Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 05:35 min Ikona 09.03.2018

Pozycjonowanie branży medycznej. Jak pisać teksty?

Ustawa o działalności leczniczej określa, że podmiot wykonujący działalność leczniczą może podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, jednak treść ani forma tych informacji nie mogą nosić cech reklamy. W praktyce przez zakaz reklamy rozumiemy informowanie o działalności bez podkreślania zalet.

Ustawę precyzuje uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej numer 29/11/VI z dnia 16 grudnia 2011 roku, wedle której dozwolony zakres informacji obejmuje: tytuł zawodowy, imię i nazwisko lekarza, rodzaj praktyki, miejsce i godziny przyjęć, specjalizacje, stopnie naukowe, umiejętności i uprawnienia, dane kontaktowe, cennik i sposób płatności.

To niewiele, by wyróżnić się na tle konkurencji, prawda? Na szczęście z pomocą przychodzi content marketing. Dzięki niemu możemy w pełni legalnie zwiększać popularność gabinetu, osiągając tym samym efekt reklamy, jednak z ważną wartością dodaną w postaci budowania eksperckiego wizerunku. Jak zatem tworzyć content bez naruszania zakazu reklamy?

 

Pamiętaj o adresacie treści

Komunikacja marketingowa w branży medycznej prowadzona jest w różnych kierunkach. Producenci przemysłu farmaceutycznego reklamują leki bez recepty i suplementy diety. Z drugiej strony te same firmy zatrudniają przedstawicieli farmaceutycznych, którzy promują wśród lekarzy produkty dostępne na receptę. W jednym i w drugim przypadku mamy do czynienia z innym rodzajem komunikacji, ponieważ inny jest adresat informacji. Konsument wymaga języka fachowego, lecz przystępnego. Lekarz z kolei, oczekuje specjalistycznych danych, wyników badań i profesjonalnych sformułowań. W przypadku gabinetów medycznych konsumentem, a więc odbiorcą informacji jest pacjent.

 

Informuj i edukuj

Poszukując w internecie kontaktu do lekarza specjalisty pacjent oczekuje rozwiązania swojego problemu zdrowotnego. Nie zainteresują go treści przesycone specjalistyczną nomenklaturą i sformułowaniami, z których nic nie zrozumie (blog to nie podręcznik do medycyny!). Pacjent szuka rzetelnej odpowiedzi na swoje pytania. Treść medyczna ma wyjaśniać podłoże problemu i możliwe rozwiązania. Pisz więc tak, jakbyś objaśniał pacjentowi diagnozę w gabinecie, zachowując swój autorytet.

 

Unikaj wyrażeń nacechowanych

Oglądałeś kiedyś program z telezakupami? Co kilka sekund padają tam słowa, takie jak „najlepszy”, „jedyny w swoim rodzaju”, „najwyższej jakości”, „najnowocześniejszy”, „tylko teraz…”, „produkt dostępny za jedyne…”, „to nie wszystko, zadzwoń teraz, a dostaniesz…” i tak dalej. W tekstach dla branży medycznej nie wolno używać słów zachęcających, bo w ten sposób naruszamy zakaz reklamy.

Zamiast: „ta metoda daje najlepsze rezultaty leczenia”, lepiej będzie napisać „ta metoda daje pozytywne rezultaty leczenia”. Różnica wydaje się subtelna, jednak jeżeli to przykładowe zdanie uzupełnisz o fachowe uzasadnienie wraz z informacją o uwarunkowaniach jakie muszą zostać spełnione, aby dana metoda się sprawdziła, zyskasz rzetelny tekst, pozbawiony nacechowania i nakłaniania.

Newsletter lub blog

Aby zyskać popularność i uznanie wśród obecnych, jak i przyszłych pacjentów, należy budować wizerunek rzetelnego specjalisty. Nic nie sprawdza się tak dobrze, jak porady na problemy, z którymi zgłaszają się pacjenci. Twórz content, który odpowiada na pytania i wyjaśnia problem. „Co oznacza nagły ból zęba?”, „Kiedy ból brzucha może być groźny?”, „Kiedy mierzyć poziom cukru?”, „Jakie badania wykonywać po 40. roku życia?”. Przykłady można mnożyć. Kluczem do uniknięcia złamania zakazu reklamy jest informacja. Twórz content oparty o rzetelną, fachową informację. Opisuj procesy, nazywaj je, wyjaśniaj do czego prowadzą oraz jak reaguje organizm człowieka.

