Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 03:50 min Ikona 29.10.2018

Jak UX i UI wspierają SEO?

Pod pojęciem UX, czyli user experience, rozumiemy stopień satysfakcji użytkownika podczas korzystania z danej strony internetowej, a także z samych osiąganych wyników wyszukiwania. Strony o wysokim UX precyzyjnie odpowiadają na potrzeby i oczekiwania użytkowników, a jednocześnie realizują cele biznesowe firmy. UI, czyli user interface, to po prostu ogólny wygląd graficzny strony. Nie ogranicza się to jednak do wyboru obrazków, grafik i kolorów czcionki, lecz jest to o wiele bardziej złożony proces.

UX i UI współgrają ze sobą, dla osiągnięcia jak najwyższego poziomu satysfakcji użytkowników. Dlatego za UI odpowiedzialni są odrębni projektanci, którzy dbają m.in. o wygląd przycisków i ikon, ich zlokalizowanie względem siebie oraz wiele innych szczegółów, dzięki którym strona jest maksymalnie interaktywna i przyjazna w użytkowaniu. Projektanci UX natomiast pracują nad tym, aby interakcje użytkownika z firmą/właścicielem strony sięgały także poza tryb online. Na UX wpływają także takie czynniki, jak obsługa klienta, proces dokonywania zakupów czy rozwiązywanie problemów.

 

W UX i UI im prościej, tym lepiej

Internauci kochają strony intuicyjne. Nawigacja powinna być przejrzysta, a komunikaty sformułowane jasno i prosto. Ubierając to w atrakcyjną szatę graficzną sprawimy, że strona zostanie zapamiętana, a to przełoży się bezpośrednio na zapisanie marki w świadomości odbiorców. W internecie lubimy działać szybko. Strony, które ładują się wolno, albo które są naszpikowane efektami i przekombinowane, raczej zniechęcą do siebie użytkowników. Internauta, który nie znalazł odpowiedzi na swoje zapytanie, opuszcza stronę po kilku, kilkunastu sekundach i przeważnie już do niej nie wraca. A tego przecież nie chcemy, dlatego tak ważna jest dbałość o UX i UI. Jednak czy te dwa elementy mogą mieć wpływ na pozycjonowanie? Okazuje się, że tak.

 

UX i UI kontra SEO

Warto pamiętać, że współczesne algorytmy Google koncentrują się nie tylko na słowach kluczowych, lecz także na satysfakcji użytkownika! Algorytmy oceniają stronę pod kątem praktyczności i użyteczności. Oczywiście czynników wpływających na rankingowanie strony w wynikach wyszukiwanie jest bardzo dużo, a wśród nich znajdziemy te o mniejszym i większym znaczeniu. Jednak w myśl zasady, że to kropla drąży skałę, warto przekonać się, co dla pozycjonowania zdziałać mogą UX i UI.

 

1. Większa atrakcyjność strony

Strona atrakcyjna dla internauty zachęci go do aktywności. Na poziom atrakcyjności składa się nie tylko interesująca szata graficzna, lecz także np. przyjazne adresy URL. Treści dobrej jakości przyciągają internautów i zdobywają popularność, chociażby poprzez udostępnienia w mediach społecznościowych. Google może zauważyć i docenić strony często odwiedzane przez internautów, więc z pewnością warto zadbać o atrakcyjność serwisu.

 

2. Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Z roku na rok coraz więcej osób korzysta z internetu za pomocą urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. Optymalizacja mobilna strony jest więc nieodzownym elementem, jeżeli zależy nam na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.

 

3. CTA na wagę złota

Call to action to nie tylko element nakłaniający do aktywności, ale często coś, czego użytkownik na stronie poszukuje. Dobrze zaprojektowane i funkcjonalne interaktywne przyciski ułatwiające kontakt z firmą, zakupy czy inne typy aktywności mogą poprawić UX, a co za tym idzie pośrednio wpłynąć na pozycjonowanie witryny.

Podsumowanie

Jak widać dbając o UX i UI nie tylko spełniamy potrzeby i oczekiwania internautów, a więc potencjalnych klientów firmy, lecz także pośrednio wspieramy działania SEO. Postaw na przejrzystą, atrakcyjną i szybko działającą stronę internetową, a z pewnością łatwiej będzie ci osiągnąć zamierzone cele biznesowe. Jeżeli zastanawiasz się, co mógłbyś poprawić lub zmienić w swoim serwisie pod kątem użyteczności, wykorzystaj darmowy audyt strony (poza jego wynikiem skonsultuj się ze specjalistą). I pamiętaj – nawet najlepszy pomysł na serwis internetowy spali na panewce, jeżeli nie zostanie zrealizowany z myślą o wygodzie użytkownika.

Źródła: Blog HubSpot; Seomelbourne; Blogs Position 2

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach!

Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Brand safety: czym jest i na czym polega? Ikona 3:00 min 14.09.2023

Brand safety: czym jest i na czym polega?

Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że zdecydowana większość decyzji związanych z robieniem zakupów czy korzystaniem z usług podejmowana jest w sieci. Nie powinno dziwić więc, że spora część działań marketingowych prowadzona jest właśnie w świecie cyfrowym. Należy pamiętać jednak, że internet to miecz obosieczny – a brak ochrony marki przed nieodpowiednimi treściami może zaszkodzić reputacji firmy. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55