Ikona 4:25 min Ikona 08.07.2022

Jeśli regularnie robisz zakupy przez internet, zapewne nie raz spotkałeś się z tym samym, powtarzanym w nieskończoność opisem kategorii lub produktu. Przeglądając ofertę sklepu obuwniczego dostrzegłeś, że każda para sneakersów jest reklamowana jako „najwygodniejsze buty sportowe wykonane z wysokiej jakości skóry naturalnej”. Szukając najlepszej suszarki ze zdumieniem odkryłeś, że każda posiada „unikalny system termoochrony, przyjazny i ergonomiczny uchwyt i funkcję jonizacji, dzięki której struktura włosów nie ulega zniszczeniu”.

Zjawisko to, choć część użytkowników może pomylić z déjà vu, jest najczęściej ściśle powiązane z wewnętrznym duplikatem treści. Oznacza to, że w obrębie tej samej domeny, content jest kopiowany.

Skąd się biorą wewnętrzne duplikaty?

Powodów jest kilka. Zdarza się, że powielanie treści jest wynikiem zaniedbań i pójściem na skróty. Zamiast tworzyć unikalny content dla każdej podstrony, łatwiej jest zrobić „kopiuj-wklej”. Duplicate content pojawia się w obrębie jednej witryny także na skutek błędów technicznych w optymalizacji strony. Jego źródłem może być na przykład brak przekierowań, co prowadzi do pojawiania się identycznych treści na różnych podstronach serwisu.

Warto podkreślić, że wewnętrzne powielanie treści rzadko jest działaniem celowym. Najczęściej zaniechania w tym zakresie są wynikiem niewiedzy i braku świadomości, że skopiowany content może negatywnie wpływać na proces pozycjonowania.

Z jakim rodzajem powielanych treści mamy do czynienia najczęściej?

Są to przede wszystkim wspomniane opisy produktów. Część właścicieli sklepów online powiela na przykład opis artykułów od producenta, nie pamiętając, że inni sprzedawcy także mogą wpaść (i najczęściej wpadają!) na ten sam pomysł. Kopiowanie treści w obrębie kategorii, to kolejny powszechny problem właścicieli domen. Choć zazwyczaj główny opis ma ułatwić sortowanie i filtrowanie produktów potencjalnym klientom, przyczynia się do powstania kolejnego duplikatu wewnętrznego w serwisie. Co jeszcze może powodować pojawienie się powielonych treści w obrębie domeny?

  • Indeksowanie wersji testowej witryny
    Wielu właścicieli domen po uruchomieniu oficjalnej strony zapomina o zablokowaniu wersji deweloperskiej.
  • Różne adresy URL prowadzące do tej samej strony
    Duplicate content może dotyczyć nie tylko powielania treści, ale i kopiowania podstron pod różnymi linkami.
  • Strony w wersji mobilnej z powieloną treścią
    Nieprawidłowe wdrożenie wersji mobilnej strony (z pominięciem odpowiednich oznaczeń w kodzie) to kolejne źródło kopiowanych treści.

Dlaczego kopiowanie treści w obrębie witryny negatywnie wpływa na pozycjonowanie?

Ponieważ wewnętrzne duplikaty mogą powodować poważne perturbacje i przyczyniać się do zmniejszenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Pamiętajmy o tym, że nadrzędnym celem i misją Google, jest dostarczanie użytkownikom unikalnych i wartościowych treści. Powielanie ich na stronie stoi więc w sprzeczności w zasadą, która przyświeca twórcom wyszukiwarki.

Google co prawda rzadko nakłada kary za duplicate content, ale karą samą w sobie jest fakt, że witryny stosujące tę praktykę wyświetlają się niżej, lądując na przykład na drugiej czy trzeciej stronie z wynikami wyszukiwania. W sytuacji, w której roboty indeksujące stronę natrafią na powielone treści, mają problem z ustaleniem priorytetów i oceną witryny. W efekcie wyszukiwarka może, nie tylko wyświetlać stronę znacznie niżej niż na to zasługuje, ale i pokazywać użytkownikom podstronę, która nie jest odpowiedzią na ich pytanie. Innymi słowy, wewnętrzne duplikaty treści mogą prowadzić do spadku widoczności, a co za tym idzie, do zmniejszenia ruchu w witrynie.

W poszukiwaniu duplikatów wewnętrznych

Jak uniknąć problemów związanych z duplikatami wewnętrznymi? W pierwszej kolejności musimy dowiedzieć się i sprawdzić, czy w ogóle taki problem istnieje w obrębie danej strony. Można to zrobić ręcznie, przeczesując witrynę (choć część osób może uznać to za syzyfową pracę) lub skorzystać z popularnych metod. Jedną z nich jest skopiowanie fragmentu tekstu i wklejenie go w wyszukiwarkę (koniecznie w cudzysłowie!). W wyniku takiego działania wyświetlą się zaindeksowane podstrony z identyczną treścią. Audyt SEO można przeprowadzić korzystając na przykład z Google Search Console.

Jeśli wiemy już, że w obrębie domeny mamy do czynienia z duplicate content, musimy wziąć się do działania! Wyeliminowanie błędów technicznych i optymalizacyjnych oraz stworzenie nowych unikalnych i merytorycznych opisów będzie koniecznością, jeśli zależy nam na tym, żeby pozycjonowanie przyniosło efekty. Być może będzie to wymagało trochę pracy, ale stawka jest wysoka! Chodzi przecież o to, żeby witryna była jak najbardziej atrakcyjna – zarówno dla klientów, jak i robotów Google.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

10 wskazówek dla początkującego SEO Copywritera Ikona 06:25 min 22.08.2022 Pisać każdy może...I tak, i nie. W ostatnich latach niesamowicie wzrosła świadomość tego, jak ważne jest budowanie widoczności w sieci. Tym samym popularny stał się zawód SEO Copywritera, czyli mistrza słowa, który wie, jak trafić nie tylko do czytelnika, ale też algorytmów wyszukiwarki internetowej. I o tym będzie ten artykuł - o tym, jak rozpocząć swoją przygodę z tworzeniem treści publikowanych w wirtualnym świecie, które docenią zarówno użytkownicy, jak i roboty. Zapraszam do lektury! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Wiecznie zielone treści – content, który nie przemija Ikona 03:50 min 14.09.2022 Jest jak klasyczna „mała czarna”, filmy Quentina Tarantino czy opery Giuseppe Verdiego. Zawsze modna, zawsze na czasie, zawsze elektryzująca. Evergreen content to treść, która nieustannie przyciąga i intryguje. Generuje ruch i cieszy się zainteresowaniem ze strony nowych użytkowników przez długi czas. Na czym polega magnetyzm „wiecznie zielonych” tekstów? I jak stworzyć ponadczasowe treści na stronę internetową? Tego dowiecie się z artykułu! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Brief copywriterski dla agencji SEO Ikona 5:10 min 09.06.2022 Jeśli podjąłeś współpracę z agencją SEO, zapewne dostałeś (lub niebawem dostaniesz) do wypełnienia brief copywriterski. Możliwe, że zastanawiasz się, czym on jest i po co tak właściwie masz go uzupełniać. W tym artykule wyjaśnimy Ci, dlaczego tak ważne jest, żebyś sumiennie odpowiedział na zadane przez agencję/copywritera pytania. Podpowiemy też, jak to zrobić! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700