Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 06:45 min Ikona 13.02.2018

6 błędów, które zniszczą twoją reputację w social media

Prowadzenie profilu firmowego w mediach społecznościowych służy promocji marki, pozycjonowaniu, lecz także (a może przede wszystkim?) komunikacji z jej odbiorcami – aktualnymi i potencjalnymi. To właśnie komunikacja jest sensem istnienia mediów społecznościowych. Strona nie zyska popularności, jeżeli będzie tylko „słupem ogłoszeniowym” pełnym postów ofertowych. Jednak zarówno niestosowne posty, jak i niewłaściwie prowadzona komunikacja mogą przyczynić się do okrycia marki złą sławą. Wciąż wielu administratorów stron firmowych nie zdaje sobie sprawy z tego, jak łatwo mogą zaszkodzić marce.

 

Błędy w komunikacji społecznościowej

 

  1. Brak odpowiedzi na komentarze
Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule o błędach w prowadzeniu fanpage’a. Brak reakcji na komentarze (albo gorzej – blokowanie ich) to prosta droga do tego, aby fani przestali obserwować profil. Oczywiście nie trzeba odpowiadać na każdy komentarz, jednak komunikacja na fanpage’u powinna być prowadzona systematycznie i naturalnie. Twoje odpowiedzi będą potwierdzeniem profesjonalizmu i wzmocnią pozytywny wizerunek marki. Zobacz, jak to robią największe marki:
  1. Niestosowne posty

Oczywiście portale społecznościowe w dużej mierze służą rozrywce – nic więc dziwnego, że atrakcyjne i zabawne posty zdobywają popularność. Powinny więc pojawiać się także na profilu firmowym. Poczucie humoru jest w cenie, ale uwaga! W tej sferze łatwo o wizerunkową wpadkę! Pamiętajmy, by unikać treści, z których po prostu nie wypada żartować, takich jak religia, kolor skóry, orientacja seksualna czy zdrowie. Należy więc zadbać o to, aby dowcip na firmowym fanpage’u nie przekraczał granic dobrego smaku. Przykładem może być wpadka marki Tiger Energy Drink, która 1 sierpnia 2017 r. (73. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego) umieściła na swoim koncie na Instagramie grafikę ze środkowym palcem z hasłem „Chrzanić to, co było. Ważne to, co będzie!”.

 

  1. Nieprzemyślane działania

„Chciałem dobrze, a wyszło jak zawsze”. Historia mediów społecznościowych zna wiele przypadków, w których światowe marki straciły wizerunkowo przez nieprzemyślane działania. Przykładem może być sieć McDonald’s, która na Twitterze zachęcała swoich fanów do dzielenia się swoimi historiami oznaczając post hashtagiem #McDStories. Akcja przyniosła skutek odwrotny do zamierzonego, ponieważ fani zaczęli dzielić się negatywnymi historiami i doświadczeniami z udziałem marki – od jakości jedzenia i obsługi, aż po opowieści byłych pracowników sieci.

 

  1. Brak monitoringu opinii
Bez względu na to w jakiej branży działa firma oraz ile wysiłku wkłada w pozycjonowanie, trzeba na bieżąco sprawdzać opinie. Monitoring opinii można wykonywać samodzielnie lub zlecić zewnętrznej firmie. Dzięki temu będziesz zawsze na bieżąco – spojrzysz na swoją firmę z innej perspektywy, dostrzeżesz to, co możesz poprawić i sprawdzisz, w jakim kierunku zmierzają opinie klientów. Sprawdzaj nie tylko social media, lecz także wszelkie fora wymiany opinii, portale branżowe czy blogi. Opinie publikowane w internecie nie zawsze są słuszne, lecz monitorując je dajesz swojej marce szansę na obronę wizerunku.
  1. Oburzenie i brak rekompensaty
Choć starasz się prowadzić firmę jak najlepiej, zawsze zdarzy się ktoś, kto nie będzie zadowolony z obsługi i wyrazi to na forum. Zamiast się oburzać, potraktuj tę opinię jako wskazówkę, co powinieneś poprawić w swojej pracy. Zawsze zareaguj na opinię i przeproś klienta. Jeżeli sytuacja na to pozwoli, zaoferuj rekompensatę. W bardzo wielu przypadkach należycie potraktowany klient daje marce drugą szansę. Pomyśl, że twoją reakcję dostrzegą też inni obserwatorzy i z pewnością ocenią ją pozytywnie.
  1. Nieradzenie sobie z kryzysem
Każdej firmie może zdarzyć się kryzys wizerunkowy. Nawet w najtrudniejszej sytuacji nie należy zapominać, że celem powinno być utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami. Kłótnie, spory, polemika, złośliwość w odpowiedziach na oceny i komentarze to niedopuszczalne błędy. Zakazane jest także szantażowanie i straszenie klientów, na przykład konsekwencjami prawnymi. Pamiętajmy, że w internecie nic nie ginie. Post może zostać błyskawicznie udostępniony, trafić na inne portale lub zostać skopiowany w postaci zrzutu ekranu. Na nic zdadzą się wtedy przeprosiny i tłumaczenia – niesmak pozostanie.

