Ikona 05:30 min Ikona Sunrise System 11.04.2022

Ściana tekstu — największy wróg każdego twórcy treści internetowych, a jednocześnie pierwszy krok do tego, by skutecznie odstraszyć niezbyt skoncentrowanego odbiorcę. A gdyby tak przedstawić dokładnie ten sam content w kompaktowej, atrakcyjnej i — co najważniejsze — przystępnej dla użytkownika formie? Infografiki niosą za sobą wiele zalet, a najważniejszą z nich bez wątpienia jest uniwersalność. Rodzajów tego typu treści jest znacznie więcej niż mogłoby się wydawać. Dowiedz się, czym charakteryzują się poszczególne odmiany contentu graficznego oraz dlaczego ich implementacja jest korzystna z punktu widzenia SEO.

Czym właściwie jest infografika? Mówiąc krótko, jest to sposób wizualnej prezentacji danych. Co ważne, prezentacja ta może przybierać różne formy, zależnie od preferencji użytkownika oraz specyfiki przedstawianych treści. Klasyczny wykres (kołowy, słupkowy lub jakikolwiek inny) to tylko jedna z możliwości — więcej o tym za chwilę. Content tego rodzaju, poza oczywistą wartością dla odbiorcy, jest również pożądanym elementem strategii SEO. Wysoka dawka merytoryki spotyka się tu zatem z nietuzinkowym potencjałem marketingowym. Czego chcieć więcej?

 

Dlaczego warto postawić na content wizualny, czyli o zaletach infografik

 

Obraz w naturalny sposób przyciąga wzrok. Pamiętaj, że w dobie contentu internetowego zazwyczaj mamy do czynienia z użytkownikiem skanującym, który przeczesuje Twoje teksty w poszukiwaniu jakichkolwiek wizualnych wskazówek i wyróżników — pogrubień, wyliczeń, śródtytułów czy właśnie infografik. Jeśli zależy Ci na przekazaniu konkretnych danych, które przyjmując formę suchego tekstu są mniej więcej tak ekscytujące jak pokaz schnącej farby na korytarzu świeżo wyremontowanej poradni stomatologicznej, może warto zastanowić się nad zmianą podejścia. Więcej o zaletach treści wizualnych piszemy  w artykule „Content graficzny — przyszłość (i teraźniejszość) marketingu internetowego„.

Co z pozycjonowaniem? Infografika może być sporą dawką wiedzy — ciekawostek, statystyk czy wskazówek — zamkniętą w pojedynczym obrazku. Taka forma zdecydowanie sprzyja zaangażowaniu odbiorcy, który skłonny jest nie tylko dłużej pozostać na stronie, ale także udostępnić jej zawartość w ramach własnej witryny lub kanałów społecznościowych. Oryginalny content graficzny (opatrzony stosownym znakiem wodnym) pomaga również w budowaniu eksperckiego wizerunku marki.

 

Rodzaje infografik — treści wizualne na miarę Twoich potrzeb

 

