Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 05:30 min Ikona 11.04.2022

Coś więcej niż wykres — rodzaje infografik w contencie internetowym

Ściana tekstu — największy wróg każdego twórcy treści internetowych, a jednocześnie pierwszy krok do tego, by skutecznie odstraszyć niezbyt skoncentrowanego odbiorcę. A gdyby tak przedstawić dokładnie ten sam content w kompaktowej, atrakcyjnej i — co najważniejsze — przystępnej dla użytkownika formie? Infografiki niosą za sobą wiele zalet, a najważniejszą z nich bez wątpienia jest uniwersalność. Rodzajów tego typu treści jest znacznie więcej niż mogłoby się wydawać. Dowiedz się, czym charakteryzują się poszczególne odmiany contentu graficznego oraz dlaczego ich implementacja jest korzystna z punktu widzenia SEO.

Czym właściwie jest infografika? Mówiąc krótko, jest to sposób wizualnej prezentacji danych. Co ważne, prezentacja ta może przybierać różne formy, zależnie od preferencji użytkownika oraz specyfiki przedstawianych treści. Klasyczny wykres (kołowy, słupkowy lub jakikolwiek inny) to tylko jedna z możliwości — więcej o tym za chwilę. Content tego rodzaju, poza oczywistą wartością dla odbiorcy, jest również pożądanym elementem strategii SEO. Wysoka dawka merytoryki spotyka się tu zatem z nietuzinkowym potencjałem marketingowym. Czego chcieć więcej?
Dlaczego warto postawić na content wizualny, czyli o zaletach infografik
Obraz w naturalny sposób przyciąga wzrok. Pamiętaj, że w dobie contentu internetowego zazwyczaj mamy do czynienia z użytkownikiem skanującym, który przeczesuje Twoje teksty w poszukiwaniu jakichkolwiek wizualnych wskazówek i wyróżników — pogrubień, wyliczeń, śródtytułów czy właśnie infografik. Jeśli zależy Ci na przekazaniu konkretnych danych, które przyjmując formę suchego tekstu są mniej więcej tak ekscytujące jak pokaz schnącej farby na korytarzu świeżo wyremontowanej poradni stomatologicznej, może warto zastanowić się nad zmianą podejścia. Więcej o zaletach treści wizualnych piszemy tutaj.

Co z pozycjonowaniem? Infografika może być sporą dawką wiedzy — ciekawostek, statystyk czy wskazówek — zamkniętą w pojedynczym obrazku. Taka forma zdecydowanie sprzyja zaangażowaniu odbiorcy, który skłonny jest nie tylko dłużej pozostać na stronie, ale także udostępnić jej zawartość w ramach własnej witryny lub kanałów społecznościowych. Oryginalny content graficzny (opatrzony stosownym znakiem wodnym) pomaga również w budowaniu eksperckiego wizerunku marki.

Rodzaje infografik — treści wizualne na miarę Twoich potrze
Jak już wspominaliśmy, w świecie contentu graficznego panuje ogromna różnorodność. Jeśli do tej pory ta kategoria treści nadal kojarzy Ci się jedynie z wykresem kołowym, najwyższy czas nieco odświeżyć stan własnej wiedzy. Oto najbardziej popularne rodzaje infografik.
  1. Informacyjne
Choć infografika jako przedstawiciel contentu graficznego z natury daleka jest od operowania ciągłym tekstem pisanym, nie jest to wcale żelazną regułą. Rodzaj informacyjny łączy w sobie to, co najlepsze z obydwu światów — zwięzłe i konkretne paragrafy oraz intrygującą aranżację wizualną.
  1. Statystyczne
Rodzaj statystyczny jest tym, co najczęściej utożsamiamy z klasyczną infografiką. Królują tutaj wykresy — słupkowe, liniowe, punktowe, a czasem nawet i złożone — które niezawodnie przekazują dane w łatwej do przyswojenia formie. Idealne dla wyników badań i ankiet, choć naturalnie nie tylko.
  1. Liczbowe
Rodzaj liczbowy (lub procentowy) pełni dość prostą funkcję. Ma on na celu prezentację danych matematycznych w nieco bardziej dynamicznej formie, która pozwala na uwydatnienie konkretnych zjawisk, trendów i konsekwencji płynących z zawartych wartości liczbowych (na przykład dodając prostą wizualizację lub ikonę).
  1. Listy
Ten rodzaj leży nie tak znowu daleko od kategorii informacyjnej. Odróżnia go natomiast sposób przedstawienia danych — najczęściej w formie schludnego wypunktowania. Krótkie rozwinięcie poszczególnych pozycji z listy jest możliwe, lecz w żadnym razie nie jest konieczne.
  1. Instrukcje
Instrukcja — jak nietrudno się domyślić — ma na celu opisanie wybranego procesu, zjawiska bądź działania. Kluczem jest tutaj schemat “krok po kroku”, który świetnie się sprawdza, jeśli chcesz wyjaśnić skomplikowane lub niekoniecznie intuicyjne kwestie laikowi. Możliwości wykorzystania tego rodzaju infografiki jest wiele — od instrukcji instalacji programu antywirusowego, aż po wyjaśnienie fotosyntezy.
  1. Porównania
Klasyczne różnice i podobieństwa — główny element tej kategorii opiera się na zestawieniu najczęściej dwóch (przeciwstawnych lub nie) pozycji. Poza wykazaniem kluczowych cech każdego z elementów można pokusić się również o ich ocenę w postaci mocnych i słabych stron prezentowanych opcji.
  1. Geograficzne
Najczęściej prezentowane w formie mapy wzbogaconej o dodatkowe informacje i dane statystyczne. Nacisk — bez niespodzianek — położony jest w tym przypadku na lokalizację. Co ważne, masz pełną swobodę w kwestii skali. W zależności od potrzeb, infografika geograficzna może dotyczyć całego świata, kontynentu, państwa, a także konkretnego regionu lub miejscowości.
  1. Hierarchiczne
Ten rodzaj infografiki służy natomiast prezentacji elementów w odpowiedniej kolejności, która ma sugerować ich ważność, korzyści lub innego typu hierarchię. Jeśli chodzi o aranżację, częstym obrazkiem jest tutaj piramida, schody lub sportowe podium.

Podsumowanie
Rodzaje infografik stosowanych w ramach contentu internetowego to zbiór tyleż szeroki, co różnorodny. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że znalezienie choćby pojedynczej informacji, której nie sposób przedstawić w tej formie, właściwie graniczy z cudem. Gdy dodać do tego ogólne zalety, jakie niosą za sobą treści wizualne, a także wymierne korzyści w departamencie SEO, rysuje się przed nami potencjał, któremu trudno się oprzeć.

Po więcej wartościowych wskazówek na temat tworzenia contentu, marketingu internetowego oraz tajników SEO udaj się do pozostałych artykułów na naszym blogu!


Patryk
– zawodowo od dwóch lat spełnia się jako członek Teamu Copywriterów. W wolnych chwilach eksploruje natomiast fikcyjne światy za sprawą książek, filmów i gier spod znaku horroru i weird fiction. Jego prywatny soundtrack pęcznieje z kolei od ciężkiej gitary, z nutą elektroniki i Eltonem Johnem gdzieś w środku. Druga z jego pasji to nasz sport narodowy — realizuje ją jako trener w drugoligowym zespole piłki nożnej kobiet.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55