Treści poradnikowe ułatwiają pozycjonowanie, bo automatycznie zamieszczamy w nich frazy i zapytania wpisywane przez pacjentów w wyszukiwarkę – zarówno krótkie, takie jak „lekarz ginekolog”, „dentysta” czy „ból kręgosłupa”, jak i zapytania long tail – np. „Silny ból brzucha i wymioty u dziecka – co robić?”. Chcąc uzyskać dobre efekty pozycjonowania, twórz content, który odpowiada potencjalnym zainteresowaniom pacjentów. Pamiętaj – internet jest dziś na ogół pierwszym źródłem informacji, także tej zdrowotnej. Twórz treści poradnikowe i dostarczaj je odbiorcom w formie newslettera lub bloga.

Lekarz w social media

Bez tego ani rusz. Chcąc być dobrze widocznym w internecie, po prostu musisz prowadzić fanpage. Własna strona w social media nie tylko pozwoli łatwiej pozycjonować autorskie treści, ale przede wszystkim stanowi doskonały kanał komunikacji z pacjentami. Polubienia, udostępnienia, komentarze – to wszystko sprzyja zwiększaniu popularności w gabinecie. W mediach społecznościowych można umieszczać zdjęcia, materiały wideo, ale także relacje na żywo czy webinary. Wrzucaj praktyczne posty. Zimą zachęcaj do szczepionek przeciwko grypie, a w okresie wakacyjnym przypomnij o konieczności szczepień przed wyjazdem do krajów tropikalnych.

Fanpage to również dobre miejsce do prezentowania pozamedycznych korzyści dla pacjentów – wystarczy wrzucić zdjęcie i post o kąciku zabaw dla dzieci, dużym parkingu czy możliwości napicia się kawy w poczekalni. To trik – niby nic o medycynie, a jednak promujemy gabinet.

Zwiększ widoczność online

Zadbaj o dopracowanie swojej strony internetowej. Powinna być efektowna graficznie, ale też dopasowana do urządzeń mobilnych. Aby zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania, warto postawić na pozycjonowanie.

Lekarze to niezwykle zapracowana grupa zawodowa. Jeżeli nie masz czasu na samodzielne działania w sieci, podejmij współpracę z firmą, która oprócz pozycjonowania zaoferuje ci także przygotowywanie fachowego contentu i prowadzenie fanpage’y w social media.

Podsumowanie

Dobrze zredagowane teksty są najlepszym sposobem na ominięcie zakazu reklamy w branży medycznej. Dziś pacjenci w pierwszej kolejności szukają odpowiedzi na swoje zapytania właśnie w sieci. Treści medyczne powinny być fachowe i rzetelne, ale napisane w przystępny dla przeciętnego człowieka sposób. W ten sposób buduje się autorytet i pozytywny wizerunek gabinetu.

Nie trzeba być lekarzem, aby z sukcesem tworzyć medyczny content marketing. Warto jednak dobrze rozpoznawać potrzeby konsumentów – w tym przypadku pacjentów. Aby pacjent chciał przyjść do gabinetu, musi być zachęcony przystępną treścią. Reszty dowie się już w twoim gabinecie.

Źródła: Nowy Marketing 1, 2, doświadczenia własne

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:15 min 17.04.2012 Czy zastanawiałeś się kiedyś, ilu jest tak naprawdę użytkowników internetu w Europie? W którym państwie jest ich najwięcej i jaką część tego rynku zajmuje Polska? Czy nasi rodacy są aktywni w sieci?  Jak wypadamy na tle innych państw? Na te pytania odpowiada regularnie przeprowadzany raport comScore. Właśnie opublikowano wyniki za luty. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:25 min 05.07.2017 W dzisiejszych czasach można zauważyć swoiste uzależnienie od informacji. Nie jesteśmy nawet w stanie zliczyć, jak często sprawdzamy aplikację Facebooka lub odwiedzamy popularne serwisy informacyjne. Chęć zabicia czasu, poczucia kontroli czy może lęk przed niewiedzą? Niezależnie od przyczyny takich zainteresowań, Wiadomości Google teraz pozwolą nam jeszcze wygodniej i sprawniej docierać do najnowszych wieści ze świata. Czas sprawdzić, co się zmieniło! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak przygotować się do urlopu? Ikona 6:40 min 15.07.2022 Pamiętaj, że wypoczynek to czas ładowania baterii i jest nierozerwalnym elementem świadomego i uważnego rozwoju kariery (i nie tylko). Każdy z nas chce wykonywać swoją pracę jak najlepiej tak, aby zostać docenionym. Jednak tkwiąc w tym samym miejscu bez przerwy, nie pozwalasz sobie na aktualizacje systemu. To tak, jak z telefonem. Jeśli w tle działa kilkanaście aplikacji naraz, a Ty w ferworze pracy odwlekasz aktualizacje, to prędzej czy później Twój system stopniowo zacznie się zawieszać a ostatecznie przestanie sprawnie funkcjonować. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700