Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 5:10 min Ikona Michalina 09.06.2022

Brief copywriterski dla agencji SEO

 
Nie ma specjalistów, którzy znają się na wszystkim. Ty jesteś ekspertem w swojej branży, SEO copywriter z kolei jest mistrzem słowa i wie, jak tworzyć angażujący i wartościowy content dla robotów Google oraz użytkowników. Warto połączyć siły, dzięki czemu powstaną treści wręcz idealne – tj. takie, z których będzie dumny copywriter, które sprostają Twoim oczekiwaniom, a przede wszystkim będą atrakcyjne dla odbiorców Twojej marki oraz algorytmów Google. Stąd też niezbędnym elementem współpracy z agencją SEO jest dobrze wypełniony brief copywriterski.

 

Czym jest brief copywriterski?

 

Najogólniej mówiąc, jest to zbiór kilku (a czasem i więcej) pytań, na które odpowiedź musi poznać copywriter zanim przystąpi do planowania contentu. W zależności od różnych czynników, mogą się w nim pojawić pytania na przykład o charakterystykę grupy docelowej, preferowany styl pisanych treści, sformułowania, których należy unikać w danej branży, wyróżniki oferty, wartości i misję firmy, formy komunikacji z odbiorcą i wiele innych. To dokument, który pozwala poznać Twoje oczekiwania, a także Twoją firmę i Twoich klientów – a to podstawa do stworzenia wartościowych treści.

 

Po co uzupełniać brief?

 

Być może wydaje Ci się, że copywriter powinien wiedzieć, co ma napisać i niepotrzebnie Cię w to angażuje. Oczywiście, copywriter zawsze wykonuje rzetelny research zanim przystąpi do tworzenia treści. Jednak dobrze uzupełniony brief zdecydowanie zwiększa szansę na to, że powstałe teksty sprostają oczekiwaniom nie tylko użytkowników i algorytmów, ale też Twoim. A przecież o to chodzi we współpracy z agencją SEO – żebyś był zadowolony nie tylko z efektów końcowych pozycjonowania, ale też każdego etapu wykonanych prac.

Przejdźmy do konkretnych korzyści płynących z dobrze wypełnionego briefu:
  1. Brak niedomówień i jasno sprecyzowane cele – brief pozwala zebrać w jednym miejscu wszystkie niezbędne informacje, które mogłyby umknąć podczas rozmów.
  2. Oszczędność czasu – dobrze uzupełniony brief to większa szansa na to, że treści w 100% sprostają Twoim oczekiwaniom nie tylko pod względem stylu, ale też merytoryki (potencjalnie mniejsza liczba poprawek!). To z kolei oznacza, że będzie można szybciej wdrożyć teksty na stronę.
  3. Szybsze efekty pozycjonowania – content to jeden z filarów SEO. Oczywiście, nikt nie da gwarancji, że wdrożony tekst od razu zwiększy widoczność witryny w wyszukiwarkach. Jest jednak duża szansa na to, że dobry content znacznie przybliży Cię do osiągnięcia założonego celu.

 

Jak uzupełniać brief?

 

  1. Konkretne odpowiedzi na każde z pytań
Przede wszystkim należy się dobrze przygotować do jego wypełnienia. Tutaj nie ma miejsca na tzw. lanie wody – bo właśnie po to między innymi jest brief, żeby copywriter nie musiał lać wody! Copywriter będzie wdzięczny za krótkie, ale konkretne i merytoryczne informacje. Możesz nawet wypisać je po myślniku – ważne, żeby zawierały odpowiedź na zadane pytania. A jeśli zostaniesz poproszony na przykład o wskazanie treści, których styl czy zawartość merytoryczna szczególnie przypadły Ci do gustu – wystarczy, że podasz konkretne linki do chociażby serwisów branżowych.
Co jeszcze? Unikaj odpowiedzi typu “nie wiem” oraz zostawiania pytań bez odpowiedzi. Nikt nie zna Twojej firmy tak dobrze jak Ty. Dlatego warto poświęcić chwilę i zastanowić się nad tym, jakie informacje można przekazać copywriterowi w odpowiedzi na zadane pytania.

