Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 7:00 min Ikona Bartłomiej Żydkiewicz 15.11.2023

Co to jest adres IP i jaka jest jego rola w kontekście SEO?

Adres IP – ang. Internet Protocol Adress – to unikatowy adres, który stanowi identyfikator urządzenia w sieci lokalnej bądź internecie. Zapisywany jest w formie binarnej jako ciąg znaków liczbowych. Aktualnie działa w wersji IPv4 oraz IPv6. Jako protokół internetowy umożliwia łącznie użytkowników do sieci.

Jak działa adres IP?

To najzwyczajniej prezentacja użytkownika w sieci – tak jak adres e-mail czy numer telefonu w świecie realnym. Gdy surfujemy w internecie, zostawiamy ślad w postaci adresu IP, który jest zapisywany w historii odwiedzin strony bądź innego zasobu serwera. Nie zawsze dzieje się tak, że ten adres jest w postaci indywidualnej – często jest współdzielony z innymi użytkownikami, w zależności dostawcy internetu czy przy wykorzystaniu z sieci firmowej lub prywatnej VPN (Virtual Private Network). Na podstawie tych danych możemy często określić dostawcę czy lokalizację użytkownika.

Korzystanie z adresów IP od lat jest kwestią sporną w zakresie prywatności użytkownika w internecie. To łatwy sposób na śledzenie użytkowników w sieci poprzez systemy reklamowe bądź boty internetowe.

baner

Budowa adresu IP

Adres IP jest zapisywany w postaci 32-bitowego ciągu binarnego i przykładowo częścią tego kodu będzie zapis oktetu – 00001011. Na IP składają się łącznie 4 takie 8-bitowe ciągi cyfr. Prezentacja takiego adresu w sieci byłaby jednak mocno uciążliwa, dlatego stosowanym w komunikacji pomiędzy systemami oraz urządzeniami jest zapis dziesiętny. Przykładowy oktet w postaci dziesiętnej to 11. Po złożeniu wszystkich ciągów otrzymujemy adres w postaci dziesiętnej np. 168.10.11.12. Istotne jest, aby w tym zapisie był separator w postaci kropek. Taka reprezentacja jest dużo czytelniejsza. Powyższa budowa prezentuje adres w wersji IPv4.

Klasy adresów IP

Budowa i zakres adresów mogą mieć swoje przeznaczenie, a co za tymi idzie – skończoną liczbę hostów. Grupując te adresy, możemy wyróżnić je jako klasy adresów IP zgodnie z poniższym:

  • Klasa A (1.0.0.1 – 127.255.255.255) – największa grupa adresów przeznaczona do obsługi bardzo dużych sieci, może zaadresować 16 777 214 hostów.
  • Klasa B (128.0.0.0 – 191.255.255.255) – grupa adresów przeznaczona do obsługi średnich rozmiarów sieci, może zaadresować 65 534 hostów.
  • Klasa C (192.0.0.0 – 223.255.255.255) – przeznaczona dla małych sieci i może obsłużyć tylko do 254 hostów.
  • Klasa D (224.0.0.0 – 239.255.255.255) – obsługuje adresy specjalne, takie jak adresy grupowe czy multicast, służy do transmisji grupowej.
  • Klasa E (240.0.0.0 – 255.255.255.255) – przeznaczone do celów badawczych, zarezerwowane przez Internet Engineering Task Force (IETF), są niedostępne dla użytkowników.

Różnice pomiędzy IPv4 a IPv6

Jak widać gołym okiem, adres IP to skończona liczba różnych wariantów. 32-bitowa wersja IPv4 pozwala na stworzenie przeszło 4 miliardów adresów IP – to ledwie połowa ludności w czasach, kiedy w domach połączenie z siecią ma pralka lub czajnik. Każde z tych urządzeń musi mieć swoją reprezentację w sieci. W związku z tym ich pula szybko uległa wyczerpaniu. To spowodowało konieczność opracowania nowego, znacznie pojemniejszego jak standardu.

Budowa protokołu IPv6 jest dużo bardziej skomplikowana i złożona. Bazuje na 128-bitowej reprezentacji, więc główną jego różnicą jest po prostu przestrzeń adresowa, która sięga ponętnej liczby 340 sekstylionów (1 sekstylion ma 36 zer). To z rozwojem najnowszych technologii, jak 5G, powinno zaspokoić światowe zapotrzebowanie.

