Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

7 sprawdzonych sposobów na pozyskiwanie leadów sprzedażowych online

Opublikowano: 16-02-2018
Czas potrzebny do przeczytania: 13:35 min
Żeby zwiększyć zyski firmy z działalności online, nie wystarczy dziś umieścić informacji o swoich produktach lub usługach w Internecie. Musisz aktywnie działać i podejmować takie decyzje marketingowe, które pozwolą Ci pozyskiwać leady sprzedażowe B2B lub B2C.
 
 
Pod pojęciem lead (wym.: lid) rozumie się w marketingu dane kontaktowe osoby lub firmy, która może być zainteresowana ofertą, udostępnianymi materiałami czy podjęciem współpracy. Leadem może być więc kontakt do hurtowni, która chciałaby zaproponować Ci swoje towary w niższej cenie, dystrybutora chcącego sprzedawać Twoje produkty bądź też osoby, która zapisała się do Twojego newslettera lub jest wstępnie zainteresowana skorzystaniem z Twojej oferty.

Dane kontaktowe osoby lub firmy potencjalnie zainteresowanej zakupem Twojego produktu lub skorzystaniem z Twoich usług to już lead sprzedażowy. Gdy go pozyskasz, dzieli Cię już tylko krok od nowego zamówienia bądź nowej umowy. Wystarczy, że skorzystasz z pozyskanych danych kontaktowych i przekonasz potencjalnego klienta do wybrania Twojej firmy, a nie konkurencji. Jak wszyscy wiemy to właśnie klienci napędzają rozwój firmy i w dużej mierze to oni decydują o jej istnieniu w ogóle.

Jeśli zaczniesz aktywnie pozyskiwać Klientów z wykorzystaniem metod i narzędzi dopasowanych do profilu działalności oraz Twoich potencjalnych odbiorów lub kontrahentów, zwiększysz liczbę generowanych leadów i zyskasz szansę na przekucie zapytania o Twój produkt lub usługę w konwersje. Twój biznes jest w Twoich rękach! Działaj!


TL;DR

Potencjalni klienci oczekują szybkiego kontaktu ze strony firm, a szukając interesujących ich produktów lub usług sprawdzają z reguły kilka ofert i podejmują kontakt z kilkoma firmami. Najlepszymi sposobami na pozyskiwanie leadów sprzedażowych B2B lub B2C wydają się być te, które są elastyczne pozwalają łatwo nas znaleźć i w jak najkrótszym czasie skontaktować się z nami. Obecnie najskuteczniejszą metodą generowania leadów może być więc instalacja na stronie call back widgeta oraz skorzystanie z SEO i/lub poprowadzenie kampanii AdWords.

 
Skuteczne sposoby na pozyskiwanie leadów sprzedażowych B2B i B2C


1.    SEO

Pozycjonowanie strony internetowej to bardzo efektywna i przede wszystkim długofalowa metoda na pozyskiwanie leadów sprzedażowych. Powierzona specjalistom, po kilku miesiącach prac nad witryną, może przynieść naprawdę świetne rezultaty.

SEO wymaga jednak wiedzy, odpowiednich narzędzi oraz czasu. To godziny analiz i optymalizacji strony internetowej, dzięki którym serwis stanie się przyjaźniejszy i bardziej wartościowy dla użytkowników, a co za tym idzie, także dla robotów Google. Poza tym nie jest to działanie jednorazowe. To ciągła praca nad serwisem i dostosowywanie go do zmieniających się trendów oraz wymogów Google. Pozycjonowanie, w wykonaniu sprawdzonej agencji lub pozycjonera, jest jednak inwestycją, która może zwrócić się z dużą nawiązką w formie wielu zapytań o ofertę.



Plusy:

+ przynosi długotrwałe efekty
+ źródło dodatkowego ruchu na stronie
+ zapewnia duży ruch na stronie - to głównie po wyszukiwarkę Google sięgają Internauci szukający produktów lub usług w sieci
+ naturalne wejścia na stronę – nie z reklamy
+ poprawa UX i innych aspektów strony
+ pozwala dotrzeć do użytkowników wpisujących szeroki zakres zapytań
Minusy:

- pierwsze efekty zazwyczaj po kilku miesiącach prac
 

2.    Google AdWords

Kampanie AdWords to skuteczny i szybki sposób na generowanie leadów sprzedażowych. Reklamy wyświetlające się w wyszukiwarce górują nad naturalnymi wynikami przykuwając wzrok użytkowników. Chcących sprawdzić i porównać więcej ofert mogą skusić także te wyświetlające się pod organicznymi wynikami, czy nawet na kolejnej stronie.