  1. Wartościowe linki/materiały źródłowe
A może zostałeś poproszony o materiały dodatkowe? Jeśli takimi dysponujesz, to koniecznie się nimi podziel. ALE… Postaraj się wyselekcjonować te materiały i prześlij copywriterowi tylko te, które rzeczywiście mogą się przydać podczas tworzenia contentu. Nie każ copywriterowi zapoznawać się z liczącymi kilkaset stron broszurami czy innymi materiałami w poszukiwaniu istotnych informacji – czas ten mógłby poświęcić na stworzenie treści do wdrożenia na Twoją stronę.

  1. Krótko i na temat
Dobry brief to taki, który zawiera przydatne i konkretne informacje. Dlatego to nie jest miejsce na omawianie szczegółów współpracy niezwiązanych z copywritingiem czy poruszanie innych kwestii niemających nic wspólnego z contentem. I pamiętaj: copywriter nie oczekuje gotowych treści. Liczy na informacje o Twojej firmie i klientach, a także merytoryczne wsparcie eksperta, którym jesteś właśnie Ty!

A poniżej mała, ogólna ściąga dotycząca tego, jak uzupełniać brief copywriterski:

Oczywiście, to tylko ogólne wyjaśnienie, czym jest brief copywriterski dla agencji SEO i dlaczego jest taki ważny, a także jak należy go wypełnić. Każdy copywriter będzie Ci wdzięczny za dobrze uzupełniony brief – pamiętaj, że nie musisz pisać w nim eseju (jest to wręcz niewskazane!). Naprawdę szanujemy Twój czas, dlatego odpowiadaj krótko, lecz konkretnie i na temat, a copywriter już będzie wiedział co zrobić z tymi informacjami.

W imieniu swoim i innych copywriterów z góry dziękuję!
 
Michalina copywriter z wieloletnim doświadczeniem, absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Z pisaniem związana, odkąd tylko sięga pamięcią. Na co dzień zajmuje się głównie tworzeniem treści na strony internetowe oraz profile w social mediach. Ma bzika na punkcie poprawnej polszczyzny i…przecinków! Prywatnie twardo stąpająca po ziemi kociara, miłośniczka czarnej kawy oraz żelków…i wierna fanka „Na Wspólnej”.


Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

guest blogging Ikona 5:00 min 07.12.2023 Wartościowy content jest kluczowy dla sukcesu Twojej marki. Jednak czy wykorzystujesz w pełni jego potencjał? Treści możesz tworzyć na swoją stronę internetową oraz profile w social mediach. Ale to nie wszystko! Czy wiesz, że możesz publikować tzw. wpisy gościnne w serwisach innych firm? Z chęcią opowiem Ci więcej na ten temat. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Klient nasz Pan… jak zwiększyć funkcjonalność e-sklepu pod kątem UX? Ikona 04:05 min 11.10.2018 Kto by pomyślał, że w zaledwie 10 lat od otwarcia pierwszego sklepu internetowego branża e-commerce w Polsce będzie miała się tak świetnie? Obecnie coraz chętniej robimy zakupy online, na co właściciele e-sklepów zacierają ręce. Ta ogromna popularność zakupów w sieci nie bierze się jednak znikąd – dobrze prosperujące sklepy dopasowały się już do wymogów stale zmieniających się potrzeb użytkowników sieci. W jaki sposób? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:50 min 28.08.2009 Czy internet ma wpływ na politykę? Okazuje się, że tak i to całkiem duży. Niedawno w parlamencie Szwecji mandaty zdobyła partia Piratpartiet, czyli dokładnie Partia Piratów. Do jej głównych postulatów należy zwiększenie wolności w zakresie niekomercyjnego używania dóbr kulturalnych, a także zniesienie patentów czy zwiększona ochrona życia prywatnego obywateli. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

4 reklamy AdWords powyżej wyników wyszukiwania Google Ikona 03:00 min 29.02.2016 Znaczące zmiany w układzie strony wyników wyszukiwania Google! Po kilku miesiącach testów, ok. 19 lutego wyszukiwarka ostatecznie zdecydowała się wprowadzić dla części wyników nie 3 a 4 reklamy AdWords nad rezultatami organicznymi. Jednocześnie żegnamy się (z wyjątkami) z reklamami występującymi po prawej stronie SERP. Czy świat SEO i PPC właśnie zadrżał? Jak zwykle w przypadku Google – niekoniecznie. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700