Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 4:25 min Ikona 08.07.2022

Metoda „kopiuj-wklej” nie działa, nie powtarzaj się! Rzecz o duplikatach wewnętrznych

Jeśli regularnie robisz zakupy przez internet, zapewne nie raz spotkałeś się z tym samym, powtarzanym w nieskończoność opisem kategorii lub produktu. Przeglądając ofertę sklepu obuwniczego dostrzegłeś, że każda para sneakersów jest reklamowana jako „najwygodniejsze buty sportowe wykonane z wysokiej jakości skóry naturalnej”. Szukając najlepszej suszarki ze zdumieniem odkryłeś, że każda posiada „unikalny system termoochrony, przyjazny i ergonomiczny uchwyt i funkcję jonizacji, dzięki której struktura włosów nie ulega zniszczeniu”.

Zjawisko to, choć część użytkowników może pomylić z déjà vu, jest najczęściej ściśle powiązane z wewnętrznym duplikatem treści. Oznacza to, że w obrębie tej samej domeny, content jest kopiowany.

Skąd się biorą wewnętrzne duplikaty?

Powodów jest kilka. Zdarza się, że powielanie treści jest wynikiem zaniedbań i pójściem na skróty. Zamiast tworzyć unikalny content dla każdej podstrony, łatwiej jest zrobić „kopiuj-wklej”. Duplicate content pojawia się w obrębie jednej witryny także na skutek błędów technicznych w optymalizacji strony. Jego źródłem może być na przykład brak przekierowań, co prowadzi do pojawiania się identycznych treści na różnych podstronach serwisu.

Warto podkreślić, że wewnętrzne powielanie treści rzadko jest działaniem celowym. Najczęściej zaniechania w tym zakresie są wynikiem niewiedzy i braku świadomości, że skopiowany content może negatywnie wpływać na proces pozycjonowania.

Z jakim rodzajem powielanych treści mamy do czynienia najczęściej?

Są to przede wszystkim wspomniane opisy produktów. Część właścicieli sklepów online powiela na przykład opis artykułów od producenta, nie pamiętając, że inni sprzedawcy także mogą wpaść (i najczęściej wpadają!) na ten sam pomysł. Kopiowanie treści w obrębie kategorii, to kolejny powszechny problem właścicieli domen. Choć zazwyczaj główny opis ma ułatwić sortowanie i filtrowanie produktów potencjalnym klientom, przyczynia się do powstania kolejnego duplikatu wewnętrznego w serwisie. Co jeszcze może powodować pojawienie się powielonych treści w obrębie domeny?

  • Indeksowanie wersji testowej witryny
    Wielu właścicieli domen po uruchomieniu oficjalnej strony zapomina o zablokowaniu wersji deweloperskiej.
  • Różne adresy URL prowadzące do tej samej strony
    Duplicate content może dotyczyć nie tylko powielania treści, ale i kopiowania podstron pod różnymi linkami.
  • Strony w wersji mobilnej z powieloną treścią
    Nieprawidłowe wdrożenie wersji mobilnej strony (z pominięciem odpowiednich oznaczeń w kodzie) to kolejne źródło kopiowanych treści.

Dlaczego kopiowanie treści w obrębie witryny negatywnie wpływa na pozycjonowanie?

Ponieważ wewnętrzne duplikaty mogą powodować poważne perturbacje i przyczyniać się do zmniejszenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Pamiętajmy o tym, że nadrzędnym celem i misją Google, jest dostarczanie użytkownikom unikalnych i wartościowych treści. Powielanie ich na stronie stoi więc w sprzeczności w zasadą, która przyświeca twórcom wyszukiwarki.

Google co prawda rzadko nakłada kary za duplicate content, ale karą samą w sobie jest fakt, że witryny stosujące tę praktykę wyświetlają się niżej, lądując na przykład na drugiej czy trzeciej stronie z wynikami wyszukiwania. W sytuacji, w której roboty indeksujące stronę natrafią na powielone treści, mają problem z ustaleniem priorytetów i oceną witryny. W efekcie wyszukiwarka może, nie tylko wyświetlać stronę znacznie niżej niż na to zasługuje, ale i pokazywać użytkownikom podstronę, która nie jest odpowiedzią na ich pytanie. Innymi słowy, wewnętrzne duplikaty treści mogą prowadzić do spadku widoczności, a co za tym idzie, do zmniejszenia ruchu w witrynie.

W poszukiwaniu duplikatów wewnętrznych

Jak uniknąć problemów związanych z duplikatami wewnętrznymi? W pierwszej kolejności musimy dowiedzieć się i sprawdzić, czy w ogóle taki problem istnieje w obrębie danej strony. Można to zrobić ręcznie, przeczesując witrynę (choć część osób może uznać to za syzyfową pracę) lub skorzystać z popularnych metod. Jedną z nich jest skopiowanie fragmentu tekstu i wklejenie go w wyszukiwarkę (koniecznie w cudzysłowie!). W wyniku takiego działania wyświetlą się zaindeksowane podstrony z identyczną treścią. Audyt można przeprowadzić korzystając na przykład z Google Search Console.

Jeśli wiemy już, że w obrębie domeny mamy do czynienia z duplicate content, musimy wziąć się do działania! Wyeliminowanie błędów technicznych i optymalizacyjnych oraz stworzenie nowych unikalnych i merytorycznych opisów będzie koniecznością, jeśli zależy nam na tym, żeby pozycjonowanie przyniosło efekty. Być może będzie to wymagało trochę pracy, ale stawka jest wysoka! Chodzi przecież o to, żeby witryna była jak najbardziej atrakcyjna – zarówno dla klientów, jak i robotów Google.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Copywriting: gdzie diabeł nie może, tam Copywritera pośle Ikona 04:05 min 08.12.2017 Na początku było słowo… i to od niego zależy widoczność w Internecie. Bez niego nie sposób zostać ujrzanym w tłumie. Aby nie zgubić się w gąszczu konkurencji potrzebujesz kogoś, kto pokaże Ci, jak można operować słowem pisanym. Zdobędziesz dzięki temu rzeszę zadowolonych klientów, rozpoznawalność marki, a z czasem konkretne zyski. Tym kimś jest SEO Copywriter. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Czym jest analityka konwersji i kto jej potrzebuje? Ikona 06:10 min 23.02.2022 Wzrost konwersji to pożądana sytuacja w świecie marketingu internetowego, ponieważ niesie ze sobą korzyści w postaci np. większej liczby sprzedanych artykułów bądź usług, czy większej liczby wypełnionych formularzy kontaktowych. W jaki jednak sposób można konwersję optymalizować i oceniać? Czy w ogóle takie działania są potrzebne -  a jeśli tak, to komu? Potężną dawkę wiedzy na temat analityki konwersji znajdziecie w tym artykule. Czytaj więcej
Wyższe pozycje = więcej zapytań dla Opi Poland Ikona 01:30 min Efekt synergii, czyli połączenia różnych obszarów marketingu online w jednej, sprawnie zarządzanej kampanii, przynosi efekty. Większy ruch na stronie internetowej, a co za tym idzie - większa ilość zapytań od potencjalnych klientów, to rezultaty pracy naszych specjalistów na rzecz firmy Opi Poland. Nasza współpraca dodatkowo udowadnia, że nie ma już branż, które mogą obejść się bez promocji w Internecie. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700