Ikona 4:00 min Ikona Michalina 17.02.2023

Podstawę wszelkich działań marketingowych stanowi określenie grupy docelowej, jej poznanie oraz zrozumienie. Musimy wiedzieć, do kogo i jak mówić. Jeżeli chodzi o konsumentów z pokolenia X, to stoi przed nami spore wyzwanie. Są to bowiem osoby, które wychowały się w świecie offline, otoczone przekazami kierowanymi za pośrednictwem tradycyjnej prasy, radia, telewizji… To ludzie, którzy pamiętają czasy, gdy nie było smartfonów, a rozmowy prowadziło się jedynie przez telefon stacjonarny (a i tak nie każdy mógł sobie pozwolić na ten luksus!) i – oczywiście – face to face. Co niektórzy odwiedzali też później kawiarenki internetowe, by móc poklikać z innymi na czacie.

Brzmi jak całkiem inna epoka, prawda? A jednak nie było to tak dawno temu. Po prostu technologie mocno się rozwinęły w ostatnich kilkudziesięciu latach. Dziś te same osoby korzystają ze smartfonów i w większości mają nieograniczony dostęp do sieci. Jednak jako konsumenci stanowią specyficzną grupę – dużo widzieli, dużo przeżyli, dorastali w czasach pełnych zmian i ważnych wydarzeń zarówno w Polsce, jak i na świecie.

new-project-5-2

Czas na konkrety… Co wyróżnia pokolenie X?

O osobach urodzonych w latach 1965-1981 można dużo napisać. Jednak skupimy się na charakterystyce pod kątem marketingowym.

Co je wyróżnia?

  • Ważna jest dla nich zarówno kariera, jak i wartości rodzinne – cenią sobie work-life balance.
  • Mimo dostępu do nowych technologii wciąż chętnie sięgają po tradycyjne źródła informacji i komunikacji (kontakt osobisty).
  • Mają już bogate doświadczenie zawodowe i zazwyczaj ustabilizowaną sytuację, są lojalni wobec pracodawcy.
  • Cenią sobie jakość usług/produktów i rzetelne informacje.
  • Ufają sprawdzonym markom i są im lojalni.
  • Są pragmatyczni i zwracają uwagę na stosunek jakości do ceny.
  • Mają jeszcze w pamięci czasy propagandy, przez co są wyczuleni na wszelkie techniki manipulacji i cenią sobie autentyczny, wiarygodny przekaz.
  • Porównują informacje, szukają opinii.
  • Stanowią zróżnicowaną grupę – starsi członkowie tego pokolenia przejawiają cechy Baby Boomers (seniorów), natomiast młodszym blisko już do Millenialsów.

Jak budować skuteczny przekaz dla przedstawicieli pokolenia X?

Wiemy już, do kogo mówimy. Teraz pora zastanowić się nad tym, jak i gdzie mówić.

PO PIERWSZE – GDZIE MÓWIĆ?

Pomocne będą wyniki badań IRCenter, wg których przedstawiciele pokolenia X cenią sobie przede wszystkim reklamę w świecie offline, tj.:

  • ulotki (47%),
  • reklamy w czasopismach (44%),
  • spoty reklamowe w telewizji (39%),
  • reklamy w radiu (38%).

Nie oznacza to jednak, że osoby te nie są podatne na wpływ przekazów zamieszczonych w sieci! Tutaj sprawdzą się przede wszystkim:

  • Facebook (34%),
  • artykuły sponsorowane na portalach (38%),
  • banery reklamowe na stronach internetowych (32%).

Z badań wynika również, że warto zainwestować w wiadomości SMS z ofertami, sponsorowane treści na forach internetowych, e-mail marketing czy reklamy na YouTube.

Jak widać, nie można skupiać się tylko na jednym kanale reklamy. Przedstawiciele generacji X są obecni zarówno w świecie offline, jak i online.

PO DRUGIE: JAK MÓWIĆ?

Przede wszystkim wprost i uczciwie. Warto postawić na prosty i merytoryczny przekaz, bez nachalnych sprzedażowo treści oraz obietnic bez pokrycia. Równie ważny jest spójny komunikat, a także odwoływanie się do wspomnień i rzeczy, za którymi tęskni to pokolenie. Co jeszcze? Nie można zapomnieć o budowaniu pozycji eksperta i wizerunku marki, której można zaufać.

Jest jeszcze jeden ważny element strategii marketingowej.

Generacja X to często osoby, które pamiętają ciężkie czasy i są nauczone oszczędzania – dlatego warto przygotować dla nich programy lojalnościowe i kupony rabatowe.

I oczywiście nie zapominajmy o Facebooku jako kanale do budowania relacji z klientami – tutaj sprawdzi się angażujący content.

Działaj wielokanałowo i dotrzyj do pokolenia X!

Dzięki poznaniu i zrozumieniu specyfiki tej generacji mamy szansę na stworzenie skutecznych przekazów reklamowych. Dlatego warto poświęcić dłuższą chwilę, by dopasować nie tylko komunikaty, ale też kanały do preferencji współczesnych 40- i 50-latków. To specyficzna i wymagająca grupa konsumentów, o którą warto walczyć. Przedstawiciele generacji X tak łatwo nie ufają reklamom i markom, ale gdy już zaufają – są lojalni i zostaną z nami nawet na długie lata. Dlatego należy postawić na spójne, merytoryczne i proste przekazy zarówno w świecie offline, jak i online.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji – przykłady z różnych dziedzin Ikona 6:00 min 21.04.2023 W poprzednim tekście przedstawiłem podstawowe informacje dotyczące sztucznej inteligencji i ChatGPT. W tym artykule zajmuję się tematem bardziej szczegółowo, omawiając możliwości, szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem narzędzi z klasy AI. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Storydoing – nowy sposób na budowanie marki Ikona 3:00 min 05.05.2023 Storytelling polega na opowiadaniu historii związanych z firmą, marką lub produktem. Z drugiej strony, pojawia się też nowe pojęcie - storydoing, które również angażuje odbiorców, jednocześnie wzmacniając relacje między firmą a jej klientami. W obu przypadkach chodzi o to, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy i zbudować z nim więź. Można wykorzystać obie metody, aby zbudować pozytywny wizerunek marki oraz wpłynąć na decyzje zakupowe klientów poprzez stworzenie spójnej narracji, która będzie łączyć wartości firmy z potrzebami klientów. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Sprzedawaj niewerbalnie – o sile mowy ciała w biznesie Ikona 5:05 min 08.02.2023 W dzisiejszych czasach na rynku jest wiele towarów i usług, po które mogą sięgać konsumenci. Ze względu na bardzo szeroką ofertę, coraz częściej mają trudności z dokonaniem wyboru. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi sprzedawca, który nawiązuje relację z klientem i nakłania do zakupienia proponowanego przez niego produktu. Żeby więź między nimi była możliwa, niezbędna jest komunikacja. Dzielimy ją na werbalną i niewerbalną, czyli tzw. mowę ciała — jest ona szczególnie ważna w biznesie. Dlaczego? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.6 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700