Ikona 6:00 min Ikona Sunrise System 28.09.2023

Odpowiedź na to pytanie jest relatywnie prosta – to jeden z najpopularniejszych obecnie systemów reklamowych, który oferowany jest przez giganta z Mountain View. Działa w modelu kampanii PPC (Pay Per Click) i świetnie spełnia swoje zadanie, dlatego tak naprawdę ciężko wskazać dziś miejsce w sieci, w którym nie znajdziemy reklam Google Ads.

System ten pozwala na wyświetlanie komunikatów precyzyjnie wybranej grupie odbiorców w przystępnej formie, co przekłada się m.in. na zwiększenie ruchu na stronie oraz wzrost konwersji. Pomaga też budować markę oraz zaufanie, co dla przedsiębiorców jest wymierną korzyścią.

Czym są reklamy w Google Ads?

Już z podstawowej definicji Google Ads wynika, że tego typu reklama może być niezwykle pomocna w osiąganiu wyznaczonych celów biznesowych oraz wizerunkowych. Wyróżnia się bowiem elastycznością, szybkością działania oraz skutecznością. To zaś w dzisiejszej rzeczywistości rynkowej charakteryzującej się wysokim poziomem współzawodnictwa pozwala na uzyskanie przewagi nad konkurencją zarówno lokalnie, jak i globalnie. Dlatego też nie zaskakuje fakt, że kampanie Google Ads są tak popularnym narzędziem przyciągania uwagi potencjalnych klientów. Co ważne, reklamodawcy mogą wykorzystywać do swoich celów nie tylko podstawowe komunikaty tekstowe, ale też inne warianty, dzięki czemu przekaz staje się jeszcze bardziej atrakcyjny.

Wyróżniamy

  • wspomniane wyżej standardowe komunikaty tekstowe, które pojawiają się w widocznym miejscu na stronach wyszukiwarki – nad oraz pod organicznymi wynikami wyszukiwania,
  • komunikaty graficzne w witrynach, czyli atrakcyjne wizualnie banery, które wyświetlają się na innych stronach w sieci nad tekstem, w środku, z boku, a niekiedy nawet na dole witryny, nazywane również reklamą displayową,
  • kampanie wideo w serwisie YouTube, dzięki którym komunikat ma szansę pojawić się na początku, w środku lub na końcu odtwarzanych przez użytkowników filmów,
  • kampanie produktowe w wyszukiwarce, z których chętnie korzystają sklepy internetowe – dają użytkownikom możliwość poznania podstawowych informacji o asortymencie (np. cena, nazwa) już z poziomu wyników wyszukiwania.

Ponadto warto zwrócić uwagę na kampanie inteligentne tworzone z wykorzystaniem technologii AI od Google. To innowacyjne rozwiązania takie jak Performance Max, dzięki którym reklama ma szansę na uzyskanie dostępu do wszystkich kanałów dystrybucji w ramach jednej kampanii Google Ads.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Jak już wspomniano wcześniej, ten typ kampanii realizowany jest w modelu PPC, czyli Pay Per Click. To oznacza, że reklamodawca płaci za usługę dopiero w momencie, kiedy potencjalny klient kliknie link prowadzący do strony docelowej, a nie za sam fakt ukazania się komunikatu w internecie.

Taki system ma wiele zalet – pozwala monitorować budżet, dostosowywać strategię do oczekiwań grupy docelowej czy też analizować dane na bieżąco, eliminując słabe ogniwa kampanii.

Kampanie PPC wyświetlane w płatnych wynikach wyszukiwania pozwalają reklamodawcom efektywniej osiągać cele biznesowe i wizerunkowe. Charakteryzują się konfigurowalnością i elastycznością, a budżet na nie przeznaczany można ściśle kontrolować. I to właśnie ze względu na swoją skuteczność, Google Ads (AdWords) cieszą się dziś tak dużą popularnością. Tak naprawdę trudno jest sobie obecnie wyobrazić wyszukiwarkę bez linków sponsorowanych znajdujących się nad i pod listą przedstawiającą organiczne wyniki wyszukiwania, ukazujących się na stronach partnerów czy na platformie YouTube.

Oczywiście, aby wyświetlanie reklam Google AdWords, a teraz Ads, przebiegało zgodnie z oczekiwaniami reklamodawców, kampanie należy tworzyć tak, aby przynosiły maksimum konwersji. Wybór słów kluczowych, określenie grup docelowych, stworzenie atrakcyjnego wizualnie komunikatu czy też ustawienie budżetu to podstawowe elementy, o które należy się zatroszczyć.

