Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 7:10 min Ikona Patryk Chwiałkowski 22.02.2023

Jak stworzyć grafikę na social media – poradnik

Przewaga obrazu nad tekstem w kontekście walki o uwagę odbiorcy nie jest niczym odkrywczym — już od ponad pół wieku wiemy, że wizualne formy przekazu stanowią większość tego, co finalnie zapamiętujemy. Gdy połączyć to z faktem, że komunikacja w wydaniu niewerbalnym odpowiada za większość informacji, które na co dzień pozyskujemy i przyswajamy z naszego otoczenia, wnioski nasuwają się same. Według badań Johna Mediny, biologa molekularnego specjalizującego się w genetyce i rozwoju ludzkiego mózgu, po trzech dniach od przeczytania zapisanej informacji w głowie zostaje nam zaledwie 10% treści. W przypadku informacji uzupełnionej o obraz, zapamiętujemy natomiast aż 65%.

Obrazy to zatem potężne narzędzie do promocji, a nawet szerzej — do komunikacji w ogóle. Social media stały się obecnie jednym z głównych kanałów informacyjno-marketingowych, Biorąc to pod uwagę, zdecydowanie warto wiedzieć, jak stworzyć grafikę, która spełni pokładane w niej oczekiwania.

creative-02

Dlaczego social media bez grafiki nie są dobrym pomysłem?

Media społecznościowe to narzędzia w dużej mierze wizualne. Nie bez powodu — to właśnie obrazki, GIF-y, a ostatnimi czasy także krótkie filmy najskuteczniej przedzierają się do świadomości użytkowników. Według badań instytutu naukowego MIT, aby skutecznie zarejestrować obraz, mózg potrzebuje zaledwie 13 milisekund. To prawie trzydziestokrotnie krócej niż pojedyncze mrugnięcie oka.

Choć przepis na idealną grafikę na Facebooka czy Instagrama jest rzeczą raczej ulotną i zależy w dużej mierze od dynamicznie zmieniających się trendów, podstawy są raczej niezmienne. Najlepiej sprawdza się połączenie obrazu i tekstu. To proste — sama grafika, choć może przyciągać uwagę, w większości przypadków nie niesie ze sobą oczekiwanej wartości informacyjnej. Suchy tekst nie przyciągnie natomiast nikogo, kto aktywnie nie interesuje się akurat tematem.

Jakie treści jesteś w stanie przekazać za pośrednictwem grafiki w social mediach? Praktycznie każde! Od prezentacji zupełnie nowego produktu, poprzez otwarcie kolejnej lokalizacji w poza centrum, aż po start sezonowej wyprzedaży wraz z ograniczonym czasowo kuponem promocyjnym — możliwości jest wiele. Treści wizualne sprawdzą się również do przekazania nieco mniej ekscytujących informacji lub nawet wewnętrznych spraw Twojej firmy, jak choćby imprezy korporacyjne, restrukturyzacje działów, prezentacja nowych pracowników czy eventy okolicznościowe.

Tworzymy grafiką na social media — o czym pamiętać?

Przygotowanie atrakcyjnych wizualnie treści nie jest wyłączną domeną profesjonalnych grafików — w internecie dostępna jest cała gama stosunkowo prostych w obsłudze narzędzi, które pomogą Ci szybko i skutecznie stworzyć własny obraz (o nich dowiesz się nieco później). Samo wykreowanie grafiki na social media również nie jest procesem nadto wymagającym, lecz warto mieć na uwadze kilka ogólnych zasad i wskazówek. Oto najważniejsze z nich:

  • skróć przekaz do minimum — tekst powinien być jedynie uzupełnieniem samej grafiki, a krótkie i chwytliwe hasła sprawdzają się najlepiej,
  • dopasuj grafikę, zdjęcie lub piktogram do rodzaju treści, które chcesz przekazać — obraz i tekst powinny się wzajemnie dopełniać,
  • postaw na minimalizm — zbyt dużo ozdobników i dodatków może przynieść odwrotny efekt, a oszczędna forma jest obecnie w modzie,
  • zadbaj o spójną identyfikację wizualną na Twoich social mediach — twórz szablony i schematy, które pomogą Ci zunifikować przekaz, jednocześnie umożliwiając odbiorcom szybkie przyporządkowanie treści do określonej kategorii,
  • nie popadaj w rutynę — przeplataj zdjęcia, filmy, GIF-y i obrazki, tak by Twoja tablica nie była nudna.

