Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 02:10 min Ikona 08.08.2016

Webwriting – jak stworzyć tekst na stronę internetową

Podobno pisać każdy może. W końcu od młodości uczono nas, jak tworzyć rozprawki, eseje czy opisy. Wielu osobom wydaje się, że w takim wypadku napisanie dobrego tekstu na stronę internetową będzie dziecinnie proste. Jak się jednak często okazuje – wcale tak nie jest. Jak udowadniają badania, internauta to specyficzny czytelnik, dlatego i teksty tworzone z myślą o nim muszą być napisane przede wszystkim zrozumiale i przejrzyście, bez zbędnego wodolejstwa.

Internauta – czy on w ogóle czyta?

I tak, i nie. Według badań przeprowadzonych przez Jacoba Nielsena jeszcze w latach 90. tylko 16% osób czyta tekst słowo w słowo. Większość tylko skanuje go w poszukiwaniu informacji, jakich potrzebuje. Nie oznacza to, że internauta jest osobą, która jest zbyt leniwa, by skupić się na tekście. Po prostu zazwyczaj w Internecie szukamy konkretnych odpowiedzi na dane pytanie. Poza tym, czytanie z ekranu komputera czy urządzenia mobilnego jest o wiele bardziej męczące dla oczu, przez co trudniej jest się skoncentrować na tekście.

 

Co więcej, mówi się, że decyzję o tym, czy pozostajemy na danej stronie internetowej czy też nie podejmujemy w ciągu niecałej sekundy – i mniej więcej tyle czasu mamy na to, aby zachęcić do pozostania na stronie. Jak więc to zrobić?

Sztuka webwritingu

Istnieje tak naprawdę jedna główna zasada pisania tekstów na stronę – piszemy go DLA czytelnika. Dlatego właśnie warto kierować się kilkoma podstawowymi regułami:

1. Pisz zwięźle i zrozumiale – kieruj się zasadą im krócej tym lepiej. Wodolejstwu mówimy stanowcze NIE! Nie stosuj też skomplikowanych wyrażeń. Koniec końców nie chodzi o to, by udowodnić czytelnikowi, że jest głupszy. Wszelkie skomplikowane sformułowania staraj się wytłumaczyć.

2. Nie bój się powtórzeń – internauta nie zwraca aż tak wielkiej uwagi na wszelkiego rodzaju powtórzenia. Jeśli od tego zależy zrozumienie tekstu – używaj ich (oczywiście w rozsądny sposób)

3. Ułatw życie osobom, które skanują tekst – podziel go na akapity, używaj wypunktowań, podkreślaj/pogrubiaj co ważniejsze rzeczy. Nie przesadzaj i nie stosuj zbyt wielu kolorów (patrz – obrazek), ale internauci na pewno będą wdzięczni za odpowiedni podział treści.

4. Nie powtarzaj treści – niech każdy akapit wniesie coś nowego, pożytecznego dla czytelnika.

5. Zaczynaj treść od wniosków – dziwne? Niekoniecznie. Pamiętaj, że użytkownicy poszukują konkretnych informacji i to o nich należy napisać już we wstępie.

6. Twórz zdania krótkie i w stronie czynnej – od 10 do 20 słów na zdanie wystarczy, by przekazać odpowiednią treść. Zamiast „Artykuły zostały wyprodukowane w naszej firmie” napisz też coś prostszego – „Wyprodukowaliśmy artykuły” będzie informacją konkretną i zwięzłą.

7. Bądź w miarę obiektywny – internauta domyśli się, że nie ma badań dowodzących, że to właśnie twoje produkty czy usługi są „najlepsze na świecie”.

Warto również dodawać grafiki nawiązujące do tematu czy nagrania wideo. Nie ma co się oszukiwać, stajemy się społeczeństwem obrazkowym i warto to wykorzystać.

Przede wszystkim czytelnik

Tworząc tekst, zawsze pamiętaj, dla kogo tak naprawdę piszesz treści. Określ użytkownika, któremu chcesz przekazać informacje i postaraj się zaspokoić właśnie jego potrzeby. W efekcie to właśnie na twojej stronie internetowej zostanie dłużej i być może to właśnie u ciebie zakupi produkty lub usługi.

 

Sztuka webwritingu wymaga sporo praktyki. Dlatego też obserwuj, próbuj, skracaj maksymalnie swoje teksty. Dzięki temu zaczniesz tworzyć treści przydatne, zwięzłe i zrozumiałe – a takie w sieci są najbardziej popularne.

 

Źródła: Blog.Hubspot; ArturJablonski; Youll.be

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55