
Główna strona każdego serwisu internetowego jest wizytówką i niemal zawsze odpowiada za pierwsze, kluczowe wrażenie. Odpowiednio pozycjonowana i zoptymalizowana strona główna witryny komercyjnej powinna uwzględniać przede wszystkim potrzeby użytkowników, a przez to odpowiadać wymaganiom robotów wyszukiwarek sieciowych – nie jest to wielkim odkryciem ani nowością. Jednak planując rozwój swojej firmy na rynki wschodnie, ze szczególnym uwzględnieniem runetu, warto przypomnieć sobie lub poznać podstawowe zasady tworzenia głównej strony naszego serwisu internetowego pod kątem wymagań wyszukiwarki Yandex.
Dzięki dobrej nawigacji do celu
Użytkownicy odwiedzający nasz serwis powinni mieć możliwość szybkiego odnalezienia poszukiwanych informacji oraz przejścia do wybranego działu. Niektóre firmy mogą uznać za stosowne umieszczenie bezpośrednio na stronie głównej odnośników do produktów będących w promocji, najciekawszej oferty, czy też aktualnych, istotnych z punktu widzenia Klienta, wydarzeń.
Sprawy techniczne
Pozycjonowanie wymaga również odpowiedniej optymalizacji meta-tagów Keywords, Description i Title, w których koniecznie musi przewijać się nazwa oraz najważniejsze informacje opisujące działalność bądź ofertę firmy. Również dane kontaktowe warto umieścić w widocznym miejscu, gdyż jest to informacja często poszukiwana przez odwiedzających strony komercyjne.
Natomiast prawdziwą zbrodnią przeciwko własnemu biznesowi jest umieszczanie na stronie komercyjnej reklam
Yandex.Direct… łatwo wyobrazić sobie reakcję użytkownika, który wchodząc na nasz serwis ma możliwość kliknięcia w link prowadzący do serwisu konkurencji.
„Content is King!”
Treść, treść i jeszcze raz treść – jest podstawą pozycjonowania zarówno w Google, jak i wyszukiwarce Yandex. Zdecydowanie nie chodzi tutaj o umieszczenie dużej ilości tekstu na stronie głównej, który jest mało atrakcyjny i nieciekawy dla przeciętnego użytkownika. Najważniejsze jest zawarcie kluczowych, najważniejszych informacji o firmie, przy czym powinno się unikać „rozmywania” tekstu, tzn. nie powinien on opisywać historii firmy, nieistotnych szczegółów działalności – od tego jest podstrona „O firmie”.
Na głównej stronie warto również umieszczać często uaktualniane informacje o promocjach i nowościach w sklepie zwiększając wiarygodność firmy oraz jej atrakcyjność dla użytkownika. Zaleca się również podanie cen lub ich zakresu dla poszczególnych produktów, dzięki czemu potencjalny Klient szybko otrzymuje poszukiwaną informację.
Podstawą jest także umieszczenie na stronie głównej nazwy firmy w formie tekstowej. Jeśli można ją przedstawić za pomocą skrótu warto podać również jego rozwinięcie. Naturalnie, wymogiem koniecznym jest poprawność stylistyczna i gramatyczna oraz wyeliminowanie wszelkich błędów i literówek.
Nie zapominajmy o ubiorze
Jeśli kontent jest królem, to design to szaty króla. Tutaj istotne jest dostosowanie strony graficznej do docelowych odbiorców oraz rodzaju działalności firmy. Róż na witrynie szanowanej kancelarii adwokackiej nie jest mile widzianym dodatkiem, a czerń na stronie producenta dziecięcych zabawek wywołuje zdecydowanie złe skojarzenia.
Pamiętać należy też o umiarkowaniu. Użytkownik atakowany migającymi banerami, wyskakującymi okienkami, informacjami o produktach będzie miał problemy z odnalezieniem się na stronie i znacznie szybciej ją opuści.
Nie bój się szpiegować
Ostatnim krokiem jest umiejętne korzystanie z narzędzia
Yandex.Metrika. Jest to nieco uboższy odpowiednik Google Analytics, pozwalający śledzić ruch na naszej stronie internetowej, analizować go a następnie wprowadzać niezbędne poprawki i usprawnienia.
Stosowanie się do tych kilku podstawowych zasad pozwoli lepiej przygotować nasz serwis do wizyty użytkownika, jakim w pewnym sensie jest również robot wyszukiwarki Yandex. Nie wolno również zapomnieć o frazach kluczowych, które umiejętnie wplata się w treść strony oraz meta-tagi, przy czym jak zwykle cenna jest wstrzemięźliwość i umiarkowanie. Strona główna musi być przede wszystkim użyteczna, co potwierdzają eksperci zajmujący się pozycjonowaniem oraz specjaliści Yandex.