Skąd brać treści, które posłużą za podstawę dla stworzonych przez Ciebie obrazów? Tutaj opcji jest przynajmniej kilka. Bazę dla Twoich grafik na social media stanowić mogą zdjęcia wykonane telefonem, oficjalne materiały promocyjne Twoich klientów, a nawet stockowe pliki dostępne w jednym z wielu internetowych banków (darmowych i płatnych). Nie bez znaczenia jest również format i rozmiar samych obrazów — sugerowane wymiary dla konkretnych rodzajów treści wizualnych (zdjęcia profilowe, posty, relacje itd.) znajdziesz w sekcjach typu Centrum Pomocy lub FAQ na stronach poszczególnych serwisów społecznościowych.

Darmowe programy, które pomogą Ci stworzyć grafikę na social media

Nie musisz od razu brać się za Photoshopa! W sieci czeka na Ciebie wiele darmowych i łatwych w obsłudze narzędzi, które kryją w sobie ogromne możliwości — zarówno w kwestii manualnej obróbki tworzonych grafik, jak i gotowych rozwiązań i szablonów, które doskonale sprawdzą się na Twoich social mediach. Co ważne, większość z nich nie wymaga instalacji na komputerze, gdyż są dostępne w wersji online lub mobilnej. Oto wybrane z nich:

  • Canva — bezsprzecznie najpopularniejszy program do tworzenia treści wizualnych na kanały społecznościowe; umożliwia dostosowywanie podstawowych parametrów obrazu, dodawanie efektów, napisów i piktogramów, a nawet przygotowywanie prezentacji, biuletynów czy też ebooków; program dysponuje również własną bazą zdjęć,
  • BeFunky — prosty w obsłudze program o ogromnych możliwościach; pozwala na podstawową obróbkę zdjęcia, dodawanie efektów i elementów graficznych, a także kadrowanie pod kątem postów w najpopularniejszych serwisach społecznościowych,
  • Pablo by Buffer — prosty, ale niezwykle efektywny edytor grafiki; wśród najbardziej przydatnych funkcji tego programu zdecydowanie wyróżnia się możliwość zapisania własnego logo, które można wykorzystywać w kolejnych projektach,
  • Adobe Spark — ogromna baza gotowych szablonów, z których spora część dostępna jest zupełnie za darmo; minusem może okazać się jednak znak wodny umieszczany w dolnym rogu każdego projektu,
  • Photovisi — funkcjonalne narzędzie, dzięki któremu błyskawicznie stworzysz kolaż z wybranych zdjęć; zaletą jest tutaj bogata kolekcja gotowych szablonów i stylów, minusem natomiast (ponownie) obecność znaku wodnego w wersji darmowej.

To naturalnie tylko wybrane (i najpopularniejsze) z programów do tworzenia grafik na social media. W internecie dostępna jest cała masa funkcjonalnych narzędzi, które pomogą Ci w szybkiej edycji zdjęć, także bezpośrednio na smartfonie. Zakup wersji premium z reguły natomiast gwarantuje Ci dostęp do większej ilości opcji, schematów i filtrów, eliminuje reklamy i poprawia ogólną wygodę korzystania z aplikacji — jeśli któryś z wymienionych programów szczególnie przypadł Ci do gustu, a prowadzenie kanału społecznościowego to Twoja praca, warto rozważyć płatną subskrypcję.

Kilka słów podsumowania

Stworzenie własnej grafiki na social media nie jest przesadnie trudnym zadaniem, o ile pamiętasz o kilku najważniejszych zasadach skutecznego marketingu internetowego. W świecie serwisów społecznościowych liczy się krótki i chwytliwy przekaz wzbogacony o atrakcyjną (choć często minimalistyczną) oprawę wizualną. W tej roli doskonale sprawdzą się zarówno własne zdjęcia, jak i stockowe obrazy oraz profesjonalne materiały graficzne — po odpowiednim przygotowaniu będą walczyć o uwagę Twoich odbiorców na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn. W sieci czeka na Ciebie natomiast ogromny wybór darmowego oprogramowania do obróbki zdjęć, które pozwala na modyfikację podstawowych parametrów obrazu oraz implementację gotowych schematów i szablonów.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat efektywnego prowadzenia kanałów społecznościowych? Sprawdź pozostałe artykuły dostępne na blogu Sunrise System!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55