Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:05 min Ikona 11.10.2018

Klient nasz Pan… jak zwiększyć funkcjonalność e-sklepu pod kątem UX?

Sprawdź postawy UX na swojej stronie

Rynek e-commerce ma się w Polsce coraz lepiej – z końcem tego roku jego wartość może przekroczyć nawet 45 mld złotych. Ponad połowa polskich internautów (54%) chętniej robi też zakupy w Internecie niż „w realu”, korzystając z możliwości, jakie dają płatności bezgotówkowe, w dużej mierze używając do tego smartfona lub tabletu. To świetne informacje dla handlowców, którzy zdecydowali się całkowicie lub częściowo przenieść biznes do sieci.

Tak ogromna popularność e-sklepów nie bierze się jednak znikąd. Firmy, które podobnie jak konkurencja pragną cieszyć się coraz większą sprzedażą, powinny dobrze przyjrzeć się temu, czy strona sklepu internetowego odpowiada potrzebom użytkowników sieci (User Experience). UX odgrywa istotną rolę w budowaniu dobrze funkcjonującej platformy e-commerce. Obecność konkretnych rozwiązań oddziałuje na zadowolenie oraz komfort internautów robiących zakupy online. Dopasowanie strony do oczekiwań odbiorców ma również wpływ na pozycjonowanie samej strony internetowej. Zatem im więcej udogodnień zwiększających komfort zakupów, tym lepiej dla e-biznesu. O które elementy należy zadbać w szczególności?

 

Nawigacja na piątkę
Jeśli po wejściu na stronę sklepu klient ma trudność z odnalezieniem interesującego go produktu, to spory problem. Już po chwili może zupełnie zrezygnować z zakupów, udając się na poszukiwania znacznie lepiej rozplanowanej strony. Przejrzysta nawigacja jest kluczem do sukcesu, zwłaszcza jeśli asortyment jest dość szeroki. Podzielenie produktów na kategorie i podkategorie w zupełności wystarczy, choć warto zdecydować się na obecność dodatkowych filtrów, które wskażą najciekawsze opcje. Należy przy tym pamiętać, aby strona była responsywna, a zatem dopasowana do wymogów urządzeń mobilnych.
Wiem, co kupuję
Wpływ nie tylko na zadowolenie użytkownika, ale także pozycjonowanie sklepu internetowego ma również przemyślany content w postaci opisów oraz zdjęć. Klient, który nie widzi produktu lub nie może zapoznać się z jego charakterystyką szybciej zrezygnuje z zakupów i nawet nie zechce włożyć go do wirtualnego koszyka. Poza tym sklep internetowy składa się z wielu posegregowanych zakładek – na każdej z nich znajdzie się miejsce dla dodatkowej treści, która nie dość, że nakłoni internautę do zakupów, to pomoże witrynie w zdobyciu wyższych pozycji w wyszukiwarce.

Co, gdzie, jak i za ile

Klient odnalazł interesujący produkt, zapoznał się z jego opisem i dobrze mu się przyjrzał. Zadowolony klika w koszyk i zamierza dokonać transakcji… aż nagle okazuje się to dość skomplikowane. Płatność elektroniczna nie jest możliwa, do kosztów dostawy zostanie doliczona dodatkowa kwota, a wybór sposobów na dostarczenie produktu jest znikomy. To najczęstsze przyczyny porzucenia koszyka pełnego zakupów. Jak do tego nie dopuścić? Upraszczając procedurę, wyjaśniając zawiłości w regulaminie lub proponując darmową dostawę.

 

Kartą czy gotówką?

Zgodnie z raportem Izby Gospodarki Elektronicznej  33% Polaków decyduje się na szybki przelew typu pay-by-link. Niemal tyle samo, bo 32% wybiera przelew tradycyjny, a 30% za zamówione produkty płaci kartą. Płatność gotówką za pobraniem plasuje się dopiero na czwartym miejscu, choć jeszcze jakiś czas temu to właśnie ten sposób był wybierany przez kupujących online. Atrakcyjny dla użytkownika sklep będzie więc miejscem, w którym dokona zakupów w sposób szybki i bezpieczny, z kilkoma opcjami płatności do wyboru – w szczególności z możliwością przeprowadzenia transakcji bezgotówkowej.

 

 

Podstawy UX

Prężnie rozwijająca się branża e-commerce jest ogromną szansą na rozwój dla wielu firm – zarówno tych już istniejących w sieci, jak i tych, które dopiero rozważają otwarcie e-sklepu. Prognozy są optymistyczne i pozwalają przypuszczać, że w ciągu kolejnej dekady liczba osób robiących zakupy przez Internet wzrośnie jeszcze bardziej. To z kolei wymusza wprowadzanie zmian istotnych pod kątem UX. Nie wystarczy już tylko wysoka pozycja w wyszukiwarce – ważne jest również stosowanie takich udogodnień, które utwierdzą e-klienta w przekonaniu, że dokonał dobrego wyboru. Ten, któremu zaproponujesz:

1. przejrzystą nawigację, 2. atrakcyjny content, 3. jasny opis transakcji, 4. kilka rodzajów płatności

nie dość, że dokona zakupów i będzie z nich zadowolony, to chętnie poleci sklep innym użytkownikom sieci i sam wróci za jakiś czas po kolejne produkty.

Źródła: Wiadomości Handlowe 1, 2; Forbes

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 28

No votes so far! Be the first to rate this post.

Wiesz, jaki potencjał drzemie w grupach na Facebooku? Wykorzystaj go w rozwoju swojego biznesu! Ikona 5:00 min 25.09.2023

Wiesz, jaki potencjał drzemie w grupach na Facebooku? Wykorzystaj go w rozwoju swojego biznesu!

Social media stały się dla wielu osób głównym źródłem nie tylko rozrywki, ale też informacji. To już chyba nikogo nie dziwi. Portale społecznościowe wkroczyły także w sferę biznesową i stanowią potężne narzędzie wspierające działania marketingowe. Dziś przyjrzymy się grupom na Facebooku, dzięki którym można wesprzeć rozwój biznesu. I to za darmo! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 26

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach!

Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55