Ikona 02:50 min Ikona 25.01.2011

Skąd się biorą różnice w wynikach wyszukiwania?

Hodowla linków, szalenie popularna gra społecznościowa – to nie jedyne skojarzenia, jakie powinien mieć internauta ze słowem „farma”. Wielkie farmy prowadzi bowiem… Google – gromadząc w jednym miejscu tysiące serwerów, które tworzą centra danych dla wyszukiwarki. Liczby działają na wyobraźnię: 45 tysięcy serwerów rozsianych na farmach Google na całym świecie.

Nieprzypadkowo wątek ten poruszamy w kontekście pozycjonowania i różnic w wynikach wyszukiwania.

 

Data center od Google

 

Różnice w wynikach wyszukiwania wynikają stąd, iż Google posiada liczne centra danych (tzw. DC – Data Center), które ciągle aktualizują swoje bazy. Aktualizacje baz danych Centrów nie są jednoczesne, w związku z czym mogą występować znaczne różnice w pozycjach serwisu zajmowanych w wyszukiwarce.

Co więcej, to algorytm wyszukiwarki Google decyduje o tym, czy serwer, który odpowie na podane zapytanie, będzie się mieścił przykładowo w Danii, Brazylii czy Japonii. Wyszukiwarka Google ściągnie bowiem wyniki z serwera, który jest w danej chwili najmniej obciążony.

Google wyjaśnia kontekst rozbieżności w materiale poświęconym różnym centrom danych:

Google nie ujawnia szczegółowych informacji dotyczących data center. Firma uważa, że dane takie jak: wykorzystanie wielkości i mocy jego centrów danych mogą być cenne dla konkurentów. Nie wiadomo między innymi, ile dokładnie Google posiada centrów danych. W każdym razie są ich dziesiątki – co oczywiście w pewnym sensie utrudnia pozycjonowanie, ponieważ śledzenie efektów SEO jest nieco bardziej skomplikowane.

 

Lokalizacje Data center

 

Data center rozmieszczone są praktycznie na całym świecie. Google co prawda ujawniło miejsca niektórych obiektów, jednak wiele z nich pozostaje w ukryciu. Wiele urządzeń znajduje się w obiektach swojej firmy Google. Pozostałe zaś rozmieszczone są na wynajmowanych obszarach innych firm. Większość z nich usytuowana jest w ośrodkach głównych węzłów komunikacyjnych. Data Center usytuowane są  m.in. w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Holandii, Brazylii, Rosji, Hongkongu  i wielu innych państwach świata.

Google nie ujawnia również wielkości poszczególnych budynków centrum danych. Wg danych, jakie udało się uzyskać, przykładowo w Dallas, Oregon, serwerownia Google składa się z trzech budynków data center o powierzchni 68.680 stóp kwadratowych, budynku administracji  o powierzchni 20.000 stóp kwadratowych, „tymczasowej sypialni pracownika” zajmującej 16.000 stóp kwadratowych oraz 18.000 stóp kwadratowych obiektu do chłodni kominowych.

 

Personalizacja wyników

 

Inną przyczyną omawianych rozbieżności w wynikach pozycjonowania jest personalizacja.

Gdy użytkownik jest zalogowany do jakiegokolwiek konta bądź usługi Google (Gmail, Webmaster Tools, Analytics), wyszukiwarka gromadzi informacje o tym, czego szuka, jakie strony odwiedza, w co klika. Na podstawie zebranych danych wyświetla spersonalizowane wyniki. Ma to na celu dostarczanie użytkownikowi najbardziej przydatnych i trafnych informacji.

Personalizacja wyników możliwa jest również bez logowania. Google dostosowuje wówczas funkcjonalność wyszukiwania, w oparciu o wcześniejszą aktywność w sieci powiązaną z przeglądarką, za pomocą pliku cookie. Funkcję dostosowywania wyników można wyłączyć, klikając w link Historia online znajdujący się w prawym górnym rogu strony wyników wyszukiwania, a następnie klikając opcję „Wyłącz dostosowywanie w oparciu o aktywność związaną z wyszukiwaniem”.

Przy porównywaniu efektów pozycjonownia, czyli pozycji w wyszukiwarce Google.pl warto pamiętać o powyższych zależnościach i porównywać przy każdorazowym wyborze tej samej opcji: ‘Szukaj w internecie’ bądź ‘Tylko język polski’.

System, który gwarantuje nasza firma poprzez odrzucanie dwóch skrajnych wyników z badań pozycji, daje pewność, że raportowany wynik pozycjonowania będzie średnią z zajmowanych pozycji w określonym miesiącu, dzięki czemu raporty są najbardziej miarodajnie, jak to tylko możliwe w kontekście funkcjonowania wyszukiwarki w oparciu o wiele centrów danych i dziesiątki tysięcy serwerów rozsianych po całym świecie.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:15 min 31.01.2011 Kolejna zmiana algorytmu wyszukiwarki Google - ma na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania i utrudnienie życia tym właścicielom stron i pozycjonerom, którzy promują strony www w sposób niezgodny z wytycznymi. O konsekwencjach zmiany algorytmu oraz przyświecających temu ideach sporo można dowiedzieć się od Matta Cuttsa, osoby dobrze poinformowanej o planach i zasadach Google. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 02:00 min 03.02.2011 Numerowanie wyników wyszukiwania jest możliwe dzięki dodatkom do internetowch przeglądarek.  Cieszą się one rosnącą popularnością ze względu na liczne udogodnienia, jakie przynoszą: zwiększenie komfortu poruszania się w sieci dla internautów i większa łatwość monitorowania widoczności serwisu w wynikach przez właścicieli stron. Do wykorzystania jest wiele rodzajów wtyczek, dostępnych w sieci, na przykład Google Ordered List. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:15 min 18.01.2011 Narzędzie propozycji słów kluczowych Google Key Tool wzbogacane jest przez wyszukiwarkowego giganta w miarę rozwoju trendów e-marketingu. Biorąc pod uwagę rosnące znaczenie urządzeń mobilnych, obecnie można Google Key Tool wykorzystywać pod kątem konkretnych urządzeń, na przykład iPhone'a. Pozwoli to na zawężenie pola wyszukiwań, a reklamodawcy zyskują możliwość dotarcia do informacji, jakie wyrażenia kluczowe są wpisywane tylko na konkretnych rodzajach urządzeń. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700