Bardzo ważne jest też to, aby do osiągnięcia swoich celów wykorzystać odpowiedni rodzaj kampanii. Obecnie możemy wybierać spośród wielu różnych wariantów, dzięki czemu możliwe jest dostosowanie przekazu do różnych grup docelowych. Najpopularniejsze kampanie Google Ads (AdWords) to te, które ukazują się m.in.:

  • w wyszukiwarce, w postaci komunikatów tekstowych w płatnych wynikach wyszukiwania,
  • na platformie Google Shopping w formie grafik z najważniejszymi informacjami (np. nazwa produktu, cena), na której sklepy internetowe mogą promować swoje produkty od razu w wynikach wyszukiwania.
  • w sieci reklamowej, na przykład na stronach internetowych lub w aplikacjach partnerskich w postaci reklam graficznych, tekstowych i multimedialnych,
  • na platformie YouTube – przed, w trakcie lub po treściach wideo, a także w wynikach wyszukiwania,
  • na mapach Google, gdzie przyczyniają się do promocji marki przede wszystkim na lokalnych rynkach.

Efektywnym rozwiązaniem są również kampanie remarketingowe. Stosując je, reklamodawcy mogą przypominać się ze swoją ofertą tym użytkownikom, którzy już kiedyś odwiedzili ich stronę internetową.

Tworzenie skutecznych kampanii reklamowych Google Ads (AdWords), które dzięki wyświetlaniu się w sieci, pozwolą na ściągnięcie ruchu na docelową stronę internetową, to niekończący się proces. Wymaga ciągłego monitorowania efektywności oraz optymalizacji reklam. Jednak ze względu na to, że rozwiązanie to wspiera m.in. budowanie widoczności marki oraz poprawia konwersje, to zainwestowany czas, budżet i zaangażowanie relatywnie szybko się zwracają.

To pytanie zadaje każdy reklamodawca, który dopiero planuje wykorzystanie linków sponsorowanych do osiągnięcia swoich celów biznesowych lub wizerunkowych.

Rozpoczęcie przygody z Google Ads (AdWords) jest samo w sobie dość proste – wystarczy założyć konto i zalogować się na platformie. Za to stworzenie efektywnych kampanii PPC i odniesienie sukcesu w sieci jest już znacznie większym wyzwaniem. Wymaga bowiem starannego zaplanowania strategii działania i uwzględnienia wielu czynników, które bezpośrednio lub pośrednio wpływają na efektywność.

Aby kampanie reklamowe w Google Ads (AdWords) przynosiły konwersje na oczekiwanym poziomie, należy zadbać o wiele aspektów. Pierwszym krokiem będzie określenie celów. Musimy bowiem jasno ustalić, po co tak właściwie inwestujemy w reklamę PPC? Czy chodzi o zwiększenie sprzedaży i ruchu na stronie? A może o lepszą rozpoznawalność marki w sieci lub o pozyskanie nowych klientów?

Oczywiście ustalenie celu kampanii, to dopiero początek, kolejne punkty na liście do odhaczenia to m.in.:

  1. dobór odpowiednich słów kluczowych,
  2. identyfikacja grupy docelowej,
  3. dobór typów reklam,
  4. zadbanie o jakość komunikatów,
  5. optymalizacja budżetu,
  6. wykorzystanie rozszerzeń oraz automatyzacji,
  7. testowanie rozwiązań Ads (AdWords),
  8. monitorowanie kampanii i wskaźników efektywności,
  9. analiza wyników,
  10. modyfikacja strategii na podstawie zebranych danych.

Ponadto jest jeszcze jeden element, o którym szczególnie początkujący reklamodawcy decydujący się na reklamę Google Ads (AdWords) często zapominają, a mianowicie: strona docelowa. Witryna powinna zachęcać użytkownika do jak najdłuższego pozostania w jej obrębie i wykonania oczekiwanej przez reklamodawcę akcji poprzez:

  1. szybkie działanie,
  2. prawidłowe wyświetlanie się na różnego rodzaju urządzeniach,
  3. wartościowy content,
  4. atrakcyjny wygląd,
  5. intuicyjną nawigację,
  6. a także uporządkowaną strukturę menu.

W przypadku e-commerce bardzo ważne będzie maksymalne uproszczenie ścieżki zakupowej, czyli takie skonstruowanie strony, aby dokonanie zakupu było łatwe i przyjemne, a także nie dawało użytkownikowi zbyt wiele okazji do porzucenia koszyka.

Efektywność reklam Google Ads

Każda osoba prowadząca własną firmę wie, że obecnie kluczową kwestią dla przetrwania na rynku jest podejmowanie trafnych decyzji biznesowych, pozwalających na uzyskanie oczekiwanego zwrotu z inwestycji. Dotyczy to również działań marketingowych, w tym również kampanii PPC. Z tego powodu maksymalizacja efektywności działań reklamowych powinna być traktowana priorytetowo.