 

Jak uniknąć lub poradzić sobie z kryzysem w mediach społecznościowych?

 

  • Przede wszystkim: przygotuj się. Oczywiście nie każdą sytuację jesteśmy w stanie przewidzieć. Jednak nawet hipotetyczne planowanie jest lepsze niż jego totalny brak. Spróbuj wyobrazić sobie i przewidzieć możliwe kryzysy, jakie mogą spotkać twoją markę w social media. Duże firmy i rozpoznawalne marki przygotowują odrębne procedury na wypadek kryzysów wizerunkowych.
  • Nie wykorzystuj katastrof ani rocznic. Z marketingowego punktu widzenia nie ma uzasadnienia dla postów przypominających o smutnych wydarzeniach. Zawsze jest za to ryzyko wzbudzenia dyskusji, które mogą niekorzystnie odbić się na marce. W USA takim tematem może być 11 września 2001, w Polsce – 10 kwietnia 2010.
  • Ostrożnie dobieraj hashtagi. Oznaczanie postów hashtagami to dobry sposób na pozycjonowanie posta i zwiększenie widoczności, jednak zanim wybierzesz frazę zastanów się, czy nie jest ona zbyt wieloznaczna i czy nie może zostać przypadkiem błędnie zinterpretowana.Tak było w przypadku hashtagu #AskSeaWorld wymyślonego przez park rozrywki wodnej SeaWorld w celu kampanii promocyjnej, podczas której park zamierzał walczyć z oskarżeniami o łamanie praw zwierząt. Hashtag #AskSeaWorld miał zachęcać do oznaczania pytań o życie wielorybów – m.in. o to jak należy o nie dbać oraz dlaczego ich ochrona jest tak ważna. Tymczasem w świetle oskarżeń hashtag został wykorzystany zupełnie w przeciwnym kierunku. Internauci oznaczali nim pytania m.in. o to, dlaczego wieloryby w parku SeaWorld umierają oraz dlaczego park zabrania komentowania sytuacji swoim pracownikom.

 

Podsumowanie

 

W dzisiejszych czasach opinie o marce nie pochodzą wyłącznie od osób, które skorzystały z usług firmy. Opinie kształtowane są zdecydowanie wcześniej, właśnie za pośrednictwem sieci. Dzięki portalom społecznościowym widzimy, w jakich miejscach bywają nasi znajomi, jakie wystawiają recenzje (gwiazdki na Facebooku czy TripAdvisor), co piszą w komentarzach. Bardzo popularne stało się prowadzenie blogów i videoblogów, na których dzielimy się ocenami na temat miejsc, produktów, usług.

Te wszystkie elementy życia online kształtują opinie wśród osób, które jeszcze nie miały do czynienia z marką w realnym świecie. Polityka prowadzenia komunikacji w mediach społecznościowych może zaważyć na tym, czy klient sięgnie po dany produkt czy ominie go szerokim łukiem. To samo dotyczy obecnych klientów, którzy mogą lojalnie pozostać z marką lub na dobre się od niej odwrócić.

Aktywność w mediach społecznościowych to ważny element public relations twojej firmy. Nieważne czy stoisz na czele rozbudowanej firmy w dużym mieście, czy prowadzisz rodzinny biznes w małym miasteczku – powyższe zasady na pewno pomogą ci tworzyć strategię budowania wizerunku marki zgodną z założeniami mediów społecznościowych. Nie gwarantują one, że unikniesz kryzysu, ale być może pomogą ci wyjść z niego obronną ręką.

Źródła: Wordstream, Nowy Marketing, Socialpress, Facebook 1, 2, eBroker, doświadczenia własne

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

14 magicznych wtyczek dla sklepu internetowego WooCommerce Ikona 10:00 min 10.08.2023 Zaczynasz przygodę ze sprzedażą online? Postawienie sklepu internetowego na WooCommerce to dopiero początek. Czas wyróżnić się na tle innych i ułatwić procesy sprzedażowe. Na początku warto poznać 10 magicznych – i często darmowych – wtyczek dla WooCommerce, które uczynią sklep internetowy wyjątkowym. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 05:20 min 29.12.2016 Zbliża się koniec roku więc i prognoz dotyczących przyszłości SEO, wyszukiwarki i ogólnie „świata technologii” jest coraz więcej. My również przyłączamy się do tego nurtu, dodając swoich kilka groszy w kwestii zmian w branży pozycjonowania. Czy przyszłość opierać się będzie na wyszukiwaniach mobilnych, zlokalizowanych i spersonalizowanych? Czy sztuczna inteligencja i wyszukiwanie głosowe zyskają na znaczeniu? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 06:35 min 19.06.2018 Chyba każdy zajmujący się marketingiem, zastanawiał się czy (lub kiedy) roboty zastąpią ludzi w pisaniu tekstów (marketingowych i ogólnych). Czy roboty mogą tworzyć treści choć zbliżone do naszych? Czy mogą (lub będą mogły) przekazać w tekście odpowiednie emocje, zachęcić i potrafić zareklamować? Czy copywriterzy i pisarze na całym świecie powinni zacząć się bać? Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700