Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 00:00 min Ikona 24.04.2014

Wyszukiwarki internetowe przewidują przyszłość?

Każdy z silników wyszukiwania posiada własne algorytmy – tak zwane roboty, które bez przerwy przeglądają zawartość internetu. Robią to, żeby na bieżąco wiedzieć jakie najbardziej trafne wyniki przedstawiać w odpowiedzi na zadawane zapytania. W Microsoft, zespół odpowiedzialny za rozwój wyszukiwarki Bing, doszedł do wniosku, że przetwarzając tak olbrzymią liczbę informacji, można wykorzystywać je do stworzenia nowych, interesujących rozwiązań. W ten sposób uruchomiona została testowa usługa Predictions (ang. Przewidywania).

Jak w praktyce działa przewidywanie przyszłości przez Microsoft? Póki co, dotyczy tylko wyników trzech najpopularniejszych telewizyjnych show w Stanach Zjednoczonych – The Voice, Idola oraz Dancing with the Stars (Taniec z Gwiazdami). Po wpisaniu nazwy programu oraz dodaniu „predictions” po frazie, otrzymujemy listę uczestników z prawdopodobnym wynikiem dla następnego odcinka. Dla najbliższego etapu The Voice możemy dowiedzieć się na przykład, że dwójka uczestników jest zdecydowanie najlepsza i ma sporą szansę żeby pokonać rywali, a kolejne dwie zawodniczki prawdopodobnie pożegnają się z konkursem.

Jak działa przewidywanie wydarzeń w wykonaniu Bing.com? Analizowany jest ruch sieciowy związany z konkretnymi uczestnikami. Wyszukiwarka zwyczajnie wie, kto z nich cieszy się największą popularnością, które nazwisko było najczęściej wpisywane jako żądana fraza oraz jak wiele mówi się o danej osobie za pośrednictwem mediów społecznościowych. Według niektórych, opieranie się wyłącznie na szumie dookoła konkretnego nazwiska przy przewidywaniu tego typu zdarzeń, jest tylko nieco bardziej trafne, niż wróżenie z fusów. Jednak specjaliści z Microsoft po serii testów twierdzą, że dodając do tego zaawansowane algorytmy, otrzymują rokowania tak trafne, że można zaimplementować je jako normalną funkcję w Bing. Dodają też, że wkrótce przyjdzie czas na typowanie wyników meczów sportowych, wyborów prezydenckich i wielu innych zdarzeń. Czyżbyśmy więc już wkrótce mieli możliwość wyświetlenia „jutrzejszej gazety”?

Bing Predictions nie jest pierwszym tego typu pomysłem. Odkąd algorytmy zyskują pozorną inteligencję, w wyścigu o pierwsze miejsce wśród wyszukiwarek także Google i Yahoo prezentowali funkcje tego typu. Co prawda, pierwszy z wymienionych jest niekwestionowanym liderem, jednak swoją pozycję próbował pewien czas temu umocnić narzędziem do przewidywania przyszłych miejsc epidemii grypy. Skrypt Google działał na zasadzie ustalania, w którym miejscu na świecie najczęściej wyszukiwało się np. sposoby na zwalczenie choroby – to mogłoby oznaczać wzrost wskaźnika zachorowań i potencjalne masowe rozprzestrzenienie się wirusa w danej okolicy. Problem pojawił się w momencie, kiedy informacja o takiej usłudze obiegła świat. Internauci zaczęli „testować” narzędzie, wpisując frazy powiązane z grypą do wyszukiwarki. To natomiast zaburzyło dokładność algorytmu, przekazując sztuczne statystyki do systemu. Podobne próby Google podejmowało np. przy wskazywaniu jak wiele zarobi wchodzący na ekrany kin film.

Jak wprowadzenie funkcji przewidywania w wyszukiwarce może wpłynąć na jej ogólną sprawność? Poza faktem, że coraz częściej możemy stosować ją raczej w roli osobistego doradcy, niż encyklopedii, istnieją niezbyt optymistyczne rokowania. Uogólniając i odnosząc się do uruchomionej opcji z prognozowaniem wyników telewizyjnych talent show, może to nieco zaburzyć popularność konkretnych wyników i fraz. W końcu fani konkretnego uczestnika konkursu mogą zechcieć zwiększyć jego widoczność w sieci, na przykład często wyszukując jego nazwisko lub tworząc jak najwięcej stron z informacjami na jego temat. Czy będą to działania naturalne? Z pewnością nie. Czy internet zyska dzięki temu wartościowe treści i wiarygodne dane? To zależy od zachowań internautów.

Nowe, interesujące funkcje są bliżej, niż myślimy. Być może po pierwszych testach nie jesteśmy jeszcze w stanie zarobić milionów na zakładach bukmacherskich, w oparciu o przewidywania Bing. Niewykluczone też, że użytkownicy którzy odkryją czym kierują się skrypty, będą starali się nimi manipulować i przyczynią się do zaśmiecania sieci. Jednak każdy wynalazek musi być udoskonalony, zanim zrewolucjonizuje świat.

Źródła: Bing, Informationweek

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 00:55 min 15.12.2008 Wyszukiwarka Google towarzyszy nam nie od dziś. Nie jest jednak cały czas taka sama - firma z Mountain View w Kalifornii nieustannie udoskonala i zmienia nie tylko swoje algorytmy, ale również interfejs. A wszystko po to, by dać użytkownikom dokładnie to, czego poszukują w wyszukiwarce. A cała branża SEO musi dostosować swoje metody pozycjonowania do zmieniających się warunków w wynikach wyszukiwania. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:00 min 26.08.2009 Zakupy robione przez Internet codziennie zyskują na popularności. Według danych Komisji Europejskiej w samej Europie już 150 milionów osób zdecydowało się na tę formę zakupów, jednak tylko 20% z nich kupowało produkty za granicą. Obecnie dopiero powstają przepisy regulujące przepływ towarów kupowanych przez Internet. Będą one dotykały m.in. takich kwestii jak prawo do odstąpienia od umowy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 08:00 min 04.07.2013 Pod koniec maja Google wprowadziło kolejną aktualizację algorytmu wyszukiwarki – Penguin 2.0. Okazała się ona zgubna dla wielu serwisów internetowych, które pozycjonowały się za pomocą narzędzi zabronionych lub nietolerowanych przez Google. Wiele agencji interaktywnych musiało po raz kolejny zmienić swój sposób działania i zastanowić się jak podnieść jakość oraz efektywność swojej pracy. Można oczekiwać, że Google będzie zaostrzać polityke dotyczącą jakości wyników. W tym kontekście warto przypomnieć o jednym z aspektów troski o jakość - właściwym contencie. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700