Jak przekuć taką reklamę w zyski?

Niezbędna będzie optymalizacja reklam w Google Ads, która pozwoli wyeliminować generujące koszty i nieprzynoszące zysków elementy. Ułatwi też lepsze targetowanie grup docelowych, co ostatecznie może przełożyć się na znacznie większy ruch na stronie oraz wzrost konwersji. W ramach optymalizacji należy zająć się takimi aspektami kampanii jak:

  1. Słowa kluczowe podstawowe oraz long-tail – w tym przypadku ważny jest zarówno ich dobór, eksperymentowanie z typami dostosowań fraz, jak i regularna weryfikacja ich trafności;
  2. Słowa wykluczające – lista takich fraz pozwoli wyeliminować grupy użytkowników, do których nie chcemy trafić z naszą reklamą;
  3. Zarządzanie budżetem – kampanie PPC są tak skonstruowane, że umożliwiają na bieżąco monitorować nakłady oraz analizować zebrane dane, co pozwala lepiej planować wydatki i wypracować wyższy zwrot z inwestycji;
  4. Określenie różnych grup docelowych – dzięki precyzyjnemu kierowaniu reklam poprzez zdefiniowanie np. płci, wieku, zainteresowań czy lokalizacji odbiorców, łatwiej jest trafić do potencjalnych klientów;
  5. Dobór typu komunikatu – w większości przypadków dobrze sprawdzi się klasyczna tekstowa reklama Google Ads w wynikach wyszukiwania, jednak nie można zbagatelizować skuteczności kampanii wideo w YouTube i produktowych w wyszukiwarce, banerów wyświetlanych w witrynach partnerów, a w szczególności innowacyjnej, bazującej na technologii AI usługi Performance Max;
  6. Rozszerzenia – ich stosowanie pozwala dodać do reklamy przydatne dla użytkowników elementy, np. numer telefonu, lokalizację, linki do podstron czy oceny wystawione przez dotychczasowych klientów;
  7. CTA (Call To Action) – zachęta do działania umieszczona w nagłówku pozwoli lepiej motywować odbiorców do działania;
  8. Kondycja strony docelowej – szybka, przyjazna dla odbiorców i atrakcyjna wizualnie witryna to połowa sukcesu, ponieważ nawet najlepiej skonfigurowana reklama Google Ads nie przyniesie zysków, jeżeli strona internetowa nie zostanie poprawnie zoptymalizowana;
  9. Dostosowanie strony docelowej do różnych urządzeń – optymalizacja pod różne urządzenia pozwoli użytkownikom przeglądać płynnie jej zawartość na smartfonach, tabletach oraz komputerach stacjonarnych.
  10. Remarketing i retargetowanie – pozwolą personalizować treści oraz regularnie przypominać dotychczasowym i potencjalnym klientom o ich potrzebach zakupowych.

Jak pokazuje powyższa lista – elementów, o które należy się zatroszczyć w ramach optymalizacji reklamy Google Ads, jest sporo. Z tego powodu warto to zadanie powierzyć profesjonalistom. Wykorzystując wiedzę i doświadczenie, eksperci zajmą się maksymalizacją efektywności kampanii PPC, a to ogromna szansa dla reklamodawców na osiągnięcie wyznaczonych celów biznesowych oraz wizerunkowych.

“Uważaj na małe wydatki. Niewielki wyciek zatopi wielki statek”.

Te znane i nadal bardzo aktualne słowa wypowiedział Benjamin Franklin. Gdyby żył dziś, z takim podejściem biznesowym mógłby stać się ekspertem od zarządzania budżetem w Google Ads (AdWords). Na pewno zadbałby o to, aby stale monitorować oraz optymalizować wydatki na kliknięcia w ramach prowadzonych kampanii – tak, aby przynosiły oczekiwane konwersje i nie doprowadzały do przepalania budżetu na reklamę. Jednak Benjamin Franklin to postać historyczna, więc zarządzanie budżetem w Google Ads (AdWords) musimy wziąć we własne ręce. W jaki sposób?

Każdy reklamodawca, który decyduje się na wykorzystanie do swoich celów biznesowych reklamy rozliczanej w modelu PPC, czyli w systemie pobierania opłaty za kliknięcie linku przez użytkownika, powinien uważnie zarządzać środkami przeznaczonymi na takie działania promocyjne. Aby skutecznie inwestować, oszczędzać i uchronić się przed przepalaniem budżetu, należy pamiętać przede wszystkim o tym, aby:

  • Ustalić cel kampanii

Zwiększenie sprzedaży, rozpoznawalności marki, a może ruchu na stronie? Określenie celu kampanii to element, który pozwala ukierunkować wszystkie działania i pomaga w ustaleniu tego, jaka pula środków finansowych zostanie przeznaczona na reklamę.