Poza tym Google AdWords umożliwia promocję poprzez grafiki banerowe wyświetlane na stronach partnerskich bądź filmiki reklamowe na YouTube, które przykuwają jeszcze więcej uwagi. W przypadku e-sklepów z pewnością sprawdzą się kampanie produktowe – połączenie Google AdWords i Google Merchant Center.

Dodatkowo każda firma może skorzystać z remarketingu – kampanii, która będzie przypominać o Twoich produktach lub usługach tym osobom, które były na Twojej stronie i być może opuściły ją bez dokonania zakupu.

Google AdWords jest jednak płatną usługą, w której, żeby wyświetlać się wysoko, a co za tym idzie, zyskać więcej zapytań o produkt lub usługę, musimy nieustannie przebijać oferty innych reklamodawców. Istotnym czynnikiem wpływającym na licytacje jest ponadto jakość przygotowanych reklam. Aby pozyskiwać leady sprzedażowe B2B lub B2C z kampanii reklamowych i osiągać przy tym naprawę wysokie konwersje, warto powierzyć je certyfikowanym specjalistom Google AdWords. Szczególnie, jeśli nie masz doświadczenia w korzystaniu z tego narzędzia.


Plusy:

+ praktycznie natychmiastowe pozyskiwanie leadów
+ duży przyrost leadów przy odpowiednim budżecie i wysokiej jakości reklam
+ różne formy prezentowania oferty pozwalające docierać do różnych odbiorców
+ można w dowolnym momencie rozpocząć i zakończyć kampanię
Minusy:

- licytacje określające pozycję reklamy
- konieczność częstej optymalizacji kampanii
- wymaga zazwyczaj sporej inwestycji
 

3.    Call back widget

Stosunkowo nowe, lecz bardzo skuteczne i przy tym proste w konfiguracji oraz późniejszej obsłudze narzędzie do szybkiego pozyskiwania leadów sprzedażowych.

Call back widget to de facto przycisk, który po umieszczeniu na stronie internetowej umożliwia klientom nawiązywanie bezpośredniego kontaktu z firmą. Na rynku dostępnych jest kilka ciekawych rozwiązań typu call back, w tym także nasze, chyba najbardziej rozbudowane narzędzie umożliwiające generowanie leadów sprzedażowych – Contact Leader.

Widgety te pozwalają wstępnie już zainteresowanym użytkownikom nawiązać połączenie telefoniczne z firmą w ciągu 15-20 sekund. Wystarczy, że użytkownik poda w specjalnym okienku swój numer, a po chwili otrzyma połączenie od konsultanta. Wtyczki dają też możliwość zamawiania połączeń w innych, wskazanych przez potencjalnego klienta terminach.

W bardzo praktyczną funkcję wyposażony został Contact Leader. Jako jedyny na rynku daje potencjalnym klientom wybór – kontakt telefoniczny lub przez Messengera – aplikację należącą do Facebooka. Poza tym daje wiele możliwości w zakresie konfiguracji, dzięki czemu można dopasować go do potrzeb potencjalnych klientów oraz wyglądu strony.


Call back widget jest więc narzędziem, z którego chętnie skorzysta osoba preferująca rozmowę przez telefon, jak i millenials korzystający głównie z social media. Większość użytkowników, nie chcąc czekać na odpowiedź, szuka bezpośredniej formy kontaktu w razie pytań lub problemów z zamówieniem. Wtyczka oferując łatwy i szybki kontakt z firmą pozwala wygenerować więc nawet 2 razy więcej leadów niż inne metody. Poza tym sprawdza się tak samo dobrze w przypadku e-sklepów, jak i firm usługowych, które już w trakcie tej rozmowy mogą zyskać nowe zlecenie.

Warto też pamiętać, że dzięki wtyczce leady sprzedażowe generowane są praktycznie natychmiast - od momentu zainstalowania jej na stronie. Poza tym nic tak skutecznie nie przemienia zapytania o ofertę w nowych klientów, jak rozmowa z przedstawicielem firmy. Dodatkowo według danych opublikowanych przez Moz  aż w 70% przypadków nowego klienta pozyskuje ta firma, która odpowie jako pierwsza. A jak nie być pierwszym, gdy oddzwania się w 15 sekund?
 

