Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 02:10 min Ikona 08.08.2016

Webwriting – jak stworzyć tekst na stronę internetową

Podobno pisać każdy może. W końcu od młodości uczono nas, jak tworzyć rozprawki, eseje czy opisy. Wielu osobom wydaje się, że w takim wypadku napisanie dobrego tekstu na stronę internetową będzie dziecinnie proste. Jak się jednak często okazuje – wcale tak nie jest. Jak udowadniają badania, internauta to specyficzny czytelnik, dlatego i teksty tworzone z myślą o nim muszą być napisane przede wszystkim zrozumiale i przejrzyście, bez zbędnego wodolejstwa.

 

Internauta – czy on w ogóle czyta?

 

I tak, i nie. Według badań przeprowadzonych przez Jacoba Nielsena jeszcze w latach 90. tylko 16% osób czyta tekst słowo w słowo. Większość tylko skanuje go w poszukiwaniu informacji, jakich potrzebuje. Nie oznacza to, że internauta jest osobą, która jest zbyt leniwa, by skupić się na tekście. Po prostu zazwyczaj w Internecie szukamy konkretnych odpowiedzi na dane pytanie. Poza tym, czytanie z ekranu komputera czy urządzenia mobilnego jest o wiele bardziej męczące dla oczu, przez co trudniej jest się skoncentrować na tekście.

 

Co więcej, mówi się, że decyzję o tym, czy pozostajemy na danej stronie internetowej czy też nie podejmujemy w ciągu niecałej sekundy – i mniej więcej tyle czasu mamy na to, aby zachęcić do pozostania na stronie. Jak więc to zrobić?

 

Sztuka webwritingu

 

Istnieje tak naprawdę jedna główna zasada pisania tekstów na stronę – piszemy go DLA czytelnika. Dlatego właśnie warto kierować się kilkoma podstawowymi regułami:

1. Pisz zwięźle i zrozumiale – kieruj się zasadą im krócej tym lepiej. Wodolejstwu mówimy stanowcze NIE! Nie stosuj też skomplikowanych wyrażeń. Koniec końców nie chodzi o to, by udowodnić czytelnikowi, że jest głupszy. Wszelkie skomplikowane sformułowania staraj się wytłumaczyć.

2. Nie bój się powtórzeń – internauta nie zwraca aż tak wielkiej uwagi na wszelkiego rodzaju powtórzenia. Jeśli od tego zależy zrozumienie tekstu – używaj ich (oczywiście w rozsądny sposób)

3. Ułatw życie osobom, które skanują tekst – podziel go na akapity, używaj wypunktowań, podkreślaj/pogrubiaj co ważniejsze rzeczy. Nie przesadzaj i nie stosuj zbyt wielu kolorów (patrz – obrazek), ale internauci na pewno będą wdzięczni za odpowiedni podział treści.

4. Nie powtarzaj treści – niech każdy akapit wniesie coś nowego, pożytecznego dla czytelnika.

5. Zaczynaj treść od wniosków – dziwne? Niekoniecznie. Pamiętaj, że użytkownicy poszukują konkretnych informacji i to o nich należy napisać już we wstępie.

6. Twórz zdania krótkie i w stronie czynnej – od 10 do 20 słów na zdanie wystarczy, by przekazać odpowiednią treść. Zamiast „Artykuły zostały wyprodukowane w naszej firmie” napisz też coś prostszego – „Wyprodukowaliśmy artykuły” będzie informacją konkretną i zwięzłą.

7. Bądź w miarę obiektywny – internauta domyśli się, że nie ma badań dowodzących, że to właśnie twoje produkty czy usługi są „najlepsze na świecie”.

Warto również dodawać grafiki nawiązujące do tematu czy nagrania wideo. Nie ma co się oszukiwać, stajemy się społeczeństwem obrazkowym i warto to wykorzystać.

 

Przede wszystkim czytelnik

 

Tworząc tekst, zawsze pamiętaj, dla kogo tak naprawdę piszesz treści. Określ użytkownika, któremu chcesz przekazać informacje i postaraj się zaspokoić właśnie jego potrzeby. W efekcie to właśnie na twojej stronie internetowej zostanie dłużej i być może to właśnie u ciebie zakupi produkty lub usługi.

 

Sztuka webwritingu wymaga sporo praktyki. Dlatego też obserwuj, próbuj, skracaj maksymalnie swoje teksty. Dzięki temu zaczniesz tworzyć treści przydatne, zwięzłe i zrozumiałe – a takie w sieci są najbardziej popularne.

 

Źródła: Blog.Hubspot; ArturJablonski; Youll.be

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

one page Ikona 7:00 min 24.11.2023 Witryna z wieloma zakładkami czy minimalistyczny serwis one page? Sprawdziliśmy wady i zalety tego ostatniego rozwiązania. Sprawdź, czy będzie dla Ciebie odpowiednie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 45

No votes so far! Be the first to rate this post.

Błędy, których lepiej nie popełniać w kampaniach Facebook Ads Ikona 5:00 min 20.11.2023 Prowadzisz kampanie płatne na Facebooku albo szerzej – w systemie Meta? Sprawdź, czy nie popełniasz błędów, które negatywnie wpływają na Twoje wyniki! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:35 min 25.07.2008 Google dokonało zmiany w wyglądzie komunikatu dotyczącego kopii strony. Po wpisaniu specjalnego adresu można zobaczyć, w jaki sposób witryna była aktualizowana. Właśnie od tej kopii zależy też, co zostanie uwzględnione przez roboty Google. Do bardzo ciekawa i istotna baza danych, o którą warto zadbać - także dla pozycji strony w wyszukiwarce Google. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 11.06.2015 W obecnych czasach łatwy dostęp do plików oraz możliwość ich szybkiego przetwarzania to podstawa. W każdym miejscu na świecie w dowolnym momencie chcemy mieć dostęp do naszych najpiękniejszych wspomnień, choćby po to, by podzielić się nimi z rodziną czy przyjaciółmi. Dotychczas nie było to możliwe. Ale teraz pojawiła się nowa aplikacja Google Zdjęcia, która rewolucjonizuje poniekąd kwestię przechowywania zdjęć i filmów.    Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 4:30 min 20.12.2018 Przychodzi czasem taki moment w życiu copywritera, kiedy musi on porzucić pisanie rzeczy lekkich i przyjemnych, a usiąść do tekstu, który bardziej niż zachęcać do zakupu czy skorzystania z usług, udzielać będzie fachowych informacji na wybrany temat. Nie brzmi to wcale łatwo, a w praktyce okazuje się często jeszcze trudniejsze, tym bardziej, że po drodze bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700