  • Wybrać odpowiednią strategię budżetową

Google Ads (AdWords) to system charakteryzujący się dużą elastycznością, co oznacza, że umożliwia zaplanowanie wszystkich wydatków z góry. Aby to zrobić, należy ustalić budżet dzienny oraz budżet na okres trwania kampanii. Dzięki temu fundusze przeznaczone na działania promocyjne będą dystrybuowane proporcjonalnie każdego dnia (z możliwością automatycznego zwiększania lub zmniejszania o 20%, w zależności od ruchu).

  • Optymalizować z pomocą dostępnych narzędzi

Platforma, z poziomu której zarządza się kampaniami Google Ads (AdWords), daje reklamodawcom możliwość skorzystania z narzędzi do optymalizacji budżetu, m.in. z automatyzacji licytacji. Opcja ta pozwala na kontrolę stawek w czasie rzeczywistym i ułatwia dostosowanie licytacji do aktualnych warunków, również na podstawie prognoz. Należy pamiętać, że do pełnego wykorzystania potencjału strategii automatyzacji, kluczowe znaczenie ma określenie dokładnego celu kampanii.

  • Monitorować sytuację

Nawet w pełni zautomatyzowana kampania wymaga nadzoru. Dzieje się tak, ponieważ środowisko dystrybucji reklam PPC charakteryzuje się wysoką dynamiką zmienności, a wpływ ma na to wiele czynników. Z tego powodu zawsze należy trzymać rękę na pulsie.

  • Testować różne rozwiązania

Chcąc jak najlepiej wykorzystać środki przeznaczone na kampanie PPC, warto regularnie testować różne strategie. Takie eksperymenty nie tylko pozwalają sprawdzić, które rozwiązania przynoszą lepsze konwersje, ale też sprawiają, że reklamodawca lepiej poznaje zachowania swoich grup docelowych.

  • Analizować wyniki i wprowadzać zmiany na podstawie zebranych danych

Wydawać by się mogło, że raz opracowana, przynosząca oczekiwane wyniki strategia reklamowa Google Ads (AdWords) będzie już zawsze spełniała swoje zadanie. Jednak konkurencja nie śpi, dlatego rozwiązania, które jeszcze niedawno znakomicie się sprawdzały, mogą po jakimś czasie po prostu przestać działać. Dlatego tak ważna jest regularna analiza efektywności i obserwacja wskaźników konwersji, klikalności, zwrotu z inwestycji oraz wielu innych elementów. Zebrane w ten sposób dane pozwolą zmodyfikować strategię kampanii PPC tak, aby lepiej korespondowała z aktualnymi potrzebami grup docelowych.

Zarządzanie budżetem w Google Ads (AdWords) jest sporym wyzwaniem. Mimo to optymalizacja wydatków i ich ciągłe monitorowanie potrafi przynieść realne oszczędności. W rezultacie zainwestowany czas oraz pieniądze mają szansę zwrócić się z nawiązką. A o to przecież w biznesie chodzi – aby działać efektywnie i zarabiać.

Opłacalność reklam w Google Ads

Pytanie to zadaje właściwie każdy przedsiębiorca, który rozważa wykorzystanie marketingu cyfrowego do promowania własnej marki, produktów czy usług. Opłacalność reklamy Google Ads zależna jest od wielu czynników, a fundamentalną kwestią jest prawidłowe zoptymalizowanie kampanii PPC.

Nie da się ukryć, że jest to niekiedy znacząca inwestycja środków finansowych oraz czasu. Należy więc zadbać o to, aby całokształt działań przyniósł oczekiwane korzyści, na przykład w postaci zwiększenia ruchu na stronie, wzrostu konwersji czy zbudowania pozytywnego wizerunku marki w sieci. Z tego względu tworzenie efektywnych ogłoszeń i grup reklamowych wymaga zaangażowania. Choć dobrze dobrane słowa kluczowe w reklamach Google Ads to część sukcesu, nie obejdzie się bez takich działań jak skrupulatna analiza zachowań grup docelowych, nieustanne monitorowanie sytuacji czy ciągłe modyfikowanie strategii tak, aby zmaksymalizować jej efektywność.

Jakkolwiek, kampanie PPC nie bez powodu są obecnie tak popularne. Zdecydowanie bowiem zwiększają szansę na trafienie w odpowiednim momencie do potencjalnego klienta i przekucie jednego kliknięcia wirtualnej reklamy Google Ads w realny zysk.

Strategie reklam Google Ads

Na efektywność kampanii PPC składa się wiele czynników i aby w pełni wykorzystać możliwości reklamy Google Ads, należy zadbać o to, aby przyjęta strategia działania była skuteczna.

