Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 05:20 min Ikona 29.12.2016

Co czeka pozycjonowanie w 2017 roku?

Mobilny, lokalny, głosowy i wspierany przez sztuczną inteligencję. Czy to będą 4 filary, na których będzie się opierać wyszukiwarka przyszłości? I to wcale nie odległej przyszłości, bo o ile np. sztuczna inteligencja (pomimo znaczących osiągnięć w tej dziedzinie w ostatnim czasie) jest w gruncie rzeczy jeszcze w powijakach, o tyle np. urządzenia mobilne już grają pierwsze skrzypce – również w pozycjonowaniu.

 

Mobile-first

 

Ponad 50%, a może nawet 60% wyszukiwań pochodzi z urządzeń mobilnych

Co roku w błyskawicznym tempie zwiększa się odsetek osób, które korzystają z wyszukiwarki za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Nic dziwnego – łatwość dostępu do informacji tu i teraz (czyli np. w trakcie robienia zakupów) odgrywa dla nas kluczową rolę przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

Wg badań w USA nawet 70% osób, które dokonało zakupu w sklepie stacjonarnym, sprawdziło wcześniej informacje na temat sklepu/produktu na swoim urządzeniu mobilnym.

Nic więc dziwnego, że Google coraz mocniej stawia na smartfony, mocno inwestując np. w projekt AMP czy też pracując nad indeksem mobile-first (w którym to strony mobilne byłyby indeksowane jako pierwsze).

 

Local & personalized

 

Coraz częstsze wyszukiwanie za pomocą smartfona = coraz częstsze wyszukiwania lokalne

Użytkownicy mobilni zazwyczaj poszukują informacji o firmach lub produktach dostępnych w swojej okolicy. Nie interesują ich wyniki ogólnopolskie, ale tu i teraz poszukują informacji o możliwości kupna tych cudnych kolczyków, które przed chwilą zobaczyli np. na billboardzie.

Ruch organiczny na TripAdvisor w USA z wyszczególnieniem fraz „near me” („blisko mnie”) (kliknij aby zobaczyć całość) Źródło: Moz Blog

Jednocześnie łatwiej jest takie wyniki spersonalizować, czyli dostosować do oczekiwań tego konkretnego odbiorcy. A to dzięki gigantycznej ilości danych zbieranych przez nasze urządzenia mobilne. Dane te dotyczą np. lokalizacji, historii wyszukiwań, zainteresowań i wielu innych aspektów naszego życia. Oczywiście, wszystko anonimowo.

 

AI-first

 

Sztuczna inteligencja – nie tylko w wyszukiwarce

Google ledwo zaczął mówić o wyszukiwarce mobile-first, a już poszedł o krok dalej – do świata AI-first. Sztuczna inteligencja (ang. AI – Artificial Intelligence) to kolejny, naturalny etap rozwoju właściwie wszystkich produktów Google i jej firmy-matki Alphabet.

Co prawda jesteśmy tak naprawdę dopiero na początku drogi, natomiast coraz większe osiągnięcia w dziedzinie chociażby maszynowego uczenia się (ang. machine learning) każą przypuszczać, że całkiem niedługo może nas czekać przełom – dotycząca pozycjonowania i interakcji z wyszukiwarką. A jeśli nie przełom, to zauważalny progres – a stąd już tylko krok do rzeczywistości AI-first.

Zresztą algorytm Google RankBrain, bazujący na machine learning, działa już od dłuższego czasu i podobno jest jednym z 3 najważniejszych czynników rankingowych wyszukiwarki.

 

Voice

 

20% wyszukiwań w aplikacji Google na Androidzie to wyszukiwania głosowe

Prace nad conversational search trwają już od dłuższego czasu – nie tylko w Google. A jeśli chcemy porozumiewać się z komputerem w sposób zbliżony do rozmowy z drugim człowiekiem, to naturalnym krokiem jest przestawienie się na wyszukiwanie głosowe. I nie mam tutaj na myśli prostych komend, czy też transkrybowania głosu na tekst pisany.

Rozwiązania takie jak Google Home czy Amazon Echo pokazują, że naprawdę sprawne, intuicyjne i łatwe w użyciu wyszukiwanie i obsługa głosowa urządzeń są tuż za rogiem. W rezultacie zmieni się z pewnością też sposób korzystania z wyszukiwarki Google, a więc i firmy będą musiały się dostosować do nowego użytkownika.

Naturalnie, nie stanie się to z dnia na dzień. Wciąż wyszukiwanie głosowe to zdecydowana mniejszość wszystkich wyszukiwań w Google.

p.s. Rzućcie też okiem na fajne porównanie Amazon Echo i Google Home na YouTube (warto zwrócić uwagę, że Amazon ma niedługo wypuścić nową wersję swojego urządzenia).