Jak już wspominaliśmy, w świecie contentu graficznego panuje ogromna różnorodność. Jeśli do tej pory ta kategoria treści nadal kojarzy Ci się jedynie z wykresem kołowym, najwyższy czas nieco odświeżyć stan własnej wiedzy. Oto najbardziej popularne rodzaje infografik.
  1. Informacyjne
Choć infografika jako przedstawiciel contentu graficznego z natury daleka jest od operowania ciągłym tekstem pisanym, nie jest to wcale żelazną regułą. Rodzaj informacyjny łączy w sobie to, co najlepsze z obydwu światów — zwięzłe i konkretne paragrafy oraz intrygującą aranżację wizualną.
  1. Statystyczne
Rodzaj statystyczny jest tym, co najczęściej utożsamiamy z klasyczną infografiką. Królują tutaj wykresy — słupkowe, liniowe, punktowe, a czasem nawet i złożone — które niezawodnie przekazują dane w łatwej do przyswojenia formie. Idealne dla wyników badań i ankiet, choć naturalnie nie tylko.
  1. Liczbowe
Rodzaj liczbowy (lub procentowy) pełni dość prostą funkcję. Ma on na celu prezentację danych matematycznych w nieco bardziej dynamicznej formie, która pozwala na uwydatnienie konkretnych zjawisk, trendów i konsekwencji płynących z zawartych wartości liczbowych (na przykład dodając prostą wizualizację lub ikonę).
  1. Listy
Ten rodzaj leży nie tak znowu daleko od kategorii informacyjnej. Odróżnia go natomiast sposób przedstawienia danych — najczęściej w formie schludnego wypunktowania. Krótkie rozwinięcie poszczególnych pozycji z listy jest możliwe, lecz w żadnym razie nie jest konieczne.
  1. Instrukcje
Instrukcja — jak nietrudno się domyślić — ma na celu opisanie wybranego procesu, zjawiska bądź działania. Kluczem jest tutaj schemat “krok po kroku”, który świetnie się sprawdza, jeśli chcesz wyjaśnić skomplikowane lub niekoniecznie intuicyjne kwestie laikowi. Możliwości wykorzystania tego rodzaju infografiki jest wiele — od instrukcji instalacji programu antywirusowego, aż po wyjaśnienie fotosyntezy.
  1. Porównania
Klasyczne różnice i podobieństwa — główny element tej kategorii opiera się na zestawieniu najczęściej dwóch (przeciwstawnych lub nie) pozycji. Poza wykazaniem kluczowych cech każdego z elementów można pokusić się również o ich ocenę w postaci mocnych i słabych stron prezentowanych opcji.
  1. Geograficzne
Najczęściej prezentowane w formie mapy wzbogaconej o dodatkowe informacje i dane statystyczne. Nacisk — bez niespodzianek — położony jest w tym przypadku na lokalizację. Co ważne, masz pełną swobodę w kwestii skali. W zależności od potrzeb, infografika geograficzna może dotyczyć całego świata, kontynentu, państwa, a także konkretnego regionu lub miejscowości.
  1. Hierarchiczne
Ten rodzaj infografiki służy natomiast prezentacji elementów w odpowiedniej kolejności, która ma sugerować ich ważność, korzyści lub innego typu hierarchię. Jeśli chodzi o aranżację, częstym obrazkiem jest tutaj piramida, schody lub sportowe podium.

 

Podsumowanie

 

Rodzaje infografik stosowanych w ramach contentu internetowego to zbiór tyleż szeroki, co różnorodny. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że znalezienie choćby pojedynczej informacji, której nie sposób przedstawić w tej formie, właściwie graniczy z cudem. Gdy dodać do tego ogólne zalety, jakie niosą za sobą treści wizualne, a także wymierne korzyści w departamencie SEO, rysuje się przed nami potencjał, któremu trudno się oprzeć.

Po więcej wartościowych wskazówek na temat tworzenia contentu, marketingu internetowego oraz tajników SEO udaj się do pozostałych artykułów na naszym blogu!

Patryk – zawodowo od dwóch lat spełnia się jako członek Teamu Copywriterów. W wolnych chwilach eksploruje natomiast fikcyjne światy za sprawą książek, filmów i gier spod znaku horroru i weird fiction. Jego prywatny soundtrack pęcznieje z kolei od ciężkiej gitary, z nutą elektroniki i Eltonem Johnem gdzieś w środku. Druga z jego pasji to nasz sport narodowy — realizuje ją jako trener w drugoligowym zespole piłki nożnej kobiet.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Brief copywriterski dla agencji SEO Ikona 5:10 min 09.06.2022 Jeśli podjąłeś współpracę z agencją SEO, zapewne dostałeś (lub niebawem dostaniesz) do wypełnienia brief copywriterski. Możliwe, że zastanawiasz się, czym on jest i po co tak właściwie masz go uzupełniać. W tym artykule wyjaśnimy Ci, dlaczego tak ważne jest, żebyś sumiennie odpowiedział na zadane przez agencję/copywritera pytania. Podpowiemy też, jak to zrobić! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Metoda „kopiuj-wklej” nie działa, nie powtarzaj się! Rzecz o duplikatach wewnętrznych Ikona 4:25 min 08.07.2022 Powielanie treści to jedna z gorszych praktyk w marketingu internetowym i pozycjonowaniu, a także pułapka, w którą wpada wielu przedstawicieli branży e-commerce. Dzisiaj opowiemy nieco więcej o tym, dlaczego lepiej wystrzegać się duplicate content w obrębie jednej i tej samej witryny i czym może się skończyć beztroskie podejście do kopiowania. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Content graficzny — przyszłość (i teraźniejszość) marketingu internetowego Ikona 04:25 min 04.02.2022 Przyjęło się mówić, że o gustach się nie dyskutuje. Jednak można podyskutować o tym, co te „gusta" pobudza. Content graficzny z pewnością do takich bodźców należy. Nie ma co ukrywać - to właśnie na niego zwracamy uwagę w gąszczu tekstowych informacji. Czym właściwie jest content graficzny? Jakie korzyści daje stronie internetowej? Czy wpływa na pozycjonowanie? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700