Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 05:30 min Ikona 05.11.2018

Duplicate i Thin Content – czego unikać, by rankingować lepiej?

Nawet jeśli sami nie posiadamy tytułu Mistrza Mowy Polskiej, dość sceptycznie patrzymy na teksty, w których doszukaliśmy się błędów. Pół biedy, kiedy będzie to literówka czy jakiś niezręczny składniowy piruet. Ot, wypadek przy pracy. Dramat zaczyna się, kiedy autora przyłapiemy na merytorycznej pomyłce.  Jego autorytet w naszych oczach zostaje podważony, a tekst z miejsca traci dla nas jakąkolwiek użyteczność.

Podobnie, chociaż w nieco szerszym spektrum, działają wyszukiwarki Google. Niektóre błędy popełniane przez twórców stron bywają przez nie pomijane, na inne zaś są one szczególnie wyczulone. W momencie wykrycia takie potknięcia mogą natychmiast przełożyć się na spadek pozycji w wynikach wyszukiwania. Google niejednokrotnie podkreślało, że zależy im na promowaniu stron o wysokim standardzie, a praktyka pokazuje, że w walce o przychylność nie warto robić jednego: iść na skróty.

 

Pisz przede wszystkim dla ludzi!

 

Thin content to umowna nazwa treści przedstawiających z punktu widzenia użytkownika znikomą lub wręcz zerową wartość. Roboty indeksujące Google ulepszane są tak, aby „myśleć” podobnie jak osoby korzystające z wyszukiwarek – oceniać witryny pod kątem ich użyteczności. Administratorzy stron często zapominają o tym fakcie, za bardzo skupiając się na algorytmach i pomijając kwestię wygody i przyswajalności dla czytającego.

 

Jedną z najczęstszych prób osiągnięcia efektów niewielkim kosztem jest korzystanie z treści generowanej automatycznie. Na ogół są to teksty pozbawione jakiegokolwiek sensu, z losowo umieszczonymi słowami kluczowymi lub też surowe zdania przetłumaczone przez internetowy translator. W żaden sposób nie pomagają one użytkownikom, a jedynie manipulują rankingami, dlatego algorytmy Google przeciwdziałają tego typu praktykom. Treści tworzone przez generatory bardzo często charakteryzują się także nadmiernym nasyceniem, co wcale nie wpływa dobrze ani na ich pozycjonowanie ani na odbiór. Tekst, w którym na siłę umieszczono zbyt dużą ilość fraz staje się nieczytelny, niegramatyczny i zniechęca odbiorcę, a i roboty Google raczej nie ocenią go łaskawie.

 

Do thin conentu zalicza się również strony typu doorway.

 

Ich działanie polega na przekierowywaniu użytkownika na inne witryny, co przez Google uważane jest za nieuczciwą praktykę i sukcesywnie zwalczane.

Priorytetem w trakcie zapełniania stron powinna być nie ilość, a jakość. Chociaż wśród powodów nakładania przez Google kar za thin content możemy znaleźć kategorię „mało treści”, to oficjalnie ich długość nie jest uznawana za czynnik decydujacy. Nawet bardzo krótkie teksty, o ile tylko zostaną właściwie i starannie przygotowane, mogą być zarówno pożyteczne dla użytkownika jak i poprawić ranking witryny w wyszukiwarce. Pamiętać jednak należy, że dłuższy tekst to nie tylko szansa na nasycenie większą liczbą słów kluczowych czy umieszczenie kolokacji, które mogą wpłynąć pozytywnie na końcowy efekt, ale przede wszystkim mozliwość dokładnego wyczerpania tematu. Dzięki nim użytkownik w jednym miejscu znajdzie wszystkie najważniejsze informacje.

Innym wartym wskazania kryterium jest także formatowanie. Jak się okazuje lita ściana tekstu, bez podziału na akapity czy wyróżnionych nagłówków w równym stopniu zadziała zniechęcająco na potencjalnego czytelnika i na wyszukiwarkę.

Karą Google za uciekanie się do thin contentu jest nakładanie na witryny filtrów. Powodują one obniżenie jej widoczności, a mogą nawet przyczynić się do bana – całkowitego wykluczenia strony z wyników wyszukiwania. Usuwanie ich skutków jest nie tylko skomplikowane i długotrwałe, ale i nie gwarantuje odzyskania utraconych pozycji w wyszukiwarce.

