Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 5:05 min Ikona Julia Szymańska 08.02.2023

Sprzedawaj niewerbalnie – o sile mowy ciała w biznesie

Według psychologów aż 93% uwagi kierujemy na komunikaty niewerbalne, czyli to, w jaki sposób druga osoba do nas mówi. Sama treść przekazu, choć również bardzo istotna, stanowi tylko 7% o pokazuje ogromną rolę, jaką odgrywa mowa ciała w relacjach międzyludzkich, w tym również w biznesie (Łodygowska E., Rajewska, K., Psychologia kontaktu z klientem).

Przygotowałeś doskonałą ofertę, wysłałeś ją mailem do klienta, a teraz czeka Cię spotkanie i prezentacja propozycji? Pomyśl o swoim sposobie bycia! Handlowiec który jest go świadomy, może osiągnąć większy sukces w interakcji z drugą osobą.

Jeśli usługobiorca zauważy, że sprzedawca jest spięty i wycofany mimo tego, że na poziomie werbalnym otwarcie zachęca go do kontaktu, może zechcieć się wycofać i nie skorzystać z jego usługi.

Ocena mowy ciała jest w dużej mierze procesem nieświadomym, na który możemy wpływać — wystarczy wiedzieć, na co zwrócić uwagę we własnej postawie. Jakie zatem elementy są ważne i co jesteśmy w stanie kontrolować?

Kontakt wzrokowy to podstawa

Patrzenie w oczy drugiej osobie świadczy o naszej uważności oraz zaangażowaniu. W biznesie istotne jest to, jak często patrzymy klientowi w oczy: zarówno nadmierne uciekanie wzrokiem, jak i natarczywe spoglądanie mogą wprawić go w dyskomfort i zniechęcić do skorzystania z oferty.

Warto w takiej sytuacji pamiętać o regule „złotego środka” oraz skupiać na przestrzeni między ustami i oczami rozmówcy. To ułożenie wzroku charakteryzuje wymianę formalną, jaka zachodzi w biznesie.

W przypadku, gdy mówimy z kupującym przez telefon, nasza mowa ciała mocno traci na znaczeniu. Możemy jednak wyrażać swoje zainteresowanie za pomocą krótkich komunikatów. Najczęściej są to drobne wtrącenia takie jak „tak”, „rozumiem” czy „mhm”. Używając ich, dajemy drugiej osobie do zrozumienia, że uważnie słuchamy tego, co do nas mówi. Należy jednak pamiętać, by nie korzystać z nich zbyt często i nie wchodzić jej w słowo – w takiej sytuacji może poczuć się zlekceważona i zakończyć rozmowę.

Gestykulacja i ruchy ciała

To, czy sprzedaż się powiedzie, zależy też od odpowiednich gestów. To część mowy ciała, na którą składają się ruchy rąk, dłoni, głowy, tułowia i stóp. Dzielimy je na:

  • emblematory – komunikaty niewerbalne, których znaczenie zostało nadane kulturowo (podniesiony kciuk – oznaka zgody czy aprobaty),
  • wskaźniki emocji – gesty, które pokazują, co czujemy podczas kontaktu (zaciśnięta pięść – gniew),
  • regulatory – ekspresje, które nadają kierunek komunikacji (wyciągnięcie dłoni – zakończenie rozmowy).

Równie ważną częścią mowy ciała w biznesie jest postawa podczas interakcji z klientem – jest to sposób, w jaki stoimy lub siedzimy w trakcie wymiany. Jeśli jesteś rozluźniony, wyprostowany oraz nie krzyżujesz ramion, Twoje szanse na przeprowadzenie satysfakcjonujących negocjacji wzrosną. Wtedy pokazujesz, że jesteś otwarty, pewny siebie i zainteresowany, co zachęca konsumentów do skorzystania z usługi. Jeśli z kolei masz splecione nogi i ręce oraz chowasz w głowę w ramionach, Twoja oferta może wzbudzić wątpliwości kupującego.

new-project-4-2

Pamiętaj o mimice

Kolejnym ważnym elementem mowy ciała jest wyraz twarzy. To dzięki niemu w dużej mierze przekazujemy nasze emocje – a biznes daje wiele okazji, by je odczuwać! Jeśli skupimy się na mimice klienta, będziemy w stanie na bieżąco obserwować, jak reaguje na naszą ofertę – jest nią zaintrygowany? A może odczuwa irytację?

Bardzo pomocne w biznesie mogą okazać się mikroekspresje. To krótkotrwałe wyrazy twarzy, które trwają mniej niż sekundę i pokazują nam prawdziwy stan emocjonalny drugiej osoby.

Większość ludzi, szczególnie w formalnym kontakcie, może tłumić trudne odczucia ze względu na normy społeczne. Z tego powodu warto wypatrywać drobnych przejawów mowy ciała – drgnięcia brwi, chwilowego przymrużenia oczu, drobnego skrzywienia ust.

To mogą być znaki, że Twój klient nie jest zainteresowany ofertą…czas zmienić strategię sprzedaży!

Ton głosu ma znaczenie w komunikacji niewerbalnej

Częścią mowy ciała, na którą szczególnie należy zwracać uwagę w biznesie, jest intonacja, czyli to, jak brzmimy podczas rozmowy. Składa się na nią kilka czynników, w tym:

  • wysokość głosu,
  • modulacja wymowy,
  • szybkość i płynność mówienia.

Dzięki tym elementom możemy pokazać klientowi, że warto skorzystać z naszej oferty – w tym celu należy mówić wyraźnie, powoli i bez zbyt częstych przerywników. Gdy w biznesie komunikujemy się szybko, wielokrotnie „wypadamy z rytmu” a do tego mówimy wysoko, możemy sprawić wrażenie osób zdenerwowanych oraz niepewnych. W efekcie konsument odniesie wrażenie, że nie jesteśmy przekonani co do proponowanych usług i zrezygnuje z transakcji.

Sprzedawaj skutecznie

Jak widać, mowa ciała w biznesie składa się na wiele elementów, a do tego ma ogromne znaczenie. Jeśli jesteś jej świadomy, będziesz mógł kontrolować ją tak, by odnieść sukces w kontakcie z klientem. Trening czyni mistrza!

Julia – absolwentka psychologii na UAM, która do copywritingu trafiła wiedziona siłami chaosu. Od dziecka bardzo lubi pisać i eksperymentować z różnymi stylami językowymi. Prywatnie wielka fanka gimnastyki artystycznej oraz miłośniczka radia ze słuchawkami przyrośniętymi do uszu. Swoją pasję do muzyki realizuje od kilku lat w radiu studenckim.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55