Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:55 min Ikona 06.11.2018

Szkielet tekstu SEO – o pisaniu (nie tylko) na strony produktów

Jeśli szukasz jednej uniwersalnej metody na pisanie wartościowych tekstów dla dowolnej branży, dobrze trafiłeś. Jeśli poszedłeś o krok dalej i postanowiłeś odkryć wzór, według którego da się stworzyć zawartość dla każdej podstrony witryny internetowej, to także jesteś we właściwym miejscu. Niczym szalony naukowiec stworzysz szkielet tekstu SEO, wypełnisz go wartościowymi treściami i ozdobisz słowami kluczowymi. I nie będzie to wcale straszne!

 

Szkielet

 

Pierwszym krokiem jest stworzenie podstawy. Uniwersalnym sposobem jej zbudowania jest oparcie się o cztery elementy:
  • Klienta,
  • jego Problem,
  • sposób Rozwiązania,
  • Efekt.
Warto pamiętać, że osoba, która trafiła na naszą stronę, zmaga się z konkretnym problemem: może poszukuje dobrego opakowania do swoich produktów, albo szkoleń dla pracowników z zakresu BHP? Pomyśl, z czym wiąże się ten problem, w jaki sposób ogranicza Twojego potencjalnego klienta. Czy Twój produkt może pomóc usunąć tę niedogodność?

Jeśli odpowiadasz twierdząco, udowodnij to! Jesteś ekspertem, wiesz dokładnie, w czym Twój produkt jest lepszy od towarów i usług konkurencji, a także jakie jego właściwości mogą klientowi pomóc. Opisz więc, jak skorzystanie z Twojej propozycji rozwiąże jego kłopot. Wreszcie nakreśl sytuację „już po”. Jak na dalsze życie konsumenta wpłynie Twój produkt? Jak będzie wyglądała jego praca, gdy problem zostanie usunięty?

Najlepiej wyjaśniać na przykładach. Wyobraź sobie, że oferujesz kursy zachowania się w trakcie zagrożenia pożarowego dla pracowników. Twoim potencjalnym Klientem jest więc przedsiębiorca zatrudniający pewną grupę ludzi. Problem to z kolei schematyczność kursów tego rodzaju, przez którą bardzo szybko uczestnicy zapominają o wskazówkach. Twój kurs natomiast jest innowacyjny i opiera się w dużej mierze na praktycznych ćwiczeniach, zapadających w pamięć – to właśnie Rozwiązanie. Efekt? Po takim szkoleniu pracownicy z pewnością będą wiedzieć, co robić w sytuacji zagrożenia – nawet w stresie.
 
Określenie Klienta, Problemu, Rozwiązania i Efektu pozwala na stworzenie szkieletu tekstu SEO dla każdej branży i na każdą stronę. Teraz wystarczy już tylko wypełnić go treścią.

 

Treść

 

Każdy z powyższych elementów należy opisać w możliwie najprostszy sposób. Język powinien być wymowny, ale nieprzesadzony – bardzo ważna jest szczerość. Nie wmawiaj więc klientowi problemów, nie bądź nachalny. Nie musisz. Twój produkt odpowiada na jego potrzeby, wystarczy tylko w profesjonalny sposób to pokazać.

Co znaczy „profesjonalny” w pisaniu SEO? Poświęciliśmy wiele artykułów temu zagadnieniu, tutaj więc skupimy się głównie na problemie jasności przekazu.

Najważniejsza zasada: kontroluj się! Istnieje pokusa, by korzystać ze specjalistycznego języka i pisać wielokrotnie złożone zdania – walcz z nią. Dzięki temu tekst nie będzie zagmatwany. Znudzenie czytelnika także jest Twoim wrogiem. Dlatego mieszaj zdania krótkie i długie, by uniknąć jednostajnego toku, usypiającego uwagę. Wyrzuć też wszystkie słowa, które nie wiążą się z tematem.
Wszystkie.

Piszesz dla użytkownika, a ten chce uzyskać informacje natychmiast. Pisz więc prosto i jak najszybciej przechodź do sedna. I akapity, i pojedyncze zdania zaczynaj i kończ słowami, które pobudzają wyobraźnię i działają na emocje – wtedy najlepiej zapadną w pamięć. Przenieś się do otulonych śniegiem Tatr brzmi lepiej niż Zapraszamy w góry. To, co ważne, powinno pojawić się jak najwcześniej. Czytelnik łatwo orientuje się w tekście skonstruowanym w ten sposób, chętniej też do niego wraca.

