Każdy z nas może przyznać, że rok 2021 należał do najbardziej szalonego czasu w naszej epoce. Prędkość rozwoju w cieniu nowych fal globalnej pandemii, była nie tylko wyścigiem z czasem, ale również ogromnym wyzwaniem dla wszystkich agencji marketingowych.
Co przyniósł nam 2021 rok?
Przede wszystkim,
wzrosło znaczenie branży e-commerce, a nowe sklepy internetowe pojawiały się, jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Aby się wyróżnić, nie można było poprzestać tylko na ładnie prezentującym się interfejsie, ale należało dodać coś ekstra, coś co zapadnie w pamięć klientów. Dodatkowo, trzeba było dostosować sklepy do dynamicznie zmieniających się algorytmów. Google w tym roku zalał nas szeregiem zmian, były to zmiany wpływające pozytywnie na odbiór platform przez użytkowników.

I tak pewną rewolucją było zacieśnienie więzi między SEO a UX – czyli wprowadzenie długo zapowiadanego Core Web Vitals. Ważnym czynnikiem ratinowym stało się również dostosowanie witryn do urządzeń mobilnych.
Wzrosło znaczenie mediów społecznościowych, nie tylko tak popularnych jak Facebook czy Instagram, ale również wykorzystanie nowych mediów jak chociażby Tik Tok. Udział w reklamach na tej platformie znacząco się podniósł na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy, a prognozy wskazują, że to jeszcze nie koniec. Tik Tok zmienił również swój algorytm i zwraca dużo większą uwagę na wartościowy content, który publikuje, dzięki czemu jego marketingowe znaczenie rośnie z dnia na dzień.
Poza tak technicznymi zmianami,
ważnym trendem stała się odpowiedzialność społeczna. I jest to dobry kierunek! Globalne badanie “The Rise of Sustinable Media” Dentsu International i Microsoft Advertising przeanalizowało postawy i zachowania konsumentów w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Aż 82% polskich konsumentów zadeklarowało, że zamierza przestać korzystać z marek, które nie podejmują działań w sprawie zmian klimatycznych. To interesująca informacja również dla mniejszych przedstawicieli ecommerce.
Konsumenci coraz częściej dokonując zakupów zwracają uwagę na ekologiczne opakowania, są gotowi zapłacić więcej za dostawę, aby ograniczyć ślad węglowy przy wysyłce swojego zamówienia. Ruch Zero Waste zagląda więc pod strzechy i staje się bardzo ważnym kryterium przy wyborze partnerów biznesowych – błędem byłoby tego teraz nie wykorzystać.
Mówiąc o trendach 2021 nie można też nie wspomnieć o “life shoppingu” – czyli zakupach na żywo. Do tej pory prym wiódł Facebook, ale do boju ruszają również Tik Tok i Instagram. YouTube z kolei, śladem Tik Toka wprowadził krótki format nagrań wideo, a konkretnie kilkudziesięcio sekundowe filmy i już w lipcu wersja beta dostępna była w ponad 100 krajach na świecie.
Z roku na rok coraz większa liczba marek, czy sklepów stara się wyróżnić czymś na tle swojej konkurencji. Zarówno w mediach, jak i w internecie,
bardzo szybko rozwija się content marketing oraz storytelling. Prognozy na rok 2022 wskazują, że będzie to jeden z ważniejszych kierunków rozwoju i sposobu dotarcia do klienta.
Za każdym sukcesem produktu stoi, dobrze opowiedziana historia. Któż z nas nie czeka na nową reklamę allegro.pl w okresie świątecznym? A może Werther’s Original: “Pamiętam bardzo dobrze, kiedy dostałem pierwszy cukierek od mojego dziadka…” – Pamiętacie ten spot?
W zbliżającym sie wielkimi krokami roku, będziemy obserwować budowanie więzi między marką a konsumentem. Wykorzystamy do tego w dużej mierze media społecznościowe, ale również AR i VR! To dzieje się już teraz, a to dopiero początek. Ważna będzie dobra historia, a w komunikacji nie można zapomnieć o odpowiedzialności. Coraz większą uwagę będziemy przywiązywać do aktywności użytkowników, reklamy będą coraz lepiej dedykowane konkretnym grupom odbiorców. To czas zbierania również ogromnej ilości danych. Liczy się już nie tylko to, ile użytkowników odwiedza naszą witrynę, ale to kim są, czym się pasjonują, a ten wyścig wygrają Ci, którzy doskonale zrozumiają potrzeby klientów i co ważniejsze, będą wiedzieć jak je zaspokoić.
Według ekspertów, aby osiągnąć choćby zbliżony efekt sprzedażowy do lat ubiegłych, nakłady na reklamę internetową będą musiały znacząco wzrosnąć. Już teraz warto uwzględnić to w budżetach firmowych.
Jeżeli rok 2021 był rewolucją, to rok 2022 nie będzie się od niego różnił. Warto postawić na wszystkie nowoczesne formy komunikacji, ale również otworzyć się na nowe grupy odbiorców. Obecnie grupa 55+ to najszybciej rosnąca grupa odbiorców na Facebook’u i Instagramie, a dziennie przybywa 1 milion aktywnych odbiorców social mediów! “Wyróżnij się i zapadaj w pamięć”, będzie więc już nie tylko hasłem marketingowym, ale i kluczem do sukcesu!