Niestety, nie istnieje uniwersalny przepis na jedyną słuszną i przynoszącą maksimum zwrotu kampanię reklamową. Wynika to między innymi z faktu, że każda branża rządzi się swoimi prawami, inaczej też podchodzi się do konfiguracji komunikatów w przypadku małych, lokalnych firm i inaczej w sytuacji, kiedy reklamodawcą jest duże przedsiębiorstwo działające globalnie. Istnieją jednak strategie, dzięki którym można skutecznie dotrzeć do docelowej grupy odbiorców. Do najpopularniejszych należą obecnie kampanie Google Ads w sieci wyszukiwania, kampanie w sieci reklamowej nazywane powszechnie displayowymi, a także kampanie produktowe. Świetnym rozwiązaniem jest również remarketing, czyli takie kierunkowanie komunikatów, aby trafiały ponownie do osób, które już odwiedziły stronę czy też zakupiły w przeszłości dany produkt.

Warto również mieć świadomość tego, że w przypadku kampanii PPC, w tym również reklam Google Ads, na reklamodawcę czyha kilka pułapek. Z tego powodu tak ważna jest czujność i prawidłowe zarządzanie budżetem przeznaczanym na tego typu marketing cyfrowy.

Powszechnym zjawiskiem jest przede wszystkim przepalanie budżetu.

Dzieje się tak w sytuacjach, kiedy kampania Google Ads nie jest prawidłowo zoptymalizowana – w rezultacie fundusz przeznaczony na działania kończy się, zanim zacznie ona wypracowywać zyski. Można jednak temu zapobiec, zlecając audyt w cieszącej się dobrą opinią agencji i stosując skuteczne strategie reklamowe Google Ads. Wśród często popełnianych błędów wpływających na to, że kampania nie przynosi oczekiwanych zysków, wymienić można m.in.:

  • dodawanie do kampanii zbyt ogólnych słów kluczowych i niestosowanie fraz long-tail,
  • pomijanie korzystania ze słów wykluczających,
  • poleganie na domyślnej konfiguracji ustawień konta oraz kampanii,
  • nieprawidłowe lub niepełne zdefiniowanie grupy docelowej,
  • odstąpienie od obserwowania konkurencji,
  • a także rezygnacja z przeprowadzenia testu przed uruchomieniem kampanii.

Do błędów zaliczyć należy również pozostawienie reklamy Google Ads samej sobie, czyli brak weryfikacji efektów i utrzymywanie tych kampanii, które drenują budżet, przynosząc jednocześnie niewiele zysku.

Konwersje w reklamach Google Ads

Przedsiębiorcy, którzy inwestują w reklamy Google Ads, oczekują jednego: efektywności.

Na szczęście wysokie konwersje w Google Ads są jak najbardziej osiągalne dla każdego reklamodawcy. Nie da się jednak uzyskać dobrych wyników, działając jedynie na domyślnych ustawieniach i nie angażując się w prowadzenie kampanii. W celu poprawienia współczynnika konwersji należy więc szczególnie zadbać zarówno o optymalizację słów kluczowych, jak i struktury kampanii.

Optymalizacja słów kluczowych to m.in:

  • stosowanie trafnych fraz podstawowych,
  • wykorzystanie fraz long-tail, co pozwala zawęzić tematykę i skupić się na konkretnym elemencie (usługa, produkt),
  • umieszczanie brandu we frazach,
  • stosowanie słów wykluczających, dzięki czemu reklama nie wyświetli się tym grupom docelowym, które nas nie interesują.

W przypadku struktury kampanii Google Ads należy pamiętać, że składa się ona z trzech elementów – konta, kampanii i grup reklam. Każdą z tych warstw można zoptymalizować, co w ostatecznym rozliczeniu ma szansę wpłynąć na wzrost konwersji.

Do popularnych działań w tym obszarze należy między innymi dostosowanie struktury konta Google Ads do struktury witryny. W rezultacie kierowanie potencjalnych klientów do poszczególnych podstron jest łatwiejsze, a użytkownicy nie irytują się koniecznością szukania reklamowanego produktu na stronie. Bardzo ważne jest też grupowanie reklam w taki sposób, aby odpowiadały one konkretnym podstronom czy kategoriom produktów lub usług i były ściśle powiązane z trafnymi słowami kluczowymi wykorzystywanymi do promowania konkretnych elementów na stronie.

Jak pokazują powyższe przykłady, w ramach optymalizacji konwersji można wykonać wiele działań dotykających różnych zagadnień. Prawidłowo skonfigurowane elementy reklamy Google Ads to większe szanse na przyciągnięcie użytkowników na stronę, a co za tym idzie – na osiąganie wysokich wyników przekładających się bezpośrednio na sukces rynkowy.

