Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 5:00 min Ikona Bartłomiej Matulewicz 04.04.2023

ChatGPT i sztuczna inteligencja – szanse i zagrożenia

Istnieje wiele definicji sztucznej inteligencji. Na temat AI (ang. artificial intelligence) prowadzone są debaty na płaszczyznach naukowych, publicystycznych, prawnych, politycznych, technologicznych, społecznych czy filozoficznych. Bazując tylko na nazwie, można wnioskować, że sztuczna inteligencja, to inteligencja wykazywana lub wytwarzana przez sztuczną materię. Utożsamiamy AI z oprogramowaniem i urządzeniami, które są w stanie realizować zadania w sposób zbliżony do człowieka.

Z drugiej strony samo pojęcie inteligencji sprowadza się do zdolności postrzegania otoczenia, analizy informacji, wyciągania wniosków i dostosowania. Cecha ta wpływa na sprawność w rozwiązywaniu problemów, interpretowania sytuacji i wybierania możliwie najlepszych rozwiązań. Inteligencję można definiować wielorako – poza mierzalnymi ramami, często określa się nią umiejętności kreatywne (jak chociażby umiejętność malowania, śpiewania, gry na instrumencie), interpersonalne (umiejętność nawiązywania kontaktów, sprzedaży, odczytywania i przekazywania uczuć) oraz wiele innych.

O ile wciąż ciężko nam wyobrazić sobie, aby maszyny były w stanie realizować działania o charakterze emocjonalnym i społecznym, o tyle co raz sprawniej radzą sobie one z tymi obszarami inteligencji, które są mniej abstrakcyjne.

Co umożliwia sztuczna inteligencja

W mojej definicji AI, sztuczna inteligencja, przede wszystkim umożliwia rozwiązywanie złożonych problemów oraz realizowanie działań w sposób, który nie wymaga dodatkowego zaangażowania człowieka. Maszyny i programy uzbrojone w algorytmy są w stanie podejmować decyzje na podstawie wiedzy, a w dobie Big Data, wiedza ta jest niemal nieograniczona. Tym samym sztuczna inteligencja pozwala automatyzować pracę człowieka i maszyn, optymalizować procesy i wyciągać najlepsze możliwe wnioski. Za sprawą sztucznej inteligencji możemy przewidywać zjawiska w skali makro, ale też możemy podnosić efektywność w skali mikro.

Możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji są niemal nieograniczone. Dotąd AI było utożsamiane z największymi firmami w dziedzinie technologii, dziś z zaawansowanych algorytmów i danych korzystają mali przedsiębiorcy, a nawet zwykli konsumenci. A do rozwiązania jakich między innymi problemów i zadań można wykorzystać sztuczną inteligencję?

  • Tworzenia spersonalizowanych komunikatów reklamowych
  • Analizy zachowań użytkownika na stronie i oceny szansy na konwersję
  • Monitoringu obciążenia maszyn produkcyjnych i planowania zasobów
  • Zabezpieczania systemów przed nieuprawnionym dostępem / nieoczekiwanym zachowaniem
  • Zarządzania relacjami z klientem przez systemy oparte na wirtualnym doradztwie
  • Ochrony zdrowia, tworzenia planów żywieniowych i aktywności fizycznej, oceny poziomu zdrowia
  • Wsparcia w tworzeniu multimediów
  • Wsparcia w tworzenie treści

Czym jest ChatGPT

Skoro wiemy już mniej więcej, czym jest sztuczna inteligencja, pora przejść do tematu, który jest ostatnimi czasy cieszy się ogromną popularnością. W największym uproszczeniu ChatGPT to wirtualny rozmówca, który odpowiada na nasze pytania i daje rozwiązania dla często złożonych problemów.

Idea tego narzędzia nie jest nowa – wielu z nas pamięta zdumienie, gdy w trafiło na stronę internetową, która potrafiła odgadnąć osobę, o której myślimy na podstawie udzielanych przez nas odpowiedzi. Sama konstrukcja tego systemu z perspektywy czasu wydaje się banalnie prosta, niemniej wówczas mogliśmy odnosić wrażenie, że po drugiej stronie monitora musi siedzieć żywy człowiek. Całość bazuje na bardzo popularnej grze „zgadnij kto” – popularnym przykładem jest https://pl.akinator.com/game

akinator

Oczywiście ChatGPT jest nieporównywalnie bardziej zaawansowany, ale idea działania jest zbliżona. Narzędzie jest potężnym zbiorem algorytmów, funkcji, które przetwarzają posiadane dane i serwuje odpowiedzi nawet na najbardziej złożone odpowiedzi.

Tym samym ChatGPT jest wirtualną encyklopedią i doradcą, ubranym w szaty przypominające istotę rozumną, odpowiadającą na pytania w języku naturalnym.

ChatGPT – możliwości i ograniczenia

Narzędzie stworzone przez OpenAI budzi ogromne zainteresowanie, ale też równie duże kontrowersje. ChatGPT bazuje na modelu GPT w wersji 3,5 – który opiera się na ponad 175 miliardach różnych parametrów i jest „nakarmiony” 800 gigabajtami tekstu, na który składają się chociażby książki i strony internetowe.

Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez OpenAI, informacje przetwarzane przez ich narzędzie są aktualne do września 2021 roku. Tym samym wirtualny doradca nie udzieli nam w pełni aktualnej odpowiedzi, jeśli będzie ona zależna od informacji wytworzonych po tej dacie.

Ponadto ChatGPT ma pewne ograniczenia – wśród nich można wymienić:

  • ograniczenie przekazywania informacji o charakterze krzywdzącym / niezgodnym z prawem;
  • jakość odpowiedzi jest zależna od jakości zapytania – zbyt ogólne pytania mogą generować błędne odpowiedzipowtarzalność, brak zrozumienia i dopasowania do kontekstu.

Jakie zastosowanie może mieć ChatGPT?

Znając możliwości o ograniczenia ChatGPT postanowiłem zadać to pytanie bezpośrednio u źródła i zapytać ChatGPT, do czego może być wykorzystywany. W jakich zastosowaniach odnajduje się wirtualny doradca?

  • obsługa klienta –wirtualny pracownikiem, który będzie doradzał klientom w czasie rzeczywistym 24/7;
  • edukacja – oferowanie możliwości zadawania pytań wirtualnemu nauczycielowi oraz bycie wirtualnym korepetytorem, wyjaśniającym skomplikowane działania matematyczne;
  • rozrywka – tworzenie gier, pisanie tekstów piosenek, wierszy, opowiadaniu żartów;
  • automatyzacja – relizacja powtarzalnych procesów w firmie, jak np. generowanie raportów, odpowiadanie na maile;
  • tłumaczenie treści;
  • tworzenie treści na stronę internetową, opisów produktów, ale też szablonów dokumentów;
  • weryfikacja błędów – weryfikowanie realizowanych pzadań;
  • marketing – pomoc w tworzeniu kampanii reklamowych i przekazów dopasowanych do odbiorcy;
chat-gpt

Jaki wpływ ChatGPT może mieć na świat?

Z pewnością ChatGPT stanowi swojego rodzaju rewolucję, przede wszystkim za sprawą zdobycia szybkiej i globalnej popularności. Błyskawiczny wzrost popularności narzędzia zatrząsnął fundamentami znanego nam dotąd Internetu. Nagle okazało się, że dominująca pozycja Google może być zagrożona, a Microsoft już ostrzy zęby na wykorzystanie ChatGPT w swoich systemach – najlepszym przykładem jest udostępnienie ChatGPT w Bingu.

Chat GPT może pozytywnie wpłynąć na jakość życia przeciętnego człowieka. Współpraca człowieka z maszyną staje się co raz wygodniejsza, ponieważ przyjmuje formę rozmowy. W efekcie, gdy zaciera się granica między komunikacją człowieka z człowiekiem, a człowieka z komputerem, korzystanie z  AI staje się dla nas co raz bardziej naturalne. Wirtualni lekarze mogą okazać się dużo bardziej skuteczni w wykrywaniu chorób, wirtualni doradcy mogą pomóc w podejmowaniu ważnych dla Nas decyzji, a wirtualni marketingowcy mogą podnieść efektywność naszych biznesów.

Z drugiej strony, ChatGPT nie jest doskonały. Jest narażony na błędy wynikające z braku aktualnych danych, czy nieprecyzyjnie zadanych pytań. Ponadto jak każdy algorytm, ChatGPT może stać się przedmiotem manipulacji. Wykorzystany w nieodpowiedni sposób, ChatGPT może być szkodliwy. Na pewno z dużym krokiem do przodu ma być spodziewana i zapowiedziana w najbliższym czasie wersja GPT-4.

Tu też warto zastanowić się trochę szerzej nie tylko nad samym ChatGPT, ale też innymi możliwościami oferowanymi przez nowoczesne technologie. Oprogramowania do tworzenia grafik na podstawie instrukcji tekstowej, mogą zastąpić artystów i fotografów. Oprogramowania do zaawansowanej edycji audio i video mogą zastąpić aktorów i lektorów – ale też mogą być krzywdzące / wprowadzać w błąd (chociażby za sprawą DeepFace). Coraz głośniejsza staje się dyskusja na temat wpływu sztucznej inteligencji na społeczeństwo.

O szansach i zagrożeniach napiszę jednak w osobnym artykule.

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 15

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach!

Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Brand safety: czym jest i na czym polega? Ikona 3:00 min 14.09.2023

Brand safety: czym jest i na czym polega?

Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że zdecydowana większość decyzji związanych z robieniem zakupów czy korzystaniem z usług podejmowana jest w sieci. Nie powinno dziwić więc, że spora część działań marketingowych prowadzona jest właśnie w świecie cyfrowym. Należy pamiętać jednak, że internet to miecz obosieczny – a brak ochrony marki przed nieodpowiednimi treściami może zaszkodzić reputacji firmy. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55