Gdzie w tym wszystkim SEO?

 

Świat mobile- i AI-first, w którym użytkownicy otrzymują mocno spersonalizowane i zlokalizowane wyniki, a swoje urządzenia obsługują za pomocą głosu jest bliżej niż myślimy. Zmiany, które obserwujemy od kilku miesięcy i lat są jednak głównie ewolucyjne. Oznacza to, że uważny obserwator ma czas i możliwości dostosować się do nowych trendów.

Również SEO cały czas ewoluuje. Niezbędne staje się znacznie szersze spojrzenie na pozycjonowanie stron. Ograniczona lista słów kluczowych, na które promujemy strony, przestaje być skuteczna. Nie tylko dlatego, że skala trudności w pozycjonowaniu często bardzo prestiżowych fraz stale rośnie.

Wg Google nawet 15% zapytań kierowanych do wyszukiwarki to zapytania zupełnie nowe, z którymi wcześniej Google nie miał do czynienia (dlatego też stworzono RankBrain, który pomaga w ich ocenie). Czy pozycjonując się na zamkniętą listę słów kluczowych mamy szansę na rankingowanie właśnie na te 15%?

„Nowe” SEO wymaga przeanalizowania witryny pod kątem branży, potencjalnych zapytań, wyrażeń powiązanych, wyrażeń typu long-tail (czyli często tych, które są najbardziej skuteczne dla biznesu, choć rzadziej wyszukiwane), możliwości reklamowych i wielu innych aspektów. Tylko przy takim podejściu możliwe jest prawidłowe zoptymalizowanie witryny – czyli takie, które przyniesie stronie zwiększoną widoczność na znacznie większą liczbę fraz.

Co pokaże przyszłość? Cytując hrabię Fredro: „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba”. Ale powinniśmy być nieźle przygotowani, jeśli:

•    zadbamy o optymalizację mobilną strony,

•    nie zapomnimy o docieraniu do Klientów lokalnych (pomoże w tym pozycjonowanie lokalne),

•    spojrzymy na temat fraz nieco szerzej – nie tylko z perspektywy krótkiej listy ściśle określonych wyrażeń,

•   będziemy w miarę na bieżąco ze zmianami związanymi ze sztuczną inteligencją i wyszukiwaniem głosowym.

Źródła: Backchannel; Moz Blog; Google Webmaster Central Blog; The Keyword; Think with Google

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

guest blogging Ikona 5:00 min 07.12.2023 Wartościowy content jest kluczowy dla sukcesu Twojej marki. Jednak czy wykorzystujesz w pełni jego potencjał? Treści możesz tworzyć na swoją stronę internetową oraz profile w social mediach. Ale to nie wszystko! Czy wiesz, że możesz publikować tzw. wpisy gościnne w serwisach innych firm? Z chęcią opowiem Ci więcej na ten temat. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:50 min 03.09.2010 Gigant z Mountain View nie przestaje zaskakiwać użytkowników wprowadzanymi przez siebie nowościami. Tym razem mamy do czynienia z aplikacją Google Goggles, która umożliwia wyszukiwanie informacji przy pomocy wykonanego telefonem komórkowym zdjęcia. Wystarczy, że zrobimy zdjęcie przedmiotowi, który nas interesuje. Mamy do czynienia z chwilową ciekawostką, czy ulepszeniem, które na stałe zmieni sposób wyszukiwania informacji? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:50 min 07.06.2017 Już nie raczkujące, a całkiem nieźle poruszające się po Internecie dziecko Google Maps i Google Earth ma już 10 lat. Pomysł na Street View dotyczył początkowo tylko pięciu amerykańskich miast. Z czasem zaczął się rozrastać, by ogarnąć swoim zasięgiem całą kulę ziemską. Samo narzędzie okazało się szczególnie przydatne nie tylko dla ciekawych świata, ale także firm. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Polskie facebookowe fanpage’e, z których warto brać przykład (cz. 1) Ikona 03:45 min 11.04.2016 Firmowego fanpage’a warto prowadzić świadomie i wzorować się przy tym na najlepszych tego typu profilach. Prezentujemy osiem polskich stron facebookowych, których autorzy sztukę komunikacji z odbiorcą i nieustannego przyciągania jego uwagi poprzez wzbudzanie w nim zróżnicowanych stanów emocjonalnych opanowali do perfekcji. A skoro o przyciąganiu uwagi mowa – za jakiś czas pojawi się część druga. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700