poukładane i maksymalnie czytelne dla wyszukiwarek;
– komputer, który – w oparciu o dane, jakie ma na nasz temat – będzie inteligentnie otwierał strony dla nas użyteczne, lokalizował produkty, dane, fizyczne położenie różnych ludzi;
Internet bez granic między: stronami, webem a desktopem, mobilem a demobilem, człowiekiem a siecią, tożsamościami.
Czarne przewidywania związane z tymi planami dotyczą stopnia uzależnienia ludzi od Internetu. Mówi się wręcz i „Internecie bez ludzi”, czyli przejęciu władzy nad informacją – a więc i ludźmi – przez roboty posiadające sztuczną inteligencję – jak to miało miejsce w kultowych filmach braci Wachowskich. Kontrowersyjnie brzmią też przewidywania, że ludzie i Sieć zaczną przebywać ze sobą bez udziału klawiatury i bez widocznego udziału komputerów. Będą to być może interfejsy mózgowe lub różnorodne implanty.
Wskazuje się, że na przykład Wii (konsola gier lokalizująca ruch w trzech wymiarach) oraz komórka-komputer iPhone to urządzenia zapowiadające standard Web 3.0.

 

Co to znaczy dla biznesu?

 

Jak to naprawdę będzie od strony technologicznej – nie wiadomo. Warto jednak rozważyć, że będzie to na pewno miało przełożenie na działalność i pozycjonowanie stron firmowych w sieci.

Web 3.0 ma wpłynąć również bardzo mocno na reklamę i podejście do sprzedawania produktów. Zanim kupimy, możemy porównać ceny i przeczytać opinie. Po dokonaniu zakupu możemy nasz produkt sfotografować, nagrać video, opublikować te informacje na blogu, na YouTube, a jeśli nasza opinia będzie ciekawa i zdobędzie popularność, możemy również w ten sposób zarobić.

Przekaz dla firm jest prosty – zamiast się reklamować, wejdźcie w dialog z internautami. Szacuje się, że rynek produktów i usług opartych o sieć semantyczną wzrośnie w ciągu następnych trzech lat z 7 do 50 miliardów dolarów. Skoro firmy inwestują w Web 3.0, nie można tego bagatelizować – również w przypadku pozycjonowania.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

one page Ikona 7:00 min 24.11.2023 Witryna z wieloma zakładkami czy minimalistyczny serwis one page? Sprawdziliśmy wady i zalety tego ostatniego rozwiązania. Sprawdź, czy będzie dla Ciebie odpowiednie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 45

No votes so far! Be the first to rate this post.

Błędy, których lepiej nie popełniać w kampaniach Facebook Ads Ikona 5:00 min 20.11.2023 Prowadzisz kampanie płatne na Facebooku albo szerzej – w systemie Meta? Sprawdź, czy nie popełniasz błędów, które negatywnie wpływają na Twoje wyniki! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 02:00 min 18.06.2009 Użytkownikom wyszukiwarek internetowych z pewnością marzy się urządzenie, które w lot pojmie czego szukają, o co dokładnie pytają i przedstawi odpowiednią odpowiedź. Wyszukiwarka semantyczna nie jest pomysłem nowym, natomiast stopień jej skomplikowania wciąż nie pozwala na stworzenie maszyny, która byłaby w stanie "rozumieć" dokładnie nasze zapytania. Czytaj więcej
LC Elektronik: TOP 10 wyników dzięki Sunrise System Ikona 06:15 min LC Elektronik istnieje od 1988 roku i zapewnia kompleksowe rozwiązania dla producentów elektroniki. Firma z powodzeniem realizuje projekty łączące klawiatury i obudowy wykonywane w wielu zaawansowanych technologiach z bogatą gamą elementów i usług dodatkowych. O budowaniu renomy firmy w Internecie rozmawiamy z jej Prezesem, Leszkiem Czabakiem. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:25 min 17.07.2008 Przedsiębiorstwa oraz instytucje czeka spore ułatwienie w postaci elektronicznego podpisu! To prawdziwa rewolucja, które pozwoli wykorzystać potencjał tkwiący w Sieci. Jest wyjściem nie tylko wygodnym, ale także pozwalającym na znaczną oszczędność czasu i pieniędzy. Takie rozwiązanie pozostaje też w zgodnie z trendem ekologicznym. Jak wiele firm przyklaskuje takiemu rozwiązaniu? Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700