Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.
Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.
Więcej szczegółów: Google Analytics
1. Pingwin 4.0 działa w czasie rzeczywistym
Oznacza to, że jeśli np. za pozycjonowanie niezgodne z wytycznymi dotknie nas kara algorytmiczna za spamerski profil linkowy, nie będziemy musieli czekać na kolejne odświeżenie aby odzyskać utracone pozycje. Po usunięciu sztucznych linków musimy poczekać aż roboty Google przeindeksują zmiany, po czym w niedługim czasie* powinniśmy zobaczyć poprawę pozycji.
*oczywiście nie wiemy co dokładnie oznacza „w niedługim czasie” – Google tradycyjnie nie sprecyzował tego terminu
Podobnie jak wcześniej Panda, również Pingwin został włączony do głównego algorytmu Google i ponad 200 czynników wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Zmiana ta jest ważna dla specjalistów od pozycjonowania, ponieważ…
3. Google nie będzie więcej informował o aktualizacji Pingwina
Czyli jeśli zauważymy spadki pozycji, nie będziemy mieli pewności, że to akurat kara za spamerski profil linkowy. Konieczna będzie wnikliwsza (a więc bardziej czasochłonna) analiza kondycji strony, aby wskazać te elementy, które wymagają poprawy z punktu widzenia pozycjonowania.
4. Pingwin 4.0 ma działać na większym poziomie szczegółowości
Oznacza to, że obniżenie rankingu może nie dotknąć całej strony, ale mniejszych jednostek. Czyli podstron? I tu jest pies pogrzebany – Google z właściwą sobie tajemniczością stwierdził, że większy poziom szczegółowości niekoniecznie dotyczy tylko podstron.
5. Aktualizacja będzie stopniowo wprowadzana na całym świecie, we wszystkich językach
Czyli również w Polsce.
Co robić?
Jednocześnie lepiej nie podejmować gwałtownych ruchów. Algorytm jest na etapie wprowadzania, więc najbliższy okres z punktu widzenia pozycji w wynikach wyszukiwania może być bardzo burzliwy – również dla stron o wzorowym profilu linkowym.
Co więcej, w międzyczasie wciąż działają pozostałe algorytmy i czynniki rankingowe. Przy odrobinie „szczęścia” spadek pozycji może być również wywołany np. jakością strony.
Algorytm Pingwin – najważniejsze informacje
Wprowadzony przez Google po raz pierwszy 24 kwietnia 2012 roku do tej pory doczekał się 6 aktualizacji/odświeżeń. Poprzednia aktualizacja miała miejsce 17 października 2014 roku, a więc niemal 2 lata temu. Obecna wersja oznaczona jest jako Pingwin 4.0.
Zadaniem algorytmu jest „oczyszczanie” wyników wyszukiwania ze spamu – ze szczególnym uwzględnieniem witryn, które mają nienaturalny profil linkowy. Celem Pingwina są więc szczególnie te witryny, które kupują linki, uczestniczą w systemach wymiany linków i wykorzystują inne metody pozycjonowania niezgodne z wytycznymi Google dla webmasterów.
Źródła: Google Webmaster Central Blog; The SEM Post; Search Engine Land 01 i 02
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: