Ikona 02:45 min Ikona Sunrise System 23.04.2023

Powiedzmy sobie szczerze, oszukują tylko ci, którym brak ambicji i umiejętności osiągania celu inną drogą. Nielegalne metody  nie dość, że świadczą o niskiej randze pozycjonera, to na dodatek na dłuższą metę bardzo szkodzą promowanej firmie.

Oszusta można rozpoznać po tym, że obiecuje błyskawiczny wzrost strony w wynikach wyszukiwania. SEO wymaga bowiem czasu – stworzenia odpowiedniej ilości odpowiednich linków nakierowujących na stronę oraz profesjonalnej optymalizacji strony. Uczciwe SEO przynosi doskonałe i całkiem stabilne efekty – z czasem, dzięki drobiazgowym, systematycznym działaniom.

Czym jest tajemnicze Black Hat SEO? Techniki te często oceniane są jako ryzykowne, ponieważ  nie są zgodne z wytycznymi Google, a jak wiadomo – owoc zakazany smakuje lepiej… Tym bardziej, że osoby i agencje, które z nich korzystają, obiecują o wiele szybsze efekty niż w przypadku White Hat SEO (pozycjonowania zgodnego z zaleceniami wyszukiwarki Google).

Pozycjonowanie stron w Google to złożony proces i jego efekty są widoczne zazwyczaj po kilku miesiącach… Zatem, jak to możliwe, że istnieją szybsze techniki, które nie są powszechnie stosowane?

Kilka słów o Black Hat SEO…

Kto zna choć trochę język angielski, wie, że „black hat”  nie ma pozytywnych skojarzeń. W dosłownym tłumaczeniu jest to „czarny kapelusz”. Określenia tego używano zazwyczaj w odniesieniu do czarnych charakterów w filmach, których znakiem rozpoznawczym było właśnie charakterystyczne nakrycie głowy.

W branży SEO terminem tym określa się wszystkie techniki, które mają na celu obejście systemu. Działania te nie są zgodne z wytycznymi Google i polegają na manipulowaniu wyszukiwarką, czego konsekwencją może być m.in. wprowadzenie użytkownika w błąd.

Poniżej poznasz najpopularniejsze techniki black hat seo wykorzystywane w Polsce i na Świecie.

1. Keyword stuffing

Masowe powtarzanie słów kluczowych w ramach serwisu. Można to stosować w sekcji HEAD oraz w sekcji BODY – ta część strony jest czytana przez użytkownika. Namnożone słowa kluczowe wpisywane są tam w tym samym kolorze, co tło strony albo mikroskopijną czcionką. Niekiedy zapełnia się stronę wszelkimi możliwymi słowami kluczowymi, nawet kompletnie oderwanymi od kontekstu. Skutkiem tego jest strona dobrze widziana przez roboty – ale bardzo źle przez internautów. Trafiają oni co prawda szybko na wypozycjonowaną stronę, lecz równie szybko z niej uciekają, zniesmaczeni zawartością.

2. Ukryta Warstwa

Tworzenie tekstu bogatego w słowa kluczowe i ukrywanie go w niewidocznych warstwach. Jest to jednak ryzykowne, ponieważ wyłączenie w przeglądarce obsługi stylów ujawnia taką warstwę (oraz słowa wpisane w kolorze tła).

3. Famy linków

Wklejanie adresu promowanej strony we wszystkie możliwe miejsca w sieci – na przykład na fora, blogi. I znowu mamy tu do czynienia z zaśmiecaniem Internetu. Efekt  występuje, natomiast jakość przekierowań jest niemal zerowa. Kto zainteresuje się stroną firmy z branży przetwórstwa mięsnego, na którą trafił przypadkiem podczas odwiedzin na forum społecznościowym singli?

4. Automatyczna wymiana linków

Umieszczanie linków w witrynie w zamian za obecność w innej – kolejny przykład śmiecenia.

5. Cloaking

Internetowa dwulicowość: polega na przygotowaniu dwóch wersji stron – jednej dla robotów (z namnożonymi słowami kluczowymi) i drugiej – logicznej – dla ludzkiego obiorcy.

6. Podszywanie

Podszywanie się pod inną, już wysoko uplasowaną wyszukiwarce stronę – stworzenie strony niemal identycznej, co konkurencyjna, czyli odmiana plagiatu, wykorzystania zastrzeżonej nazwy. Bardzo prosta droga – na salę sądową.

Czy warto korzystać z metod czarnego kapelusza?

Stosowane techniki Black Hat SEO mogą często przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Może to być obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania, wykluczenie z indeksu wyszukiwarki czy też zmniejszenie zaufania do pozycjonowanej strony.

Ponadto może nas zaskoczyć niemiła niespodzianka od samego Google… Za stosowanie praktyk niezgodnych z wytycznymi wyszukiwarki mogą nas spotkać:

  • Kary ręczne – nakładane są przez pracownika Google. Po ich nałożeniu otrzymujemy komunikat w Google Search Console.
  • Kary algorytmiczne  są nakładane automatycznie przez algorytmy Google i po ich nałożeniu nie otrzymujemy żadnego powiadomienia. Dlatego też zlokalizowanie przyczyny kary algorytmicznej oraz jej usunięcie jest bardzo czasochłonne i o wiele trudniejsze niż w przypadku kar ręcznych.

Co zrobić, jeżeli Google nałożyło na nas karę za black hat SEO?

W przypadku, gdy została na nas nałożona kara ręczna za stosowanie technik Black Hat SEO, musimy podjąć się analizy witryny i naprawić błędy. Musimy m.in. przeanalizować profil linkowy, przeredagować treść na stronie i skontaktować się z Google z prośbą o zdjęcie kary, przedstawiając podjęte działania naprawcze.

W przypadku nałożenia przez Google kar algorytmicznych czeka nas o wiele więcej pracy, by odbudować zaufanie wyszukiwarki do naszej witryny. W podjęciu działań naprawczych przyda się szczegółowy audyt SEO. Może okazać się, że nasza witryna przepełniona jest duplikatami treści i trzeba będzie stworzyć unikalne teksty na każdą z podstron. Witryna może też być przesycona frazami kluczowymi, co oznacza, że konieczne jest przeredagowanie treści.

Warto pamiętać, że nałożenie kary wiąże się ze spadkiem liczby odwiedzin naszej witryny, pozycji fraz, itp. Dlatego działania naprawcze należy podjąć możliwie jak najszybciej.

Odzyskanie zaufania Google po działaniach black hat SEO

Odzyskanie zaufania wyszukiwarki Google do naszej witryny jest procesem czasochłonnym. Dlatego należy uzbroić się w cierpliwość, opracować długoterminową strategię, która pozwoli na poprawę reputacji strony w oczach wyszukiwarki. Niestety, raczej nie możemy liczyć na to, że po okazaniu skruchy, Google od razu spojrzy na nas łaskawszym okiem. Podstawowym działaniem w takiej sytuacji jest nieustanne ulepszanie zawartości witryny. Może to być wdrażanie unikatowych tekstów na stronie oraz ich bieżące aktualizowanie, a także rozbudowa o dodatkowe, atrakcyjne dla użytkownika treści.

Ważna jest również regularna analiza strony pod kątem wytycznych Google oraz podjęcie natychmiastowych działań naprawczych (np. zlecenie pozycjonowania profesjonalnej agencji SEO) w przypadku wykrycia niezgodności z zaleceniami wyszukiwarki.

Podsumowana lista przykładów działań black hat SEO

Na Black Hat SEO składają się różne techniki. Sprawdź, na czym one polegają – może któreś z nich są już stosowane w pozycjonowaniu Twojej witryny?

  • Przeładowanie treści na stronie słowami kluczowymi (tzw. keyword stuffing)  – nienaturalne zagęszczenie fraz kluczowych w celu zwiększenia pozycji w wyszukiwarce może jednak przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.
  • Cloaking – polega na pokazywaniu robotom wyszukiwarki innych treści bądź adresów URL niż zwykłym użytkownikom.
  • Invisible text  – są to techniki ukrywania treści bądź linków, co może mieć na celu wprowadzenie w błąd robotów indeksujących. Może to być np. zmiana rozmiaru czcionki na zerowy, stosowanie białego koloru czcionki na białym tle i nie tylko.
  • Niejawne przekierowania – przełączenie użytkowników pod inny adres URL niż w oryginalnym żądaniu bez ich wiedzy.
  • Farma linków – umieszczanie odnośników do naszej strony na witrynach, które zawierają setki takich odnośników. Z punktu widzenia wyszukiwarki linki zamieszczone na takich witrynach uważane są za bezwartościowe i nie są brane pod uwagę przy indeksowaniu strony.
  • Duplikaty treści  – zamieszczanie na stronie materiałów z innych witryn, w całości bądź po niewielkiej modyfikacji. Skopiowane treści nie mają dla użytkowników żadnej wartości, nie podnoszą pozycji strony, a w niektórych przypadkach mogą naruszać prawa autorskie.
  • Doorway pages  – tworzenie stron i podstron przejściowych tylko po to, by umieszczać na nich adres URL pozycjonowanej witryny – często o odmiennej tematyce.

Dlaczego nieuczciwość nie popłaca? Roboty wyszukujące lokalizują dość łatwo i szybko strony, które wypychane są na czołowe miejsca wyszukiwarek w sposób nieetyczny, za pomocą black hat SEO. Złamanie regulaminu kończy się zablokowaniem nieuczciwie promowanej strony bądź „zesłaniem” je do „ogona” wyników wyszukiwania. Co najgorsze, odczuwa to najboleśniej firma korzystająca z usług nieuczciwego pozycjonera. Sam oszust natomiast działa dalej, naciągając kolejne firmy na tę samobójcza usługę (strona na 50 – tej stronie wyników to strona praktycznie martwa, niewidoczna).

 

Zatem o tym, czy warto szybko i byle jak, powiedzą nam efekty handlowe takiego SEO – liczba pozyskanych przez internet klientów. Albo raczej – ich brak.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Skąd pobierać darmowe zdjęcia na stronę? Ikona 4:20 min 05.05.2023 Jak przyciągnąć uwagę odbiorcy? Oddziałując na jego zmysły! W przypadku contentu warto wzbogacić słowo pisane o atrakcyjne, tematyczne multimedia. Nie trzeba być artystą i polegać na własnych, autorskich zdjęciach czy grafikach. Wystarczy sięgnąć po legalne i darmowe banki zdjęć dostępne w sieci. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 6

No votes so far! Be the first to rate this post.

Breadcrumbs – nawigacja okruszkowa Ikona 6:00 min 15.05.2023 Informowanie użytkownika o jego aktualnej lokalizacji w serwisie czy sklepie internetowym to jeden z istotnych elementów UX, wpływających na komfort odwiedzającego oraz wartość witryny. Taką rolę pełni breadcrumbs, czyli dodatkowa nawigacja okruszkowa, ułatwiająca dodatkowo poruszanie się po stronie. Jak stosować „okruszki chleba”, aby wykorzystać w pełni ich potencjał? Czy mają one wpływ na SEO i mogą podnieść pozycje Twojej strony w Google? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 7

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak przygotować się do zmiany strony pod kątem SEO? Ikona 5:55 min 19.01.2023 Zmiana strony internetowej co kilka lat to normalna praktyka w wielu firmach. Często spotykam się z obawami, że spowoduje ona utratę efektów pozycjonowania. Są one całkowicie niepotrzebne. Dobrze przygotowana „przesiadka” na nową stronę pozwoli Ci na zachowanie dotychczasowych efektów. Trzeba tylko pamiętać o kilku podstawowych z punktu widzenia SEO aspektach. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 18

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700