Ikona 02:10 min Ikona Sunrise System 08.08.2016

Webwriting – jak stworzyć tekst na stronę internetową

Podobno pisać każdy może. W końcu od młodości uczono nas, jak tworzyć rozprawki, eseje czy opisy. Wielu osobom wydaje się, że w takim wypadku napisanie dobrego tekstu na stronę internetową będzie dziecinnie proste. Jak się jednak często okazuje – wcale tak nie jest. Jak udowadniają badania, internauta to specyficzny czytelnik, dlatego i teksty tworzone z myślą o nim muszą być napisane przede wszystkim zrozumiale i przejrzyście, bez zbędnego wodolejstwa.

 

Internauta – czy on w ogóle czyta?

 

I tak, i nie. Według badań przeprowadzonych przez Jacoba Nielsena jeszcze w latach 90. tylko 16% osób czyta tekst słowo w słowo. Większość tylko skanuje go w poszukiwaniu informacji, jakich potrzebuje. Nie oznacza to, że internauta jest osobą, która jest zbyt leniwa, by skupić się na tekście. Po prostu zazwyczaj w Internecie szukamy konkretnych odpowiedzi na dane pytanie. Poza tym, czytanie z ekranu komputera czy urządzenia mobilnego jest o wiele bardziej męczące dla oczu, przez co trudniej jest się skoncentrować na tekście.

 

Co więcej, mówi się, że decyzję o tym, czy pozostajemy na danej stronie internetowej czy też nie podejmujemy w ciągu niecałej sekundy – i mniej więcej tyle czasu mamy na to, aby zachęcić do pozostania na stronie. Jak więc to zrobić?

 

Sztuka webwritingu

 

Istnieje tak naprawdę jedna główna zasada pisania tekstów na stronę – piszemy go DLA czytelnika. Dlatego właśnie warto kierować się kilkoma podstawowymi regułami:

1. Pisz zwięźle i zrozumiale – kieruj się zasadą im krócej tym lepiej. Wodolejstwu mówimy stanowcze NIE! Nie stosuj też skomplikowanych wyrażeń. Koniec końców nie chodzi o to, by udowodnić czytelnikowi, że jest głupszy. Wszelkie skomplikowane sformułowania staraj się wytłumaczyć.

 

2. Nie bój się powtórzeń – internauta nie zwraca aż tak wielkiej uwagi na wszelkiego rodzaju powtórzenia. Jeśli od tego zależy zrozumienie tekstu – używaj ich (oczywiście w rozsądny sposób).

 

3. Ułatw życie osobom, które skanują tekst – podziel go na akapity, używaj wypunktowań, podkreślaj/pogrubiaj co ważniejsze rzeczy. Nie przesadzaj i nie stosuj zbyt wielu kolorów (patrz – obrazek), ale internauci na pewno będą wdzięczni za odpowiedni podział treści.

 

4. Nie powtarzaj treści – niech każdy akapit wniesie coś nowego, pożytecznego dla czytelnika.

 

5. Zaczynaj treść od wniosków – dziwne? Niekoniecznie. Pamiętaj, że użytkownicy poszukują konkretnych informacji i to o nich należy napisać już we wstępie.

 

6. Twórz zdania krótkie i w stronie czynnej – od 10 do 20 słów na zdanie wystarczy, by przekazać odpowiednią treść. Zamiast „Artykuły zostały wyprodukowane w naszej firmie” napisz też coś prostszego – „Wyprodukowaliśmy artykuły” będzie informacją konkretną i zwięzłą.

 

7. Bądź w miarę obiektywny – internauta domyśli się, że nie ma badań dowodzących, że to właśnie twoje produkty czy usługi są „najlepsze na świecie”.

 

Warto również dodawać grafiki nawiązujące do tematu czy nagrania wideo. Nie ma co się oszukiwać, stajemy się społeczeństwem obrazkowym i warto to wykorzystać.

 

Przede wszystkim czytelnik

 

Tworząc tekst, zawsze pamiętaj, dla kogo tak naprawdę piszesz treści. Określ użytkownika, któremu chcesz przekazać informacje i postaraj się zaspokoić właśnie jego potrzeby. W efekcie to właśnie na twojej stronie internetowej zostanie dłużej i być może to właśnie u ciebie zakupi produkty lub usługi.

 

Sztuka webwritingu wymaga sporo praktyki. Dlatego też obserwuj, próbuj, skracaj maksymalnie swoje teksty. Dzięki temu zaczniesz tworzyć treści przydatne, zwięzłe i zrozumiałe – a takie w sieci są najbardziej popularne.

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 04:00 min 28.02.2017 Budzisz się rano, robisz kawę, a na słoiku: „content”… otwierasz gazetę, a tam: „content”… jedziesz autobusem, wyglądasz przez okno, tam billboard a na nim: „content”… otwierasz książkę, a tam… no, już chyba wiadomo do czego zmierzam: content jest dosłownie wszędzie. Dlaczego miałoby być inaczej w  pozycjonowaniu? Jak w takim razie pisać, żeby zainteresować? Jak nie zanudzić i nie zniechęcić czytelnika? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 03:15 min 06.07.2017 Każdy copywriter szuka skutecznych sposobów, aby przyspieszyć swoją pracę. Musi jednocześnie pamiętać, że niezwykle ważne jest tworzenie eksperckich tekstów, wzbudzających zaufanie czytających je użytkowników. Jak więc połączyć wydajność i jakość? Przedstawiamy 6 niezwykle skutecznych technik, które pomogą Ci sprawniej pisać różnorodne teksty, niezależnie od ich tematu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:30 min 29.03.2016 Nic się nie dzieje. Nuda. Zastój. Hop hop! Czy jest tam kto? Czy ktoś w ogóle tu zagląda? Strona bez ruchu – to może prowadzić do frustracji. Tym bardziej, jeśli głęboko wierzysz, że już wszystkie asy z rękawa zostały wyjęte, a skutek twoich działań jest opłakany. A teraz szczerze! Czy zrobiliście wszystko? Wykorzystaliście content marketing do zwiększenia konwersji? Sprawdźcie proste rozwiązania o dużej sile oddziaływania. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.6 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700