 

 

Pożyczone też nie tuczy

Chcąc jednocześnie oszczędzić czas i uniknąć posądzeń o stosowanie thin contentu, właściciele stron często uciekają się do duplikowania treści. Zdarza się, najczęściej przez nieuwagę lub niewłaściwe przekierowania, że te same teksty powielają się w obrębie kilku podstron, zwykle jednak treść „zapożyczana” jest z innych witryn. Chociaż pozornie niegroźne, kopiowanie cudzych tekstów może przynieść efekt niepożądany.

Sprawdzanie pod kątem duplikatów jest jedną z podstawowych funkcji robotów Google.W rzadkich przypadkach duplikowanie treści może przynieść efekty, na ogół są one jednak bardzo krótkotrwałe, a takie działanie jest szczególnie źle widziane przez algorytmy wyszukiwarki i zaliczane do praktyk nieuczciwych. Kara nie jest jednak aż tak dotkliwa jak w przypadku thin contentu. Uciekając się do kopiowania, ryzykujemy przede wszystkim obniżenie pozycji konkretnych podstron w rankingu, aby jednak poprawić notowania wystarczy zmienić treść na unikalną i bardziej angażującą.

 

Panda prawdę Ci powie

Za ocenę umieszczanych na stronach treści odpowiada algorytm Google zwany Pandą, który zadebiutował w lutym 2011 roku. Początkowo funkcjonował on jedynie w Stanach Zjednoczonych, z czasem objął swoim działaniem również inne kraje, by ostatecznie stać się częścią algorytmu głównego. Do jego najważniejszych zadań należy promowanie stron o wysokiej jakości, a obniżanie pozycji tych serwisów, które na swoich podstronach wykorzystują zawartość zduplikowaną lub nieatrakcyjną z punktu widzenia użytkownika.

Panda aktywnie walczyła również ze stronami, na których umieszczona była zbyt duża ilość reklam. Jej wprowadzenie zaowocowało licznymi karami i niemalże wymusiło na administratorach zainwestowanie we właściwe pozycjonowanie i przywiązanie większej wagi do umieszczanych treści. Metody działania algorytmu budziły sporo kontrowersji, a nawet wyrazów sprzeciwu, dlatego na przestrzeni lat Panda doczekała się wielu aktualizacji i modyfikacji.

 

 

Sprawdzona SEO-apteczka

Najskuteczniejszym sposobem na uniknięcie problemów z rankingowaniem jest poświęcenie czasu na selektywny dobór umieszczanych na stronie treści. Podstawą powinna być ich unikalność. Nawet po częściowym przeredagowaniu teksty wciąż nosić mogą znamiona duplikatu, dlatego nic nie sprawdzi się lepiej, niż stworzenie własnych, oryginalnych opisów. Takich, które będą przyjazne dla użytkownika, a jednocześnie spełnią wszystkie wymogi stawiane przez algorytmy Google – tematyczność, właściwe nasycenie słowami kluczowymi oraz przyjazne dla oka formatowanie.

Źródła:  Search Engine Journal; doświadczenie własne

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:25 min 31.05.2017 Podczas ostatniej konferencji Google I/O 2017 poświęconej w dużej mierze sztucznej inteligencji, gigant z Mountain View zaprezentował swoje nowe projekty, a także dokonania związane z uczeniem maszynowym. Jednym z nich jest aplikacja Google Lens, przy pomocy której zwykli użytkownicy smartfonów będą mogli skorzystać z odrobiny potencjału jaki kryje w sobie sztuczna inteligencja. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:20 min 29.08.2012 Populacja internautów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej stale wzrasta.  Dowodzą tego wyniki badań, które zostały przeprowadzone przez lidera w badaniach internetu - firmę Gemius, we współpracy z IAB Europe w ramach kolejnej edycji raportu "Do you CEE?" The Internet Market of Central and Eastern Europe 2011. CEE (Europa Środkowo-Wschodnia) okazuje się najszybszej rozwijającym się na świecie rynkiem reklamowym. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lepsza optymalizacja Google AdWords pod kątem konwersji Ikona 02:00 min 28.03.2013 Tzw. „ścieżki w sieci wyszukiwania” to wprowadzona przez Google nowość mająca na celu ułatwienie reklamodawcom skutecznej optymalizacji swoich kampanii pod kątem osiąganych konwersji. Do dyspozycji właścicieli kont oddany został kolejny zestaw bardzo interesujących informacji, pozwalających na sprawniejsze i przede wszystkim bardziej efektywne zarządzanie swoją strategią. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700