Adwords oferuje więcej

Reklamodawcy korzystający z tego systemu doceniają przede wszystkim możliwość monitorowania oraz analizy danych, co ułatwia modyfikowanie strategii i dostosowywanie jej do potrzeb odbiorców. Ogromne znaczenie ma też fakt, że budżet na kampanie Google Ads (AdWords) można szczegółowo zaplanować, właściwie co do ostatniej złotówki. Dzięki temu nie trzeba obawiać się, że nagle na działania w zakresie marketingu cyfrowego będziemy potrzebować znacznie więcej środków finansowych niż początkowo zakładaliśmy.

Korzystanie z tego systemu może być jednak sporym wyzwaniem, przede wszystkim ze względu na wielopoziomową konfigurowalność oraz wysoką czułość na optymalizację. Z tego powodu, planując działania z wykorzystaniem Google Ads (AdWords), warto powierzyć to zadanie certyfikowanym profesjonalistom z renomowanej agencji SEO.

Reklama w systemie rozliczania PPC to popularny sposób na zwiększenie ruchu na stronie i lepsze konwersje. Takie kampanie wymagają jednak ciągłego nadzoru, na co pozwala Google Ads Manager. Jest to narzędzie opracowane z myślą o tym, aby usystematyzować oraz zoptymalizować wszystkie działania potrzebne do tego, aby nasz przekaz trafiał tam, gdzie powinien i spełniał swoje zadanie, czyli generował maksymalne zyski. Z jego poziomu można tworzyć, edytować oraz monitorować skutecznie wszystkie kampanie w Google Ads (AdWords). To jednak nie wszystko – nieoceniona w walce o lepszą widoczność w płatnych wynikach wyszukiwania jest również funkcja raportowania, a także możliwość wykorzystania tego narzędzia do optymalizacji budżetu.

A w jaki sposób wykorzystać Google Ads Managera do skutecznego zarządzania kampaniami nazywanymi do niedawna AdWords?

Krok I

Pierwszą czynnością, którą trzeba wykonać, aby zająć się tworzeniem własnych kampanii Google Ads (AdWords), jest założenie konta. Na szczęście procedura ta jest bardzo prosta – wystarczy podążać za wskazówkami na stronie. Nie zajmuje to wiele czasu i właściwie już po kilku minutach możemy zalogować się i przystąpić do działania. Warto na początek zapoznać się z głównymi sekcjami narzędzia, w szczególności z biblioteką reklam, ustawieniami kampanii oraz panelem przeglądu.

Krok II

Kolejnym krokiem będzie oczywiście utworzenie pierwszych reklam Google AdWords (Ads). W panelu menadżera znajduje się przycisk “kampanie” – to właśnie tutaj prowadzić będziemy działania. Podobnie, jak w przypadku rejestracji, przez proces ten przeprowadzą nas jasne do zrozumienia instrukcje. Na tym etapie warto zadbać o takie kwestie, jak:

  • główny cel kampanii,
  • dobór rodzaju kampanii,
  • określenie grupy docelowej.

Priorytetowo należy potraktować również dobór słów kluczowych, ponieważ to na ich podstawie nasze reklamy Google Ads (AdWords) będą wyświetlały się w płatnych wynikach wyszukiwania.

Krok III

To na tym etapie przygotujemy treści reklam Google Ads (AdWords). Należy pamiętać o tym, aby były one atrakcyjne dla odbiorców, dzięki czemu targetowanie grup docelowych powinno przynieść oczekiwane konwersje. Oprócz treści reklam trzeba będzie jeszcze ustalić budżet oraz strategię licytacji. Następnie kampanie można opublikować – od tego momentu będą pracować na naszą korzyść. Co ważne, należy stale monitorować ich efektywność. Dzięki temu szybko wyłapiemy i zoptymalizujemy te elementy, które nie przynoszą konwersji lub przepalają budżet.

Ze względu na ogromny potencjał komunikatów rozliczanych w systemie PPC, nie można ich bagatelizować i opłaca się wykorzystać je do osiągnięcia własnych celów biznesowych lub wizerunkowych. Warto mieć też na uwadze fakt, że rola narzędzia Google Ads Manager w kampaniach reklamowych funkcjonujących do niedawna pod nazwą AdWords jest znacząca, a zarządzanie działaniami z jego pomocą przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala na lepszą organizację pracy, ułatwia optymalizację reklam, a także daje wgląd w efektywność obranej strategii.

