Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Pozycjonowanie lokalne – SEO skupione na Twojej okolicy

Opublikowano: 06-04-2017
Czas potrzebny do przeczytania: 6:00 min

 

Co to jest pozycjonowanie lokalne?


Pozycjonowanie lokalne – to zbiór wszystkich działań mających na celu wypromowanie strony internetowej na jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania dla zapytań lokalnych. Zapytania lokalne to z kolei takie, których celem jest znalezienie firmy/obiektu etc. w okolicy użytkownika wpisującego zapytanie.


Np. zapytaniem lokalnym może być „liceum w Poznaniu” – celem użytkownika jest ewidentnie odnalezienie liceów (lub konkretnego liceum) w mieście Poznań.

 

Źródło: Wyszukiwarka Google

 

Na takie zapytania wyszukiwarka Google najczęściej wyświetla 3 wyniki z map Google (tzw. 3-pak) oraz listę organicznych wyników związanych z daną lokalizacją (lub jej okolicą). Poza tym mogą się też wyświetlić inne elementy, a więc reklamy, fragmenty z odpowiedzią, zdjęcia etc. – zależnie od rodzaju zapytania.


Oczywiście nie każde zapytanie lokalne musi zawierać w sobie nazwę miasta, województwa czy okolicy. Dla niektórych z nich „lokalność” jest domyślna. Np. dla zapytania „restauracja chińska” Google najprawdopodobniej wyświetli wyniki lokalne, ponieważ użytkownicy zwykle szukając restauracji poszukują lokali w swojej najbliższej okolicy.


Dla części zapytań wyniki mogą być także częściowo lokalne a częściowo bardziej ogólne. Google zawsze stara się odpowiedzieć na potrzeby użytkowników, więc jeśli zapytanie nie wskazuje jednoznacznie na konkretny obszar, w SERP mogą się znaleźć również bardziej ogólne wyniki lub wyniki z innych lokalizacji, bardziej oddalonych od użytkownika.

Jak Google określa moją lokalizację?


Google korzysta z różnych źródeł dla określenia lokalizacji użytkownika. Przede wszystkim jest to jego historia wyszukiwań (szczególne znaczenie mają ostatnio wyszukiwane miejsca), adres IP oraz historia lokalizacji. Pomimo, że czasami precyzja tych pomiarów pozostawia wiele do życzenia, jednak w większości przypadków dokładność jest wystarczająca, żeby zaprezentować użytkownikowi użyteczne i wartościowe lokalne wyniki wyszukiwania.

 

Źródło: Wyszukiwarka Google

 

Dlaczego pozycjonowanie lokalne?


Z „kilku” powodów:

 

•    93% - dla takiej części zapytań lokalnych wyświetla się 3-pak z wynikami z Map Google
•    86% internautów szuka firmy na Mapach Google
•    60% użytkowników szuka informacji o lokalnym produkcie/usłudze przez tylko 1 dzień (lub krócej) przed zakupem

•    78% lokalnych mobilnych wyszukiwań kończy się zakupem offline
•    76% lokalnych wyszukiwań kończy się telefonem do firmy
•    50% użytkowników szukających informacji lokalnych na smartfonie odwiedziło sklep w ciągu 1 dnia
•    18% lokalnych mobilnych wyszukiwań kończy się zakupem w ciągu 1 dnia

•    32% użytkowników szuka lokalnie, bo potrzebowało produktu/usługi w danym momencie
•    dla 29% użytkowników najważniejsza w szukaniu lokalnym była bliskość (a cena tylko dla 33%)

•    65% użytkowników odbiera kupiony produkt w sklepie stacjonarnym

•    46% wszystkich wyszukiwań w Google jest lokalne

 

 

•    89% użytkowników szuka lokalnych firm przynajmniej 1 raz w tygodniu a 58% codziennie

 

•    55% użytkowników ostatecznie kupuje szukany produkt w sklepie stacjonarnym

 


•    71% użytkowników sprawdza lokalizację firmy zanim odwiedzi ją po raz pierwszy

 

 

•    60% użytkowników wyszukuje informacje o produkcie online
•    36% użytkowników szuka informacji tylko online

•    82% użytkowników szukało informacji za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej
•    81% użytkowników bierze pod uwagę maksymalnie 3 brandy

 

I tak można by wymieniać bardzo długo. Użytkownik się zmienił – inaczej korzystamy z wyszukiwarki, szukamy innych informacji i inaczej robimy zakupy. Pozycjonowanie lokalne świetnie odpowiada na ten trend kierując konsumentów gotowych na zakup do Twojej firmy. I co ważne - jest dla właściwie każdej firmy, nie tylko małej ale również nawet największej korporacji.

Podstawy pozycjonowania lokalnego

1. Wpis na Mapach Google


Pierwszy, podstawowy krok. Tworzymy lub przejmujemy swoją wizytówkę na Mapach Google i jak najdokładniej ją optymalizujemy. Dodajemy zdjęcia, godziny otwarcia, atrybuty… zresztą, na ten temat stworzyliśmy niedawno (nie chwaląc się) całkiem fajny artykuł.


To dzięki wizytówce użytkownik szybko i łatwo może sprawdzić godziny otwarcia firmy, otrzymać wskazówki dojazdu, czy od razu zadzwonić z pytaniem o produkt/usługi.


