Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:00 min Ikona 17.04.2008

Web 3.0 – przyszłość Internetu i pozycjonowania?

Web 3.0 – przyszłość Internetu?
Komputer inteligentny i intuicyjny, odpowiadający na pytania i wyszukujący informacje dopasowane do naszego profilu albo władza robotów nad ludźmi, czyli era matrixa – pod tajemniczą nazwą „web 3.0” kryją się różne wizje rozwoju Internetu.
To było
Na początku było słowo, czyli Internet w wersji Web 1.0 pomyślany jako ogromne składowisko użytecznych informacji, oparty na prostym kodzie html, w którym strony tworzyli tylko i wyłącznie administratorzy sieci. Użytkownik był pasywnym odbiorcą przedstawianych treści. Jednak szybko okazało się, że internautom marzy się sieć jako przestrzeń, gdzie mogą się „pojawić” i zabrać głos.

To jest
Pięć lat temu nastała epoka Web 2.0 – to, co doskonale znamy i wykorzystujemy na co dzień. Środek ciężkości jest tu przesunięty w kierunku użytkownika. Autorzy przygotowują serwis, ale jądrem jego funkcjonowania są internauci, którzy dostarczają zawartości (np. zdjęcia, pliki wideo, linki do ciekawych stron internetowych itp.) oraz tworzą społeczność i dostarczają informacji na większą skalę, niż byłaby to wstanie zrobić jakakolwiek organizacja. Przykładem jest chociażby funkcjonowanie Wikipedii, Naszej Klasy, You Tube’a.
Elementy wyglądu stron typowe dla Web 2.0 to: zaokrąglenia, duże czcionki i efekt „mokrej podłogi”, wykorzystanie mechanizmu wiki, blogów, udostępnianie interfejsów XML (umożliwiają innym stronom i programom korzystanie z danych).

Charakterystyczne dla Web 2.0 jest także wykorzystanie przez Google mechanizmu oceny stron na podstawie parametru PageRank, czyli ilości odsyłaczy prowadzących do danej witryny.

Cechy Web 2.0, głównie tworzenie więzi społecznych wirtualnych w miejsce realnych, szablonowość i „nudę” pastelowych barw, chaotyczność i nadmiar informacji niemożliwych do przetrawienia, prowokują krytykę Internetu. Jednak jego rozwoju nie da się zatrzymać. Pytanie brzmi tylko, w którą stronę ów rozwój zostanie skierowany i jaki będzie miał wpływ na pozycjonowanie?

To będzie?
Od pewnego czasu mówi się o Web 3.0, ale nikt nie podjął się spójnej definicji tego zjawiska. Wizjonerzy Internetu i firmy wprowadzające nowe technologie mówią bowiem o różnych pomysłach i aspektach rewolucji w sieci.
Web 3.0 zatem to:
sztuczna inteligencja oparta na sieci semantycznej – moglibyśmy zadać wyszukiwarce pytanie („gdzie mogę zjeść dobrą i tanią kolację w Krakowie?”), które robot sieciowy zrozumie i na które wprost odpowie;
sieć, w której informacje są logicznie poukładane i maksymalnie czytelne dla wyszukiwarek;
– komputer, który – w oparciu o dane, jakie ma na nasz temat – będzie inteligentnie otwierał strony dla nas użyteczne, lokalizował produkty, dane, fizyczne położenie różnych ludzi;
Internet bez granic między: stronami, webem a desktopem, mobilem a demobilem, człowiekiem a siecią, tożsamościami.
Czarne przewidywania związane z tymi planami dotyczą stopnia uzależnienia ludzi od Internetu. Mówi się wręcz i „Internecie bez ludzi”, czyli przejęciu władzy nad informacją – a więc i ludźmi – przez roboty posiadające sztuczną inteligencję – jak to miało miejsce w kultowych filmach braci Wachowskich. Kontrowersyjnie brzmią też przewidywania, że ludzie i Sieć zaczną przebywać ze sobą bez udziału klawiatury i bez widocznego udziału komputerów. Będą to być może interfejsy mózgowe lub różnorodne implanty.
Wskazuje się, że na przykład Wii (konsola gier lokalizująca ruch w trzech wymiarach) oraz komórka-komputer iPhone to urządzenia zapowiadające standard Web 3.0.
Co to znaczy dla biznesu?
Jak to naprawdę będzie od strony technologicznej – nie wiadomo. Warto jednak rozważyć, że będzie to na pewno miało przełożenie na działalność i pozycjonowanie stron firmowych w sieci.

Web 3.0 ma wpłynąć również bardzo mocno na reklamę i podejście do sprzedawania produktów. Zanim kupimy, możemy porównać ceny i przeczytać opinie. Po dokonaniu zakupu możemy nasz produkt sfotografować, nagrać video, opublikować te informacje na blogu, na YouTube, a jeśli nasza opinia będzie ciekawa i zdobędzie popularność, możemy również w ten sposób zarobić.

Przekaz dla firm jest prosty – zamiast się reklamować, wejdźcie w dialog z internautami. Szacuje się, że rynek produktów i usług opartych o sieć semantyczną wzrośnie w ciągu następnych trzech lat z 7 do 50 miliardów dolarów. Skoro firmy inwestują w Web 3.0, nie można tego bagatelizować – również w przypadku pozycjonowania.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55