Na efektywność kampanii PPC wpływa wiele czynników, jednak to dobór odpowiednich fraz jest w przypadku Google Ads (AdWords) aspektem priorytetowym. Wyselekcjonowane słowa kluczowe sprawiają, że po wpisaniu danego wyrażenia w wyszukiwarkę przez użytkownika, w płatnych wynikach wyświetlają się reklamy odpowiadające treści zapytania.

Takie precyzyjne komunikaty mają większe szanse na zainteresowanie użytkowników, którzy w danym momencie poszukują konkretnego produktu lub usługi, czyli wykazują potrzebę zakupową. Szczególnie że w tym modelu reklamowym płacimy za kliknięcia linku, czyli za to, że potencjalny klient po zobaczeniu komunikatu promującego witrynę odwiedzi naszą stronę. Można więc z pełnym przekonaniem stwierdzić, że trafnie dobrane słowa kluczowe są podstawą sukcesu kampanii Google Ads (AdWords).

A w jaki sposób stworzyć listę fraz, które pozwolą na uzyskanie maksymalnej efektywności kampanii PPC?

  • Wykorzystanie ogólnie dostępnych narzędzi pomagających w tworzeniu list słów kluczowych.

Jednym z nich jest Planer, który znajduje się w panelu Google Ads (AdWords). Narzędzie to zaprojektowano tak, aby ułatwiało odnalezienie najodpowiedniejszych fraz. Zawsze należy skupiać się na tym, aby słowa kluczowe jak najlepiej korespondowały z tym, co oferujemy. Bez względu na to, czy naszym celem jest zwiększenie sprzedaży produktów, promocja usługi czy budowa zaufania do marki.

  • Stosowanie różnych rodzajów fraz

W przypadku słów kluczowych powszechnym błędem popełnianym przez osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z płatną reklamą Google Ads (AdWords), jest skupianie się jedynie na frazach ogólnych. W rezultacie pomijane są te z długiego ogona (long-tail), co nie pozwala na pełne wykorzystanie potencjału kampanii PPC.

  • Pogrupowanie fraz

Dzięki temu utworzymy spersonalizowane reklamy, co umożliwia precyzyjne targetowanie odbiorców reklam.

  • Testowanie i analizowanie

Ciągłe monitorowanie kampanii Google Ads (AdWords) oraz testowanie nowych strategii, pomoże Ci w optymalizacji reklam, w szczególności w wyeliminowaniu tych elementów, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Ponadto dzięki analizie zebranych danych i śledzeniu wyników poznasz preferencje swoich grup docelowych i dowiesz się, które słowa kluczowe są najefektywniejsze i przynoszą największe konwersje.

  • Nieustanne udoskonalanie kampanii

Ze względu na dużą dynamikę zmian zachodzących w globalnej sieci, w internecie nic nie jest dane raz na zawsze. Tym samym nawet najefektywniejsza kampania PPC po jakimś czasie może przestać przynosić oczekiwane zyski. Optymalizację słów kluczowych należy więc traktować jako ciągły proces i nie spoczywać na laurach w momencie, kiedy reklama zaczyna przynosić oczekiwane konwersje.

Warto też pamiętać o kwestii ustalenia budżetu. Określając kwotę, jaką jesteśmy w stanie zapłacić za kliknięcie poszczególnych słów kluczowych, ustalamy pozycję reklamy w aukcjach. Należy pamiętać, że stawki dla poszczególnych fraz mogą drastycznie się różnić, a zależy to od ich konkurencyjności. Im więcej chętnych na wypromowanie danego słowa kluczowego, tym więcej musimy przeznaczyć na kliknięcie.

Co ważne, zawsze istnieje możliwość powierzenia prowadzenia kampanii PPC fachowcom. Certyfikowani eksperci posiadają bowiem niezbędną wiedzę i bogate doświadczenie w zakresie Google Ads (AdWords), dzięki czemu najlepiej zajmą się stworzeniem reklam, ich optymalizacją oraz monitorowaniem.

Kampanie PPC mają jedną niezwykle przydatną cechę: są mierzalne. Dzięki temu określenie tego, czy konkretne rozwiązania przynoszą oczekiwane efekty i są skuteczne, jest relatywnie proste. Co więcej, skrupulatna analiza wyników reklam Google Ads (AdWords), to również możliwość wykorzystania zebranych danych w dalszym planowaniu strategii i dostosowania działań do zmieniającej się dynamicznie sytuacji. Dzięki temu możliwe jest m.in. zwiększenie efektywności poprzez eliminację tych elementów, które nie przynoszą konwersji.

Co więcej, wyniki kampanii analizować można na różne sposoby, a szczególnie pomocne są w tym przypadku wskaźniki efektywności kampanii, czyli KPIs. Ułatwiają zbadanie takich aspektów, jak:

  • stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby wyświetleń (CTR),
  • średnia cena kliknięcia (CPC),
  • zwrot z inwestycji (ROI),
  • stosunek liczby konwersji do liczby kliknięć (CR),
  • jakość ogłoszeń (Quality Score),
  • odrzucenia strony przez użytkowników (Bounce Rate),
  • wydajność słów kluczowych.