Wizytówka na Mapach Google to nie wszystko. Warto również stworzyć wpisy i zoptymalizować informacje o swojej firmie w innych miejscach w sieci – chodzi przede wszystkim o katalogi branżowe, czy strony typu YellowPages. Najważniejsze aby zadbać o poprawność nazwy firmy, adresu i numeru telefonu (z ang. NAP, Name – Address – Phone). Dane te powinny być takie same we wszystkich miejscach, w których się pojawiają.

 

Czy wiesz, że kolejność w wynikach na mapach Google ustalana jest między innymi na podstawie trafności (odpowiedzi na wprowadzone zapytanie), odległości (użytkownika od firmy) i rozpoznawalności firmy? Więcej szczegółów Google podaje w swojej pomocy.

 

2. Optymalizacja strony internetowej


Nie samymi mapkami żyje człowiek – dlatego też pozycjonowanie lokalne wymaga prawidłowego, planowego przygotowania strony internetowej firmy.


Taka optymalizacja obejmuje nie tylko umieszczenie danych kontaktowych w serwisie, czy umieszczenie mapki w zakładce „Kontakt”. Niezbędne jest również odpowiednie przygotowanie sekcji head, stworzenie treści mocno osadzonych w „lokalnym” środowisku, uwzględnienie potrzeb użytkownika poszukującego firmy w swojej okolicy… słowem – pracy jest równie dużo (jeśli nie więcej) co w przypadku każdego innego działania związanego ze „standardowym” pozycjonowaniem.

3. Opinie o firmie


Tak, Google zwraca uwagę na opinie wystawiane firmie – przede wszystkim we wpisie na Mapach Google, ale też w innych miejscach w sieci. Koniecznie trzeba aktywnie zachęcać swoich Klientów do pozostawiania opinii, bo inaczej swoją recenzję zostawi tylko ta mała grupka niezadowolonych i zdeterminowanych.


Ten bardzo ważny element strategii pozycjonowania lokalnego jest niestety wciąż zbyt często marginalizowany. A czasem potrzeba naprawdę niewiele, żeby zadowolony Klient wyciągnął komórkę z kieszeni i wystawił 5 gwiazdek. Można stworzyć unikalny link prowadzący bezpośrednio do dodawania opinii, przygotować zachętę na stronie, a w siedzibie stacjonarnej umieścić kilka naklejek z prośbą o recenzję.


Niewielkim nakładem sił i czasu można czasem uzyskać wielki efekt.

4. Ciągła praca - również offline


Tak, pozycjonowanie to ciężka i długotrwała praca. Nie inaczej jest w przypadku lokalnego SEO. Konieczne jest ciągłe budowanie swojej pozycji w wynikach wyszukiwania przez między innymi:


•    aktualizację i rozbudowę treści,
•    dostosowywanie się do aktualizacji i odświeżeń algorytmów,
•    kontrola i dalsza optymalizacja strony pod kątem zapytań lokalnych,
•    wykorzystywanie i dostosowywanie się do nowych funkcji udostępnianych przez Google na Mapach Google,
•    regularną kontrolę i aktualizację danych we wpisie na Mapach Google (i w innych lokalnych katalogach),
•    zarządzanie opiniami o firmie w sieci, ze szczególnym uwzględnieniem Map Google,
•    zdobywanie kolejnych pozytywnych opinii od Klientów.

 

Czy wiesz, że za lokalne wyniki wyszukiwania odpowiada algorytm o nazwie Gołąb / Pigeon.

 

A działać można również offline. Zaczynając od zachęty do wystawiania opinii, przez zaangażowanie się w nawet drobne wydarzenia w swojej okolicy, po obecność na okolicznych imprezach, a nawet ich sponsorowanie. Wszystko to może się przełożyć na większe zainteresowanie naszą firmą, a nawet na całkowicie naturalne linki przychodzące, które już bezpośrednio przekładają się na pozycje w lokalnych (i nie tylko) wynikach wyszukiwania.

5. Podsumowanie


Pozycjonowanie lokalne sprawdza się nie tylko w przypadku małych firm (np. warsztatów samochodowych, salonów fryzjerskich). Również znacznie większe przedsiębiorstwa, których obszar działalności obejmuje przecież poszczególne miasta, mogą sporo zyskać skupiając się na użytkownikach w swojej okolicy.

Pracując nad poprawą pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwania trzeba się skupić nie tylko na stronie i jej prawidłowej optymalizacji (choć to wciąż podstawowy element). Konieczna jest też kontrola i aktualizacja wpisu na Mapach Google, aktywne zdobywanie opinii i zarządzanie nimi oraz dbanie o zgodność danych NAP w różnych miejscach w sieci.

Pracy jest sporo, ale korzyści z lokalnego SEO mogą być naprawdę duże – i widoczne nie tylko online, ale również offline!

 

 

Potrzebujesz pomocy? O pozycjonowaniu lokalnym wiemy całkiem sporo i chętnie pomożemy Ci dotrzeć do odbiorców w Twojej okolicy. Skontaktuj się z nami!

Źródła: Search Engine Land; Search Engine Land; Business 2 Community; Consumer Barometer with Google (data wejścia: 14.03.2017); HubSpot; Local Visibility System; Local SEO Guide; Search Engine Land; Search Engine Land; Pomoc Google Moja Firma; Pomoc Wyszukiwarki Google

Autor
Krzysztof Mierzyński
Ocena artykułu
5.00 - (4 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się