Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 6:40 min Ikona Bartłomiej Żydkiewicz 28.02.2023

Zmiana domeny – jak zmienić domenę i nie stracić na SEO?

Domena internetowa to jeden ze składników tożsamości firmy w sieci. To internetowy adres przedstawiony w sposób zrozumiały i łatwy do zapamiętania. To również element budowy reputacji naszej witryny. To właśnie dla wzmocnienie domeny budujemy zaufanie w sieci, publikujemy wpisy blogowe oraz wzmianki o marce.

Dlaczego zmienia się domenę strony?

Zacznijmy od tego, że zmiana domeny wiąże się z podjęciem trudnej decyzji. Decydujemy się na to na przykład w przypadku przyjęcia nowej strategii promocji, w wyniku zmiany nazwy firmy czy po prostu przez utratę domeny na rzecz innego abonenta.

Niezależnie od przyczyny zmiana domeny wymaga odpowiedniego przygotowania, zebrania danych oraz spisania planu migracji domeny. Niezbędna będzie także pomoc informatyka bądź opiekuna hostingu, który pomoże przebrnąć przez techniczne aspekty konfiguracji DNS oraz serwera.

Zagrożenia dla pozycjonowania związane są ze zmianą domeny

Adres strony internetowej jest elementem budowy wizerunku firmy w sieci – to do niego Google przypisuje moc serwisu w kontekście wyświetlania rankingu w wynikach wyszukiwania. Zmiana domeny to bardzo poważny ruch i prawdziwe zagrożenie dla pozycjonowania strony. Źle przeprowadzana migracja może spowodować znaczące spadki pozycji oraz widoczności serwisu. Praktycznie za każdym razem dojdzie do wahania wyników – w trakcie przeindeksowania to nawet naturalne. Dlatego tak ważne jest przygotowanie odpowiedniego planu migracji.

it-administrator-with-software-upgrade-process-on-laptop-digita

Zmian domeny – krok po kroku

1. Przekierowanie domeny

Pierwszym etapem jest wykonanie przekierowania pomiędzy domenami oraz konfiguracja panelu CMS wraz z ustawieniem odpowiedniej domeny. Wszystkie stare adresy powinny zostać przekierowane na ich odpowiedniki w nowej domenie. Co istotne – jedyny zalecany typ przekierowania to 301. To pozwoli nie tylko na płynne przejście użytkownika, ale przeniesie także wypracowaną moc przez pozycjonowanie.

Typ przekierowania nie jest widoczny dla zwykłego użytkownika. Aby je zweryfikować możemy skorzystać z darmowych narzędzi jak redbot.org lub httpstatus.io.

2. Przekierowanie plików

Częstym błędem przy zmianie domeny jest brak zastosowania przekierowania także dla plików statycznych jak PDF czy DOCX. Te pliki są często poza strukturą witryny i sama modyfikacja ustawień w CMS może okazać się niewystarczająca. Aby uniknąć tej sytuacji, należy zawsze pamiętać o wdrożeniu przekierowania w pliku konfiguracji serwera .htaccess – to on zapewni przekierowania dla tych plików.

3. Linkowanie wewnętrzne

Po wykonaniu przekierowania sprawdzamy, czy w obrębie witryny zostały zaktualizowane odnośniki wewnętrzne. Zależy to często od systemu CMS lub technologii wykonania naszej strony. Szukamy linków, które posiadają bezwzględny adres poprzedniej wersji witryny – w ten sposób powodując wyjście (i po chwili powrót) botów. Wymagają one aktualizacji. Szukajmy ich w nawigacji (menu górnej), w samym tekście lub na podlinkowanych elementach graficznych.

Istnieją rozwiązania, które pomogą automatycznie odnaleźć błędne linki – są to popularne i często darmowe narzędzia jak Screaming Frog czy Ahrefs Site Explorer.

4. Weryfikacja optymalizacji meta-tagów

Po zmianie domeny należy zweryfikować poprawność ustawień SEO w kontekście meta-tagów w zakresie wersji kanonicznych oraz hreflangów. Te odnośniki i ustawienia nie są widoczne na pierwszy rzut oka, a często zawierają odnośniki posiadające poprzednią wersję witryny. Jeżeli w meta-title umieszczamy nazwę domeny jako brand – to też musimy go zaktualizować. Te znaczniki odnajdziemy w sekcji HEAD. Jeżeli nie mamy wersji językowej, nie musimy się martwić o konfigurację hreflangów.

W zależności od CMS mapa witryny może aktualizować się automatycznie już po zmianie jego konfiguracji. Mapę witryny można także wygenerować narzędziem zewnętrznym xml-sitemaps.com, które jest darmowe dla serwisów z site nieprzekraczającym 500 adresów URL.

5. Aktualizacja sitemapy

Kolejne działanie to aktualizacja adresów URL w mapie witryny. To ona zawiera bezpośrednie odnośniki do domeny. To także niezła okazja do jej aktualizacji o najnowsze adresy URL. Jeżeli do tej pory nie było zainstalowanej mapy witryny – nic straconego. Jej stworzenie oraz zgłoszenie w narzędziu Google Search Console z pewnością pomoże w indeksacji nowej wersji witryny.

6. Weryfikacja robots.txt

Plik robots.txt reguluje dostęp do zasobów witryny czy adresów URL dla botów internetowych. W tym pliku znajdują się informacje oraz reguły, które mogą wymagać aktualizacji. Często jest to także miejsce bezpośredniego wskazania mapy witryny. Plik ten jest dostępny zawsze w folderze głównym domeny pod adresem domena.pl/robots.txt.

7. Dane kontaktowe

To mniej istotny punkt dla SEO, ale posiada wartość biznesową oraz PR-ową. Warto sprawdzić dane teleadresowe w witrynie np. czy adres e-mail do kontaktu nadal jest oparty o poprzedni adres domeny. Dodatkowo nie należy zapominać o materiałach zewnętrznych, jak wizytówki, gadżety reklamowe oraz inne materiały promocyjne. Aktualizacja domeny w tym miejscu pozwoli przenieść bezpośredni ruch na nowy adres witryny.

8. Social Media

Zmiana adresu strony internetowej wiąże się także z aktualizacją profilów w mediach społecznościowych. Modyfikacji mogą wymagać nie tylko informacje o profilu, ale także wpisy linkujące do serwisu.

9. Narzędzia Google

Jednym z ostatnich etapów jest aktualizacja narzędzi Google – może to wymagać ponownych weryfikacji oraz zaawansowanej konfiguracji. Najpopularniejsze narzędzia w SEO to oczywiście Google Search Console czy Google Analytics, ale nie zapominajmy także o wizytówce w Profilu firmy w Google (w serwisie Google Mapy podany jest link do witryny). Naturalnie ponownej konfiguracji mogą wymagać inne narzędzia, jak automaty mailingowe czy serwisy monitorujące pozycje wyrażeń kluczowych.

Dodatkowym wsparciem przy zmianie domeny może okazać się narzędzie do zmiany adresu dostępne w Google Search Console. Aby w pełni skorzystać z tej opcji ważne jest spełnienie paru warunków:

  • weryfikacja domeny/usługi w GSC dwóch domen w obrębie jednego konta,
  • wykonania przekierowania 301 z poprzedniej domeny na nową (patrz punkt 1). Google przed uruchomieniem procesu weryfikuje te przekierowanie i uruchamia cały proces,
  • utrzymanie przekierowania przez 180 dni.

Więcej informacji znajdziemy pod adresem: https://support.google.com/webmasters/answer/9370220?hl=pl

10. Linkowanie zewnętrzne

Nie zapominajmy o działania off-site. Bardzo istotnym elementem jest aktualizacja wpisów w katalogach firm bądź serwisach zaprzyjaźnionych (np. w reklamie bannerowej). Jeżeli prowadziliśmy kampanię linkującą – również zaktualizujmy jej parametry. Pozostawienie przekierowania będzie powodować osłabienie mocy linku w kontekście pozycjonowania, mimo przeniesienia ruchu na nową witrynę. Linki prowadzące do witryny możesz otrzymać w narzędziach zewnętrznych jak Ahrefs czy po prostu w Google Search Console.

microsoftteams-image-32

Co dalej?

Po wykonaniu wszystkich czynności ważne jest monitorowanie kondycji serwisu. Zwróćmy uwagę na tempo indeksowania – czy w Google Search Console pojawiają się nowe adresy, a dla poprzedniej domeny znikają. To samo dotyczy statystyk dotyczących liczby wyświetleń czy odwiedzin na stronie. Sprawdzajmy także, czy zostały utrzymane pozycje przed i po na wybrane wyrażenia kluczowe. Niestety musimy się liczyć z tym, że serwis może utracić część widoczności.

Procedura zmiany domeny na pierwszy rzut oka nie wydaje się skomplikowana, jednak często wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Jeżeli posiadasz agencję SEO – to sprawa jest dość prosta. Specjalista SEO w ramach możliwości systemu pomoże w przebrnięciu wielu, tych trudniejszych kwestii zmian na samej stronie i będzie analizował cały proces migracji.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 6

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55