Oczywiście wskaźników efektywności kampanii Google Ads (AdWords) jest znacznie więcej i warto wykorzystywać wszystkie te, które pozwalają mierzyć skuteczność wybranej strategii w przybliżaniu nas do głównego celu.

W przypadku platformy Google Ads (AdWords) opłaca się korzystać również z opcji, jaką jest segmentacja danych. Platforma ta pozwala bowiem nie tylko na całościowe analizowanie wyników, ale również na szczegółowe przyglądanie się poszczególnym poziomom. Dzięki segmentacji można przeglądać wyselekcjonowane dane, na przykład dotyczące grup reklam, słów kluczowych czy urządzeń, na których reklamy Google Ads (AdWords) są wyświetlane. To świetny sposób na pozyskanie cennych informacji na temat konkretnych obszarów. W rezultacie jeszcze łatwiej jest wyłapać słabe ogniwa, czyli te elementy kampanii, które nie generują wystarczających konwersji, za to mogą doprowadzać do przepalenia budżetu.

Pierwszą zasadą tworzenia efektywnego linku jest doprecyzowanie frazy, która nasuwa się jako pierwsza i jest bardzo ogólna, na przykład „buty”. Znacznie trafniejsze i chętniej wpisywane przez internautów będą na przykład „buty XYZ, Bydgoszcz”.

Następnym krokiem jest przyporządkowanie konkretnych reklam do konkretnych słów kluczowych: zatem jeżeli reklamodawcę wyróżnia kilka wyrażeń, każde z nich powinno być odzwierciedlone przez link sponsorowany.

W efekcie mamy kilka reklam pogrupowanych kategoriami. Po przeanalizowaniu, które słowa kluczowe są najczęściej wpisywane przez internautów, warto je wyeksponować. Umieszczając popularną frazę w tytule reklamy, prawdopodobnie zwiększymy liczbę kliknięć przy tej samej liczbie wyświetleń, a to z kolei umożliwi poprawę CTR.

Zwiększanie ruchu uzyskać można również poprzez rozważną strategię finansową, czyli ustawienie takiego budżetu dziennego, który zwiększy szanse na wartościowe kliknięcia. Czasami ustalenie kwoty jest owocem metody prób i błędów – internauci nie wpisują wyrażeń na komendę ani automatycznie, dlatego trzeba zrobić mały rekonesans (narzędzia Google służą temu doskonale) i optymalizować budżet.

Obok ilościowych zmian, czyli ekonomicznych kalkulacji, trzeba czuwać nad Wynikiem Jakości i rankingiem – receptą w tym wypdku jest optymalizować, optymalizować, optymalizować: wyrażenia, kampanie, treści linku.

Dalej można rozszerzać lokalizację, na którą kierowana jest kampania, a więc przeformułować geograficznych adresatów/ może buty XYZ zechcą kupić nie tylko bydgoszczanie? Niekiedy okazuje się, że największy ruch mogą generować wyrażenia, o których nie pomyśleliśmy. Dlatego przy prowadzeniu kampanii zawsze należy pamiętać, że reklama w Internecie to zjawisko inteligentne i trzeba czuwać nad przekazem właściwie stale. Ale od czegóż są specjaliści Google Ads.
blog-sunrise-5
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 34

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 2.8 / 5. Vote count: 15

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest reklama PPC? Ikona 10:00 min 28.09.2023 Reklamy PPC pomagają w wypromowaniu produktu lub usługi zarówno na lokalnym, jak i globalnym rynku. Pozwalają przede wszystkim na precyzyjne targetowanie potencjalnych klientów, co jest ich ogromną zaletą. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.2 / 5. Vote count: 50

No votes so far! Be the first to rate this post.

Błędy, których lepiej nie popełniać w kampaniach Facebook Ads Ikona 5:00 min 20.11.2023 Prowadzisz kampanie płatne na Facebooku albo szerzej – w systemie Meta? Sprawdź, czy nie popełniasz błędów, które negatywnie wpływają na Twoje wyniki! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 18

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google AdSense Ikona 4:00 min 01.08.2023 Sprzedaż własnych produktów i usług to najprostszy sposób na to, by zarabiać w sieci. Czy na pewno tak jest? Przeczytaj poniższy artykuł, a dowiesz się, co to Google AdSense. Przedstawiamy zasady działania tego systemu i pokazujemy, dlaczego stanowi łatwe źródło przychodu w Internecie. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 18

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700