Zapis IPv6 jest w postaci 128-bitowej przy pomocy ośmiu 16-bitowych ciągów. Aby sprostać wyzwaniu tak ogromnej liczby, jego zapis mieści się w zakresie od 0000:0000:0000:0000:0000:0000:0000:0000 do ffff:ffff:ffff:ffff:ffff:ffff:ffff:ffff.

Różnicą pomiędzy protokołami jest także separator ciągów, którym w tym przypadku jest dwukropek. Ze względu na częste występowanie w adresie wiodących zer można zapisać go w wersji skompresowanej np. fd31:0:0:0:0:0:ad11:b122.

Aktualnie protokół IPv4 nie może się komunikować z IPv6, ponieważ działają między sobą niezależnie. Ich połączenie jest możliwe tylko dzięki zaawansowanym systemom tzw. tunelowania.

Adres IP publiczny i prywatny

Adres IP publiczny służy do komunikacji pomiędzy urządzeniami w sieci. Dzięki temu urządzenia są w stanie rozpoznawać się w trakcie transmisji i przydzielać sobie identyfikatory. Przy pomocy publicznych adresów oraz hostów udostępniamy także zasoby siebie jak pliki czy strony internetowe. Adresy mogą być przydzielany w sposób dynamiczny oraz stały – w zależności o potrzeb użytkowników.

Do komunikacji w wewnętrznych sieciach najczęściej korzystamy z adresu IP prywatnego. Jest to pula numerów, która ma za zadanie komunikować się w zamkniętym obiegu – w przeciwieństwie do adresów publicznych nie mają one dostępu do internetu. Pozwala to sieciom domowym czy firmowym na bezpieczną i swobodną komunikację, współdzielenie oraz wymianę plików. Za komunikację tych sieci ze światem zewnętrznym jest odpowiedzialny NAT (Network Address Translation), który przekształca adres IP prywatny w adres publiczny.

Prywatne adresy IP mają swój zakres w obrębie poszczególnych klas A, B, C. Dzięki nim możemy je swobodnie zidentyfikować:

  • Klasa A: 10.0.0.0 – 10.255.255.255
  • Klasa B: 172.16.0.0 – 172.31.255.255
  • Klasa C: 192.168.0.0 – 192.168.255.255.

Dynamiczne i statyczne adresy IP

Zarówno adresy IP publiczne, jak i prywatne mogą być przydzielany w sposób dynamiczny lub statyczny (stały). Sposób przydzielania identyfikatora zależy od wykorzystywanego dostawcy czy po prostu codziennych potrzeb użytkownika sieci.

Stałe adresy IP charakteryzują się większym bezpieczeństwem, bo pozwalają na pewną weryfikację i możliwość bezpieczniejszego łączenia z i poza VPN. Taki adres jest stabilny, indywidualny i na stałe przypisany do danego urządzenia lub użytkownika. Najczęściej wykorzystywane są przez użytkowników biznesowych, głównie do:

  • hostingu – w ten sposób określają stały adres zasobów sieciowych,
  • zdalnego dostępu – umożliwiają bezpieczny dostęp zdalny do wskazanego urządzenia,
  • szybszego i stabilniejszego transferu – dzięki stabilności i niezmienności połączenia zyskujemy na szybkości transmisji danych.

Dynamiczny adres IP jest przeznaczony głównie dla użytkowników domowych. Jego istotą jest zmienność – przy każdym połączeniu z internetem jest automatycznie przypisywany nowy adres IP z otwartej puli, który później do niej wraca. Takie działanie pozwala oszczędzać zasób, jakim jest skończony zakres adresów IP w internecie.

3 proste sposoby na sprawdzenie IP

Surfując na co dzień w internecie, nie widzimy swojego adresu IP z poziomu przeglądarki czy systemu operacyjnego. Jak zatem sprawdzić swoje IP w sieci?

