Rozpoczęta właśnie aktualizacja wprowadza kilka kluczowych zmian w sposobie funkcjonowania algorytmu tak ważnego dla branży SEO:
1. Pingwin 4.0 działa w czasie rzeczywistym
Oznacza to, że jeśli np. za pozycjonowanie niezgodne z wytycznymi dotknie nas kara algorytmiczna za spamerski profil linkowy, nie będziemy musieli czekać na kolejne odświeżenie aby odzyskać utracone pozycje. Po usunięciu sztucznych linków musimy poczekać aż roboty Google przeindeksują zmiany, po czym w niedługim czasie* powinniśmy zobaczyć poprawę pozycji.
*oczywiście nie wiemy co dokładnie oznacza "w niedługim czasie" - Google tradycyjnie nie sprecyzował tego terminu
2. Pingwin stał się częścią głównego algorytmu GooglePodobnie jak
wcześniej Panda, również Pingwin został włączony do głównego algorytmu Google i ponad 200 czynników wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Zmiana ta jest ważna dla specjalistów od pozycjonowania, ponieważ...
3. Google nie będzie więcej informował o aktualizacji PingwinaCzyli jeśli zauważymy spadki pozycji, nie będziemy mieli pewności, że to akurat kara za spamerski profil linkowy. Konieczna będzie wnikliwsza (a więc bardziej czasochłonna) analiza kondycji strony, aby wskazać te elementy, które wymagają poprawy z punktu widzenia pozycjonowania.
4. Pingwin 4.0 ma działać na większym poziomie szczegółowościOznacza to, że obniżenie rankingu może nie dotknąć całej strony, ale mniejszych jednostek. Czyli podstron? I tu jest pies pogrzebany - Google z właściwą sobie tajemniczością stwierdził, że większy poziom szczegółowości niekoniecznie dotyczy tylko podstron.
5. Aktualizacja będzie stopniowo wprowadzana na całym świecie, we wszystkich językachCzyli również w Polsce.
Co robić?Jak zwykle z Google - zachować spokój. I obserwować swoje wyniki wyszukiwania. Jeśli w najbliższym czasie pojawią się wahania, należy
przeanalizować w pierwszej kolejności profil linkowy swojej strony, zwracając uwagę czy nie zawiera on linków sztucznych, łamiących wytyczne Google.
Jednocześnie lepiej
nie podejmować gwałtownych ruchów. Algorytm jest na etapie wprowadzania, więc najbliższy okres z punktu widzenia pozycji w wynikach wyszukiwania może być bardzo burzliwy - również dla stron o wzorowym profilu linkowym.
Co więcej,
w międzyczasie wciąż działają pozostałe algorytmy i czynniki rankingowe. Przy odrobinie "szczęścia" spadek pozycji może być również wywołany np. jakością strony.
Algorytm Pingwin - najważniejsze informacjeWprowadzony przez Google po raz pierwszy 24 kwietnia 2012 roku do tej pory doczekał się 6 aktualizacji/odświeżeń. Poprzednia aktualizacja miała miejsce 17 października 2014 roku, a więc niemal 2 lata temu. Obecna wersja oznaczona jest jako Pingwin 4.0.
Zadaniem algorytmu jest "oczyszczanie" wyników wyszukiwania ze spamu - ze szczególnym uwzględnieniem witryn, które mają
nienaturalny profil linkowy. Celem Pingwina są więc szczególnie te witryny, które kupują linki, uczestniczą w systemach wymiany linków i wykorzystują inne metody pozycjonowania niezgodne z wytycznymi Google dla webmasterów.
Źródła:
Google Webmaster Central Blog;
The SEM Post; Search Engine Land
01 i
02