Plusy:

+ natychmiastowe pozyskiwanie leadów sprzedażowych
+ nawet 2 razy więcej zapytań o ofertę niż w przypadku innych metod
+ prosta instalacja, konfiguracja i późniejsza obsługa
+ wiele możliwości dopasowania widgetu do strony/klientów
+ niskie koszty obsługi
+ poprawa UX dzięki ułatwieniu kontaktu z firmą
+ narzędzie do kontaktu z firmą dla wszystkich grup wiekowych
+ w przypadku Contact Leadera: obsługa Messengera
+ dostosowanie do urządzeń mobilnych
uniwersalne narzędzie dla małych, średnich dużych firm/stron
Minusy:

- maksymalizuje pozyskiwanie leadów, ale jest uzależnione od ruchu na stronie – większy ruch to więcej szans na leady
 
 
 

4.    Content Marketing

Narzędzie, które daje prawdopodobnie najwięcej możliwości. Niestety wymaga chyba też najwięcej nakładów czasu i pracy. Content Marketing obejmuje w przypadku kampanii online zarówno teksty na strony internetowe czy artykuły blogowe, jak również zdjęcia, infografiki oraz materiały wideo.

O content marketingu pisaliśmy już na naszym blogu wielokrotnie i w różnych kontekstach. Starając się oddać jego kwintesencję trzeba byłoby napisać, że jest on sztuką budowania marki i pozyskiwania przez to nowych klientów poprzez wzbudzanie zainteresowania oraz wpływanie na emocje odbiorców. Generowanie leadów sprzedażowych przez content marketing wymaga dopasowania treści do ich potencjalnych klientów. Wymaga połączenia naszych celów biznesowych z potrzebami potencjalnych odbiorców. I co najważniejsze, nie można przy tym zapomnieć o jakości i atrakcyjności tych treści.

Content marketing wymaga więc opracowania naprawdę dobrej, najlepiej długofalowej strategii, dzięki której poprawimy ruch na stronie i zyskamy szansę na zwiększenie liczby zapytań o produkt lub usługę, a być może także na przekonanie do naszej oferty nowych odbiorców.


Plusy:

+ pozyskiwanie leadów sprzedażowych poprzez przyciągnięcie uwagi i zainteresowanie ofertą
+ budowanie autorytetu marki
+ budowanie pozytywnych relacji klienta z marką
+ wsparcie dla SEO
Minusy:

- duże nakłady czasu i pracy
- nie przekłada się bezpośrednio na wzrost sprzedaży
- mocno utrudniona analiza i kontrola efektów
 

5.    Social media

Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, LinkedIn i inne – wybór platformy społecznościowej zależy od Twojej grupy docelowej. Oczywiście nie musisz, a wręcz nie powinieneś ograniczać się do jednej platformy, jeśli chcesz w ten sposób generować leady B2B lub B2C.

Zanim jednak zaczniesz publikować posty, musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań dotyczących Twoich potencjalnych klientów, żeby określić styl swoich postów, czy też dowiedzieć się, jak często je publikować i w jakich godzinach, żeby uzyskać jak najwięcej zapytań o ofertę. Na szczęście większość platform daje firmom dostęp do mniej lub bardziej dokładnych statystyk, jednak mimo wszystko każda kampania w social mediach wymaga odpowiedniego przygotowania.

Warto mieć przy tym na uwadze, że jeśli nie korzystasz z Facebook Ads czy też sekcji sklep na tym samym portalu, ani nie przyjmujesz nowych zleceń lub zamówień wyłącznie przez Messengera, kampania w social media ma stosunkowo niskie bezpośrednie przełożenie na pozyskiwanie leadów i sprzedaż. Biorąc jednak pod uwagę popularność social mediów warto rozważyć ten kanał, chociażby ze względu na budowanie trwałych relacji z klientem. Trzeba być tylko bardzo ostrożnym, żeby nie popełnić żadnej gafy, która mogłaby skutecznie zepsuć wizerunek firmy.

 
Plusy:

+ możliwość zainteresowania ofertą, która może przełożyć się na leady
+ budowanie marki
Minusy:

- niewielkie możliwości bezpośredniego pozyskiwania leadów
- duże nakłady czasu i pracy
 

6.    Kampanie e-mailingowe

Nie bez powodu niemalże przy każdej okazji (także offline!) jesteśmy proszeni o podanie adresu e-mail. Kampanie e-mailingowe opracowane na własne bazie mailingowej bądź pozyskanej od zewnętrznych dostawców, to wciąż dość efektywna metoda na generowanie leadów sprzedażowych B2B, jak i B2C. Pozwala ona docierać do nowych klientów, a przy zastosowaniu odpowiedniej komunikacji, przekonać do zakupu lub skorzystania z usługi te osoby, które kiedyś były nimi zainteresowane, lecz z jakichś względów nie zdecydowały się skorzystać z oferty.