  1. W wierszu poleceń: uruchom wiersz poleceń (lub komendę CMD) i wpisz instrukcję ipconfig, otrzymasz podstawową konfigurację sieciową w tym adres IP.
sprawdzanie adresu IP
  1. Na zewnętrznej stronie internetowej: skorzystaj z popularnych serwisów i narzędzi do badania adresu IP (tutaj uzyskamy najczęściej końcowy adres IP). Przykłady takich stron to: whatismyipaddress.com bądź showmyip.com.
whatsismyip
  1. W systemie Windows: aby sprawdzić dokładne ustawienia wszystkich połączeń, adresów IP routera czy bramki, można skorzystać z opcji ustawień Windows, przechodząc do Ustawienia > Sieć & Internet > Stan, a następnie Wyświetl właściwości sprzętu i połączenia.
sprawdzanie-ip

Adres IP i jego wpływ na SEO

Od wielu lat toczy się dyskusja, czy adres IP ma wpływ na pozycjonowanie witryny. Zacznijmy od tego, że strony internetowe, które pozycjonujemy, nie przedstawiają się w sieci za pomocą adresu IP tylko dzięki swoistemu tłumaczowi, jak DNS (Domain Name Protocol), przy pomocy adresów URL oraz domen. To właśnie dla nich budujemy reputację i wykonujemy wszystkie zabiegi SEO. Wyniki wyszukiwania Google składają się właśnie z domen, a nie z adresów IP (abstrahując od pojedynczych wyjątków).

W skrócie: adresy IP nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie. Mogą mieć za to wpływ pośredni na SEO – szybsze i stabilniejsze łącze wpływa na czas ładowania i ciągłość funkcjonowania strony internetowej. W przypadku korzystania z lepszych narzędzi sieciowych możemy po prostu podnosić parametry jakościowe witryny, co może w pośredni sposób przełożyć się na nasze wyniki w SEO – ale nadal pozycjonowanie nie jest to uzależnione tylko od tego, jaki mamy adres IP.

Podsumowanie

Bezpieczeństwo i prywatność w korzystaniu z sieci jest coraz częściej tematem dyskusji. Istnieje wiele zagrożeń dla osób korzystających z internetu, a właśnie adres IP jako identyfikator jest jednym z elementów tej układanki. Firmy, w tym agencje SEO, coraz częściej korzystają ze współdzielonych i z góry określonych zakresów IP celem zwiększenia bezpieczeństwa swoich zasobów i zasobów klienta. Jeżeli masz swoją stronę internetową, powinieneś znać lub mieć osobę, która zna podstawową konfigurację Twojego serwera. Zabezpieczając serwer FTP przed atakami, często wyklucza się nieznane adresy IP, co jest działaniem pożądanym – w związku z tym warto skontaktować się ze specjalistą SEO, aby ten podał używany zakres IP w swoim przedsiębiorstwie. To pozwoli na bezpieczne logowanie się do serwera FTP i optymalizację kodu źródłowego witryny.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 43

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

guest blogging Ikona 5:00 min 07.12.2023 Wartościowy content jest kluczowy dla sukcesu Twojej marki. Jednak czy wykorzystujesz w pełni jego potencjał? Treści możesz tworzyć na swoją stronę internetową oraz profile w social mediach. Ale to nie wszystko! Czy wiesz, że możesz publikować tzw. wpisy gościnne w serwisach innych firm? Z chęcią opowiem Ci więcej na ten temat. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:50 min 20.12.2016 Na przestrzeni ostatnich lat można zaobserwować, że już od początku listopada zaczyna się prawdziwy wyścig świąteczny. Sklepy powoli stroją witryny w choinki i światełka, zaś w Internecie pojawiają się pierwsze nieśmiałe spoty reklamowe. Na tydzień przed Wigilią to już prawdziwa batalia. Wszyscy liczą na zapominalskich, którzy kupno prezentu pozostawili na ostatnią chwilę albo jeszcze nie przygotowali zapasów w lodówce na biesiadowanie w rodzinnym gronie. Jak w tej batalii wygrać? Na co postawić? A może wzruszyć? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:30 min 14.02.2017 „Jak pozbyć się plamy z wina, Siri?” Jeszcze niedawno zadawanie swojemu telefonowi na głos pytań mogłoby zostać wzięte za objaw szaleństwa. Nie teraz – w związku ze wzrostem popularności metody wyszukiwania głosowego na ulicach coraz częściej możemy spotkać osoby dyskutujące ze swoimi smartfonami. Czy głosowe komendy mają szanse wyprzeć tradycyjne stukanie w klawiaturę? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak tworzyć atrakcyjny content w firmowych social mediach Ikona 5:00 min 26.06.2023 Media społecznościowe to potężne narzędzie marketingowe. Sprawdź, jak zabrać się za promowanie marki na Facebooku, Instagramie czy YouTubie. Podziękujesz nam później! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700