 

Nasycenie

 

Ale zaraz, możesz powiedzieć z niepokojem. Tworzymy szkielet, wypełniamy treścią… a gdzie tu SEO? Gdzie pozycjonowanie pod kątem słów kluczowych?

Nie bez powodu przechodzimy do nich dopiero teraz, po wirtualnym napisaniu całego tekstu – czy też po wyposażeniu szkieletu we wszystkie niezbędne tkanki. W tej metaforze słowa kluczowe są jak ubranie: niezbędne, ale zdecydowanie nie ważniejsze od ciała! Wymagają także bardzo ostrożnego traktowania.

Pisanie pod frazy powoduje często, że tekst brzmi sztucznie. Nierzadko także słowa kluczowe są wymieniane ciągiem. To błąd z kilku powodów.
  1. Algorytmy Google mogą uznać taki tekst za spam, nie będą go wtedy podsuwać użytkownikom.
  2. Czytelnicy internetowi mają alergię na sztuczność.
  3. W wymienianych jedno po drugim wyrażeniach łatwo się pogubić, a to także działa zniechęcająco.
Istnieje więc ryzyko, że klienci opuszczą stronę, uznając ją za nieintuicyjną, albo że nigdy na nią nawet nie trafią.

Dlatego warto nasycić tekst dopiero po napisaniu, i to w taki sposób, by całość brzmiała całkowicie naturalnie. Nie wolno dopuścić do sytuacji, gdy wprowadzenie słowa kluczowego gmatwa sens zdania. Zawsze na pierwszym miejscu musi stać prostota. Nie oznacza to, że należy unikać metod pozycjonowania w pierwszych etapach pisania! Nie mogą one jednak nigdy stać się ważniejsze, niż sama treść.
W ten sposób stworzyliśmy tekst idealny: na każdą podstronę internetową dowolnej branży. Oparliśmy go na szkielecie oczekiwań klienta i możliwościach, jakie daje produkt, wypełniliśmy zrozumiałą treścią i ozdobiliśmy kostiumem fraz. Z Halloweenowego przyjęcia nasz twór gotów jest na podbój wyszukiwarek i serc użytkowników!

Źródła: Search Engine Journal 1, 2
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

one page Ikona 7:00 min 24.11.2023 Witryna z wieloma zakładkami czy minimalistyczny serwis one page? Sprawdziliśmy wady i zalety tego ostatniego rozwiązania. Sprawdź, czy będzie dla Ciebie odpowiednie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 45

No votes so far! Be the first to rate this post.

Błędy, których lepiej nie popełniać w kampaniach Facebook Ads Ikona 5:00 min 20.11.2023 Prowadzisz kampanie płatne na Facebooku albo szerzej – w systemie Meta? Sprawdź, czy nie popełniasz błędów, które negatywnie wpływają na Twoje wyniki! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 00:45 min 21.01.2009 Wyszukiwarki to świetne miejsce do promocji nie tylko dla małych firm. Również te najmniejsze, nawet jednoosobowe, przedsiębiorstwa mają możliwość rozwoju przy rozsądnych inwestycjach finansowych. SEO, czyli pozycjonowanie, a także AdWords, czyli płatne linki w wynikach wyszukiwania Google, to duża kontrola nad wydatkami, a do tego znakomita forma dotarcia do Klienta - który coraz częściej korzysta z wyszukiwarki. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:40 min 17.03.2009 Coraz więcej przedsiębiorców zakłada i prowadzi firmy przez Internet. To wymusza nie tylko na nich, ale także na ustawodawcy, odpowiednie uproszczenie procedur. Już teraz możemy zauważyć, że wiele się w tej kwestii dzieje: od kwietnia będzie można przesyłać część dokumentów za pośrednictwem sieci. To duże ułatwienie i zarazem szansa dla wielu polskich przedsiębiorców. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Z życia firmy Ikona 05:55 min 30.10.2009 Niezwykle miło jest nam przedstawić ranking Deloitte Technology Fast 50, w ramach którego nasza firma została uznana za lidera usług Search Engine Optimization w Europie Środkowej. To niezwykle prestiżowe wyróżnienie oparte zostało na obiektywnie przedstawionych danych, opracowanych przy pomocy zaawansowanych narzędzi badawczych. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami rankingu. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700