Nie wolno jednak zapominać, że użytkownicy coraz częściej pomijają takie e-maile traktując je jako spam. Poza tym wiele skrzynek pocztowych automatycznie segreguje wiadomości i nasz e-mail zamiast do głównej skrzynki może być zakwalifikowany do specjalnej, dedykowanej ofertom zakładki, którą trzeba otworzyć, by wyświetlić jej zawartość.

Kampanie e-mailingowe to ponadto jedna z form content marketingu, która poza przygotowaniem odpowiednich treści, wymaga jeszcze stworzenia własnej bazy mailingowej bądź kupienia jej od zewnętrznej firmy. Sama baza i jakość treści to jednak nie wszystko. Aby zwiększyć liczbę zapytań o produkt lub usługę z kampanii e-mailingowych należy prowadzić regularne działania, poparte dogłębnymi analizami oraz dopasowane do konkretnego odbiorcy lub konkretnych sytuacji. Dopiero w ten sposób poprowadzona kampania umożliwi pozyskanie leadów sprzedażowych.

 
Plusy:

+ skuteczne generowanie leadów spośród użytkowników, którzy odebrali wiadomość
+ możliwość zainteresowania ofertą nowych klientów, jak i tych, którzy dokonali już wcześniej zakupu lub wycofały się z niego
Minusy:

- coraz niższa skuteczność
- duże nakłady czasu i pracy
- na leady przekładają się głównie akcje promocyjne
- nie sprawdza się w każdej branży
 

7.    Optymalizacja strony pod kątem UX

„Mając” już potencjalnego klienta na swojej stronie, nie możesz spodziewać się, że tak łatwo przemieni się on w leada sprzedażowego, który przyniesie realny zysk.

O klienta, a raczej o jego doświadczenia na stronie, czyli User Experience również trzeba zadbać - zarówno dobrym tekstem (patrz: pkt 4 – Content Marketing ), jak również atrakcyjną i przyjemną dla oka szatą graficzną, a przede wszystkim – przyjazną nawigacją oraz prostym i intuicyjnym formularzem kontaktowym czy procesem zakupowym. Strona musi ponadto szybko ładować się i być przystępna w odbiorze także na urządzeniach mobilnych. Jeśli nie spełnia tych warunków – tracisz potencjalnych klientów.

Aby poprawić UX, należy śledzić trendy i analizować zachowania użytkowników na stronie (np. przez statystyki w Google Analytics czy narzędzia do Click Trackingu i tworzenia map cieplnych), a później wyciągać wnioski i poprawiać kod strony czy zainwestować w nowe grafiki, teksty – nowy content.

Plusy:

+ podstawowe działanie na stronie www, które przekłada się nie tylko na generowanie leadów, lecz także pozytywne relacje z użytkownikiem
+ wsparcie dla SEO
Minusy:

- czasem wymaga dużych nakładów pracy i czasu, niekiedy nawet stworzenia strony od nowa
 

Na co się zdecydować?

Szukając sposobów na generowanie leadów sprzedażowych B2B lub B2C warto działać na wielu płaszczyznach – wybierać rozwiązania długofalowe, jak również te, które pozyskają nowych klientów niemalże od razu, zanim odczujemy efekty innych działań.

 
Rozwiązania takie jak SEO, AdWords czy call back widget Contact Leader doskonale się uzupełniają na każdym etapie promocji, dając jednocześnie najlepsze rezultaty pod kątem pozyskiwania leadów sprzedażowych. AdWords poprawi ruch na stronie zanim odczujemy efekty pozycjonowania, a np. Contact Leader pozwoli w łatwy i szybki sposób (także dla samego klienta) pozyskać leady i przekuć jego zainteresowanie w zakup lub skorzystanie z usługi. Pozostałe metody warto wykorzystać jako działania wspomagające pozyskiwanie zapytań o ofertę. Najważniejsze to nie pozostawać biernym i szukać rozwiązań dopasowanych także do budżetu firmy.
Autor
Marta Młynarczyk
Ocena artykułu
5.00 - (8 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się